menu

Hier kun je zien welke berichten Maiky als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Mass Effect: Andromeda (2017)

3,0
Ik heb er tot nu toe een erg dubbel gevoel over.

ME:A is bij vlagen best indrukwekkend. Wanneer je met je Nomad over de ijzige vlaktes van Voeld rijdt, bijvoorbeeld. Of over het stoffige maanlandschap van H-047c, met die enorme rotsblokken die in de lucht zweven vanwege het gebrek aan zwaartekracht. De game begint pas echt te stralen als je los wordt gelaten in deze grote, open-wereld-omgevingen. Qua graphics, maar ook qua gameplay. Er is inderdaad héél veel te doen, te zien en te lezen, en het vechten werkt uitstekend. Voor je het weet kom je om in de side missions en staat je radar vol met icoontjes van nog te ontdekken locaties. Nederzettingen zijn levendig en vol met npc's met wie je een praatje kunt maken. Het ziet er allemaal erg dynamisch uit. Veel fauna, water, vergezichten, hoogteverschillen, winkeltjes, musea en kroegjes.

Je merkt duidelijk dat BioWare mikt op de avontuurlijke gamer. De schaal is enorm. Je merkt dat al meteen wanneer je van planeet naar planeet reist: dat voelt een stuk directer doordat je in first person door de ruimte vliegt (weliswaar op de automatische piloot, maar dat maakt niet uit). En met een beetje inlevingsvermogen waan je je echt in een ver sterrenstelsel.

Maar juist met dat inlevingsvermogen heb ik enorme moeite. Kun je nog zulke grote planeten hebben om te ontdekken, en dan kunnen ze nog zo mooi ontworpen zijn - als ik de zaken daaromheen niet interessant vind, dan zal het me allemaal een zorg zijn. BioWare is weer helemaal los gegaan met achtergrondinformatie, en op het begin lees je dat wel allemaal nauwkeurig (vooral ook omdat je je niet genaaid wilt voelen omdat je hier €60 voor hebt neergelegd). Maar gaandeweg kom je erachter dat het toch wel héél middelmatig geschreven is: de hand van Drew Karpyshyn, die de voorgaande delen heeft geschreven, is hier duidelijk afwezig. Scherpe dialogen die in sciencefiction thuishoren, zoals over de aard van de menselijke natuur, zijn nauwelijks aanwezig, of krijgen niet voldoende gewicht met zich mee. Het hoeft geen hoogstaande literatuur te zijn, maar van een Mass Effect mag je een bepaald niveau van schrijfwerk verwachten.

Ook qua design laat de game wat steekjes vallen. Menu's zijn wat onhandig om door te navigeren, en de ontwerpen van de verschillende wapens en armor vind ik ook maar mager. Muziek staat ook diep in de schaduw van de voorgangers. Over de bugs kan ik trouwens kort zijn: heb ze amper opgemerkt, en als ze er al waren irriteerde ik me er niet aan. Daar hoef je de game echt niet voor te laten liggen. (Ik speelde trouwens de PC-versie.)

Dus nogmaals, ik vind het allemaal heel dubbel. ME:A ziet er mooi uit, er is veel te doen en de combat werkt uitstekend. Maar voorbij die pracht en praal merkte ik dat de personages, de lore en het verhaal me te weinig motiveerden om enthousiast te blijven. Het is een groots avontuur, en als je het niet teveel naast de voorgaande trilogie legt kan het best de moeite waard zijn. Maar ik hou het gewoon nog bij de voorgaande drie delen.

Monument Valley 2 (2017)

3,5
Waar Monument Valley 2 over gaat? Iets met een moeder en haar kindje, die gescheiden worden en bij elkaar terug proberen te komen. Het hoe en waarom zal me een zorg zijn, al was ik best blij wanneer ze elkaar weer in de armen konden vallen. Wederom wordt het verhaal verteld middels korte zweverige zinnetjes die me weinig zeggen. 't Is ook allemaal slechts een kapstok voor de ingenieuze puzzels die Ustwo weer heeft bedacht.

Als je het eerste deel gespeeld hebt hoef je geen echte nieuwigheden te verwachten. Nou ja, in sommige levels moet je dus twee poppetjes naar een uitgang zien te loodsen. De puzzels zelf behoeven ook geen introductie meer: de onmogelijke figuren zijn ook hier weer aanwezig en het concept wordt weer ten volle benut. Sommige levels zijn ook echt heel mooi. Bijvoorbeeld het duizelingwekkende level Mén-an-Tol Of Reflectie Ontsluit Oude Herinneringen (ik verzin het niet), dat puzzels bevat die worden opgebouwd middels het Droste-effect.

Omdat het een mobiele game is hoef ik waarschijnlijk niet te vermelden dat je hier weer best snel doorheen bent. Komt vooral ook omdat de puzzels amper uitdaging bieden - je vliegt er zo doorheen. Monument Valley 2 moet het dus vooral hebben van zijn visuals, en die zijn wederom dik in orde.