menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Fonzzz002. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024

Batman: Arkham Origins (2013) 3,5

23 mei 2020, 23:45 uur

Ondanks dat het niet door hetzelfde team is gedaan heb ik mij prima vermaakt met deze prequel. Alhoewel je er waarschijnlijk meer plezier aan zult beleven als het een tijdje terug is sinds de laatste keer dat je een Arkham game hebt gedaan, ipv als je het direct na Arkham Asylum + City doet. Nu vielen de mindere aspecten extra op.

Wederom heb je een aantal leuke confrontaties met verschillende Batman vijanden, grote gevechten tegen hordes aan verschillende vijanden en een aantal leuke stealth secties. De vernieuwingen zijn niet groots, maar welkom. Zo heb je bv een gadget waarmee je vijanden aan objecten vast kunt maken, waarmee je creatieve kills kunt maken. Of je kunt tijdelijk een elektrische power up activeren, waarmee je door schilden en armor heen kunt slaan. In vergelijking met de vernieuwing die Arkham City bracht van Arkham Asylum is dit minder origineel, maar vooralsnog voldoende om met plezier tot het einde door te spelen.
Een ander sterk pluspunt zijn de boss battles: deze vroegen technieken waar weinig ruimte was voor blunders. Zeker op hard mode moest ik mijn kop er goed bijhouden en kon het heel fijn zijn als ik eindelijk won.

Wel merkte ik dat de Rocksteady kwaliteit afwezig is. De wereld is minder creatief vormgegeven, levels zijn iets minder sterk ontworpen waardoor stealth secties te makkelijk werden, sound effects missen de brute botbreuk klanken, er zijn iets teveel gebouwen waar je de grappling hook niet kunt gebruiken zonder duidelijke indicatie, de scan functie zit erin zonder dat je deze ooit nodig hebt en ik kwam opmerkelijk meer glitches tegen. Het gebeurde mij met bepaalde regelmaat dat vijanden komisch de lucht in gelanceerd werden, of er waren een paar momenten tijdens stealth secties dat de vijanden gewoon stil bleven staan, waardoor ik ze niet in een specifieke val kon lokken. Deze glitches waren niet frequent (of belemmerend) genoeg om veel van de ervaring te ontnemen, maar in vergelijking met zijn voorgangers (waar ik 0 van dit soort glitches tegenkwam) is het een stap terug.

Het verhaal is aardig. Ondanks dat de originele stemacteurs voor Batman en The Joker niet meededen, sloegen de vervangers er aardig in om hun stijl na te doen. Het was wennen in het begin, maar eenmaal gewend merkte ik het niet meer.
Ditmaal zijn de cutscenes aanzienlijk filmischer gedaan: er word meer geëxperimenteerd met creatieve composities, transities of andere dingen om de cutscenes charme te geven. Ze zijn niet zozeer ‘beter’ omdat ik de dialogen minder sterk geschreven vond dan de voorgaande delen, maar ze hebben voor hun eigen redenen charme en ik heb ze met plezier bekeken.

Niet groots, niet ondermaats. Het speelt prima weg, heeft een aardig verhaal en de nieuwe snufjes zijn welkom. Het mist echter de Rocksteady polish en het heeft iets teveel een 'copy-paste' gevoel, ten opzichte van de vernieuwing die Rocksteady met Arkham City bracht.

3/3,5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Council (2018) 3,5

9 mei 2020, 16:50 uur

stem geplaatst

» details  

Batman: Arkham City - Harley Quinn's Revenge (2012) 3,5

6 mei 2020, 14:35 uur

Als je 10 euro betaald om dit als DLC aan te schaffen dan zal het waarschijnlijk tegen vallen geziene het kort is en niet bijzonder vernieuwend, maar ik heb Return To Arkham (Arkham Asylum + Arkham City inclusief alle DLC) voor slechts 15 euro gekocht, waardoor geld geen probleem was. In dat geval was dit juist een leuke bonus om bij het pakket te krijgen.

