Metroid zero mission is een remake van de originele metroid op de NES. Je volgt dus ook het verhaal van het origineel. Het spel begint met Samus die haar ruimteschip land op de planeet Zebes, haar thuisplaneet in een ver verleden. Na een kort verhaal verteld vanuit samus begint het spel.
Zodra je controle hebt over Samus valt al gelijk op dat de controls erg lekker zijn, sterker nog ik durf zelfs zover te gaan en te zeggen dat dit vrijwel de beste controls voor een 2d platformer in dit genre zijn.
De controle over Samus is erg groot alhoewel alles simpel is gehouden. Je springt door A in te drukken de tijd dat je de knop indrukt beïnvloed hoelang jij je door de lucht beweegt (iets wat Nintendo zo goed als uitgevonden heeft met Mario). Schieten doe je met B en naar boven richten met L ook hier gebruik je weer een minimum aan knoppen. Zoals in meerdere Metroids heb je ook dit keer weer beschikking over de walljump wat je met een beetje oefening op plaatsen kan krijgen die je nooit had durven dromen te bereiken. Later in het spel heb je ook nog de mogelijkheid tot bomb jumpen wat ook weer z'n voordelen heeft, mits je de skills hebt natuurlijk
. Uiteindelijk zijn er nog veel een veel meer upgrades die de controls verbeteren wat de controle nog groter maakt.
Wat betreft de graphics heeft metroid zero mission een erg frisse stijl. de omgevingen zijn mooi vormgegeven en de tussenfilmpjes zijn werkelijk waar een lust voor het oog. Menig DS game zou hier nog een puntje aan kunnen zuigen.
Wat betreft het verhaal word dit niet veel aangedaan soms word een stukje verhaal verteld met Samus als narator, dat is het. Toch werkt dit juist extreem goed het gevoel van isolatie, iets wat altijd centraal heeft gestaan in metroid games, word hierdoor erg benadrukt. De teksten die je krijgt zijn dan over het algemeen goed geschreven.
Een minpunt is dat de game redelijk kort is, meeste mensen zullen de game dan ook wel binnen 5 uurtjes uitgespeeld hebben de eerste keer.
Gelukkig valt dit in het niet met de replay value. Nadat je de game hebt uitgespeeld zijn er genoeg mogelijkheden om de game uit te spelen er zijn zelfs verschillende eindes waarin je aan de hand van de tijd een je verzamelde items concept art krijgt te zien. Nintendo heeft zelfs op de hardcore community ingespeeld door een speciaal einde te geven voor een zo'n laag mogelijk percentage (en met laag bedoel ik ook echt laag).
Wat voor mij dit zo'n goede game maakt is alles bij elkaar de controls vragen er om snel mee gespeeld te worden. De game zit vol met geheimen waardoor je praktisch alle upgrades kan halen wanneer jij dat wilt (of juist niet en ze over te slaan). Je krijgt er een enorme kick van als je besluit voor het Lage percentage einde te gaan , Dacht je eerst nog dat Mother brain makkelijk en die Metroids ach joh ice beam en vol pompen met missles, denk dan nog maar eens goed na want voor je het weet word je keihard in je ballen getrapt en raak daar ook maar aan gewend want het zal niet bij 1 x blijven. Hoe vaak je ook speelt iedere keer zal een uitdaging zijn.
Een must voor ook maar iedereen die van platformers of metroid houd.