menu

Hier kun je zien welke berichten Jeffavoriet als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Alan Wake (2010)

Alternatieve titel: Alan Wake: Remastered

4,5
Toen ik zag dat Alan wake geremasterd zou worden , inclusief de uitbreidingen : The Signal en The Writter.
Twijfelde ik geen moment en drukte ik gelijk op de koopknop in de store.
Heb het spel ruime tijd geleden ooit gespeeld op de xbox 360 (uitbredingen heb ik nooit gespeeld) en toen beviel me dat meer dan prima.
Alan Wake : Amercian Nightmare zit helaas niet inbegrepen in het pakket. Maar voor de prijs van 30 euro mag ik niet klagen.
In de onderstaande review laat ik mjn licht er op schijnen (i know erg flauw )



Voor diegene die in het verleden de pc versie of de xbox 360 versie gemist hebben. Hier een klein plotomschrijving :

Alan wake is een successchrijver die al twee jaar met een writtersblok te kampen heeft. Dit heeft ook weerslag op zijn huwelijk.
Mede daarom boeken Alan en Alice een vakantie naar Bright Falls, een op het eerste oog een rustgevende plek , maar niets blijkt minder waar te zijn.
Al snel pakken er donkere wolken over het tweetal uit en breekt er een conflict uit. Dit omdat Alice een typmachine als verrassing voor Alan heeft geregeld. Uit boosheid laat hij Alice in het donker staan . Het geen waarvan zij al bang is vanaf haar jeugd . Enkele secondes later word Alice het water ingesleurd , Alan springt erachter aan en wordt vervolgens een week later wakker in auto met verwondingen en geheugenverlies . Al snel word duidelijk dat Alan Wake zijn boek een link heeft met de gebeurtenissen in Bright Falls.
Wat ik zelf als prettig ervaarde is : dat je bij het begin van elke hoofdstuk een korte samenvatting krijgt voorgeschoteld van het vorige hoofdstuk


Langzaam maar zeker valt gedurende het spel de puzzel in elkaar. Dit gebeurt niet enkel door cutscènes maar ook door Manuscripts die je in de speelwereld kan vinden. Een erg leuk gegeven , waardoor het ook als een nuttige besteding voelt om collectibles te verzamelen , omdat je zo meer te weten komt over de gebeurtenissen in het spel. Vaak niet in Chronologische volgorde, waardoor de spanning erin blijft. Ook zijn de tv en Radiofragmenten een extra inpuls voor het verhaal.

In het spel neem je het op tegen Taken. Iets wat op verschillende manieren zult blijken.
Zo nemen ze de inwoners van Bright Falls over en word je opeens achterna gezeten door wezens met kettingzagen of wezens die hamers gooien , maar ook kraaien en zelfs objecten worden overgenomen.
Dit alles maakt die spel toch wel creepy. Echter gebruik je niet enkel je vuurwapen om te overleven maar ook licht is van essientieel belang.
Ook dit kan op verschillende manier zoals: door Flares te gebruikem , onder lantaarnpalen te schuiln of door je Zaklamp te gebruiken .
Als je dan ook nog naar de collectibles zoekt en je kogels en batterijen wat schaarser worden , kan dit tot hectische situaties opleven.
Alan wake is niet de behendigste of de sterkste, Dit levert nog steeds geweldige gameplay op waarbij je de soms de keuze moet maken tussen vluchten of de confrontatie aan gaan.
Het spel kan best pittig zijn maar het voelde nooit oneerlijk aan.
Wel is dit denk ik type gameplay waarvan je moet houden.

Het hoofdstuk structuur is meer dan prima waardoor er genoeg spannende momenten de revue passeren maar ook tijd is voor wat rustigere stukken waar veelal het verhaal uitgediep wordt.
Erg knap hoe remedy die tot een schitterend geheel gesmeedt heeft destijds.
Soms is het wel een beetje scripted maar dat ligt aan de ouderdom van het spel maar dat valt te verwaarlozen zeker gezien hoeveel punten nog steeds als een paal boven water staat

Ook vind ik dat de personges zeer sterk uitgediept zijn en voorzien zijn van een eigen karakter , tevens wil ik een complimentje geven aan de stemacteurs , die puik werkt geleverd hebben.
Mede hierdoor begon ik ook een band met enkele personages op te bouwen.
Berry de beste vriend van Alan is daar een perfect voorbeeld van en zo zijn er nog wel een aantal waar ik niet te veel kwijt over wil op dit moment.
Het spel ziet er goed uit. Vond dat het gezicht van Alan Wake wel minder gepolijst dan de andere characters. En het auto rijden werkt ook nog steeds niet helemaal geweldig(net als in het orgineel) maar ook dat kan ik door de vingers zien.


The signal is eigenlijk een extra chapter van het spel. Qua gameplay vrijwel wel indentiek met het enige verschil dat je met je lamp op letters moet schijnen waardoor je überhaupt kogels of batterijen kan krijgen, maar ook extra vijanden als je niet oplet Best verfrissend en een klein toetje met een in mijn beleving zeer pittig eindgevecht. Toch haalt het nergens het niveau van het spel. Maar een leuk extraatje


Op dit moment moet ik alleen nog the Writter uitspelen, dat zal ik van de week doen. Maar ik denk dat ik zo ook wel mijn oordeel kan vellen.

