menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Oude Observator. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2020, februari 2020, maart 2020, april 2020, mei 2020, juni 2020, juli 2020, augustus 2020, september 2020, oktober 2020, november 2020, december 2020, januari 2021, februari 2021, maart 2021, april 2021, mei 2021, juni 2021, juli 2021, augustus 2021, september 2021, oktober 2021

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (2017)

10 september, 11:10 uur

Op 19 juli 2021 begon ik aan deze trilogie. Nu ik de laatste game op de knieën gedwongen heb is het tijd om de drie reviews die ik geschreven heb te bundelen.




CRASH BANDICOOT (geschreven op 06/08/2021)


Waar ooit een donker, onbekend wolkendek heerste schijnt nu de zon mijn gemoed naar nieuwe hoogten. Talloos zijn de uren die ik in Crash Team Racing en Crash Bash gestopt heb maar de platform-klassiekers, waar het ten slotte toch allemaal mee begon, had ik nooit eerder gespeeld. Nu ik de eerste worp bedwongen heb en de smaak van victorie doorheen mijn aderen vloeit zijn Mr. Bandicoot en ik voor eeuwig en altijd onafscheidelijk. Binnenkort neem ik deel 2 & 3 tot mij, of hoe mooi anticipatie blinken kan.

Ook al kijk ik nu met enige trots op mijn avontuur terug, nederigheid blijft mijn deel. Want deze game heeft veel van mijn geduld gevraagd. Crash Bandicoot moet zich meermaals afgevraagd hebben of de gamer in kwestie suïcidaal of misschien stomdronken was. Ontploffen, in een ravijn storten, verbranden, door een laser verpulverd worden, gebeten worden door een slang, gespietst worden door booby-traps, … een eindeloze lijst aan kwellingen met de grote “K” van Knullig.

Na een schier eindeloze doodstrijd transformeerde ik echter, zonder enige waarschuwing, zonder enige aanduidbare reden. Plotsklaps sprong ik van platform naar platform alsof ik nooit iets anders gedaan had. Van toen af aan kon ik pas écht van de game genieten en bedwong ik alle obstakels relatief gemakkelijk. Uitdagingen zoals het behalen van de gekleurde gems die ik voorheen onmogelijk achtte vonden in mij plots een doortastende en onverschrokken uitdager.

Mijn favoriete level is misschien wel “The Lost City” - de setting spreekt me enorm aan (ik heb een gezonde interesse in verdwenen beschavingen) en het was ook het eerste level waarin ik een gekleurde gem haalde. Om dit te doen moet je alle kisten in het level breken, zonder te sterven. Wat heerlijk is aan de gekleurde gems is dat je daardoor geheime paden opent in andere levels, waardoor je eerdere levels kan herontdekken of zelfs steil achterover kan vallen over wat in het verborgene op u lag te wachten. Een prachtvoorbeeld is The Great Gate, dit level wordt eenmaal je de juiste gekleurde gem veroverd hebt maar liefst 2x zo groot. En in Native Fortress kan je door de wolken gekust worden, een schitterende ervaring.

In Crash Bandicoot word je beloond voor jouw volharding. Zoals eerder gezegd krijgen de levels een extra dimensie maar de grootste beloning schuilt in wat Crash Bandicoot jouw ziel te schenken heeft. Goeie games zijn niet diegene die jou clichématig als een leeggezogen zombie achterlaten, maar diegene die jou energie geven en laten transformeren. Games die jou achterlaten als een beter mens. De eerste Crash Bandicoot overwinnen was tevens een overwinning op mezelf, een onbetaalbare ervaring.




CRASH BANDICOOT 2: CORTEX STRIKES BACK (geschreven op 30/08/2021)


Cortex slaat terug. Na zijn nederlaag in de eerste game krabbelt hij terug en probeert hij Crash Bandicoot voor zijn kar te spannen. Onze held heeft inmiddels niet stilgezeten want hij heeft enkele nieuwe moves te zijner beschikking. Crash kan nu sliden, bukken en hoger springen dan voorheen. Ook is hij het berijden van een ijsbeertje machtig geworden en heeft een jetpack geen geheimen voor hem. Dit alles levert een gevarieerdere game dan de eersteling. De uitbreiding van bewegingsmogelijkheden maakt de game ook eenvoudiger - al lijkt het er ook op dat de moeilijkheidsgraad in Cortex Strikes Back sowieso een graadje lager is. Dat mocht ook wel, aangezien deel 1 soms enorm frustrerend was. De eindbaas was wel lachwekkend gemakkelijk, toch een vreemde keuze na een nog steeds vrij pittig spel.

