menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Manny Calavera. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024

Hitman III (2021) 3,5

Alternatieve titel: Hitman 3, 31 januari 2021, 16:19 uur

Met Hitman III eindigt de World of Assassination trilogie die in 2016 werd gestart met een reboot van deze franchise. Erg toffe, creatieve game en het vervolg uit 2018 mocht er ook wezen, al viel het wel op dat er wel heel weinig vernieuwing in zat. En nu in 2021 volgde de afsluiter, waar ik me erg mee heb vermaakt, maar waar ik me aan een aantal zaken ook erg heb gestoord.

Hitman III is namelijk identiek aan de vorige delen. Grafisch wat opgepoetst, maar verder is het op nieuwe locaties na gewoon copy and paste qua opties. Nou ja, je kan met een camera hacken, maar dat is een vrij onbeduidende toevoeging. Hoe leuk de vorige delen ook waren, ik vind het wel enorm lui. Breng dan gewoon DLC uit in de vorm van nieuwe missies, maar nu krijg je gewoon de oude game die ze wel gewoon full-price verkopen. Ik proefde het ook gewoon tijdens het spelen, hoeveel plezier ik ook met de game heb gehad, het voelt als oude soep dat opnieuw is opgewarmd. Bewakers met een muntje lokken, rattengif in het drinken stoppen, slachtoffers in opbergkasten stoppen (waarbij ik me al 3 delen afvraag hoe je een lijk staand in een kast krijgt zonder dat ze in elkaar zakken) en uniformen stelen en kijken wie nog een witte stip boven z’n hoofd heeft en je kan herkennen. Nogmaals, de gameplay blijft sterk en daagt je genoeg uit, maar het gebrek aan vernieuwing is echt jammer.

Ook jammer dat de A.I. nog steeds vrij achterlijk is. Bewakers die een muntje vinden en weer op hun plek gaan staan. Vijanden die jou verdacht vinden (met de gele omranding) maar er niks mee doen als je maar weer snel genoeg uit het zicht verdwijnt, bewakers die een plas bloed vinden maar er niks mee doen omdat je het lichaam al hebt weggesleept), je targets die veel te duidelijk een vast rondje wandelen tot je ze elimineert, wat uiteindelijk best stompzinnig is en ik kan nog wel even door gaan. Een game die nogal voor realisme wil gaan laat best wel duidelijke steken vallen.

Maar mijn verhaal klinkt nu zuur, maar ik heb echt weer een uur of 20 vreselijk veel plezier gehad. Het blijft genieten om op een locatie rond te lopen en te observeren. Vroeger wilde ik vooral shooters spelen, maar tegenwoordig haal ik misschien wel meer plezier uit dit soort stealth-games. Het geeft nog steeds een kick om een gewenst uniform in bezit te krijgen of om story-missions te volgen om je targets op creatieve manieren om te leggen. Ook de filmpjes en het verhaal zijn wel oké, al heb ik dit nog nooit gespeeld voor het plot. Komende tijd ga ik de levels zeker nog eens opnieuw spelen om andere opties te proberen. Maar het is wel goed dat de trilogie er nu op zit. Ik hoop snel weer een nieuwe Hitman game te spelen, maar wel eentje die helemaal opnieuw is gebouwd. Andere stijl, andere opties, andere gameplaymechanismen. Want het blijft wel enorm leuk om huurmoordenaar te spelen.

Hieronder trouwens mijn mening over de 6 missies. Eigenlijk 5, want het slotlevel is geen map, maar een vrij kort level in een rijdende trein. Ik vind het oprecht karig dat ze dit als de zesde missie benoemen.

1. On top of the world (Dubai, Verenigde Arabische Emiraten)
Je bent aanwezig op een peperduur feestje in een wolkenkrabber in Dubai. Je hebt best wat opties, zeker in de ruimtes buiten het feest, maar het level maakte geen gigantische indruk op me. 3/5

2. Death in the family (Engeland)
Sowieso het level waar de meeste aandacht aan is besteed. Je bent aanwezig in een gigantisch Engels landhuis waar een moord is gepleegd. Als je het slim doet, dan kan je de detective spelen die op bezoek komt, waarbij een Cluedo-achtig moordmysterie uitgezocht kan worden. De story-missions zijn hier erg creatief, tot aan spelen van uitvaartondernemer toe. 4/5

3. Apex Predator (Berlijn, Duitsland)
Een missie die een beetje afwijkt. Geen 1 of 2 targets, maar je moet 5 agenten opsporen en omleggen tijdens een enorme rave-party in Duitsland. Hier hangt echt een heerlijk sfeertje en de map is echt gigantisch. Vooral buiten het feest is zoveel te doen. Zo kon ik me vermommen als pizzabezorger om bij een motorbende te infiltreren. Ook het feestje is tof om te bezoeken. 4/5

