menu

Hier kun je zien welke berichten Brains als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Fallout 3 (2008)

4,5
Toen de disc van Fable 2 plotseling overleed wou ik een nieuwe kopen echter tot ik plots ergens las dat Fallout 3 diezelfde dag was uitgekomen. Dat moest haast wel het lot zijn die me vertelde dat ik dit spel moest kopen in plaats van een nieuwe Fable 2, en dat heb ik gedaan, en geen seconde spijt van gehad!

Het verhaal de speler die uit een ondergrondse kluis is ontsnapt op zoek naar zijn vader, die om onbekende redenen ook is ontsnapt. Echter is de buitenwereld vrijwel volledig verwoest door een kernoorlog.
Maar af en toe had ik iets meer vrijheid gehad, het verhaal is op sommige punten net iets te linear met slechts een zwart-wit keuze op het eind.
Dit bederft echter de pret niet aangezien er genoeg sidemissies zijn die je kan doen zodra de storyline iets begint te vervelen. Deze zijn erg divers en voegen elk iets toe aan het spel.

De sfeer is briljant uitgewerkt, het gevoel van het leven in de kluis het moment dat je de kluis verlaat en elke andere plek die je bezoekt ademt de sfeer uit. De kapotte monumenten geven je echt het gevoel dat je door een verwoeste wereld loopt. De jazzy muziek van GNR dat soms erg gedateert klinkt past perfect bij de setting en versterkt de sfeer.

Het schieten is in het begin wat wennen omdat elk schot telt. Kogels zijn schaars en dus is een goede aim een vereiste. Voor de iets minder op shooter georienteerde spelers als mij is het VATS systeem een zeer leuke toevoeging en het waard om de skill points erin te stoppen.

Als game doet Fallout 3 het zeer goed, maar de enorme hoeveelheid en variatie aan content is wat het spel staande houd. In elke hoek van de Capital Wasteland is wel een ander avontuur te beleven, elk gebouw heeft zijn backstory en elke missie is het waard om minimaal een keer door te spelen. Naast Morrowind is dit toch wel het spel waar ik me het langste mee vermaakt hebt, vandaar een dikke 4,5* en een verdiende 2e plaats in mijn top 10.

Fallout 3: Operation: Anchorage (2009)

2,5
Dit was toch wel een teleurstelling als eerste DLC. Zodra je deze quest begon werd je gestript van je alle RPG elementen en werd het als het ware gewoon een shooter. Je was beperkt tot slechts de wapens en armor die je gegeven kreeg en moest een linear pad volgen. Het enige leuke aan deze DLC is dat het toch enigzins inzicht bied in de geschiedenis van het Fallout universum en de loot aan het einde is wel erg nuttig.

2.0*

Fallout: New Vegas (2010)

3,5
Fallout: New Vegas begint waar ieder ander verhaal zou eindigen; Een ongelukkig stuk lood in je hoofd. Gelukkig blijk je nog een soort van levend en weet een robot je net op tijd uit je potentiële graf te vissen. Nadat de plaatselijke dokter je heeft opgelapt en je een vragenlijstje hebt ingevuld sta je al weer springlevend met je beide voeten in het zand van de Mojave woestijn.
Deze razendsnelle toegang tot vrijheid is een enorme verandering vergeleken met Fallout 3 (en 2 ook). Ik vind dit zelf geen positieve verandering, sowieso ten opzichte van het begin van Fallout 3. De manier waarop daar in de vault over de wereld werd gepraat over de buitenwereld schepte in je gedachten al helemaal een beeld en nóg werd ik iedere keer weer overdonderd wanneer ik de vault verliet. Zo'n wow-moment mist hier in het begin.
Naast dat is voor nieuwkomers in de reeks wat meer uitleg ook wel zo aardig lijkt me zo.

