Hier kun je zien welke berichten Bombong als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Alice: Madness Returns (2011)

3,5
0
geplaatst: 28 juni 2011, 21:14 uur
Ik heb 'm zojuist uitgespeeld maar houd er gemengde gevoelens aan over. Het ziet er erg mooi uit en er zit er veel variatie in de verschillende werelden. Qua vormgeving is het met geen enkele andere game te vergelijken, behalve natuurlijk met de eerste Alice.
De gameplay met springen en zweven en de verschillende wapens vond ik ook erg leuk. Het krimpen en groeien vond ik ook goed uitgewerkt, een element dat duidelijke een pluspunt is ten opzichte van de eerste game.
Dat er veel herhaling in zit (vaak genoemd als zwak punt) maakt mij op zich niet veel uit. Integendeel: de delen waar geprobeerd was om variatie aan te brengen door middel van vervelende schuif-, schaak of kegelspelletjes en vooral de 2D-platform gedeeltes waren zonder uitzondering zwak. Dat waren ook de momenten waar het al eerder door mij genoemde autosavesysteem mij een aantal keren bijna heeft doen stoppen met deze game (het meest irritante was een 2D gedeelte waarbij Alice moet springen over daken terwijl insect-achtige figuren met pijl en boog naar haar schieten. De plaatsen waar daarbij de autosaves waren opgenomen grensden soms aan pure pesterij.
Daar kwam nog bij dat er een paar keer een bug in de game zat waarbij Alice na een val in het duister dood ging (normaal hoef je dan slechts een vrij klein gedeelte opnieuw te doen, wat vaak al frusterend genoeg kon zijn) en je weer helemaal terug moest naar de laatste autosave (soms wel een half uur terug).
De autosave heeft voor mij het spel op verschillende momenten bijna verpest. Maar ik ben toch door blijven gaan omdat alles er zo mooi uitzag (de poppenhuiswereld vond ik bijvoorbeeld erg origineel) en omdat de gameplay vaak toch ook wel erg leuk was. Maar de eerste Alice vond ik toch net iets beter.
De gameplay met springen en zweven en de verschillende wapens vond ik ook erg leuk. Het krimpen en groeien vond ik ook goed uitgewerkt, een element dat duidelijke een pluspunt is ten opzichte van de eerste game.
Dat er veel herhaling in zit (vaak genoemd als zwak punt) maakt mij op zich niet veel uit. Integendeel: de delen waar geprobeerd was om variatie aan te brengen door middel van vervelende schuif-, schaak of kegelspelletjes en vooral de 2D-platform gedeeltes waren zonder uitzondering zwak. Dat waren ook de momenten waar het al eerder door mij genoemde autosavesysteem mij een aantal keren bijna heeft doen stoppen met deze game (het meest irritante was een 2D gedeelte waarbij Alice moet springen over daken terwijl insect-achtige figuren met pijl en boog naar haar schieten. De plaatsen waar daarbij de autosaves waren opgenomen grensden soms aan pure pesterij.
Daar kwam nog bij dat er een paar keer een bug in de game zat waarbij Alice na een val in het duister dood ging (normaal hoef je dan slechts een vrij klein gedeelte opnieuw te doen, wat vaak al frusterend genoeg kon zijn) en je weer helemaal terug moest naar de laatste autosave (soms wel een half uur terug).
De autosave heeft voor mij het spel op verschillende momenten bijna verpest. Maar ik ben toch door blijven gaan omdat alles er zo mooi uitzag (de poppenhuiswereld vond ik bijvoorbeeld erg origineel) en omdat de gameplay vaak toch ook wel erg leuk was. Maar de eerste Alice vond ik toch net iets beter.
Assassin's Creed III: Liberation (2012)
Alternatieve titel: Assassin's Creed: Liberation HD

3,0
0
geplaatst: 31 maart 2014, 20:48 uur
Ik heb geen moment gedacht dat deze PS Vita-game overgezet naar een HD-PC-versie zich zou kunnen meten met een 'gewone' AC en dat kon hij ook niet.
Ik was echter aangenaam verrast dat de gameplay, controls en vrijheid grotendeels hetzelfde waren als in de gewone games. Leuke nieuwe elementen vond ik dat het hoofdpersonage voor het eerst een vrouw is en het gebruik van de zweep om vijanden naar je toe te trekken.
