menu

Hier kun je zien welke berichten R221992 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Need for Speed II (1997)

Alternatieve titel: Need for Speed 2

4,5
Dit was één van de eerste Need For Speed spellen die ik had. Was leuk om te spelen ( zowel de tracks ( die internationaal waren ) als de exotische racewagens ). Het enige wat over het algemeen miste was de politie en met sommige instellingen kon het iets te simpel zijn ( hoogvliegende auto's, auto's rolde vooral bij botsingen gemakkelijk om ook soms bussen en vrachtwagens ). Verder vond ik het samen met NFS 3 : Hot Pursuit, en NFS 4 : Road challenge / High Stakes de beste uit de serie de er was. Ook de muziek blijft interessant om te horen.

Need for Speed: High Stakes (1999)

Alternatieve titel: Need for Speed: Road Challenge

4,5
Need For Speed 4 : Road Challenge / High Stakes vond ik samen met de vorige twee delen de beste uit de serie volgens mij over het algemeen de eerste uit de serie die het schademodel en de politie helikopter introduceerde. Het was ook de eerste Need For Speed die een Career Modus had al had ik vooral de Hot Pursuit modus gespeeld. De tracks en ook de plaatselijke politie ( ook de radio chatter en de sirenes ) die er was waren afwisselend in Amerikaanse / Europese ( Duits, Frans, en Britse ) stijl wat ik zelf heel interessant vond al waren de tracks wel iets simpeler. Ook leek de politie iets anders te reageren als in het vorige deel ( kunnen directer beginnen met spike strips leggen en de snelheid van achtervolgen verschilt in dit deel per auto die ze gebruiken ) en gebruikte betonblokken en of strobalen als roadblocks om racers te blokkeren en te stoppen. De auto's waren wat kleiner als in Need For Speed 3 : Hot Pursuit en vooral vanwege het schademodel zagen de auto's na veel botsingen eruit als plastic vuilniszakken en zag het er dus nogal verpaupert uit. Ook vond ik het spel iets simpeler of afgeraffelder uitzien ( strepen van banden sporen, en de roadblocks bleven tijdens de hele race staan ), grafisch was het spel verder wel prima en ook de muziek was goed. Soms wordt dit deel ook als uitbreiding gezien van Need For Speed 3 : Hot Pursuit omdat NFS 4 ook nog steeds de oude tracks van NFS 3 heeft.

Rayman (1995)

Alternatieve titel: Rayman Gold

4,5
Het spel waarmee het begon. Ik had eerst een demo van de PC versie ergens tussen 1995 en ongeveer 2010 en ergens vanaf 2004 de GBA versie ( Rayman Advance ) die ik inmiddels niet meer heb. Ik had een paar maanden geleden nog Rayman 1 ( PC ) gedownload alleen het spelen ging niet zoals het origineel. Het spel ging sneller dan ik gewent was en daardoor had ik Rayman vaker dan ooit de dood in gejaagd. Waarschijnlijk kwam dat vanwege de snelheid van de nieuwere pc's alleen ik weet het niet zeker. En alles wat opgeslagen werd, was na het opnieuw opstarten van het spel verdwenen en kon ik weer opnieuw beginnen. Dat was niet goed en niet volgens het originele spel en ik stopte met het download versie. De GBA versie en de PC versie verschillen niet zoveel. Alleen de muziek heeft bij Rayman Advance andere 'hogere' tonen. De muziek van de PC versie vindt ik mooier. Vooral de nummers van Band Land, Picture City en Mr. Dark vindt ik mooi. Het spel zelf is inmiddels grafisch verouderd en dat is logisch. Eigenlijk is het ook niet waard om een punt minder te geven vanwege de grafische vormgeving van het spel omdat het in de begin jaren perfect was met de tragere ( koffiezetters ) pc's die er toen waren en dus nog niet goed genoeg waren als dat ze nu zijn. Ik heb Rayman 1 als enige van de drie eerste Rayman spellen niet uitgespeeld vanwege omdat ik enkele kooitjes na meerdere keren zoeken niet gevonden had, en ook geen code had zodat alle kooitjes opengebroken konden worden en ik verder kon gaan met de laatste level, even later was ik gestopt met spelen. Dat was met Rayman 2 toch iets beter geregeld, er waren geen regels in het spel om alle kooitjes te vinden voordat het spel uitgespeeld kon worden. Wat een verschil met Rayman 2 is dat er meer humor is in Rayman 1, waardoor Rayman 1 een wat vrolijker sfeer heeft dan Rayman 2. Toch vindt ik Rayman 2 beter dan Rayman 1, en Rayman 1 vind ik beter als Rayman 3, die niet voelt als een Rayman spel, het is dat je hem ziet lopen alleen dan nog vraag ik me soms af of hij in de verkeerde wereld loopt. De magische sferen zijn in Rayman 1 beter te voelen en anders, en in Rayman 2 zijn die sferen nog beter omdat de wereld iets realistischer is dan Rayman 1. Rayman 3 heeft ook een realistischer wereld alleen toch heb ik het gevoel dat er iets mist en dat het spel veel heeft wat ik niet gewend ben. Als laatste vindt ik Rayman 1 verder een perfect spel en blijf ik het tot nu toe leuk vinden om het af en toe te spelen ( al heb ik dat minder dan bij Rayman 2 ). En is Rayman 1 toch een waardevolle klassieker.