4. End of an era (Chongqing, China)
Als je hier begint, dan lijkt het allemaal niet zo groot, maar je beide targets zitten heel ver weggestopt in een researchlab en een testproef-gebouw. Zeker in het lab is het behoorlijk puzzelen om de verdiepingen door te komen. Je hebt ook wel echt leuke manieren om je target om te leggen, bijvoorbeeld door verbranding in een turbineruimte. Je andere target is makkelijker, daar wees alles toch wel op deelname aan een experiment. Goed vermaakt. Het slot van deze missie is zelfs nog even je mitrailleur leeg knallen. Past niet zo bij een Hitman-game, maar wel spectaculair. 4/5

5. The Farewell (Mendoza, Argentinië)
De laatste ‘’echte’’ missie is in een vrijstaande villa in Argentinië waar een feestje wordt gegeven. Mijn eerste target ging er in de villa vrij snel en simpel aan door hem met zijn voorhoofd in een balpen te rammen, maar verder moet je goed je best doen in een wijnfabriek. Heb wel echt genoten om als gids mijn target in een enorme pers te laten lopen om daarna tot pulp te laten vermorzelen. 3,5/5

6. Untouchable (Carpathian Mountains, Roemenië)
Ik dacht nog een uitgebreid slotlevel te starten, maar dat viel me vies tegen. Je zit vast op een rijdende trein die door bevroren gebied toert. Het stelt niet veel meer voor dat wagon voor wagon te cleanen. Het nodigde mij ieder geval niet uit om te sneaken en te vermommen, want er liggen beste mitrailleurs en shotguns op me te wachten. Ik heb als een tactische Rambo iedereen afgeknald, tot het kantoorpersoneel toe. Het killen van de grote baas was ook een teleurstelling, aangezien hij zich zonder gevecht laat executeren. Echt jammer dat je 3 games naar een slot toe wil werken en dan dit toont. 3/5

Het is overigens de moeite om de kill-compilaties op Youtube te bekijken. Ik heb er voor een tweede speelbeurt wel weer inspiratie uit gehaald.

Dikke 3,5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Doom II (1994) 4,0

Alternatieve titel: Doom II: Hell on Earth, 5 januari 2021, 11:37 uur

Een jaar geleden speelde ik de eerste Doom op de Switch en een jaar later was het de beurt aan het vervolg. Beide delen had ik als kind wel eens een beetje gespeeld, maar nooit veel. Ik had 'm niet, maar wel Wolfenstein 3D. Dat was dan ook mijn shooter van begin jaren 90, samen met een paar jaar later Duke Nukem 3D. Toch was Doom altijd cool en toen beide games op de Switch te koop kwamen heb ik maar eens mijn nostalgische hart laten spreken en ze allebei voor een paar Euro gekocht. Geen spijt van gekregen. Doom was cool en is cool. Ondanks verouderde gameplayzaken als dat je niet omhoog en omlaag kan kijken en het grafisch natuurlijk prehistorisch oogt is er nog zoveel zo tof dat het ook nu leuk is.

Doom II is echt een vervolg, dat voel je aan alles. Gameplaytechnisch is alles hetzelfde gebleven, maar visueel is er wel veel gewijzigd. Zo speel je niet meer alleen in gangetjes, maar zijn er enorme open maps in de buitenwereld. Vooral met veel lava, want je knalt natuurlijk alles in de hel aan gort. Het levert ieder geval veel meer diversiteit in de maps op, maar het zijn ook weer niet echt hele mooie maps op een aantal na. Sowieso was dat wel een gevoel wat ik tijdens het spelen van Doom II had. Het is groter, maar tegelijk ben je soms belachelijk hard aan het zoeken naar waar je verder moet. Het begon mij ieder geval af en toe enorm te irriteren, dat zoeken en puzzelen hoe je toch in hemelsnaam het level uit moet komen. Af en toe maar Youtube erbij gepakt, want dit zijn geen leuke games als je vast komt te zitten. Ik vind dat wel van die typische begin jaren 90 gameplay, die je in de Doom games en ook bv Duke Nukem 3D aan treft.

Buiten dat is Doom II gewoon een enorm brute shooter. De nieuwe dubbelloops shotgun is awesome en de rest van de wapens zijn ook lekker effectief. Het is nog steeds heel bevredigend om een lading monsters te killen. Er zitten ook meer nieuwe type vijanden in, waardoor dit allemaal wel afwisseling bied. En ook genoten trouwens van de Wolfenstein-levels. Erg leuk om weer in die vertrouwde eerste map te lopen, maar dan in Doom-style. Maar zo richting het einde was ik wel weer klaar met de game en was het goed dat het einde in zicht kwam. Ik ga misschien nog eens van die add-ons spelen die gratis bij de game zitten, maar voorlopig ieder geval niet. Nu is het weer tijd voor wat anders.

4* (was 3,5*)

» details   » naar bericht  » reageer