menu

Hier kun je zien welke berichten hellblazer93 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Alien Shooter (2003)

3,0
Best vermakelijke game voor tussendoor. Het verhaal boeit weinig hier, het enige wat bekend is is dat er door een mislukt experiment allemaal aliens zijn ontstaan en aan jou de taak om ze neer te maaien. Dat moet je af en toe ook letterlijk doen. Het had wel wat weg van Serious Sam wat betreft de massa's vijanden. Alleen in dit spel zie je alles van bovenaf, maar dat is best prettig, al had het me wel leuk geleken als het een echt FPS was, maar dat zou de hele gameplay natuurlijk enorm beïnvloeden. In het begin zijn er alleen groene tweepotige monsters waarvan de bek de helft van het lijf is, deze zijn makkelijk dood te krijgen. Later in het spel komen er nieuwe kleuren - ja ja- vijanden bij, namelijk geel, rood en af en toe blauw. Er zijn nog een paar andere vijanden die soms zelfs een pantser om hebben zodat ze nog sterker zijn. Gelukkig vind je af en toe een nieuw wapen maar het is vooral de bedoeling dat je ze tussen de levels door koopt. Je bent ze ook zeker nodig, aangezien de schade van de wapens mijlenver uit elkaar ligt. Zo begin je met pistooltjes met een schade van 5 per schot en heb je later een zogenaamde magma-minigun met een schade van wel 100 per schot (en dan schiet 'ie ook nog eens veel sneller). Je vindt erg vaak munitie en van die levenskruisjes en dat ben je ook hard nodig. Er zijn 3 verschillende campagnes om te spelen en ze lijken allemaal vrij veel op elkaar.
Grafisch is het niets bijzonders, toen ook niet, maar ik had ook meer het idee dat ik een goedkoop snel in elkaar geflanst spel zat te spelen in plaats van een spel dat in de winkel ligt waar je weken zoet mee bent. Dit is meer een spel dat je een aantal uurtjes speelt en daarna ben je het weer zat.
3 sterren.

BioShock (2007)

4,0
BioShock. Een titel die de laatste jaren toch vrij bekend is geworden en ook wel een spel waar ik nieuwsgierig naar was. Nu eens gespeeld en het viel me niet tegen.

De sfeer is uniek. Ik ken geen ander spel met zulke omgevingen, dit soort mogelijkheden en met zo'n vreemd verhaal (een stad onderwater). System Shock ken ik ook niet.

Grafisch ziet het er prima uit, behalve het bloed. Dat zag er vrij nep uit vind ik. Wat roze-achtig. Beetje jammer, want ik weet zeker dat dat beter had gekund, aangezien de rest er keurig uitzag. De vijanden, de wapens en vooral de omgevingen zagen er goed uit. Wapens waren mooi vormgegeven en vooral na het upgraden zag het verbeterde wapen er erg tof in de meeste gevallen. Omgevingen waren totaal nieuw voor mij. Je hebt vaak het idee dat je onderwater zit zoals het hoort te zijn. Alleen er waren een paar kleine delen waar ik echt dacht dat het echt niet kon onder water. Voorbeelden zijn in bepaalde gedeeltes met houten daken, de onder water tuinen (Arcadia), het stad gedeelte en nog enkele stukjes die ik me zo niet maar kan heugen. Toch zag het er over het algemeen redelijk 'echt' uit. Een onder water stad zoals dit kan natuurlijk niet, maar toch vond ik het er goed uitzien. Ook veel details.

De gameplay vond ik in het begin behoorlijk wennen. Vooral omdat ik de vijanden moeilijk kon raken, terwijl ik in andere spellen makkelijker de vijand kon doodschieten. Dit is echter wel een goed punt. De AI zat dus dik in orde. Zoals ook al vermeld is zijn vijanden behoorlijk snugger. Ze schuilen bewegen veel. Alles liep ook goed. Je kwam bijna nooit vast te zitten en kon lekker doorlopen (als je graag zou willen). Er is een gedeelte waar ik me echt geen raad bij wist en dat was in het stad gedeelte bij de Mercury Suites. Daar moest je een code invoeren om in een lift te kunnen en ik heb uren gezocht maar ik kon nergens iets vinden. Uiteindelijk heb ik toen maar het internet raadgepleegd wat eigenlijk toch wel tegen mij principes ingaat, omdat ik alles liever zelf wil uitpuzelen. Verder zijn er van mij totaal geen klachten wat dat betreft. De wapens hanteerden prima (als je dat zo kan noemen) en de Plasmids zijn een goede toevoeging. Je wordt ook verplicht ze af en toe te gebruiken (Vuur om ijs te laten smelten en elektriciteit om bepaalde apparaten te laten werken).

