menu

Hier kun je zien welke berichten Finidi als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Tametsi (2017)

4,5
Ik hou enorm veel dit type puzzel games. Als de Hexcells serie (Hexcells, Hexcells Plus, Hexcells Infinite) op de site zou staan, is de kans aanwezig dat ik het in m’n top 10 zou zetten. Wat natuurlijk vooral betekent dat ik het een dezer dagen toe ga moeten voegen aan de site ?

Tametsi is een iteratie op Hexcells (van een andere maker), dus ik ga eerst even Hexcells uitleggen. En Hexcells is vervolgens weer een afgeleide van het bij eenieder bekende Mijnenveger. In Mijnenveger heb je vierkantjes waar een cijfer in staat. Het cijfer geeft aan hoeveel ‘bommen’ er aan het vakje grenzen. Door de hints van de cijfers uit meerdere vakjes te combineren, kun je bepalen of er ergens een bom zit. Als je zeker weet dat ergens geen bom zit, dan kun je dat vakje aanklikken om daar ook een nieuwe hint te krijgen. Zo krijg je steeds meer variabelen waar je rekening mee kunt houden en ga je door tot je alle bommen gevonden hebt. Als je een bom ten onrechte als niet-bom aanklikt, ben je af. Het grootste probleem met Mijnenveger is dat je in situaties terecht kunt komen waar je moet gokken, omdat het simpelweg niet mogelijk is logisch te bepalen of een vakje een bom heeft of niet. Dat komt ook omdat in Mijnenveger de levels random gegeneerd zijn. Da’s natuurlijk een doodzonde voor een puzzel game.

Hexcells’ levels zijn in principe allemaal met de handgemaakt, en allemaal zonder gokken oplosbaar. Het zijn daarnaast zeshoeken in plaats van vierkanten. Ook voegt het een aantal regels toe, zoals dat er in een bepaalde rij X aantal bommen zitten, of als er { } om een cijfer heen staan alle bommen in deze hint aan elkaar vast zitten. Of als er ‘- -‘ om een cijfer staat dan betekent het dat ze niet allemaal aan elkaar vast zitten. Ten slotte heb je nog vakjes met bommen die een cijfer hebben: die betekenen dan dat er in het gebied om het vakje heen nog een X aantal bommen zitten, niet per se er aan vast maar binnen 2 vakjes. Zo wordt het allemaal wat gecompliceerder en leuker als puzzel game.

Tametsi heeft ook al deze elementen, maar gaat nog twee stappen verder. Het eerste is dat de puzzels niet alleen uit zeshoeken bestaat, maar dat een puzzel ook prima uit vierkanten, driehoeken, achthoeken of zelfs een combinatie van vormen. Omdat je dan een ander aantal aangrenzende vlakken hebt, moet je telkens andere logica gebruiken: regels die je bedacht hebt om te bepalen of er ergens een bom zit in een zeshoek werken niet voor vierkanten. De tweede toevoeging is het gebruik van verschillende kleuren vakjes. Op het scherm wordt rechtsboven aangegeven hoeveel bommen je nog moet vinden per kleur. Dat geeft nog een extra dimensie waar je op moet letten. Een simpel voorbeeld is dat je een vak hebt waar nog twee onbekende vakken aan grenzen. Eén daarvan is een bom. De twee vakjes verschillen van kleur, de één is grijs en de ander oranje. Het is het laatste oranje vak. Je moet nog één bom in oranje. Dan weet je dus dat de bom in het oranje vakje zit, en niet in het grijze.

Hoe deze games spelen is dat je steeds verder komt in een level. Aan het begin van een level heb je weinig variabelen waar je rekening mee moet houden en is veel van het speelveld nog onbekend. Als je de eerste paar puzzeltjes in een level oplost, krijg je steeds meer hints en worden de mogelijkheden steeds groter. Dan wordt het echt zoeken naar de volgende bruikbare determinatie, waar je precies van een vakje kunt bepalen of het een bom is of niet, wat me op sommige levels echt wel meer dan een half uur heeft gekost. En als je die dan vindt, dan is het vaak zo dat je daarna eventjes een spurt kunt doen aangezien de puzzelstukjes dan op z’n plek vallen, tot je bij het volgende punt geraakt waar je goed moet zoeken. En dan de laatste paar minuten van een level zijn vaak heerlijk bevredigend de laatste vakjes wegklikken, omdat dan het aantal hints waar je nog wat mee moet zo klein is dat je een heuse eindsprint kunt doen.

