menu

Hier kun je zien welke berichten ancientTom als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Assassin's Creed II (2009)

Alternatieve titel: Assassin's Creed 2

3,0
Heb net een uitgebreide review geschreven, maar op de een of andere manier was ik uitgelogd waardoor mijn hele stukje verloren is gegaan. Hieronder alsnog de review dan slechts in enkele puntjes aangegeven:

AC zijn kracht schuilde in de manier waarop je kon bedenken hoe je je target ging uitschakelen en hoe je vervolgens ging vluchten. Bij AC2 ligt de kracht meer in de zijmissies en is het afmaken van je target slechts bijzaak (een soort afsluiting van het hoofdstuk). Ik prefereer de aanpak van AC.

De game is veel te makkelijk; er zit absoluut geen uitdaging in en de term 'hersenloos gamen' (wellicht een nieuwe term?) is toepasselijk.

Ook miste ik diepgang in het verhaal in combinatie met de tijd waarin het zich afspeelde. Ubisoft heeft ook zeker geen punten gescoord door Leonardo da Vinci af te laten schilderen (woordgrapje) als een simpele uitvinder/ vertaler.
AC2 is qua diepgang hetzelfde als hoe Ubisoft Leonardo da Vinci uitgewerkt heeft. De tijd (Renaissance) heeft veel meer te bieden evenals Leonardo da Vinci.

Puzzels (tombes en 'the truth') zijn wel leuk uitgewerkt, met name de platformelementen zijn een welkome toevoeging op AC2.
Elementen als het hebben en kunnen upgraden van een eigen villa, het kunnen kopen van nieuwe wapens/ armors en de mogelijkheid om te zwemmen zijn voor mij bijzaken die logisch voortgevloeid zijn uit AC.

Het ergste aan de game is nog wel dat je aan het handje genomen wordt bij alles wat je doet; je hebt zelf geen keus meer in de manier waarop je je target elimineert. Een van je bondgenoten heeft al iets bedacht en jij moet het simpelweg gaan uitvoeren. De woorden 'kinderachtig' en 'hersendood' zijn voor mij de sleutelwoorden van deze 18+ game geworden.

De game is wel prachtig gemaakt en je hebt echt het idee in het oude Italie rond te lopen (maar dit was ook het geval bij AC).

De vrijheid die Ubisoft voor ogen had met AC is compleet weggevaagd met de komst van AC2.

3*

Edit: AC2 krijgt van mij een halve ster minder dan zijn voorganger omdat ik vind dat Ubisoft de veranderingen die ze voor ogen hadden in mijn optiek niet waargemaakt hebben.

Dragon Age II (2011)

Alternatieve titel: Dragon Age 2

3,0
Fikse tegenvaller. Dragon Age 2 biedt een oninteressante verhaallijn, geen memorabele momenten, voelt niet groots aan en is bijna compleet gestript van zijn diepgaande RPG elementen zoals DA: origins die wel kende.Veel locaties worden opnieuw gebruikt, je bent constant in dezelfde (lees: enige) stad bezig en daar komt nog eens bij dat de wereld zelf zo'n 4x kleiner is dan Ferelden.

Het nieuwe combat systeem werkt daarentegen wel aardig en is in mijn optiek een verbetering binnen de Dragon Age serie.

Al bij al een (op de combat na) verslechterde sequel van wat een hele mooie gameserie leek te gaan worden. Je krijgt de impressie dat zo lang als Bioware over DA: origins gedaan heeft, ze zo kort over DA2 gedaan hebben.

2,5*

Dragon Age: Origins (2009)

4,5
Eerste playthrough erop zitten, tijd voor een mini-review.

- Graphics konden beter (Xbox 360) maar is niet iets waar het spel op afgerekend dient te worden.
- Het overkoepelende verhaal wordt al gauw uit de doeken gedaan.
- De wereld en verhaal lijken veel op het Lord of the Rings universum en verhaal.

+ Indrukwekkende characters/ partyleden.
+ Moeilijke morele keuzes die leiden tot twists in het verhaal.
+ Leuke en moeilijke combat (eindelijk een game waarbij je zelf ook wat na te denken hebt, i.t.t. ACII )
+ Meerdere manieren om het spel uit te spelen.
+ Keuzevrijheid.
+ Veel items en weapons te verzamelen zodat customizen aardig wat tijd in beslag neemt.

Dragon age: Origins doet veel dingen goed, heel goed zelfs. Voor mij heeft een goede RPG niet veel meer nodig. Het enige puntje van kritiek dat ik heb op DA:O is dat het verhaal toch (en ik durf het bijna niet te zeggen/ schrijven) maar matig is en veel te vroeg uit de doeken gedaan is. Ik speel een RPG met name voor het verhaal en aangezien ik van DA:O verhaaltechnisch meer verwacht had, krijgt de game 4* van mij.

