menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Maiky. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019, mei 2019, juni 2019, juli 2019, augustus 2019, september 2019, oktober 2019, november 2019

Alien: Isolation (2014) 4,5

3 november, 12:52 uur

De end credits schuiven as we speak over mijn beeldscherm! (Eigenlijk zijn ze zojuist afgelopen maar het klinkt toch leuker om te zeggen dat ze nog bezig zijn en misschien moet ik ook niet zo eerlijk zijn wat dit soort dingen betreft.) Maar godsámme wat ben ik blij dat het erop zit. En ook weer niet. Ik had in eerste instantie een haat/liefdeverhouding met de game. Ik heb 'm al jaren in bezit, heb 'm in het begin in korte etappes gespeeld, halverwege de game vervolgens een jarenlange pauze ingelast en twee weken geleden de draad weer opgepakt en, jawel, bijna obsessief gespeeld. Ik ben niet echt een horrorgamer, maar ik zit wel vuistdiep in het Alien-universum (strikt gesproken alleen de eerste film) en dit lijkt me dan verplichte kost. Het is me uiteindelijk enorm bevallen.

Ik denk dat dit toch top 10-materiaal gaat worden. Fantastisch vormgegeven - het is goed dat Creative Assembly een handvol terrabytes aan officiële Alien-informatie tot hun beschikking kreeg. Ik ben zelden weinig onder de indruk van filmmonsters, maar de Xenomorph blijf ik angstaanjagend vinden - en omdat CA dicht bij Gigers originele ontwerp is gebleven komt dat de spanning wat mij betreft alleen maar ten goede. Ook het ontwerp van de ruimtestations zijn fenomenaal. Je zou inderdaad af en toe gewoon eens stil willen staan om rond te kijken.

Maar goed, ik ben toch wel blij dat het voorbij is en ik door kan gaan naar wat minder stressvolle games. CA heeft een geslaagde poging gedaan om de stresslevels tot grote hoogten te pompen. Je voelt je vrijwel nergens veilig doordat de Xenomorph overal kan opduiken - en omdat 'ie geen vaste routines heeft is het iedere keer een raadsel waar en wanneer hij zal opduiken. En dankzij kleine details blijf je altijd de neiging houden om over je schouder te kijken: saven, inloggen op computers en de rewires duren altijd nét iets langer dan je eigenlijk zou willen, subtiele geluidseffecten houden je constant alert en als je midden in een gang of kamer iets metaligs moet gaan opensnijden maakt dat voor je gevoel altijd véél te veel lawaai.

Kudos voor Creative Assembly dat ze deze game zo serieus hebben behandeld - van de nerveuze gameplay tot de accurate ontwerpen en sfeervolle sound effects (de originele muziek, dat kraken en dreunen van het ruimtestation - vooral in de laatste pakweg 20 minuten is het de moeite om het volume flink wat hoger te zetten). Ik ga even bijkomen!

» details   » naar bericht  » reageer  

The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019) 4,0

Alternatieve titel: Zelda no Densetsu: Yume o Miru Shima, 22 oktober, 07:32 uur

Ik heb me ruim 25 uur lang prima vermaakt met deze, al geloof ik best dat je 'm in veel minder tijd kunt uitspelen. Achter die schattige, kleurrijke graphics schuilt in de kern nog steeds een game uit 1993. Je objectives staan dus niet constant in hoofdletters gedrukt in beeld, en je doel wordt ook niet aangegeven met een vet rood kruis op je kaart. Ik had daar geen problemen mee, want het dwingt je om omgevingen helemaal uit te pluizen en dat komt de beleving alleen maar ten goede.

Het hield wel in dat ik bij momenten echt uren aan het rondlopen was omdat ik geen idee had waar ik naartoe moest. Je geheugen scherp houden bleek meerdere malen de oplossing te zijn, maar zo simpel is dat niet. Probeer in de dungeons maar eens een specifieke kamer terug te vinden. En welke NPC wilde ook alweer voorwerp X? Of dat er in de bibliotheek een boek ligt die belangrijke informatie bevat, maar die je pas kunt lezen als je een bepaald voorwerp hebt gevonden - probeer die link maar eens te leggen! (Ik denk dat de mensen die de game bijna 30 jaar geleden speelden meer hun geld uit de game haalden dan verwende nesten zoals ik.) Soms werden er wel hints gegevens over je volgende doel, maar soms waren die zo wazig dat ik er nog niks aan had.

Maar goed, ik zag het dus vooral als een voordeel dat je het allemaal voornamelijk zelf mocht uitvogelen, maar toen het einde in zicht kwam begon ik het toch vervelend te gaan vinden. Ik ben er niet trots op, maar tegen mijn voornemen in heb ik internet twee keer geraadpleegd. Gewoon omdat ik er op een gegeven moment wel klaar mee wilde zijn. (De oplossingen waren overigens erg voor de hand liggend - zo zonde!)

Maar hoe dan ook, ik vind het een geweldige game, zonder meer! De puzzels zijn goed, de spelwereld kleurrijk en schattig, de muziek is prima en laten we wel wezen - de eenvoud van het vechtsysteem is een verademing in tijden waarin games steeds complexer worden. Dat de combat wat te gemakkelijk werd (zeker wanneer je veel hartjes hebt) is iets waar ik wel mee kan leven. De uitdaging zit 'm voor mij in het zoeken naar de goede weg. En als je een nieuw item bemachtigde waarmee je weer iets nieuws mee kunt (grapple hook, zwemvliezen, dat soort dingen) wilde je gelijk de hele wereldkaart weer doorlopen om te zien of je ergens naartoe kan waar je voorheen niet naartoe kon! Dat geeft je weer even een fijne boost om verder te spelen.

Ik heb me er dus goed mee vermaakt ja, maar ik ben blij dat het avontuur er weer op zit.

» details   » naar bericht  » reageer