Twee kleine nadelen aan Tametsi. Ten eerste is de presentatie niet zo mooi, vooral door de vele contrasterende felle kleuren. Ten tweede legt het z’n regels niet altijd even duidelijk uit. Vaak heb je bij dit soort games een makkelijke level die op elegante wijze je duidelijk maakt hoe een nieuwe regel werkt, maar die zijn in Tametsi minder sterk. Voor Hexcells veteranen zal dat echter niet uitmaken.

4,5/5. Sterke puzzel game in de familie van Hexcells. ‘k Zou wel eerst beginnen met Hexcells.

Telling L!es (2019)

Alternatieve titel: Telling Lies

3,5
De opvolger van Her Story! Her Story is een erg bijzondere game, dus een sequel die het concept verder verkend staat ook gelijk op m’n radar. Voor degenen die het niet kennen, in deze games werk je met een zoekmachine die zoekt in video’s van 5 seconden tot 7 minuten. Je zoekt op woorden of combinaties van woorden. Als dat woord voorkomt in de video krijg je de video te zien. Zoeken op een woord als ‘and’ werkt niet, want je krijgt maar maximaal vijf video’s te zien.

Her Story was een heerlijke game die je in één setting kon uitspelen. Daar kreeg je de hele tijd dezelfde vrouw te zien, die geïnterviewd werd door een stel detectives. De vragen van de detectives kreeg je niet te horen. Door de video’s te bekijken moet je zelf het verhaal in elkaar puzzelen, want de volgorde waarin je de video’s kijkt is niet vast. Het ligt maar net aan welke sleutelwoord je het eerste op valt, of welke invalshoek je kiest. Werkte uitstekend, en Her Story is één van m’n favoriete games van 2015.

Telling Lies probeert Her Story te zijn, maar dan groter en beter. En faalt daarin, helaas. Deze game wou ik graag leuker vinden dan ik uiteindelijk doe. Je krijgt hier video’s van vier verschillende karakters, waarbij het nog steeds behoorlijk interessant is om te zien hoe de vier met elkaar omgaan, wat ze linkt en wat het verhaal is dat je uit moet vogelen. Het acteerwerk van de vier karakters is ook prima. Het verhaal is minder intrigerend voor mij dan die van Her Story. Maar het grootste probleem van de game is dat het gewoon best wel vervelend is om te spelen. Zoals je in Her Story niet de vragen kreeg van de detectives, krijg je hier maar één kant van de dialoog te zien en te horen in de video. De video van de andere kant zit ook wel in de database, maar die moet je er zelf bij zoeken en los bekijken. Bij een video van 7 minuten betekent het dus dat je 14 minuten zit te kijken, met enorm veel stiltes waar het andere karakter aan het praten is. Naar iemand kijken die stil zit te luisteren is grappig voor een paar minuten, maar niet voor de hele game.

Daarnaast word je de video ingedropt op het moment dat je zoekterm voorkomt in de video. Als je dan de hele video wil kijken moet je terugspoelen, maar dat gaat zo snel als oude videobanden… Erg vervelend. De game maakt het gewoon te vervelend om bij de content te komen: het kijken van de video’s en het bij elkaar puzzelen van het verhaal. Teleurstellende game, maar het concept is nog steeds erg tof. Hopelijk volgende poging weer meer op het niveau van Her Story.

3,5/5

That Dragon, Cancer (2016)

1,0
Wat deze game precies is, is in de post hierboven al prima uiteengezet, dus dat ga ik niet nog ‘ns doen. Bij vlagen was het een game die me behoorlijk kon raken, maar ik heb de game niet kunnen uitspelen: hij bleef maar crashen bij een bepaald stuk. Tegen die tijd was ik het christelijk prekerige ondertoontje (of eigenlijk gewoon de boventoon) van het spel ook wel zat aan het raken, dus toen ik niet binnen 10 minuten een oplossing voor de crash kon vinden was het gauw afgelopen. Dat je in een game van 2 uur nog een bug tegenkomt waardoor je het spel niet uit kunt spelen is, mijns inziens, belachelijk.

Omdat er toch nauwelijks sprake is van gameplay, heb ik de rest van het spel op Youtube gekeken. En zelfs dat was niet echt de moeite waard meer, wat mij betreft.

2/5, vooral omdat ik het door technische problemen niet heb kunnen uitspelen.