Rayman 2: The Great Escape (1999)

Alternatieve titel: Rayman: Revolution

5,0
Sinds dat ik Rayman 2 heb ( inmiddels 15 jaar geleden ) had ik het spel vaak gespeeld, de omgevingen, het verhaal, de geluiden en muziek waren in die tijd ( en ook een paar jaar later ) mooi. Niet dat het spel nu niet meer mooi zou zijn en ook niet dat ik toen niet zag dat de omgevingen en karakters nogal hoekig waren. In die tijd ( 1999 ) was de techniek nog niet zoals nu en zijn vooral de grafische beelden verouderd. Het is duidelijk te zien dat de wereld is opgebouwd met wanden wat er een beetje uitziet als een hoekige kartonnen ( inkijk ) doos. Het ging vooral om de ( magische / mysterieuze / avontuurlijke / spannende, en soms griezelige ) sfeer en het verhaal. Het verhaal heeft ( kan als nadeel gezien worden ) alleen weinig humor en is vooral serieus. Het spel heeft een paar spaarzame grapjes zoals de Teensies die niet weten wie van hun de koning is dus zijn ze allemaal de koning, verder zijn er nog een paar andere grapjes te vinden en te zien alleen dat is het dan ook. Het kan soms ook zijn dat de sfeer van de omgeving de grap overmeestert en het dus niet ( overtuigend ) als een grap gezien wordt. Ik heb er zelf geen moeite mee en vindt het verhaal goed bedacht. Ook de hoekige figuren en landschappen irriteren mij tijdens het spelen niet. Het was de eerste Rayman spel die ik uitgespeeld heb en ook regelmatig bleef spelen, meer dan Rayman 1 en 3. Ik heb het een paar maanden geleden nog gespeeld alleen kwam ik niet verder dan The Echoing Caves vanwege de bekende foutmelding met een piratenhoofd in beeld. Ik had veel geprobeerd om verder te spelen, alleen telkens bij de zelfde level kwam hij weer. Het begon mij te irriteren en sindsdien heb ik het niet meer gespeeld. Een andere nadeel waarmee ik iets minder moeite mee had alleen wel hinderlijk of irriterend kan wezen is zoals andere al gemeld hebben de camera. Die filmt soms vanuit een hoek waardoor het soms onoverzichtelijk word. Trouwens had ik dit ook een paar keer met Rayman 3. Toch vindt ik Rayman 2 de beste van de serie en ik zou het leuk vinden als Michel Ancel ooit een vervolg zou maken ( vooral vanwege wat Admiral Razorbeard als laatste zei 'I come back!' en het dus eigenlijk een soort open einde is ) al betwijfel ik dat. Ik zie Rayman 2 als een gouden oude klassieker.

