menu

Hier kun je zien welke berichten Proeflokaal als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Cyberpunk 2077 (2020)

Ps4 hier. Ik ben vrijdag gestopt met spelen. Na een actie in een hotel en de scène die daarna gespeeld moet worden was ik er wel klaar mee. Wapens die niet verschijnen als je ze wisselt maar een vijand die wel blijft doorpompen, soms vanuit het niets omdat de vijand zelf nog niet is geladen, is toch wel een gamebreaker. Onspeelbaar.

Daarnaast blijkt dit als rpg maar heel karig te zijn. Waarom deze uitgebreide character creator terwijl je first person speelt, gewoon altijd V heet, en niet eens de stem kan veranderen. Dit was in de Witcher ook al zo maar daar speelde je gewoon Gerald. Maar met een beetje upgraden, craften en verhaallijntjes klikken maak je nog geen rpg. Dus wat is het nou eigenlijk voor spel. Wat mij betreft gewoon een shooter. Maar dan wel een matige. En ik ben geen fan van shooters, wel van rpg’s.

Opvallend dat er een aantal games samen lijken te komen hier, waarbij GTA een belangrijke invloed lijkt te zijn geweest. En ik hoor ook DEUS Ex Machina, maar die titel ken ik niet zo goed. Maar echt revolutionair is het allemaal niet te noemen. De hele flow is ook erg onnatuurlijk. Soms klik ik op iets, zelfs in conversaties, en dan duurt het even voor gesproken tekst of scènes beginnen. Hierdoor krijgt het geheel een enorm vertragend effect terwijl dat niet de bedoeling lijkt te zijn.

Verder ziet het er op de ps4 werkelijk verschrikkelijk uit. Voor een game die werd aangekondigd aan het begin van de ps4 en die 8 jaar lang in ontwikkeling is geweest vind ik dat CDPR hier nogal wat laat liggen daar waar andere grote titels, ook cross platform, wel van het scherm spatten. Het kan dus wel.

Dan is daar ook nog de aanloop naar de release die op zijn zachtst gezegd nogal vreemd was. Geen beelden van consoles en alleen beeld dat door CDPR was vertrekt dat mocht worden gebruikt. Eigenlijk was dat het moment waarop alle alarmbellen hadden moeten afgaan. Geen idee wat ze in gedachten hadden. Maar vooralsnog zal een groot deel van de spelers op oude hardware spelen. Als je je game zo maakt dat dit gewoon lekker draait klaagt niemand over een paar bugs. Maar nu lijkt het er op dat deze beelden bewust werden achterhouden om te voorkomen dat iedereen zijn pre-order zou cancellen (had ik dat maar maar gedaan want ik begon enorm te twijfelen en mijn preorder was al meer dan een jaar oud). Als dat je tactiek is om een hit te scoren dan ben je niet meer met kwaliteit bezig maar louter met cijfertjes.

Het is dan ook lullig voor de mensen die aan deze game hebben gewerkt want dit lijkt een management beslissing. Maar ook de afdeling marketing heeft hier een hele dikke vinger in de pap. Wat de hype heeft opgestookt is de verklaring van die CEO dat ze die extra weken na de laatste delay hebben gebruikt om het spel verassend goed te laten lopen op consoles. Hier is gewoon sprake van misleiding. Want als je game zo goed draait, waarom laat je dat dan niet zien.

Al met al is CP2077 in mijn ogen een mislukte game. Of dit met patches opgelost gaat worden lijkt me sterk want daarmee maak je het beeld wellicht iets mooier het word er nog steeds geen ‘echte’ rpg van. Daarbij lijken de fouten te systematisch om zomaar even op te poetsen.

Ze hadden er gewoon nog minimaal een jaar voor uit moeten trekken. En dan realistische footage moeten laten zien. En ja, misschien gewoon een release voor de laatste generatie consoles moeten laten vallen. Nu voelt het aan als een ordinaire cashgrab over de ruggen van console spelers. En dat zijn er toch miljoenen. Kwalijk. Dat gaat ten koste van de reputatie van CDPR. Hoe kan je zo dom zijn.

Ik blijf dit wel op de voet volgen maar Ik heb een refund gevraagd bij Bol. Want ik wil hier geen 60 euro op stuk slaan. Een afrader dus op de laatste generatie consoles. Niet doen!

Super Mario Odyssey (2017)

3,5
De nieuwe Mario is helemaal niet verkeerd. Het ziet er allemaal prachtig uit en het speelt allemaal heel erg goed. Tot ik na krap 15 uur de aftiteling ineens voorbij zag rollen. Dat zelfde geintje zat ook in Super Mario 3D Land. En daar bleek toen dat je eigenlijk nog maar op de helft was en nam de moeilijkheidsgraad van de levels toch wel wat toe. Super Mario 3D World was een prima vervolg met een wat houterige overworld. Super Mario Odyssey staat voor mij toch op één lijn met dit vorige deel op de WiiU. Bij Super Mario Odyssey is na de aftiteling nog wel van alles te doen. Wat ik echter mis zijn de losse levels. Er is geen overdaad aan creatieve levels en ik zal uiteraard verder niks verklappen, maar uiteindelijk proef ik toch wat monotonie na de aftiteling. En na de zoveelste maan heb ik mijn Wii maar weer eens aangezet om Super Mario Galaxy weer eens op te starten. En dat is voor mij toch een veeg teken. Super Mario Odyssey is heel mooi, maar het is geen Super Mario Galaxy. Bij SMG kwam alles zo mooi samen. Dat niveau heeft Nintendo wederom, helaas, niet weten te bereiken.