menu

Hier kun je zien welke berichten Finidi als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Batman (2016)

Alternatieve titel: Batman: The Telltale Series

3,5
Ah, dit is weer een prima Telltale game. Na het tweede seizoen van The Walking Dead (waarom luistert iedereen naar een dumbass kind, die dan maar als volwassene geschreven wordt?!) en het uitzonderlijk belabberde Game of Thrones (waar de schrijvers duidelijk niet snapten wat Game of Thrones interessant maakt) was ik eigenlijk wel afgehaakt bij Telltale.

Maar goed, voor een paar euro beide Batmans, en met de goede reviews voor vooral deel 2… Dan kan ik het best ‘ns proberen. Wat me wel steeds meer begint te storen aan Batman, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook een stel van de stripboeken heb gelezen, is dat het elke keer dezelfde verhalen zijn. Ook hier is het weer het begin van Batman dat centraal staat, en ook hier lijkt het weer hetzelfde rijtje karakters te zijn, met weer dezelfde origine verhalen. Zo spelen Dent en Catwoman grote rollen, en ook Cobblepot, Joker, Zsasz en wat andere karakters komen langs. Maar toch wel met wezenlijke verschillen met andere Batman verhalen, dus da’s tof.

Wat valt er verder te zeggen? Telltale’s engine begint z’n leeftijd toch wel heel erg te tonen. Voor een game die puur om narratief en visuals gaat, zijn de animaties echt bedroevend slecht. Het komt goed uit dat Wayne/Batman altijd wat houterig is, past prima bij de engine. De engine werkt wat mij betreft ook steeds meer beperkend wat betreft wat voor emoties de game op kan roepen.
Ben ik weer aangehaakt bij Telltale? Niet echt. Het hangt nu sterk af van welke franchise ze doen of het interessant genoeg is. Er zijn ook veel meer narratieve games dan toen The Walking Dead seizoen 1 uit kwam, en die zijn vaak ook veel beter dan wat Telltale de laatste jaren heeft uitgebracht. Dus ze moeten wel even wat beter hun best gaan doen.

Battle Chef Brigade (2017)

3,5
Battle Chef Brigade is een aparte game, die een paar genres aardig succesvol combineert. Aan de ene kant heb je een aardig veel dialogen en verhaal. Aan de andere kant heb je de gameplay, die bijzonder is. Het doel van het spel is elke keer om een beter gerecht te presenteren dan je tegenstander. Dat is een race tegen de klok, je hebt vaak een paar minuten om een gerecht te maken. Het maken daarvan bestaat uit twee delen: ingrediënten verzamelen en de maaltijd prepareren. Ingrediënten verzamelen doe je in de vorm van een action platformer, er lopen monsters rond die je in stukken kunt snijden met je mes. De verschillende monsters droppen verschillende ingrediënten, die qua vorm en ook qua element (vuur/water/aarde) verschillende. Dus het is zaak goed te onthouden welk monster je moet hebben voor de ingrediënten die je nodig bent. Je hebt immers niet alle tijd van de wereld.

Als je vervolgens wat ingrediënten hebt, stop je die in de pan. Dit speel je op een veld van x bij x vlakjes. Elk ingrediënt kun je er als tetris in gooien (vandaar de verschillende vormen). Door drie van hetzelfde element te matchen kun je een element van het volgende niveau krijgen. Door zo goed te matchen en telkens meer ingrediënten erbij te gooien, kun je zoveel mogelijk elementen van het hoogst mogelijk niveau krijgen. Doe je dat goed, dan verdien je meer punten dan je tegenstander en win je de cook-off. Elke kookgevecht heeft een ander thema, bijvoorbeeld dat je een ingrediënt van een specifiek monster moet gebruiken, of alleen maar ingrediënten van een specifiek element. Zo blijft het een beetje gevarieerd.

Je kunt je ook voorbereiden op de kookbattles door specifieke gereedschappen of kookboeken te kopen. Het nadeel hieraan is dat je het thema van een kooksessie niet van tevoren kunt weten, en dat het voorbereiden daarom niet echt werkt. Draait er vaak op uit dat je eerst de battle ‘ns in gaat om vervolgens je vorige save te herladen om dit keer wel de juiste tools te selecteren. Beetje stom dat.

Wat ik nog wel even wil uitlichten ook, is de schitterende artwork in deze game. ’t Is een stijl die je niet veel in games ziet, en ’t is echt tof om naar te kijken

3,5/5, de gameplay komt niet helemaal uit de verf, maar ’t is een keer wat anders dan anders.

Borderlands 3 (2019)

3,5
Over deze game is hier al wel genoeg geschreven, dus nog even kort wat van mijn meningen:
Het verhaal is matig, maar goed te doen. De gameplay is beter dan de eerdere Borderlands games. De menu’s zijn belabberd (probeer maar eens te zien welke challenges je hebt gemist op een planeet). Er zijn zoveel legendaries dat de andere wapens totaal nutteloos zijn. De skill trees vond ik vooral verwarrend en saai, teveel +0,4 voor een random stat ipv impactvolle dingen. Veel van de wapen manufacturers zijn hun identiteit kwijt of nog steeds onspeelbaar (ik ga niet voor elke kogel klikken, thanks Jacobs). Daarnaast is het ook vrij buggy; een aantal keer de game opnieuw moeten opstarten omdat een quest niet verder ging of een belangrijk item van de klif was gevallen. En elke update lijkt de achievements (op Steam) weer kapot te maken, waardoor ik nu wél de achievement heb voor alle achievements halen, maar niet de achievement voor alle locaties op de map, alle Hammerlock beesten vermoorden en alle Zero doelwitten elimineren. Maar dat heb ik allemaal wel gedaan.

DLC nog niet gespeeld, die zijn nu nog aan de prijzige kant, maar dat gaat vast nog wel gebeuren. In co-op is vrijwel alles wel vermakelijk, namelijk.

3,5/5