In deze game draait het grotendeels om de macht over de Hoover Dam. Deze dam is zowel de overbrugging van het oosten naar het westen als een van de enige grote energiebronnen in het westen. Na een slagveld is de dam momenteel onder de controle van de New California Republic, maar hun tegenstander, de Legion, kan ieder moment proberen de dam alsnog te veroveren.
Hier komt de speler in het spel. Deze is volledig vrij in keuze en kan zowel de NCR als de Legion als een aantal andere groepen helpen om de dam te behouden/veroveren.
Dit is op zich leuk gedaan, en de verschillende verhaallijnen hebben leuke overlappingen. Zoals dat je in de ene story line iemand moet elimineren vanaf een toren, en in de andere storyline diezelfde persoon moet beschermen en in weer een andere storyline je alleen maar de berichtgeving hoort op de de radio. Dit schetst een wat levendiger beeld van de verschillende factions. Zo hebben ze dus gewoon een vervanger voor jou als jij bepaalde dingen weigert en niet dat ze dan gewoon niets doen zoals dat wel vaak voorkomt in dit soort games.
Dat was een pluspunt, de downside van zo'n aardig genestelde storyline is in dit geval bugs en inconsistenties. Ik ben vaak dialoogopties tegengekomen die niet overeenkomen met mijn belevenis of die al achterhaald waren op dat moment en veel mensen schijnen compleet in een deadlock te komen na het nemen van bepaalde beslissingen (A zegt dat je met B moet praten en B zegt dat je met A moet praten e.d.).
Verder is de storyline erg saai. Het mist voor mij een zeker gevoel van progressie of significante verandering en ook bombast. In de storyline van Fallout 3, hoewel ik die ook niet geweldig vond, had je nog de komst van de Enclave die vanaf dat punt overal in het gebied bezettingen hadden en Jefferson Memorial hadden bezet, en het gevecht met Liberty Prime aan je zijde was geweldig. Dat gaf een gevoel dat jouw acties degelijk een tastbare verandering maakten, waar hier alleen bepaalde groepen je lief gaan vinden of juist niet.

Qua gameplay is er weinig veranderd ten opzichte van Fallout 3. Hier vinden dan ook enkele kleine veranderingen plaats die ik wel goed vind.
Ten eerste de mogelijkheid om nu fatsoenlijk te richten met de linker trigger. Zeker met scoped wapens als sniper rifles gaf V.A.T.S. in Fallout 3 niet wat ik nodig had. Stealth was nu in het begin al veel meer mogelijk door deze mogelijkheid in combinatie met The Ratslayer .
Ten tweede kennen de skills wat meer balans. Geen onderscheid meer tussen Big Guns en Small guns vind ik een positieve verandering, maar daarvoor in de plaatst voor ieder wapen een strenght requirement. Heavy weapons vereisen veel strenght, anders schiet je niet accuraat.
Ook het zelf kunnen maken/recyclen van ammo en voornamelijk weapon repair kits is echt een vooruitgang. Unieke wapens konden in Fallout 3 niet zelf worden gerepareerd door voor de hand liggende redenen, maar alleen bij merchants. Nu kan het dus wel. Sowieso het craften van items geeft wat meer waarde aan anderzijds (en in Fallout 3) nutteloze items.
De companions vind ik erg leuk. Zeker voor iemand als mij die voornamelijk investeerd in speech en stealth betekenen je companions een veilige(re) reis door de wastelands.
Als laatst is de wereld wat gevaarlijk dan in Fallout 3. Gelijk in het begin al Deathclaws en andere one-hit-death vijanden. Een verkeerde kant op lopen betekend je dood, en dit maakt de wereld in het begin wat beperkter maar elke afslag die je neemt is wel spannend. En ook groeit de wereld met je mee als het ware.