Grafisch was het allemaal wel veel minder (een stuk slechter dan bijvoorbeeld de eerste AC). Maps zijn klein en de game is aan de korte kant (vergeleken met een volwaardige PC-game). Ook vond ik het schakelen tussen de 3 verschillende outfits/personages van Aveline niet zo geweldig. In plaats van dat het extra mogelijkheden opleverde gaf het vooral beperkingen. Daarnaast is het verhaal erg rommelig, met grote gaten en vreemde overgangen.
Assassin's Creed III: Liberation HD is meer een hebbedingetje voor de verstokte fans (zoals ik dus; heb dan ook de DVD-versie gekocht) dan een echte aanrader
Ik was echter aangenaam verrast dat de gameplay, controls en vrijheid grotendeels hetzelfde waren als in de gewone games. Leuke nieuwe elementen vond ik dat het hoofdpersonage voor het eerst een vrouw is en het gebruik van de zweep om vijanden naar je toe te trekken.
Grafisch was het allemaal wel veel minder (een stuk slechter dan bijvoorbeeld de eerste AC). Maps zijn klein en de game is aan de korte kant (vergeleken met een volwaardige PC-game). Ook vond ik het schakelen tussen de 3 verschillende outfits/personages van Aveline niet zo geweldig. In plaats van dat het extra mogelijkheden opleverde gaf het vooral beperkingen. Daarnaast is het verhaal erg rommelig, met grote gaten en vreemde overgangen.
Assassin's Creed III: Liberation HD is meer een hebbedingetje voor de verstokte fans (zoals ik dus; heb dan ook de DVD-versie gekocht) dan een echte aanrader
Lara Croft and the Guardian of Light (2010)

3,5
0
geplaatst: 16 oktober 2010, 19:38 uur
Ik speel de Tomb Raiders (op pc) al sinds 1998, dus ik kon ook deze spin-off niet links laten liggen. Omdat ik er toch niet zo veel van verwachtte heb ik eerst de demo gedaan. Die bleek leuker dan verwacht. Dat geldt ook voor de hele game (ik heb alleen de single player gedaan). Omdat ik dit type game (waarbij je alles van bovenaf ziet) nooit speel had ik wel wat moeite met de controls. Ik houd nu eenmaal erg van de oude Tomb Raiders waarbij de vooruit-toets gewoon altijd vooruit betekende, ongeacht de positie van de camera. Maar dat systeem is eigenlijk in moderne games vrijwel geheel verlaten (bij Tomb Raider voor het laatst in Angel of Darkness), dus er valt aan te wennen. Ik heb dan ook geen moment het idee gehad dat ik niet verder zou komen in deze game. Nu na een week heb ik het uitgespeeld en het eindoordeel is positief. Vooral een aantal puzzels vond ik erg leuk bedacht, waarbij je soms een combinatie moest vinden tussen tussen grapple hook, mijnen, bal en speer om iets te bereiken. Ingenieus zoals je dat in de oude Tomb Raiders aantrof. Maar ik hoop wel dat er ook weer een gewone Tomb Raider wordt gemaakt (deel 9 of 10, afhankelijk van of je TR Anniversary meetelt) omdat voor mij een belangrijk van de Tomb Raiders ook altijd de grafisch kwaliteit en sfeer is.
Dit herkende ik helemaal niet. Je kunt toch onmogelijk beweren dat het laatste level niet moeilijker is dan het eerste!
Brains schreef:
Helaas heeft de game een paar kleine minpuntjes. De puzzels kennen geen echte oplopende moeilijkheidsgraad. Zo zullen de laatste levels wat makkelijk aanvoelen.
Helaas heeft de game een paar kleine minpuntjes. De puzzels kennen geen echte oplopende moeilijkheidsgraad. Zo zullen de laatste levels wat makkelijk aanvoelen.
Dit herkende ik helemaal niet. Je kunt toch onmogelijk beweren dat het laatste level niet moeilijker is dan het eerste!
Quantum of Solace (2008)
Alternatieve titel: 007: The Quantum of Solace

3,0
0
geplaatst: 21 februari 2011, 20:40 uur
Bij de Mediamarkt gekocht voor € 5,99. Ik was gewaarschuwd dat dit een erg middelmatige game was en dat bleek ook het geval te zijn. Maar voor dit bedrag heb ik me toch goed vermaakt. Het was wel een van de kortste games die ik ooit heb gespeeld. In een paar uur was het over, terwijl ik toch niet iemand ben die heel snel speelt.