De sfeer is goed en ondanks totaal verschillende omgevingen is de sfeer overal vrij vergelijkbaar. Dezelfde mannetjes met die maskers op en het onderwater gevoel natuurlijk. Ook krijg je door bepaalde details echt het gevoel dat het in de jaren '60 afspeelt. (Zoals ik al zei de maskers van de mensen daar, hoe de wapens waren vormgegeven, de machines waar je munitie kon kopen en muziek). Dit is mij ook goed bevallen. Weinig slechts over op te merken ook.

Al met al een spel dat goed wegspeelt en ook redelijk lang is. Ik heb er iig aardig wat uurtjes aan gehad (hoewel dat misschien ook komt doordat ik alle kamers en lijken heb afgezocht).

4 dikke sterren.

Carmageddon II: Carpocalypse Now (1998)

Alternatieve titel: Carmageddon 2

4,0
Jeugdsentiment voor mij. Herinner me nog wel dat mijn broer dit destijds speelde en dat ik het ook wou. Toen ik het eindelijk speelde kwam ik niet verder dan de eerste race .
Heb dit spel daarna nog wel een paar keer uitgespeeld en nu dus ook weer. De sfeer is erg goed. Gillende voetgangers, de geluiden van de auto´s en de graphics maakten het helemaal af. Goede auto´s ook. In het begin nog veel kleintjes (De normaalste auto's) die vrij makkelijk doormidden konden en dat gaf dan ook een voldaan gevoel. Later kwamen er grotere voertuigen bij zoals het vliegtuig van Heinz Faust en 'Herb-E', een kever in monstertruckvorm. De auto van Screwy Lewie vond ik altijd zo vet, vanwege de grote boor voorop.
Ook erg mooie races en missies. Trucking Hell was erg gaaf, omdat je nog geen extreem grote bolides bent tegengekomen en dan moet je opeens tegen de allersterkste in het spel: Pitbull. Wel was het erg makkelijk omdat je makkelijk een powerup kon pakken waardoor je superstevig werd.
4*

Carmageddon TDR 2000 (2000)

Alternatieve titel: Carmageddon 2000: The Death Race

3,0
Inderdaad niet zo leuk als deel 2.
Grafisch is het wel goed te doen, maar de sfeer is weg. De geluiden zijn anders en het leuke geschreeuw uit andere delen is er niet meer (andere geluiden die niet zo leuk zijn). Wel is het hele concept hetzelfde en kun je nog steeds lekker beuken op tegenstanders. Ook hier weer toffe auto's zoals The Suppressor, Shark (ook al heb je daar bitter weinig aan aangezien hij alleen op asfalt kan rijden) en Da Panzer.
Hier heb je om en om een race en een missie, wat best jammer is, want ik houd niet zo van missies. Hier waren er toch nog een aantal leuke missies, maar ook een aantal vervelende.
Het tijdslimiet is inderdaad strenger, maar problemen heb ik er nooit mee gehad. In 3 minuten tijd kun je vrij makkelijk een auto in elkaar botsen (met een fatsoenlijke auto).
Ik geloof niet dat dit bij elke editie zo is, maar ik heb een (originele) editie waarbij je direct al een stuk of 15 auto's tot je beschikking hebt, waaronder de 'Ped Basher', een erg cool uitziend voertuig met voorop 3 draaiende platen met punten erop. Dit is direct ook een van de allersterkste auto's in het spel, dat is wel een beetje vreemd vind ik. Zo is er namelijk totaal geen behoefte aan den nieuwe auto, omdat de enige die ongeveer net zo sterk is (Suppressor) pas op het eind komt in het spel.
Nog steeds goed vermaak, maar niet meer zo sfeervol.
3*

Delta Force (1998)

4,5
Vind dat de graphics voor 1998 best goed waren eigenlijk. Ik kan me zo niet 1-2-3 een spel bedenken die er toendertijd echt beter uitzag. Heb dit spel vroeg toen ik klein was vaak gespeeld, en laatst nog maar een keer. Singleplayer uitgespeeld en ook een aantal keren multiplayer gedaan met iemand (1 tegen 1), wat eigenlijk niet echt de bedoeling is met zulke enorme (vooral voor die tijd) gigantische maps. Maar enorm veel lol aan gehad. Erg mooi om dan met multiplayer de tegenstander te zien liggen, zoekend naar mij, en dat ik hem dan neersteek . Erg leuk en best grappig vind ik. Ik stem nog niet, omdat ik het spel al een jaar niet meer heb gespeeld, maar zal hem nog wel een keer opscharrelen.