Hiermee is het wat mij betreft afgelopen met de verbeteringen. Het lijkt wel heel wat, maar mijn lijstje van verslechteringen is aardig wat significanter.
Ten eerste dus het verhaal en ten tweede heeft de wereld te weinig te bieden. De wereld zit vol met niet lonende of interresante locaties. In Fallout 3 betekende een lokatie dat er toch minstens iets te doen was, of er lagen items, of er woonden mensen, of gewoon een enorme dungeon.
Hier lijkt vrijwel alles gemarkeerd als lokatie. Zo heb je compleet nutteloze locaties als een leeg zwart gat in de grond dat een nest moet voorstellen van de enorme libelles die er omheen vliegen. Kwam zo'n zwart gat nou een enkel keer voor, of waren die vijanden uniek voor die positie, maar nee; zo'n zwart gat vinden we nog veel vaker maar dan met mieren en andere insecten/reptielen. En die libelles komen overal voor.
Dit is slechts een voorbeeld van een lokatie waar helemaal niets te doen is. Dan zijn er nog talloze semi-interresante locaties, maar écht interresante gebouwen of dungeons om te looten zijn er maar een paar van - en vrijwel allemaal gerelateerd aan een quest. In Fallout 3 waren er tal van interresante gebouwen met onofficiele quest of easter eggs of geheime items en maar weinig semi-interresante locaties en laat staan compleet nutteloze locaties. Zelfs met de Wild Wasteland perk (Waar ik overigens vrij weinig van gemerkt heb) was er naast de storyline locaties niet iets echt interresants te vinden.

Kortom, Fallout: New Vegas gooit een paar interresante nieuwe featuren en veranderingen in het spel, maar ten koste van wat? Een leuke verhaallijn , interresante/lonende sidequests en een detailrijke wereld die het verdient ondekt te worden.
Desalniettemin blijft de Fallout reeks een interresant universum en echt oninteressant is het stiekem dus eigenlijk nooit. Ik ben er nu al minimaal 50 uurtjes mee zoet en ik zal ook nog wel zeker een paar tientallen uren meer hier aan gaan spenderen dus dat is sowieso een voldoende waard, maar ik wil iedereen aanraden die hiermee wil instappen in de Fallout reeks - koop Fallout 3!
Zelfde engine e.d., dus voor gedateerde graphics hoef je je geen zorgen te maken en die game is vele malen beter dan deze. Bevalt Fallout 3, dan is het zeker waard om deze ooit voor een leuke prijs te proberen.

3.0*

Fallout: New Vegas - Dead Money (2010)

3,5
In deze DLC wordt je samen met drie andere ongelukkigen prooi van een plan om het Sierra Madre casino te openen en de kluis te plunderen. De man achter dit plan, een naamsbekende voor de doorgewinterde New Vegas speler, is niet van plan dit zelf te doen omdat er nog al veel risico's aan verbonden zijn. Zo kan het niet door 1 persoon gedaan worden, maar wil iedereen de schat van de Sierra Madre voor zichzelf en zitten de straten van de stad vol met gifgas, boobytraps en Ghost People.
Om te zorgen dat je meewerkt en niet je kameraden verraadt hebben jullie alle vier een halsband die ontploft als een van je kameraden sterft of als je niet meewerkt. Als side-effect gaat hij ook af door andere radio-signalen, dus pas op voor aanstaande radio's en/of luidsprekers! Dit alles zorgt voor een hele spannende ervaring.

Het gewoon manouvreren door de stad is al erg moeilijk. Sommige stukken zal je erg snel moeten handelen omdat je halsband begint te piepen door een radio, of omdat je door een stuk gifgas moet rennen. Dit moet je doen terwijl je ook nog moet oppassen voor talloze boobytraps op de grond en met heel veel erg sterke Ghost People om elke hoek. Ook zijn al je items afgenomen, dus zul je het moeten doen met wat je vind op de straten of koopt uit vending machines met Sierra Madre Chips (Die daar overal over straat verspreid liggen). Stimpaks en andere medische hulp is schaars, en er zijn geen bedden waar je in kunt slapen.

In het casino zelf zul je daarnaast ook nog moeten oppassen voor de beveiliging. Gevaarlijke Hologrambewakers staan al eeuwen lang wacht, en met computers zul je hun locaties moeten aanpassen om veilig door het casino te komen. Als al dit alles nog niet erg genoeg is, heb je ook nog een lekker zooitje teamleden meegekregen. De een heeft een gespleten persoonlijkheid en je bent maar met eentje te vriend, de ander wil de schat voor zichzelf en de laatste kan niet praten en je moet het dus doen met omschrijvingen van haar gezichtsuitdrukkingen en mimiek. Vertrouwen kun je ze dus zeker niet, en dat is ook zeker niet aangeraden!