De wisseling tussen first person en third person werkt goed. Gelukkig draait deze game voornamelijk om het schieten want de sporadische andere elementen zijn zwak uitgewerkt zoals de vuistgevechten (cirkeltjes over elkaar plaatsen) en het lopen op de evenwichtsbalk (in Tomb Raider Last Revelation uit 1999 was dat al een stuk beter uitgewerkt). Echt moeilijk werd het pas in de de laatste levels. Helaas bleef mijn PC-game steeds crashen in het parkeergarage-gedeelte. Door het apart loaden van dit level kon ik het gelukkig toch uitspelen.
Leuk dat de stemmen van de originele acteurs zijn gebruikt.
De wisseling tussen first person en third person werkt goed. Gelukkig draait deze game voornamelijk om het schieten want de sporadische andere elementen zijn zwak uitgewerkt zoals de vuistgevechten (cirkeltjes over elkaar plaatsen) en het lopen op de evenwichtsbalk (in Tomb Raider Last Revelation uit 1999 was dat al een stuk beter uitgewerkt). Echt moeilijk werd het pas in de de laatste levels. Helaas bleef mijn PC-game steeds crashen in het parkeergarage-gedeelte. Door het apart loaden van dit level kon ik het gelukkig toch uitspelen.
Leuk dat de stemmen van de originele acteurs zijn gebruikt.
Thief (2014)

4,0
0
geplaatst: 24 maart 2014, 20:35 uur
Wat gemengde gevoelens na het spelen van deze game. De Thief-serie behoort tot mijn favorieten en ik heb de eerste 3 delen allemaal in mijn top 10 staan. Dit deel 4 komt daar niet in. Positief vond ik dat het wel weer echt een stealth game is en dat de game qua sfeer en gameplay dicht bij de oude delen blijft. De graphics waren ook dik in orde. Negatieve reviews die over deze game verschenen zijn vond ik dan ook zeker niet terecht, vooral als daar onzin in werd verteld.
Zo las ik ergens dat je maar één savegame slot zou hebben en dat dat op de meest ongelukkige momenten (bijvoorbeeld als je ontdekt was) werd overschreven door een automatische save. Dat blijkt gelukkig onjuist: je hebt (in ieder geval op de pc) 99 savegames slots en je kunt altijd een eigen savegame laden, ook al is er inmiddels een automatische save geweest. Gelukkig, want overal je game kunt saven is een must voor elke goede stealth game.
Verder vond ik ook de AI - waarover veel negatieve berichten zijn verschenen - helemaal niet slecht. Het neerknuppelen van een wachter terwijl zijn maat er vlakbij staat, is bijvoorbeeld niet meer mogelijk zonder ontdekt te worden. Dat was in de eerdere games vaak nog wel mogelijk.
Tot zo ver dus alles in orde. De game komt voor mij echter toch niet hoger dan 4* vanwege de beperkingen om je eigen weg te kiezen, bijvoorbeeld doordat je alleen maar ergens op kunt klimmen als de game dat wil of dat je alleen een rope arrow op vaste punten kunt inschieten (vroeger kon dat in elk houten oppervlak). Verder vond ik de levels aan de korte kant (de hele main game trouwens) en de maps klein.
Grootste minpunt vond ik echter het doorkruisen van de City van het ene level naar het andere (of naar een client job). Doordat je alleen op vastgelegde plaatsen kunt klimmen ben je een groot deel van de game bezig te zoeken waar de ingang naar een ander deel van de stad is. Dat is dan bijvoorbeeld een raam op een onlogische plaats, of een stel kisten waar de game aangeeft - als je er dicht genoeg bij bent- dat je er doorheen kunt kruipen. Thief Deadly Shadows (die eerder ook werkte met het een City waarin je de ingang naar de levels moest vinden) werkte wat dit betreft beter.
Neemt niet weg dat ik blij ben met de terugkeer van de Thief serie en vooral dat deze trouw is gebleven aan haar stealth roots. De minpunten vallen in een volgende game (en ik hoop dat die er komt) gemakkelijk te verhelpen.
Zo las ik ergens dat je maar één savegame slot zou hebben en dat dat op de meest ongelukkige momenten (bijvoorbeeld als je ontdekt was) werd overschreven door een automatische save. Dat blijkt gelukkig onjuist: je hebt (in ieder geval op de pc) 99 savegames slots en je kunt altijd een eigen savegame laden, ook al is er inmiddels een automatische save geweest. Gelukkig, want overal je game kunt saven is een must voor elke goede stealth game.