GunZ: The Duel (2005)

4,0
Paar jaar geleden veel gespeeld, ik was toen level 40 ofzo. Maar ben er toen mee gestopt. Nu weer begonnen en heb intussen een personage van level 14. Merkte dat ik in het begin wel vaak makkelijk de beste was, maar nu is het niet meer zo makkelijk.
Grafisch is het intussen behoorlijk verouderd, en voor een spel uit 2005 is het ook niet alles, maar het natuurlijk een gratis game en voor dit soort games zijn perfecte graphics nauwelijks mogelijk. De gameplay is goed. Leuke moves en de beweging voelt goed. Naarmate je beter wordt, leer je ook speciale bewegingen zoals de butterfly en de reload-shot. De eerste beheers ik al redelijk, maar de reload-shot is voor mij nog te lastig.
Waar ik mij soms wel aan erger is die kinderen die je direct gaan uitschelden voor noob o.i.d. En hackers zijn er af en toe ook inderdaad. Maar moet hierbij wel melden dat ik zelf ook eens een hack programmaatje had, maar ik gebruikte deze alleen tijdens Quests. Maar het mag natuurlijk niet. Gebruik het nu ook nooit meer.
Leuke game, ga er zeker nog wel een tijd mee bezig.

Half-Life 2: Episode Two (2007)

4,5
Sinds ik Half-life en daarna deel 2 heb gespeeld moest ik per se de vervolgen spelen. Wat een geweldig spel is dit toch.
Een van de meeste boeiende verhalen (en misschien wel de meest boeiende verhalen) ooit in de gamegeschiedenis.
Erg sterke gameplay en grafisch wonderbaarlijk, weliswaar is dit niet meer zo vernieuwend dan Half-life 2, maar nog steeds was dit in 2007 een van de mooiste games in de omloop.
De nieuwe omgevingen zijn mooi. Weer eens iets anders dan City 17 en veel nieuwe dingen in deze add-on. De nieuwe vijanden (Hunters en de Toxic-Antlion) waren erg uitdagend, beide zeer vervelende vijanden, met name die Hunters. Magnusson hebben we ook ontmoet in dit deel en vond dit een geslaagde toevoeging. Zijn nieuwe 'wapen' was prima, maar ik had liever een echt nieuw wapen gehad. De filmpjes zijn ook erg mooi en af en toe in het spel kom je allerlei hints tegen. Ook de mysterieuze G-Man zie je als je goed oplet vaak terug. Een voorbeeld hiervan is in de raketbasis, in de ruimte waar je de raket lanceert. Vlak voordat Alyx thee haalt voor Eli zie je op de schermen de G-Man even verschijnen. De muziek is ook goed toepasselijk. Vooral op actiemomenten (de Antlions allemaal neerschieten in die mijn) was de muziek erg gaaf. Het einde is denk ik wel het hoogtepunt in dit spel. Je hebt Eli goed leren kennen en het is een belangrijk personage geworden in het spel en dan wordt hij zo bruut om het leven gebracht door een Advisor.
Voor mij de meest geslaagde reeks ooit. Kan dan ook niet wachten op Episode 3, waarin we nog meer te weten komen over de Borealis en die Advisors.
4.5* voor deze uitbreiding.

Portal (2007)

Alternatieve titel: Portal: Still Alive

4,5
Erg origineel en erg leuk. Vrij lastig soms en je moet goed nadenken en snel ook soms. Soms gaat het echt heel snel en weet je soms niet zo snel wat nou links en rechts is of boven en onder. Humor zit er ook in. Heb deze destijds gekocht (Orange Box).
4 *

Quake II (1997)