Alles bij elkaar maakt een zeer spannend avontuur waar je met iedere andere skill wel weer een extra voordeel kan winnen. De sfeer is heerlijk grimmig en duister en zo past het gevaarsgehalte goed bij de setting. Voor mij maakt dit mijn aankoop van Fallout: New Vegas al helemaal goed, je bent er ook flink wat uurtjes zoet mee. Voor iedereen trouwens wel een aanrader om vaak te saven, want niet voor iedere courier geldt dat hij nog weer levend terug gaat naar de Mojave Wasteland!

4.5*

From Dust (2011)

3,0
Vrij aparte strategy game waarin de natuur zowel je vriend als vijand is.

Het doel is om telkens je volk dorpen laten vestigen rondom alle totempalen in de level om zo de doorgang naar de volgende wereld te openen. Hiertoe krijg je de macht om lava, water en aarde te manipuleren. Allen met eigen eigenschappen, lava veranderd in steen wanneer je het neergooit, maar bomen en dorpen vliegen in brand, water brengt planten in de woestijn maar overspoelt je dorpen en aarde is.. tja.. aarde. Tevens krijg je ook nog eens te maken met tsunami's, aardverschuivingen en vulkaanuitbarstingen. Gelukkig zijn er in de meeste werelden relieken te vinden die je dorpen beschermen tegen vuur of water.

Je dient dus erg strategisch te werk te gaat en je moet en er spelen vele factoren... te veel soms zelfs. De kleinste oneffenheid in het landschap kan een stroom lava ombuigen en je dorpen afbranden. Dit is soms amper (Lees: niet) te voorspellen. Hoewel frustrerend doet dit niet echt afbreuk aan de game.

Nu we toch bij frustrerend zijn aangekomen, wat wel echt afbreuk doet aan de game is de vreselijke AI van je volk. Als een hulpeloze kudde proberen ze een weg te vinden naar hun destinatie en ze komen vaak op de meest onlogische routes. Dit zorgt dan vaak weer voor te lange routes, te gevaarlijke routes of plotselinge dood = frustratie. Ook zeuren ze vaak dat ze niet ergens niet langs kunnen, maar nergens wordt aangegeven waarom niet ( En dit is vervelend, want soms is het probleem een kleine oneffenheid in het gebied die je met het blote oog niet kan zien). Dit zorgt toch echt dat sommige levels meer als geluk aanvoelen omdat eindelijk de AI eens meewerkt.

Naast dit is het een leuke game, wel erg kort. Erg jammer dus dat het technisch gezien wat aan de knudde kant is. De AI maakt de game ongeschikt voor echt moeilijke puzzels, maar het zandbakje spelen is wel erg leuk.

3,0*

Fuzion Frenzy 2 (2007)

1,0
Een zwak aftreksel van de vorige Fuzion Frenzy wat een best aardige party game is.
Veel mini-games zijn rechtstreeks gekopieerd uit het eerste deel, en van de nieuwe mini-games is de helft een variatie op een andere maar dan een iets anders kleurtje of andere objecten.
Er is een iets uitgebreidere singleplayer, maar dit is zowel makkelijk als vervelend door de verschrikkelijk overdreven commentator. Bovendien zijn dit soort mini-games in singleplayer al helemaal niet de moeite waard (Het snelste een reeks buttons indrukken tegen de computer ). Het voelt dan ook nep aan.

Waar Fuzion Frenzy een aardige party game was, waar je je best een avond mee zou kunnen vermaken met vrienden is Fuzion Frenzy 2 een kopie waar alles net wat minder leuk is. Het grote aantal minigames is slechts schijn gezien de helft kopieën zijn van elkaar. Wil je dus een een leuke party game op de Xbox, zet dan je kansen op Fuzion Frenzy en zeker niet op dit zeer zwakke 'vervolg'.