Rayman 3: Hoodlum Havoc (2003)

Alternatieve titel: Rayman 3 HD

3,0
Rayman 3 is een ander verhaal. Dat is logisch. Alleen het verhaal en de sferen van de levels zijn niet helemaal zoals ik gewend ben en de wereld waarin het afspeelt voelt niet als een Rayman wereld, het is dat je hem ziet lopen anders zou het ook iemands anders wereld kunnen wezen. De eerste levels gaan nog wel t/m The Bog of Murk, daarna gaat het van het ene uiterste naar de andere. De Hoodlums zijn redelijk goed bedacht alleen de Knaaren en vooral Reflux zijn eigenlijk iets te boosaardig vergeleken met de monsters van de vorige Rayman's. Jano ( het monster met één oog en een hoed in Rayman 2 ) was ook boosaardig alleen had ook iets vriendelijks. Verder was de muziek bij de meeste levels ook minder mooi ( behalve tijdens de eerste levels t/m Clearleaf Forest en de muziek van de Land of the Living Death ging ook nog wel) als in Rayman 1 & 2, en soms zelfs irritant zoals bij The Longest Shortcut waarbij het mij in diezelfde level ook een tijdje duurde om in een soort buitenhofje met een zweef cabine van de ene kant naar de andere kant te komen. Wat ook nog irriterend en hinderlijk ( vooral onhandig als er een boosaardig figuur in de omgeving van Rayman is ) kan wezen is de camera, die zogenaamd de zelfde camera blijkt te zijn als in Rayman 2, ook al is het in Rayman 3 iets verbeterd en filmt de camera minder vaak vanuit een hoek waardoor de omgeving onoverzichtelijk wordt. Zijn er ook voordelen? Ja, die zijn er. Grafisch is er verbetering, dat is logisch want het spel is ongeveer 3 jaar jonger dan Rayman 2 en 8 jaar jonger dan de originele Rayman. De omgevingen zijn over het algemeen ‘ronder’. En Rayman is zelf ook veranderd, al lijkt het alsof hij iets moeizamer loopt als in de vorige Rayman’s. Ook is er in Rayman 3 duidelijk meer humor dan in Rayman 2 die soms een vrolijke sfeer heeft alleen vooral meer serieuzer is en alleen een paar spaarzame grapjes had. Vooral de filmpjes met de Hoodlums en de andere filmpjes met de dokters ( Teensies ) in Rayman 3 waren leuk. Ook spraken de meeste karakters in Rayman 3 Engels of een andere bekende taal ( geen Nederlands ), in Rayman 2 was het een taal die nogal geheimzinnig was ( werd wel ondertiteld, alleen niet in het Nederlands ) en in Rayman 1 was het verschillend ( in ieder geval ook niet in het Nederlands ), de ene keer spraken ze zonder animatie met ondertiteling en als het met animatie was hoorde je ze alleen een geheimzinnig taaltje spreken of hoorde je ze niet praten, alleen het was bij beide wel ondertiteld.
En wat ook leuk was dat er in Rayman 3 een paar herinneringen waren van de vorige Rayman’s zoals standbeelden van Ly de Fee ( The Longest Shortcut ), een Piranha van Rayman 2 en één van Admiral Razorbeard en zijn piraten in het hoofdkwartier van de Hoodlums, en komen de Zombie Kippen als animatie terug in de grotten van de Knaaren ( The Desert of The Knaaren ). Het minispel 2D Madness is ongeveer vergelijkbaar met Rayman 1. Toch geef ik Rayman 3 vanwege de eerder genoemde nadelen minder sterren dan Rayman 1 & 2. Misschien is dat vanwege omdat Michel Ancel de bedenker van Rayman nauwelijks meegewerkt hebt en zelf verteld heb dat als hij volledig meegewerkt zou hebben Rayman 3 anders zou zijn. De Hoodlums zijn niet verkeerd bedacht, alleen het verhaal en de sfeer die het verhaal en de wereld hebben ben ik eigenlijk niet gewend van Rayman. Rayman 3 is niet slecht alleen wel minder dan de vorige Rayman's en vooral minder dan Rayman 2 die ik tot nu toe de beste vindt van alle Rayman spellen bij elkaar.