Thumper (2016)

4,5
Toen ik vorig jaar een nieuwe PC kocht, met een 144hz 1440p scherm, was dit de eerste game die ik opstartte. Want visueel is deze game echt een enorme trip, en op een groter scherm is het nog makkelijker om erin gezogen te worden en in de ritme van de game te komen. Prima vermaakt met deze game 100%’en. Er is verder al genoeg geschreven over wat deze game doet, ik wil alleen nog even benadrukken dat deze game enorm goed slaagt in wat het poogt te doen. Vooral die snelheid is zo geweldig.

Interessante presentatie over hoe deze game tot stand is gekomen: op GDC 2017

4/5

Tick Tock: A Tale for Two (2019)

3,5
Tick Tock: A Tale for Two is een spel dat uitsluitend co-operatief te spelen is met z’n tweeën, op twee verschillende schermen. Samen moet je een reeks puzzels zien op te lossen, maar geen van beide spelers heeft volledige informatie. In essentie is de wereld voor beide spelers hetzelfde, maar op detailniveau verschilt het toch. Zo ziet de ene bijvoorbeeld een reeks symbolen, terwijl de ander een apparaat ziet waar hij die symbolen in kan voeren. Vervolgens valt er een code uit het apparaat, die de andere speler dan weer kan gebruiken bij iets wat alleen op diens scherm te zien is.

Zo moet je dus telkens met elkaar communiceren en uitvogelen wat de bedoeling precies is. Je ziet tegenwoordig wel meer van dit soort games, zoals We Were Here of bijvoorbeeld Keep Talking and Nobody Explodes. Maar je ziet dat game developers er nog niet helemaal uit zijn wat ze hier nou allemaal mee kunnen, of ze zijn tot de conclusie gekomen dat ze er niet veel mee kunnen: de games zijn altijd behoorlijk kort. Tick Tock ben je binnen een uurtje of anderhalf wel door. Er is dus niet veel ruimte voor verhaal of complexiteit, en dat vind je hier dus ook niet. Het voelt vooral als een proof of concept, waar wat mij betreft zeker nog op mag worden doorgewerkt.

3,5/5

Trine 3: The Artifacts of Power (2015)

3,0
Het Trine recept zal de meesten op deze pagina wel bekend zijn, maar even kort een beschrijving. Je speelt als 3 karakters, een ridder, een dief/boogschutter en een tovenaar; niet de meeste originele verdeling. Je kan telkens wisselen tussen deze karakters, en op die manier moet je door wat levels heen platformen, puzzelen en vechten. Grafisch gezien zijn deze games echt één van de mooiste en meest kleurrijke games die er zijn. Deel 3 onderscheidt zich van de anderen in de serie door de stap te maken naar 3d, en wonderwel blijft de grafische kracht overeind. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. De puzzels en de physics die daarmee gepaard gaan (dozen verplaatsen e.d.) lijken wel wat minder goed de stap naar 3d te hebben overleeft, die zijn een stuk minder intuïtief en een stuk meer janky geworden.

Een pluspunt van de serie, en ook van deze game, is dat het uitstekende co-op games zijn, daar heb ik nooit genoeg van. Ook deel 3 werkt gewoon weer helemaal prima in co-op.

Wat Trine 3 echter enorm veel punten kost, is dat het gewoon niet af is. Na een aantal levels stopt het gewoon abrupt. Schijnbaar kostte de stap naar 3d meer dan verwacht, en konden ze de game niet afmaken voor het budget. Prima, maar de game is er wel echt een stuk minder door. Wat er is, is vrijwel net zo goed of zelfs beter dan de eerdere delen. Wat er niet is, is echt teveel om dit op hetzelfde niveau als Trine 1 & 2 te beoordelen. Het verhaal is weliswaar nooit boeiend in de Trine games (hele simpele, kinderlijke sprookjes), maar zelfs dan is dit nogal tegenvallend als einde.

Deel 4 heb ik al klaarliggen, daar zijn ze weer terug naar 2D gegaan. En die schijnt in ieder geval wel af te zijn.

3/5 voor deze.

Turing Test, The (2016)

3,5
Dit is duidelijk een puzzle game die geïnspireerd is door Portal. En zeer degelijk uitgevoerd, maar wel best wel saai wat mij betreft. Er zitten geen inventieve ideeën in de puzzels en ook het verhaal is niet erg boeiend. Ook The Talos Principle wordt hier op de pagina al even genoemd. Waar Portal (2) en The Talos Principle briljant worden is op die plekken waar het verhaal echt goed wordt, en op die plekken waar de aaneensluitende rij van puzzelkamer naar puzzelkamer wordt doorbroken met opeens een open wereld (Portal) of het combineren van objecten uit meerdere puzzels (Talos Principle). Dergelijke goede ideeën zijn hier niet te vinden.

3,5/5