menu

Hier kun je zien welke berichten Finidi als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Vampire Survivors (2022)

4,5
Erg vermakelijk en verslavend spelletje op de Steam Deck, dit. Zolang je steeds nieuwe wapens, skills, permanente bonuses en maps vrijspeelt, loopt het als een trein. Leukste puzzel hierbij is uitzoeken welke passive items ervoor zorgen dat je je wapens kunt upgraden.

Op een gegeven moment heb je wel zoveel permanente bonuses dat het wel heel makkelijk wordt, vooral als je een keer een goede combinatie van wapens hebt bedacht (o.a. Axe, King Bible, Santa Water, Lightning Ring). Die kun je dan namelijk op een gegeven moment ook prima elke run forceren dan. En na 10 minuten kun je dan wel de controls loslaten om te wachten tot je de achievement waar je voor gaat hebt gehaald.

Void Bastards (2019)

3,5
Void Bastards is een roguelite waarbij je telkens een ruimteschip zult moeten verkennen, op zoek naar ammo, eten, fuel, en specifieke crafting spullen. Onderwijl word je vermoord door de bemanning / aliens op die ruimteschepen, maar dat mag de pret niet drukken: als je doodgaat wordt er gewoon een volgend karakter rehydrated en kun je weer verder. Wel zonder de ammo die je had verzameld, maar mét alle voortgang die je hebt behaald.

Als je een schip hebt uitgekamd en het hebt weten te overleven, kun je terug naar je eigen schip om zo op de map naar één van de volgende schepen te reizen. Dat is een strategische keuze, je kan namelijk zien wat voor type schip het is, wat voor soort vijanden er zijn en wat je qua grondstoffen, voedsel en fuel kunt verwachten. Voor sommige vijanden kun je bijvoorbeeld beter een specifiek wapen hebben, maar als je ammo voor dat wapen op is, wil je het schip waar die vijanden zijn misschien liever vermijden.

Uiteindelijk is het allemaal wat simpel en niet heel gevarieerd. Elk schip speelt zo’n beetje hetzelfde: neem de wapens mee die het beste zijn tegen de vijand, sluip rond in het schip terwijl je alles probeert te looten en kill onderweg wat vijanden. Maar dat laatste liever niet, want het kost ammo en ze blijven vrijwel altijd respawnen. Roguelites gedijen natuurlijk vooral op variatie; als je geen variatie hebt is de roguelite structuur eerder een zwaktepunt dan een pluspunt. En bij deze is dat dus een zwaktepunt.

Het meest opvallende aan de game is wellicht de stijl: het ziet er uit alsof het uit een stripverhaal kan komen, met bijbehorende tekstballonnetjes voor geluidseffecten. Maar wel een stripverhaal die vrij simpel is qua artstyle. Dat mag, maar héél indrukwekkend vind ik het niet in deze game.

Laatste minpunt is dat de 100% voor de achievements vrij saai is. Ik heb in principe de game uitgespeeld, maar nu zou ik het opnieuw moeten doen met specifieke instellingen: op twee hogere difficulties, zonder dood te gaan, alleen schietwapens gebruiken, alleen ‘indirecte’ wapens gebruiken, zonder upgrades te bouwen, etc… Maar daar heb ik niet zo heel veel zin in door het gebrek aan variatie, dus deze zal voorlopig op 63% blijven steken.

3,5/5