Van de hub world ben ik geen grote fan. Ik verkies dat kleurrijke kaart die je in Crash Bandicoot 1 mocht doorkruisen boven de steriel aanvoelende warp-ruimtes. En nu we toch dit onderwerp aansnijden… ook van de ‘alternatieve’ paden die sommige levels hebben word ik niet warm. Niet in het minst omdat ik sommige geheimen nooit zou gevonden hebben zonder op YouTube te spieken, sommige zaken zijn gewoon een tikkeltje te ver gezocht. Maar oké, voorgenoemde zaken categoriseer ik onder de noemer ‘persoonlijke voorkeuren’. Wat wél problematisch is zijn de passages waarin je moet backtracken. Door de manier waarop de camera gepositioneerd is veroorzaakt het steevast problemen wanneer je moet teruglopen. En in sommige levels heb je geen andere keus dan dit te doen. Die secties vond ik steevast enorm enerverend.

Het was wel weer een enorm geslaagde game, waaraan ik veel plezier beleefd heb. Deel 2 voelt op nagenoeg ieder vlak als een upgrade van de eerste game. Ik ben benieuwd wat deel 3 brengen zal. Persoonlijk hoogtepunt van Crash Bandicoot 2: wanneer Crash door een bij gestoken wordt zwelt hij helemaal op, het resultaat vind ik echt hilarisch. De manieren waarop Crash sterft zijn sowieso altijd een beleving op zichzelf.

Mooie franchise. Dat is na deel 2 te hebben gespeeld overduidelijk.




CRASH BANDICOOT 3: WARPED (geschreven op 10/09/2021)


Na tweemaal een zure nederlaag te hebben geleden is er in Doctor Neo Cortex een soort defaitisme geslopen. Zijn eigen creatie - Crash Bandicoot - blijkt onverslaanbaar. Wanneer in ‘Crash Bandicoot 3: Warped’ de duistere godheid Uka-Uka ter hulp komt merk je op subtiele wijze dat Cortex nog weinig hoop koestert, ongeacht de machtige bondgenoten die hem in de strijd vervoegen. Het is een schitterend schouwspel en een fraai staaltje humor, iets waarin Naughty Dog wel vaker heeft uitgeblonken.

Het slotstuk van de trilogie wijkt behoorlijk sterk af van de vorige twee delen. De variatie in levels is op zijn zachtst gezegd enorm. Je springt van de Middeleeuwen naar het Oude Egypte, de Chinese muur, de prehistorie en de diepten van de oceaan. Dit is uitermate vermakelijk maar betekent ook dat er tussen de levels weinig samenhang is. De warp-room is aantrekkelijker dan in Crash Bandicoot 2 maar ik blijf fan van concept uit de eerste game: een landkaart waarover je je verplaatst - hierdoor krijg je meer het gevoel dat je daadwerkelijk een lange weg aflegt richting het einddoel. Jammer ook dat de grote variatie in het derde deel niet altijd even goed uitpakt, met name de onderwaterlevels laten qua besturing zwaar te wensen over (een euvel waarmee wel meerdere games te kampen hebben uiteraard).

Grote verandering - en wat mij betreft een pluspunt - is het feit dat je na het verslaan van een boss telkenmale een nieuw skill verwerft. Dit geeft het verslaan van een badass als Dingodile toch net dat extra beetje voldoening, aangezien er jou een beloning wacht. Iedere verworven skill maakt de game wel aanzienlijk gemakkelijker (logisch) terwijl de algemene moeilijkheidsgraad sowieso doorheen de trilogie steeds teruggeschroefd werd. Niet dat ik hier rouwig om ben, ik herinner me de frustraties die het eerste deel met zich meebracht immers levendig.

Crash Bandicoot 3: Warped is een waardige afsluiter van de trilogie. Het is ook het deel waarin Crash zich als ultieme eindbaas presenteert: hij heerst nu over land, lucht en zee. De game sprankelt, is kleurrijk, snel en bitsig, eclectisch en enorm entertainend.




Nu ik de trilogie eindelijk afgesloten heb vind ik geen enkele game er echt bovenuit steken. Iedere worp heeft zijn eigen zwaktes en sterktes. Uiteindelijk zijn het alle drie heel goeie platformers, die samen een mooi geheel vormen en stuk voor stuk kunnen gekoesterd worden om hun persoonlijke kwaliteiten.

À propos, dat Wumpa Fruit ziet er verdomd lekker uit.

» details   » naar bericht  » reageer