menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Fonzzz002. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024

Five Nights at Freddy's: Security Breach (2021) 1,5

23 januari 2022, 16:37 uur

Furry Robots: de videogame.

Klunzige game. Het FNAF thema blijf ik leuk vinden en de wereld is leuk tot leven gebracht in Security Breach. Het zijn de beroerde gameplay, frequente glitches en de algehele speler-onvriendelijkheid die dit een slechte game maken.

Je verkent een groot speelcentrum gethematiseerd rondom de Five Nights At Freddy’s personages. Het centrum doet mij sterk denken aan een mengeling van allerlei leuke kinderuitjes die ik vroeger had (voornamelijk KidZcity!). Het idee om zo’n nostalgische plek na sluitingstijd te verkennen en gestalkt te worden door ‘onschuldige’ figuren is leuk voor een horrorgame. In het begin had ik ook plezier, al lach dat puur aan het thema. Op gegeven moment moet je teveel heen en weer lopen tussen dezelfde gebieden, waardoor de lol ervan afging.

De gameplay is vergelijkbaar met Outlast: verstoppen, rennen en items verzamelen. In tegenstelling tot Outlast heeft Security Breach een reusachtige wereld waar alles met elkaar is verbonden, maar dit bedoel ik niet als pluspunt. Het is te groot en te beroerd uitgelegd waar je heenmoet. Op gegeven moment zat ik constant rondjes te lopen, afvragend “waar dat ding ook alweer zat”. Niet 5 a 10 minuten, maar wel 30-45 minuten voordat ik eindelijk verder kon. Er is een kaart, maar deze kaart legt barweinig uit. Niet waar bepaalde ruimtes zijn, niet waar je openstaande missies hebt, niet hoeveel collectables je in ieder gebied hebt of andere interessante punten. Eigenlijk laat het alleen zien hoe de ruimte waar je op dat punt zit in elkaar zit, waar ik zelden iets aan had.

Zelfs als ik op de juiste locatie zat gebeurde het regelmatig dat er een glitch was die de ervaring onnodig frustrerend maakte: vijanden die plots voor je teleporteren, zaklamp die het opeens niet meer deed, niet meer in Freddy kunnen klimmen (daarmee niet beschermd zijn voor een aanval), missies die niet als voltooid worden berekend waardoor ik online een omweg moest zoeken, soms waren er rare framerate drops (op de PS5 versie notabene), vijanden die stil bleven staan voor je verstopplek of schakelaars die het opeens niet meer deden. Security Breach is gewoon een onaf spel dat niet in zijn huidige staat uitgebracht moest worden.

Zelfs wanneer glitches niet in de weg staan, en het duidelijk was waar naartoe te gaan, is de gameplay gewoon niet leuk. Steeds robots moeten ontwijken, wegrennen, verstoppen, sluipen. Het was gewoon frustrerend en hersendodend: je sluipt lang de muur, gaat ff in een kluisje zitten of je maakt een sprintje. Uren en uren lang. Geen interessante puzzels, geen manieren om vijanden af te weren of de omgeving tegen ze te gebruiken oid. Dit kan werken bij een kortere lineaire game waarin je een paar ruimtes hebt waar je verschillende monsters moet ontwijken, maar niet in een small sandbox game waarin 10+ uur dezelfde vijanden keer op keer moet ontlopen.

Je wordt aangemoedigd om te verkennen voor items, maar al deze items zijn compleet nutteloos en zijn er enkel voor de completionist. Ze hadden goede beloningen kunnen geven zoals bv betere zaklampen, langer kunnen sprinten, sneller kunnen kruipen oid. Nope, alleen accessoires die je niet kunt gebruiken.

Waar ik wel een compliment voor wil geven is de Daycare sequentie, vroeg in de game. Dit is het enige stukje waarin ik daadwerkelijk een vorm van angst voelde en plezier had aan verkennen. In dit stuk kun je een kleurrijke, belichte ruimte verkennen terwijl een irritante robot met je wilt spelen. Wanneer de stroom uitvalt veranderd deze robot opeens in een duistere variant die je nek wilt breken. Plots moet je hetzelfde gebied opnieuw doorlopen in het pikdonker, terwijl je die robot regelmatig dichtbij je kunt horen. Het was gaaf hoe je kennis van het vrijlopen moest gebruiken om te ontsnappen, en de plotse overgang van irritante robot naar kwaadaardig was ten oprechte verrassend. De rest van de gameplay ben ik totaal niet over te spreken.

Een mislukt project. Terwijl het zomaar een aardige game had kunnen zijn. Maak de wereld kleiner, maak een duidelijke map, minder missies, halveer de hoeveelheid robots en fix al die game verpestende glitches. Dan zou Security Breach nog steeds niet hoogstaand zijn, maar was het wel een zorgeloos horrorgamepje voor tussendoor (die een 3 /.3,5* kon krijgen). Nu, daarentegen:

1,5/2*

» details   » naar bericht  » reageer