menu

Hier kun je zien welke berichten fabblwaps als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Elder Scrolls III: Morrowind, The (2002)

4,5
Ongelooflijk dat ik hier nog niet op gestemd had.

Dit spel is briljant omdat je zo veel kan, je kunt alles oppakken, iedereen killen, allerlei quests aannemen en gaan en staan waar je maar wilt.

Wat hierbij leuk is, is dat je daden consequenties hebben, zonder dat het overdreven wordt benadrukt. Als je een shopkeeper killt kun je z'n geld en inventaris meejatten, maar daar tegenover staat dat er wel een shopkeeper minder is waaraan je je items kunt verkopen. Je kunt op straat iemand vermoorden om zijn spullen te bemachtigen, maar als je niet uitkijkt krijg je problemen met de guards. Wanneer je een belangrijk karakter vermoord verschijnt wel een bericht dat je beter je vorige save kunt laden.

Daarnaast is er de gigantische wereld waar op de meeste plekken genoeg te beleven is, alleen de ashlands zien er wat saai uit en daar gebeurt niet zoveel.

Het verhaal is vast wel leuk, maar ik kon 'm halverwege door een bug niet meer afmaken. Ik heb wel een keer Vivec vermoord, maar dat stond toen los van de verhaallijn. Ik kwam 'm gewoon tegen en wou 'm (uiteraard) verslaan.

De manier van levelen in dit spel werkt erg intuïtief. Je hebt skill-levels en algemene levels. Skill-levels gaan omhoog naarmate je de desbetreffende skill gebruikt, denk hierbij aan zwaardvechten, rennen, springen, verschillende soorten magie enz. Als je een bepaald aantal willekeurige skill-levels gestegen bent krijg je een bericht dat je geleveld bent, als je dan gaat slapen kun je een aantal punten over verschillende attributes verdelen. Door de gebruikte skills wordt bepaald welke attributes het meest zullen stijgen als je ze kiest. Op papier (of een monitor) ziet het er ingewikkeld uit, maar in het spel werkt het erg soepel.

Het grootste pluspunt van het spel zijn de vele customizing opties. Je kunt zelf spells ontwerpen, armor enchanten en soultrappen. Soultrappen is het vangen van een ziel in een Soulgem. Om dat te doen, moet je eerst de soultrap spel op een creature doen en deze vervolgens vermoorden. Een volle Soulgem heb je nodig om een item te enchanten. Hoe beter de Soulgem en de daarin gevangen ziel, hoe beter de effecten die je aan de item kunt meegeven.

Toch is het juist dit pluspunt dat ook voor het grote nadeel van Morrowind zorgt, je kunt namelijk veel te makkelijk erg overpowered worden. Uiteindelijk had ik een summon van 15 seconden Golden Saint gemaakt en die via een enchanted zwaard gesoultrapped. Een van de beste zwaarden uit 't spel kun je makkelijk als low level in handen krijgen. Op die manier kon ik de grootste Soulgems kopen, vullen en duurder weer verkopen, op die manier heb ik heel veel geld gefarmd. Zo kon ik op een héél laag level een armor set met 100% invis regelen. Ik kon toen gasten van de hoogste levels (heel langzaam) killen. Volgens mij zijn er wel veel meer van dat soort truukjes.

Natuurlijk is dat een beetje mierenneuken en draagt het eigenlijk zelfs bij aan de "het leven is wat je ervan maakt" factor van Morrowind. Verdere nadelen zijn wat bugs hier en daar, maar die zijn nooit heel vervelend aanwezig.

Al met al is dit een erg origineel spel met erg veel vrijheid. Een spel dat eigenlijk nu, acht jaar na dato nog steeds zijn tijd ver vooruit is. Een spel dat je niet meer loslaat. Een fantastische unieke ervaring die je nooit meer in een andere game gaat vinden, zelfs niet in Oblivion, het laatste deel in de Elder Scrolls serie.

Voor deze game waarvoor ik bijna geen nadelen kan vinden kan ik niet anders dan een erg hoog cijfer geven. Een 4,5, net geen perfecte 5 vanwege het feit dat een replay té makkelijk is. Ongelooflijk dat ik zoveel plezier kon halen uit een spel waarvan ik de verhaallijn niet eens uit heb kunnen spelen.


Alexjaxx schreef:
Het leuke was dan ook dat jij unique was met je glass armour en niet dat zodra jij het had elke schrale zwerver bandit ook met glass armour rondloopt..
Mooie diss naar Oblivion en o zo waar.

BoordAppel schreef:
Boots of Blinding Speed
Om het maar subtiel uit te drukken.