Verder vond ik ook de AI - waarover veel negatieve berichten zijn verschenen - helemaal niet slecht. Het neerknuppelen van een wachter terwijl zijn maat er vlakbij staat, is bijvoorbeeld niet meer mogelijk zonder ontdekt te worden. Dat was in de eerdere games vaak nog wel mogelijk.
Tot zo ver dus alles in orde. De game komt voor mij echter toch niet hoger dan 4* vanwege de beperkingen om je eigen weg te kiezen, bijvoorbeeld doordat je alleen maar ergens op kunt klimmen als de game dat wil of dat je alleen een rope arrow op vaste punten kunt inschieten (vroeger kon dat in elk houten oppervlak). Verder vond ik de levels aan de korte kant (de hele main game trouwens) en de maps klein.
Grootste minpunt vond ik echter het doorkruisen van de City van het ene level naar het andere (of naar een client job). Doordat je alleen op vastgelegde plaatsen kunt klimmen ben je een groot deel van de game bezig te zoeken waar de ingang naar een ander deel van de stad is. Dat is dan bijvoorbeeld een raam op een onlogische plaats, of een stel kisten waar de game aangeeft - als je er dicht genoeg bij bent- dat je er doorheen kunt kruipen. Thief Deadly Shadows (die eerder ook werkte met het een City waarin je de ingang naar de levels moest vinden) werkte wat dit betreft beter.
Neemt niet weg dat ik blij ben met de terugkeer van de Thief serie en vooral dat deze trouw is gebleven aan haar stealth roots. De minpunten vallen in een volgende game (en ik hoop dat die er komt) gemakkelijk te verhelpen.
Tom Clancy's Splinter Cell (2002)

4,5
0
geplaatst: 24 juli 2009, 22:43 uur
Ik heb de afgelopen tijd de eerste drie Splinter Cells opnieuw gespeeld. Eerst Chaos Theory, daarna Pandorra Tomorrow en als laatste deze eerste. In mijn herinnering was de tweede wat minder dan de eerste, maar daar merkte ik nu eigenlijk niet veel meer van. Ik vond ze alledrie ongeveer even goed.
Wat me wel opviel is dat deze eerste toch wat meer actiegericht is dan de volgende twee (en dan Double Agent). Schieten is hier toch nog regelmatig een effectieve manier om verder te komen. Vanaf deel 2 is dat eigenlijk vrijwel nooit meer het geval en is stealth altijd dé methode.
Overigens viel het me op hoe goed de graphics anno 2009 nog steeds zijn.
Wat me wel opviel is dat deze eerste toch wat meer actiegericht is dan de volgende twee (en dan Double Agent). Schieten is hier toch nog regelmatig een effectieve manier om verder te komen. Vanaf deel 2 is dat eigenlijk vrijwel nooit meer het geval en is stealth altijd dé methode.
Overigens viel het me op hoe goed de graphics anno 2009 nog steeds zijn.
Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (2010)

2,0
0
geplaatst: 18 juni 2011, 20:29 uur
De meest teleurstellende game die ik heb gespeeld in de ruim 12 jaar dat ik games speel.
Tot nu toe waren er twee goede stealth gameseries: Thief en Splinter Cell. De eerste 4 Splinter Cells vond ik allemaal uitstekend en het heeft me verrast dat de serie het hoge niveau in alle delen wist te handhaven. Maar met Conviction is aan die reeks helaas een einde gekomen. Ik had hem vorig jaar al gekocht direct toen hij uitkwam, maar vrij snel weer terzijde gelegd toen ik merkte dat er vrijwel niets meer over was van de oude games. Ik heb hem zojuist uiteindelijk toch nog helemaal gespeeld, maar mijn eerste indruk blijft ongewijzigd: met Conviction blijkt stealth helaas verworden tot vanachter een muurtje je vijanden neerknallen. Voor de echte Sam Fisher essentiele features als het verbergen van lichamen of je snelheid aanpassen door middel van het muiswiel, zijn helaas verdwenen. Af en toe had ik het idee dat het de goede kant op ging, als je bijvoorbeeld stukken langs buizen kon klimmen, maar uiteindelijk eindigde vrijwel elk level in schietpartijen. Enige positieve vond ik de omgevingen die nog wel typisch Splinter Cell waren.
Ik verwacht niet dat er nog een nieuwe Splinter Cell zal verschijnen, want ik kan me niet voorstellen dat iemand op een middelmatige shooter zit te wachten, maar als het wel gebeurt zal ik hem niet meer kopen. Ik heb nu al mijn hoop gevestigd op de Thief 4 waaraan al een tijd gewerkt schijnt te worden.
