menu

Hier kun je zien welke berichten Wassup ! als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Rogue Warrior (2009)

1,5
Na Rebellion's nederlaag verwerkt te hebben van Shellshock 2: Blood Trails is Rebellion terug van weggeweest met Rogue Warrior. Rebellion was er zoals je al kon opmerken er nou niet bepaald in geslaagd een degelijk spel af te leveren. Met Rogue Warrior proberen ze het echter nog een keertje opnieuw. Opnieuw een nederlaag van jewelste of weet Rebellion ons ditmaal dan toch maar eens te verrassen?

Rogue Warrior is een first-person shooter geworden, die het vooral moet hebben van enkele brute quarter kills. Voor de rest is er eigenlijk niets nieuws onder de zon te bespeuren. Met slechts een druk op een knop kan je je vijand genadeloos afmaken op de meest gruwelijke wijzen, die je je kan inbeelden. 25 verschillende manieren zijn er om mee te kunnen experimenteren, deze lonen dan ook best de moeite. Al weet je al best snel bij bepaalde plekken waar vijanden zich begeven, wat het effect van zo een quarter kill vrij voorspelbaar maakt. Het hangt wederzijds ook een beetje van je omgevingen af, waar je in verzeild bent geraakt. Daarom vind ik het dan ook zo enerverend dat je telkens hetzelfde te zien krijgt bij wijlen. Ergens ook best normaal, maar toch, ik verwachtte er meer van. En God, ik gebruikte meer die quarter kills dan dat ik in het rond schoot. Waarom? Omdat het effectiever bleek te werken dan de meeste wapens in je al niet al te uitgebreide wapenarsenaal. De geweren zijn dan ook niet zo tof om mee om te springen. Maar de grootste fout die Rebellion gemaakt heeft is toch wel van het niet inschakelen van een testteam. En ja, dat zie je eraan. Het is dan ook triest om te zien hoe breinloos je vijanden op je afrennen en steeds op dezelfde plekken dekking gaan zoeken. Het dekking nemen in Rogue Warrior is trouwens totaal onnodig. Toch hebben de ontwikkelaars je de kans gegeven om je dekking te laten zoeken achter objecten. Maar je hoort mij al aankomen... Zelfs dat is erbarmelijk slecht uitgewerkt. Het werkt sloom, het schieten is zelfs nog onnauwkeuriger bij het blindvuren dan het daarvoor al was en voegt geen enkele meerwaarde aan het spel toe. Nee, qua gameplay weet dit spel het meest van de tijd te irriteren en werkt na het eerste uurtje spelen al flink op de zenuwen.

Als ik mij over de graphics moet uitspreken kan ik er weinig tot niets goeds over zeggen. De graphics zijn over het algemeen vreselijk. Het steeds terugkerende level design, steeds dezelfde vijanden die je te zien krijgt, de wapens die gebrek aan detail missen, wat ook telt voor de slechte animaties van de personages zelf. Enkel het hoofdpersonage is nog aanvaardbaar. Maar zelfs voor dit tijdperk met de technologie dat meeste ontwikkelaars ondertussen bezitten, kan dit gewoon niet door de beugel.

Qua geluid zit het spijtig genoeg ook niet helemaal goed in Rogue Warrior. Dan heb ik het over de achtergrondmuziek die in het spel verwerkt zit. Oftewel valt het simpelweg weg, of wordt het gewoon onderbroken door een te grote hoeveelheid aan actie. Als het soms eens te heet onder de voeten wordt durft het spel ook wel eens te gaan vasthangen. Drie keer is mij dat gebeurd en dat na zo'n 3 à 4 uur. Gelukkig heeft het spel toch nog één reden tot spelen: Mickey Rourke. De bekende acteur verzorgt de stem van Dick Marcinko en ik moet dan ook eerlijk bekennen: de sappige oneliners vliegen je keer op keer meermaals om de oren.

Het verhaal in het spel stelt over het algemeen bijster weinig voor. Marcinko krijgt na elke taak een nieuwe voorgeschoteld en maakt zijn taken dan ook af voordat hij naar zijn volgende locatie trekt. Het gaat meestal om explosieven te plaatsen in je omgevingen, waardoor je na elk afgerond level een nogal explosief einde voorgeschoteld krijgt. Maar de grafische afwerking van het spel is zodanig slecht, zodat het je eigenlijk maar amper interesseert wat er allemaal gaande is. Gelukkig weet de vuilgebekte Richard 'Dick' Marcinko de lachspieren af en toe wel op te wekken.

Om het kort en bondig te houden is dit een spel geworden dat je ten alle tijden het best vermijdt. Dit spel heeft buiten een stoer hoofdpersonage en zijn brute wijze van moorden verder niets om het lijf. Een alledaagse first-person shooter die zijn bestaan niet gerechtvaardigd is. Een wanproduct, als je het mij vraagt. Als je je al bedenkt dat sommige mensen klaagden om de relatieve korte singleplayer van Call of Duty: Modern Warfare 2, die zo ongeveer 5 à 6 uurtjes in beslag nam, wil ik deze muggenzifters wel eens opnieuw horen als ze Rogue Warrior onder handen hebben genomen. Rogue Warrior drijft het zelfs zover om de speelduur te beperken tot zo'n 3 à 4 uurtjes. Of de makers zelf geen zin meer hadden in dit project kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar toch, hier zie je het er gewoon aan dat halverwege het proces dit project is gekapseisd. En dan krijg je dit, een onafgewerkt beschamend product waar men nog zoveel mogelijk geld wilt uit proberen te slaan door het relatief vroeg in winkelrekken te leggen, zodat men negatieve recensies wist te vermijden. Rebellion zal zich stevig moeten herpakken met Aliens vs. Predator. En als hun dat niet lukt, keer ik voor altijd mijn rug toe naar Rebellion.