Een 4,5

Alan Wake's American Nightmare (2012)

3,0
Intro

Nadat ik met heel veel plezier Alan wake en diens dlc's heb uitgespeeld en deel 2 pas in 2023 uitkomt, besloot ik de spin-off American Nightmare maar een kans te geven. Dit maal speelt het niet af in Bright falls maar in Arizona. In de vorm van episodes van een tvshow. Hierin neem je het op tegen mr scratch, de kwaadaardige dubbelganger van Alan. Komt deze game in de buurt van het ijzersterke eerste deel ? Dat lees je hieronder :



Een paar subtiele wijzigingen

Hoewel American Nightmare voornamelijk qua gameplay erg lijkt op diens voorganger. Zijn er toch een aantal kleine aanpassingen toegepast aan de bestaande formule. Oké toegegeven de zaklamp is nog steeds van essentieel belang en ook de manuscripts zijn weer van de partij.
Waar in het vorige deel de manuscripts een belangrijke aandeel had in de storytelling, heeft het in dit deel ook qua gameplay een toegevoegde waarde. Zo kan je door middel van manuscripts extra wapens unlocken. Sowieso heb je in dit deel andere wapens. Zo zul je vaak op pad gaan met een spijkerpistool en heb je ook de beschikking over Automatische vuurwapens.
Ook zitter er nieuwe takens in. Zo zullen onder andere spinnen en splitters de revue passeren.
En heb je ook een Arcade mode in het spel zitten, die best uitdagend is

Minpuntjes

Toch komt deze spin off niet in de buurt qua kwaliteit van Alan wake. Zo vind ik dit spel belachelijk makkelijk. Overal zijn werkelijk waar batterijen en kogels te vinden. En tot overmaat van ramp worden die boxes naar een paar minuten automatisch hervuld. Ook is er geen mogelijk om een niveau te kiezen.
Ook vond ik dit deel veel minder qua sfeer en had ik niet echt een band met de npc's
Wil je dit spel spelen zal ik toch aanraden om eerst deel 1 te spelen. Omdat het verhaal beter te begrijpen

Een 3

ASTRO's PLAYROOM (2020)

4,5
Hoewel ik nog steeds twijfels heb of ik VR gamen wel leuk genoeg vind of überhaupt wel er geschikt voor ben, Moet ik toegeven dat astrobot en Resident Evil 7 door middel van de VR Brill me toch een unieke ervaring hebben bezorgd. (Doom was me bijvoorbeeld veel te druk(,nu noem ik ook een voorbeeld , moet er ook bijvoorbeeld ook niet aan denken om Skyrim al die uren uit te moeten zitten met zo,n apparaat op me hoofd. ) was ook blij verrast met de aankondiging van deze titel, die geheel onverwachts (in mijn beleving) zelfs gratis speelbaar is.
Een onwijs tof cadeautje.

Hoewel ik al heel wat platform spellen gespeeld heb en uit heb weten te spelen weet Astro Playroom zich met speels gemak te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Dus ben je liefhebber van platformers , geef dit spel een kans. Ook als je geen liefhebber bent van het Gènre , zou ik het van harte aanbevelen , simpelweg omdat het gratis is en ten tweede dit spel een soort van tutorial is van de ps5 controller. De features worden allemaal belicht door middel van de welbekende platform gameplay. Ondanks het feit dat het stevig leunt op de gimmick controller kan je dit spel niet afdoen als verkapte technisch demo. Daar heeft het gewoon te veel kwaliteit voor. Vanaf het begin viel ik als een blok voor het schattige charmante stijltje. Ook raakte ik onder de indruk van de controller. Zo'n was ik oprecht verbaasd het verschil tussen ondergrond te voelen. Gras en zand oppervlakke voelen totaal verschillend aan. Ook voelde ik weerstand van de wind en de spanning van het boog bij het afschieten van een pijl. Een bijzondere maar ontzettend briljante move dit van sony. Durf te wedden dat indien hier goed gebruik van gemaakt word , sony met dit concept goud in handen.


Aangezien ik op de PS Vita na elke handheld of console in bezit gehad heb van playstation. Voelde dit spel als een tijdreis richting het verleden. Al die nostalgische gevoelens werden opgewekt door het hoge playstation gehalte. Zo heb je in de vier levels allerlei collectibles te verzamelen in de vorm artefacten van bijvoorbeeld controllers , memory cards en consoles. Dit zorgde vaak voor een glimlach op me gezicht.


Wel een punt om rekening mee te houden, is de moeilijkheidsgraad , die ligt namelijk niet zo hoog. Dus ben je op zoek naar een uitdagende platformer , kan je deze beter skippen. Ikzelf vond dat niet zo erg, op sommige momenten kan ik juist genieten van een juist gemakkelijkere platformer( iets wat ook van toepassing is bij diverse Yoshi en Kirby spellen)

Al met al een zeer sterke ervaring waarbij ik ondertussen alles heb verzameld en de Platinum Trophy heb gewonnen. Een 4.5