Alternatieve titel: Quake 2

4,0
Vroeger was ik een groot fan van Quake. Kreeg deze game ooit voor Sinterklaas en was er zeer blij mee. Nog steeds eigenlijk. Hoewel het inmiddels flink verouderd is, heb ik er nog veel plezier aan beleefd.
De Multiplayer heb ik nooit echt gespeeld, maar de Single Player is ook geslaagd, hoewel het soms een beetje eentonig wordt. Het 'Palace'-gedeelte was nog het minst geloof ik. De weg was vervelend lastig te vinden (waar is Upper-Palace, waar is Lower-Palace?). De vijanden zijn wel geslaagd over het algemeen. Zeer vervelende laser-honden soms. De rennende mannen met een arm die je weggooit vond ik wel altijd erg leuk. Grappig om ze op te zetten tegen andere vijanden die per ongeluk op hun schieten. Die grote, lompe, trage machines waren ook vrij lastig, maar door hun traagheid ook nog prima te verslaan. De eindbaas is ook niet bijster lastig. Gewoon een Quad-Damage gebruiken en met een machinegeweer / BFG eropaf rennen en hij ligt in no-time. Ook de nodige humor in het spel. Zoals de brug boven lava die je kon bedienen met een knop. Vijanden lokken, snel naar de overkant en op de knop drukken om dat geschreeuw aan te horen. Veel goede herinneringen aan dit spel.
4 sterren, mede door de nostalgie.

Serious Sam HD: The First Encounter (2009)

3,5
Waarom weet ik niet, maar deze beviel me minder dan het origineel. De grafische update was wel aardig, maar het voegde helemaal niet zo veel toe naar mijn mening. Het water was wel flink verbeterd.
Ik had ook het idee dat dit spel makkelijker was. Ik kon me altijd herinneren dat ik in het origineel met moeite de Easy kon uitspelen en hier was het op Easy nogal saai en makkelijk. Niet dat dat erg is, want je hebt genoeg moeilijkheidsgraden.
Het concept bevalt me op zich wel, het oertype van een shooter, gewoon eindeloos knallen en strafen. Hier is dat ook goed gelukt. Leuke vijanden en vooral die mannen die schreeuwend naar je toe rennen met 2 bommen. Vooral in (zeer) grote hoeveelheden leuk. Die Kleers vind ik maar irritante dingen. Ze springen vervelend snel op je en ze verpesten de lol vaak als er ook die zelfmoordmannetjes bij lopen. De wapens waren ook in orde. De minigun natuurlijk als favoriet. Heerlijk geluid komt er ook uit. Humor is ook ruimschoots aanwezig in het spel. Ik vond het altijd zo grappig dat je aan het eind van bepaalde levels in een ruimte liep met een enorme minigun van een meter lang, Sam dat ding gewoon in z'n kontzak stopte. Ook de oneliners zijn grappig en sommige secrets slaan ook helemaal nergens op.

3*

Tomb Raider: Anniversary (2007)

4,0
Geweldig om al die stukjes uit het origineel weer terug te zien. Al vanaf het begin, in de bergen en grotten veel herkenbaarheden. De plek met de wolven en een kapotte brug is me nog het meest bijgebleven. Erg goede besturing en had nauwelijks last van de camera. Grafisch ziet het er ook netjes uit. In plaats van de punttieten in deel 1, eindelijk fatsoenlijke rondingen. Sommige vijanden waren flink lastig, of soms zelfs angstaanjagend. De dino's heb ik altijd om de een of andere reden eng gevonden. Nu niet meer zo erg als vroeger, maar toch. Omgevingen zijn ook erg mooi (Jungle ziet er geweldig uit). Leuke nieuwigheden ook, zoals het touw waarmee je grote afstanden kunt afleggen door de lucht, of de Bullet-Time mode. De T-Rex in de Jungle was erg lastig wat dat betreft. Heb uren moeten oefenen om die verrekte BT onder de knie te krijgen, vooral omdat je bij de T-Rex op bepaalde plekken moet staan voor een merkbaar effect is het lastig. Een ander fantastisch stuk is in Griekenland, in een hoge ruimte met een enorm gebouw met gaten in het midden, waar je 4 sleutels moet krijgen in 4 moeilijk te bereiken kamers, met allerlei originele vallen (vooral met die enorme steen die achter je aan komt!) De laatste eindbaas is ook vrij lastig, je moet precies goed duiken en dan snel knallen. Valt niet altijd mee.

Al met al zeer geslaagd spel, waar ik me uren mee heb vermaakt.
4 sterren.