Er valt eigenlijk weinig over te zeggen geziene het aan de korte kant is en soortgelijk aanvoelt als de hoofdcampaign. Het is iig een prima bonus episode die ik met plezier deed. Een nieuw gebied, leuke stealth boss tegen Harley en wat korte combat stukken maakte een vermakelijke extra missie. Verhaal gaat niet echt ergens over en ik zou het geen groot gemis noemen als je het overslaat, maar ik heb me er goed mee vermaakt. Als je het toch gratis in een pakket krijgt, waarom niet?

3,5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Batman: Arkham City (2011) 4,0

Alternatieve titel: Batman: Arkham City - Armored Edition, 1 mei 2020, 09:32 uur

Lastig om hier een definitief cijfer voor te bepalen. Aan de ene kant is het in bijna ieder opzicht een verbetering van zijn voorganger, die op logische wijze uitbreid op de gameplay terwijl het trouw blijft aan het origineel. Het lelijke struikelpunt, waardoor ik het geen hoger cijfer dan zijn voorganger wil geven (zelfs overweeg een punt lager te geven), zit vooral in de manier hoe ze de optionele content hebben aangepakt.

Als je kijkt naar de zonnige kant dan is Arkham City juist een mooi voorbeeld van hoe een vervolg juist te doen: er wordt stapsgewijs uitgebreid op de combat en de stealth, waardoor ze nog beter werken dan ze eerst al deden. De nieuwe aanvallen en gadgets zijn mij erg goed bevallen omdat ze de combat moeilijker maakte, maar ik nooit het overzicht verloor. Batman kan bv ditmaal meerdere vijanden tegelijk counteren, wapens kapot maken en hij heeft een move die alle vijanden die dichtbij hem staan duizelig maakt. O.a.deze moves gebruikte ik constant tijdens de gevechten, wat voor lange zenuwslopende combo’s kon zorgen. In de stealth zijn ook leuke, nieuwe snufjes toegevoegd. Zoals dat er in sommige stukken vijanden zijn met een jammer, waardoor je zonder detective mode jezelf moet redden. Of er zijn vijanden die je alsnog kunnen zien als je bovenop de standbeelden zit. Dit zijn logische, extra toevoegingen die op een gave manier de gameplay van zijn vorige game uitbreid.

Ditmaal reis je door een grote stad rond, boordevol leven. De stad zit vol gebouwen van allerlei vormen en maten, met sfeervolle nachtbelichting, wat het een fijne stad maakt om naar te kijken. Batman kan aanzienlijker sneller door de wereld reizen, ivm de grappling upgrades en het aangepaste glide systeem. Het was heerlijk om via gebouw naar gebouw te scheuren, of om extra vaart op te bouwen door op en neer te vliegen met de cape. Een andere leuke verandering die mij opviel is dat de Riddles ditmaal uitdagender zijn. Waar in Arkham Asylum de Riddles meestal gingen over objecten die duidelijk ertussenuit sprongen, voelde in Arkham City alles als een logisch geheel waardoor het aanzienlijk lastiger was om in te schatten wat je moest scannen. Overigens, een probleem dat ik in Arkham Asylum had met de Riddler trophies is dat het meer een kwestie was van op en neer lopen dan dat er echt uitdaging bij kwam kijken. In dit deel zijn zeker de helft van de trophies veranderd naar mini uitdagingen, waarin je word uitgedaagd je gadgets op een creatieve manier toe te passen. Erg toffe verandering! Het werkte hierdoor heel verslavend om trophies af te gaan ipv de hoofdmissies te doen.

