menu

Hier kun je zien welke berichten 3bdelilah als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Walking Dead, The (2012)

3,5
Ook ik ben sinds kort begonnen met dit alom geprezen spel, en na een kleine twaalf uur zit dit grotendeels positieve avontuur erop. Het grootste pluspunt zit 'm inderdaad ongetwijfeld in de relatie tussen Lee en - op basis van zijn keuzes - het respect of de minachting tussen andere personages. Dit zorgt ervoor dat je soms de spanning tijdens dialogen goed aanvoelt en dat zorgt ervoor dat sommige keuzes moeilijk te maken zijn. Ik wil graag opnieuw beginnen en dan drastisch andere keuzes maken, maar iets houdt mij tegen. En dat is ook meteen het grootste nadeel: qua gameplay is 't ruk.

Sterker nog, in dit geval had ik veel liever gewild dat het gewoon een interactieve film was geweest. Dat je alleen maar cut scenes ziet en dan regelmatig mag aangeven voor welke keuzes je kiest. Ook al waren de actiescènes een beetje te basic en gemakkelijk waardoor de dreiging niet altijd even hoog was, daar kon ik alsnog mee leven. Maar telkens als ik weer "vrij" mocht bewegen om een akelig lineaire en kale omgeving te verkennen, betrapte ik mezelf weer op een zucht. Het tempo ligt vaak al aan de lage kant, maar hierdoor wordt het soms zelfs een slakkentempo.

Daarnaast ben ik het eens met degenen die zeggen dat de keuzes soms veel te extreem zijn en er nauwelijks een rationele middenweg lijkt te zijn. Of soms weet je vanwege een vage omschrijving niet helemaal wat een keuze nou precies inhoudt, waardoor sommige keuzes eigenlijk een gok worden, en dat is iets wat ik Telltale wel aanreken. Het klinkt allemaal negatief, en ik zal ook nooit een grote liefhebber van dit soort "spellen" worden. Maar ze doen wel één ding er goed: en dat is de mate van (niet altijd even goed uitgewerkte) keuzes die je als speler hebt en daarmee zelf het verhaal vormt.

Walking Dead: 400 Days, The (2013)

2,5
Fors minder dan The Walking Dead, die ik speltechnisch al sowieso niet erg bijzonder vond. Maar daar waar de main game de verschillende relaties tenminste goed wist te schetsen, lag dat aspect veel lager bij deze uitbreiding. Aangezien elk verhaal nauwelijks een kwartiertje duurt, is er nauwelijks tijd om de personages voldoende uit te diepen, en al helemaal niet dat je er gevoelens bij krijgt. Dus de weinige keuzes zijn snel gemaakt, ik heb daar nauwelijks over moeten nadenken. Waarom boeien deze mensen mij? Waarom zou ik voor het ene of andere personage kiezen?

Witcher 2: Assassins of Kings, The (2011)

3,5
Zojuist uitgespeeld en een leuk avontuur gebleken, het verhaal vond ik bijzonder tof en grafisch ook mooi. Helaas viel hij me persoonlijk wat tegen maar dat ligt vooral aan de torenhoge verwachtingen die ik had. Zoals eerder gezegd vond ik de twee grootste nadelen vooral het gebrek aan een sfeervolle, open wereld (waardoor trackbacking dus onmogelijk is) en het feit dat je tijdens gevechten geen potions kunt nuttigen. Natuurlijk willen ze dat je je van te voren voorbereid op gevechten, maar dat vind ik persoonlijk echt enorm stom en ergerend.

Ik kon me soms ook storen aan de wat kleinere dingen, dat je bijv. niet over een meertje van 20cm of struikjes kunt lopen en dat je dan een weggetje moet zoeken waar je wel op kunt lopen, of dat er bepaalde plekken scripted zijn waar je vanaf kunt springen. Net als Kingdoms of Amalur Reckoning. Dat soort dingetjes en de twee eerder genoemde nadelen zijn voor mij reden om hem verre van te belonen met de volle score.