Mafia II (2010)

Alternatieve titel: Mafia 2

4,0
2K doet met Mafia 2 weinig verkeerds. Het lijkt wel alsof ze de veilige route gekozen hebben. Zo is het een mafia verhaal zoals je een mafia verhaal verwacht wat flink geinspireerd is op de grotere mafia/ crime films en series zoals Goodfellas, Pulp Fiction en The Sopranos.
Qua gameplay heeft het aardig wat weg van GTA4; het dekking zoeken, het schieten en het rijden in auto's. Het speelt lekker weg evenals eerder genoemde game, maar waar Mafia 2 met name een groot verschil in maakt is dat het meer realistisch is/ probeert te zijn. Ik zeg met name 'probeert te zijn' omdat het niet altijd even goed uitpakt. Waar de missies in het begin nog heel pril qua intensiviteit zijn (auto's stelen, mensen bedreigen), worden de missies naarmate het einde vordert steeds grootser en onrealistischer. Zo zijn shootouts met meer dan 30/ 40 vijanden aan het einde meer regel dan uitzondering. Dit was juist mijn grootste kritiekpunt bij GTA4 en hoopte bij Mafia 2 dan ook op een meer realistischere aanpak; dit is dus gedeeltelijk gelukt en alleen al daarvoor waardeer ik Mafia 2 hoger dan GTA4.
Een minpunt is wel de duur van de game (ik was er na 12 uur klaar mee). 'Je moet Mafia 2 dan ook niet als een free roamer zien' heb ik al aardig wat voorbij zien komen bij reviews en hier ben ik het ook mee eens (met dat idee in het achterhoofd komt de game ook echt beter tot zijn recht), maar de game is wel 5 jaar in ontwikkeling geweest en ik verwachtte daar toch eigenlijk wel wat meer van. De cutscenes zijn stuk voor stuk heel mooi (wellicht dat daar de meeste ontwikkelingstijd dan in heeft gezeten?) en de sfeer die gecreeerd is in het spel valt ook zeer zeker te prijzen.

Al bij al een vermakelijke game die nergens ECHT knalt, maar alleen al voor het (al dan niet cliche) verhaal is de game het spelen waard.

4*

Mass Effect 2 (2010)

5,0
Mass Effect deed veel dingen goed. Er was een geloofwaardige wereld neergezet met zijn eigen identiteit en dito bewoners. Het verhaal was verfrissend en vernieuwend en deed niet onder voor een moderne film. Echter, wanneer het op de gameplay aankwam liet Mass Effect nog wel eens wat te wensen over. Het rijden met de Mako was zeer frustrend en in combat reageerde Shepard ooit niet goed op het commando 'dekking zoeken'. Ook was het inventory systeem niet altijd even gebruiksvriendelijk; de verschillende upgrades voor je wapens waren onoverzichtelijk weergegeven zodat je constant je upgrades moest blijven vergelijken en dit werkte gewoon niet fijn. Met Mass Effect 2 heeft Bioware goed naar het commentaar van de community geluisterd en het resultaat mag er wezen!

Mass Effect 2 kan gezien worden als 'het begin van het einde' van het verhaal en van de trilogie. Het overkoepelende verhaal, zoals het zich zal gaan ontvouwen in deel 3, wordt geintroduceerd en je krijgt ook echt het gevoel dat het in dit deel menens is.

Je missie? Jij moet je ultieme team samenstellen waarna je dat team meeneemt op een suicide-mission. Van belang is dat je veel met je teamleden communiceert en achter hun individuele problemen komt zodat die uit de weg geruimd kunnen worden en de focus op de mission gelegd kan worden. Je bent dan ook veel bezig met conversaties op je eigen ruimteschip en dit kan beginnende RPG-spelers weleens tegen vallen aangezien de progressie van het verhaal en het spel in zijn totaliteit in een rustig tempo op gang komt.

Maar gelukkig kent Mass Effect 2 ook zijn actie, een sterk verbeterde actie kan men wel stellen. Het systeem met upgrades voor je wapens zijn weg, daarvoor in de plaats heb je de keuze uit veel meer wapens (inclusief de introductie van de 'heavy weapons'), slechts twee outfits per squadmember en is het level-up systeem op de schop gegaan. Effectief lijkt het sleutelwoord te zijn. Mass Effect moest het al niet echt hebben van zijn rpg-elementen en met Mass Effect 2 is Bioware nog meer de shooter-richting opgegaan. Echter, rpg-elementen in de vorm van het opbouwen en onderhouden van contacten met je squadmembers is nog steeds aanwezig, zelfs nadrukkelijker. De focus ligt vooral op je squadmembers en betrokkenheid bij deze diverse 'wezens'. Er zijn vele verschillende squadmembers en met welke teamleden jij het spel speelt bepaal je zelf.