Unreal II (2003)

Alternatieve titel: Unreal 2

4,0
Heb dit spel vroeger ook al een paar keer uitgespeeld en nu ook maar weer eens uit de kast gehaald. Nog steeds een aangenaam spel, door de wapens, muziek (vind ik wel passen bij het spel), de vijanden en de sfeer.
Heb deel een ook nooit gespeeld, dus misschien is mijn stem daarom hoger, maar dat deert niet.
De omgevingen vond ik goed. Erg veel afwisseling en de vijanden zagen er goed uit. Het hele spel was grafisch eigenlijk wel dik in orde voor die tijd. Ook de sfeer zat er constant goed in, af en toe redelijk spannend en afwisselend genoeg. De wapens zijn ook een pluspunt. Originele wapens (de Granaatwerper vond ik hier toch wel redelijk origineel tov van andere games), de vlammenwerper (Napalm strooien) en de Spidergun (wel een baggerwapen maargoed, wel erg leuk bedacht). Het standaardwapen, de zogenaamde CAR vond ik ook heerlijk om te gebruiken. De geluiden ervan ook. Lekker rustig om mee te sprayen maar de shotgunfunctie was ook erg goed. Het herladen van dit wapen klinkt ook gaaf.
De vijanden waren zoals ik al zei goed uitgewerkt. De Skaarj waren er in verschillende soorten en maten. De middelgrote van deze vijand waren ook behoorlijk pittig op korte afstand, omdat ze snel waren en rottige ballen op je af schoten. Die gekke apen in het begin waren ook vrij irritant, omdat dat wapen grote 'kogels' afvuurt zag je ze lastig in kleine ruimtes. De spinnen waren ook erg geslaagd. Ook hier waren verschillende groottes. De eindbaas in het level met de spinnen was ook goed in elkaar gezet, maar jammer genoeg vrij simpel.
Wat de omgevingen betreft ben ik ook wel te spreken. Afwisseling alom; binnen en buiten, soms op een verlaten planeet en soms in een groot duister complex (De laatste levels waren hierdoor erg sfeervol).
Wat een minpunt is zijn
de overbodige cutscenes. Elke keer als je naar een nieuwe planeet vliegt moet je weer een halve minuut loeren naar Marshal's ruimteschip die door de ruimte heen vliegt. Totaal overbodig, zie je al vaak genoeg in het spel. Ditzelfde geld eigenlijk voor de briefings. Ik had liever gewoon een lap tekst gehad die je kon lezen (als je wou). Maar ze hebben dit denk ik gedaan zodat je meer het idee kreeg dat je meer mogelijkheden had (in het moederschip lopen). Niet nodig naar mijn mening.
Geen topper, maar om een keer te spelen zeer aardig als je van het genre houd.
4 sterren van mij.

Wolfenstein (2009)

3,5
Wolfenstein is een titel die bij mij hoog in het vaan staat. Dat komt vooral door Return To Castle Wolfenstein, die ik talloze keren heb uitgespeeld op de PC en nog steeds een supergame vind. Het hele concept staat me ook goed aan.
Deze opvolger is nog steeds behoorlijk Over-the-top, maar hier nog meer dan ik vorige delen. The Veil is zoals ik al zei een behoorlijke vernieuwing, die zo zijn voor en nadelen heeft. Een van de nadelen is dat er een heel andere sfeer ontstaat. Op den duur heb je genoeg krachten om een groot deel van het spel deze te (moeten gebruiken, terwijl dit een enorme impact heeft op de gehele ervaring. Aan de andere kant is het best leuk om met een volledig opgewaardeerd Empower-kristal vol op een heel leger Nazi's te knallen. De wapens zien er ook goed uit, met een aantal bekende wapens, zoals de vlammenwerper, de Teslagun en natuurlijk de MP40. Het viel me wel op dat er geen pistolen in voor kwamen, althans niet om zelf te gebruiken.
De geluidseffecten vielen me hier en daar ook nogal tegen, vooral als je met een wapen tegen iemand aan slaat. Het klinkt nogal nep, een beetje jammer en het stoorde me eigenlijk ook wel.
Het spel heeft een sfeer waar je aan moet wennen, maar na een paar uurtjes spelen is het allemaal goed te doen en wil je graag upgrades kopen, een zeer leuke toevoeging overigens.
Ook een paar erg leuke missies, die soms vrij lastig waren, maar toch best te doen waren over het algemeen. De eindbazen waren ook niet overdreven lastig, maar ik had dan ook het Empower-kristal volledig ge-upgradet, waardoor je kogels 3 keer zo hard aankomen.
Een prima opvolger die me vooral in het begin een beetje tegenviel, maar toch nog leuk is. 3.5*