Desondanks wel meer dan genoeg vermaakt en ik hoop zo erg dat ze deze (voor mij) nadelen verbeteren want ik heb echt zin in Wild Hunt. Een open wereld is al bevestigd dus dat zit wel goed, nu alleen de mogelijkheid bieden tijdens gevechten potions te drinken en die kleinere nadelen wegpoetsen. Ik twijfel tussen 3,5* of 4*, voorlopig het voordeel van de twijfel.

P.S. @ GamesMeter, het is Iorveth (hoofdletter i, geen L)

Witcher 3: Wild Hunt, The (2015)

4,5
~ Some fight for glory, justice or gold. I fight for those I hold dear. ~

Ik moet zeggen dat ik de eerste Witcher nooit gespeeld heb. Weleens geprobeerd, maar nooit lang genoeg gespeeld. Uiteindelijk voor The Witcher 2 speciaal een Xbox 360 gekocht (ik had nog geen goede PC) en de verwachtingen waren hoog. Maar uiteindelijk waren die verwachtingen niet helemaal uitgekomen, dus deze keer hield ik mijn verwachtingen in lijn. Maar na 110 uur kan ik in elk geval zeggen dat dit zonder twijfel niet alleen beter is dan The Witcher 2, maar ook vrijwel precies datgene dat CDPR beloofd heeft, namelijk een "crowning achievement" van het RPG genre". Ondanks dat het niet altijd even perfect is, vooral in technisch opzichte, is wat mij betreft de lat wel hoger gezet voor de concurrenten en dat voorspelt veel goeds voor de liefhebbers van dit genre.

PLUSPUNTEN

+ Tjokvol met content, op moment van schrijven 110 uur op de klok en met nieuwe speelbeurten en andere keuzes worden dat er zelfs nog veel meer.
+ Leuke personages, vooral Ciri, goed en vermakelijk hoofdverhaal met een paar heel goede side quests.
+ Prachtige diverse gebieden die iets unieks meegeven aan hun omgevingen.
+ Ondanks dat de combat nog niet feilloos is, is het toch een stuk leuker, flexibeler, vloeiender, intuïtiever en gewoonweg beter dan die van TW2.
+ Naadloze overgang van buitenshuis, binnenhuis, grotten, dungeons en alle andere zaken. Wat mij betreft voortaan een vereiste voor alle toekomstige open wereld RPG's.
+ Beetje een Game of Thrones achtige wereld, een wereld van politiek, samenzweringen, bedrog en noem maar op.
+ Verkennen wordt beloond met allerlei nuttige dingen die je onderweg vindt.
+ Monster Contracts dragen goed bij aan het Witcher gevoel.
+ Prachtige soundtrack die per gebied weer een ander soort heerlijke sfeer ademt.
+ Keuzes en consequenties, zelfs keuzes uit vorige spellen, en daarvoor een hoge replay value.

VERBETERPUNTEN

- Tóch niet helemaal open wereld als, bijvoorbeeld, Skyrim. Nou is dat niet per se een nadeel, maar misschien wel een verbeterpuntje zodat het perfect wordt.
- De stukjes dat je als Ciri speelde (op de laatste na), vond ik niet zo heel leuk. Ik had gek genoeg dan liever gewoon cutscenes gezien.
- Paar gameplay glitches, met name één aanhoudende waarbij ik soms tijdens gevechten opeens niet kon aanvallen. Heel irritant. Een eerdere save herladen verhielp dat vaak.
- Overige grafische bugs en glitches.
- Steile difficulty curve in het begin (Normal), halverwege juist weer te makkelijk. In de nabije toekomst op Hard of Death March spelen en misschien dat de balans dan beter is.
- Witcher Senses vond ik niet altijd even fijn werken, vooral het achterna gaan van geuren was soms frustrerend omdat ik het nauwelijks zag.

Op het eerste oog lijk ik wel veel minpuntjes te hebben, maar de sterke punten zijn zó sterk dat ze voor mij veel zwaarder wegen. Ik ben verder benieuwd wat CDPR van plan is met de Witcher series, want Geralt gaat op pensioen, dus daar kunnen ze waarschijnlijk geen beroep meer op doen. Wellicht focussen op Ciri? Maar als zij haar krachten weet te beheersen, lijkt ze me een beetje te overpowered als speelbaar personage voor een volledig spel.