Tot nu toe waren er twee goede stealth gameseries: Thief en Splinter Cell. De eerste 4 Splinter Cells vond ik allemaal uitstekend en het heeft me verrast dat de serie het hoge niveau in alle delen wist te handhaven. Maar met Conviction is aan die reeks helaas een einde gekomen. Ik had hem vorig jaar al gekocht direct toen hij uitkwam, maar vrij snel weer terzijde gelegd toen ik merkte dat er vrijwel niets meer over was van de oude games. Ik heb hem zojuist uiteindelijk toch nog helemaal gespeeld, maar mijn eerste indruk blijft ongewijzigd: met Conviction blijkt stealth helaas verworden tot vanachter een muurtje je vijanden neerknallen. Voor de echte Sam Fisher essentiele features als het verbergen van lichamen of je snelheid aanpassen door middel van het muiswiel, zijn helaas verdwenen. Af en toe had ik het idee dat het de goede kant op ging, als je bijvoorbeeld stukken langs buizen kon klimmen, maar uiteindelijk eindigde vrijwel elk level in schietpartijen. Enige positieve vond ik de omgevingen die nog wel typisch Splinter Cell waren.
Ik verwacht niet dat er nog een nieuwe Splinter Cell zal verschijnen, want ik kan me niet voorstellen dat iemand op een middelmatige shooter zit te wachten, maar als het wel gebeurt zal ik hem niet meer kopen. Ik heb nu al mijn hoop gevestigd op de Thief 4 waaraan al een tijd gewerkt schijnt te worden.
Venetica (2009)

4,5
0
geplaatst: 24 november 2010, 15:32 uur
Bij de Mediamarkt de pc-versie gekocht voor maar 5 euro. In het begin een beetje schrikken, want het maakt allemaal nogal een ouderwetse indruk, zowel qua graphics als qua gameplay.
Maar na het installeren van patch 1.02, verdwijnen er niet alleen een aantal hinderlijke bugs (bijvoorbeeld dat je bevriest als je een ladder wilt beklimmen) en wordt er een quicksave mogelijkheid toegevoegd: de graphics verbeteren ook nog eens spectaculair!
Had ik in het begin nog het idee dat ik na korte tijd met dit spel zou stoppen, inmiddels ben ik er echt helemaal in getrokken. Het spel doet nog steeds ouderwets aan, maar ondertussen vind ik dat juist een pluspunt. Doet me een beetje denken aan toen ik mijn eerst games speelde in 1998: vrouwelijke hoofdpersonen waren toen erg populair, want het waren de hoogtijdagen van Tomb Raider.
Verwacht geen gelikte gameplay en verwacht ook niet het prachtige Venetie van Assassin's Creed 2. Maar daar staat tegenover dat je wel op elk moment je spel kunt saven en dat je alle wapens en voorwerpen die je vindt zonder limiet kunt meenemen. Wat heb ik dat gemist in de games van de afgelopen jaren!
En volgens mij duurt het spel ook nog vrij lang. Kom daar nog maar eens om vandaag de dag. Zeker voor 5 euro
Maar na het installeren van patch 1.02, verdwijnen er niet alleen een aantal hinderlijke bugs (bijvoorbeeld dat je bevriest als je een ladder wilt beklimmen) en wordt er een quicksave mogelijkheid toegevoegd: de graphics verbeteren ook nog eens spectaculair!
Had ik in het begin nog het idee dat ik na korte tijd met dit spel zou stoppen, inmiddels ben ik er echt helemaal in getrokken. Het spel doet nog steeds ouderwets aan, maar ondertussen vind ik dat juist een pluspunt. Doet me een beetje denken aan toen ik mijn eerst games speelde in 1998: vrouwelijke hoofdpersonen waren toen erg populair, want het waren de hoogtijdagen van Tomb Raider.
Verwacht geen gelikte gameplay en verwacht ook niet het prachtige Venetie van Assassin's Creed 2. Maar daar staat tegenover dat je wel op elk moment je spel kunt saven en dat je alle wapens en voorwerpen die je vindt zonder limiet kunt meenemen. Wat heb ik dat gemist in de games van de afgelopen jaren!
En volgens mij duurt het spel ook nog vrij lang. Kom daar nog maar eens om vandaag de dag. Zeker voor 5 euro