Het verhaal voel ik me wederom wisselvallig over. Het hele verhaal omtrent Hugo Whatshisname kon me niet bekoren. Bij de andere characters kon ik begrijpen wat ze wouden bereiken met hun acties, maar bij Hugo kon ik niet echt zeggen wat hij precies zou profiteren van deze plannen. De goede punten komen vooral van alle vijanden en hun onderlinge conflicten. O.a. Pinguin, Freeze, Joker en Ra's Al Ghul hadden ieder momenten in de spotlights, met hun eigen problemen waarbij ik benieuwd was waar het naar opbouwde. Wanneer de focus op hun zat was ik geboeid. Hier en daar een gave boss battle, vervelende enemies van de voorganger zijn weg, en dit maakt Arkham City het deel die over het algemeen prettiger voelt.

De hoofdmissies zijn gevoelsmatig aan de korte kant. De game heeft daartegenover veel tijd gestoken in allerlei optionele taken, om het meeste uit de grote wereld te halen. Echter, zeker 50% van de Riddler trophies mochten weg, alle Catwoman riddler tropies mochten weg en 75% van de optionele missies bekoorde me niet. Deze uitdagingen kwamen vooral neer op: bezoek een oud gebied opnieuw om een object te pakken, vernietig een object op een specifiek punt, volg een spoor of scan iemand, of loop toevallig tegen een probleem aan op straat. Er werd gewoon geen vaardigheden van je gevraagd voor het merendeel van de optionele taken. En er was zelden een verhaal om de zijmissies interessant te maken. In Arkham Asylum hoefde je alleen een Riddler map te vinden om alle locaties van zijn uitdagingen te vinden. Hier moet je de antwoorden uit vijanden slaan, waarna ze je slechts een deel van de antwoorden geven. Het is meerdere keren gebeurd dat ik terug moest naar een gebied dat ik al 2x had doorgelopen, omdat er schijnbaar nog een Riddler trophy was die de badguys niet hadden vermeld. Door al deze dingen begon Akham City heel grindy en tijdrovend te worden op gegeven moment. Arkham Asylum had ook zijn grindy momenten, maar ik bleef geboeid. Hier overwoog ik soms om gewoon te stoppen. Zsasz was daarentegen één van de leukere optionele taken omdat er een tijdlimiet was voor zijn missies, waardoor er spanning zat, en je werd beloond met een deel van zijn achtergrondverhaal als je een missie haalde. Zoiets had me leuk geleken voor de andere badguys.

Ik heb de volledige game (inclusief alle DLC) en de hoeveelheid challenges die ze van je vragen zijn absurd. Je moet 10tallen combat en stealth challenges halen, verspreid over 4 characters. Combineer dat met de nieuwe “campaign” missies, waarin je simpelweg 3 combat/stealth missies achter elkaar moet halen met wat handicaps, en deze game voelt ontzettend uitgerekt. Ik ben nu bezig met de challenges, maar denk niet ze allemaal af te maken. iig die van Batman proberen. Je kunt zeggen de optionele taken gewoon te moeten skippen indien je niet geboeid bent, maar dan eindig je met een relatief korte hoofdgame (en tevens had ik bij zijn voorganger wel met plezier de 100% completion gedaan).
Om positiever te zijn: de challenges zijn leuk om te doen. Heerlijk hoe gestoord lang de combo's kunnen worden, of hoe creatief je de gadgets bij de stealth missies moet gebruiken. Erg leuk, maar teveel van het goede. Sometimes less is more.

Dus, ik voel me nogal gemengd over het cijfer. Ik heb zelden een vervolg gezien die op zoveel fronten verbeteringen maakte en tegelijkertijd op andere fronten lelijk de mist inging, waardoor het gemiddeld rond hetzelfde cijfer zit. Als je voldoening hebt met het hoofdverhaal, of je houd zielsveel van de game en hebt geen moeite met alle optionele dingen, dan zal je het waarschijnlijk beter vinden. Met lichte twijfel, voor het hoofdverhaal en de verbeterpunten in de gameplay:

3,5 / 4*

» details   » naar bericht  » reageer