En dat is met name de kracht van Mass Effect 2. Door middel van het importeren van je save-game hebben je keuzes die je gemaakt hebt in deel 1 gevolgen voor de situatie zoals hij is in deel 2. Ongetwijfeld gaan ook de keuzes die je maakt in deel 2 gevolgen hebben in deel 3. Uiteindelijk zul je in deel 3 een spelverloop hebben die voor elke speler anders is. JIJ bepaalt jouw team, JIJ bepaalt de afloop, JIJ bepaalt the faith of the galaxy en DAT is waar Mass Effect 2 een vernieuwing brengt in de gamesindustrie. Al jouw keuzes die je gemaakt hebt in deel 1 en 2 gaan gevolgen hebben in deel 3 en jouw ervaring en verhaal kan 100% verschillend zijn met anderen. De Mass Effect trilogie brengt een universum met daarin een verhaal en JIJ bepaalt het verloop en de uitkomst. Welkom bij JOUW universum.

Mass Effect 2 is flink verbeterd t.o.v. deel 1. Bioware heeft goed geluisterd naar de community en de verbeterpunten effectief doorgevoerd. Elke speelervaring is anders en dat is de kracht van de Mass Effect trilogie. Ik kijk al halsreikend uit naar deel 3, ben benieuwd welke wending het verhaal krijgt.

De game krijgt 4,5* voor mij en een top 10 notering. Waarom geen 5 sterren? De laadtijden zijn imo te lang (op je ruimteschip helemaal) en ik verwachtte toch dat er net iets meer verhaallijn uit de doeken gedaan zou worden. Desalniettemin een prachtgame die zijn verkoopsucces verdiend!

Never Alone (2014)

Alternatieve titel: Never Alone (Kisima Ingitchuna)

2,5
Korte game met weinig uitdaging. Qua gameplay vergelijkbaar met Limbo echter behaalt Never Alone het niveau van Limbo nooit. Ook verhaaltechnisch niet sterk, het is een Inuït verhaaltje/ sprookje waar ik persoonlijk niet veel mee had.

Het belangrijkste doel van de game blijkt inzicht te geven in de cultuur van de Inuït, getuige de vele filmpjes die je vrij kunt spelen. De game wordt op deze manier kunstmatig wat verlengd, maar ook dit vond ik niet bijster interessant.

2,5*

Red Dead Redemption (2010)

4,0
Heb de game een tijdje geleden al uitgespeeld. Mijn waardering is 4* geworden. Ik vind dat het GTA concept (normaal ben ik er niet zo weg van) zich beter geleend heeft voor RDR. Tevens vind ik dat RDR een veel beter verhaal heeft gekregen dan GTA IV.

Het sterkste punt van dit spel was de gitzwarte humor (dat ik hier nog niemand over gehoord heb) die erin verwerkt was. Er waren meerdere momenten in de game waarin situaties voorkwamen die tegelijkertijd grappig maar ook verdrietig/ zielig waren. Onder andere de stranger missies 'American Appetites' en het bloemen verzamelen voor de oude man. Maar met name het einde (wat voor mij heel bevredigend was) was veel serieuzer, donkerder en hard dan bij andere games die ik gespeeld heb. Het donkere van de game kwam ook naar voren in simpele dingen zoals wanneer je een bericht van Bonnie ontvangt dat ze hulp nodig heeft en jij daar samen met je vrouw naar toe rijdt. Je vrouw vertrouwt haar niet, maar jij maakt haar duidelijk dat ze niet jaloers hoeft te zijn. Daar aangekomen doet Bonnie heel normaal, maar wanneer John en zijn vrouw wegrijden, zie je Bonnie toch kijken op een bepaalde manier... Wellicht in een andere wereld en andere tijd was het anders geweest denkt ze dan. Deze kleine dingen maken de game goed maar ook grimmig. Dit is de ondertoon die met name gevoerd is in de game en wat mij betreft de grootste aantrekkingskracht was. Ook was het harde en woeste van het 'wilde westen' goed uitgebeeld door middel van de burgeroorlogen die er woedden en de slachtoffers die deze oorlogen met zich meebrachten.

Door deze donkere en grimmige situaties die voorkwamen in de game ben ik ook uitermate tevreden over het einde. Dat John doodgaat vond ik perfect passen in de grimmige sfeer en de hardheid van het wilde westen.

Thief (2014)

3,0
Heb nooit eerder een Thief game gespeeld en ondanks dat ik dus geen referentiekader heb moet ik zeggen dat het me toch tegen viel. Verhaaltechnisch zeer zwak en level design (de stad) is ook niet om naar huis te schrijven. Grafisch (PS4) viel hij me ook tegen en dan met name de cutscenes. Gameplaywise houdt de game zijn hoofd boven water maar kan zeker niet tippen aan een Dishonored of Deus Ex: HR (nota bene ook van Eidos/ Squenix!).

Veder kan ik me helemaal vinden in de review van 3bdelilah, echter geef ik de game 0,5* minder.