menu

Hier kun je zien welke berichten Wassup ! als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

James Cameron's Avatar: The Game (2009)

4,0
Zo, nu dat ik James Cameron’s Avatar: The Game heb doorlopen ben ik best tevreden over het eindresultaat dat Ubisoft heeft weten af te leveren. Met King Kong in 2005 hadden ze al getoond dat ze al heel wat in hun mars hadden en met dit spel hebben de ontwikkelaars van Ubisoft ook hun uiterste best gedaan om de planeet Pandora tot leven te brengen. Het overweldigende wow-effect geven van de prachtige film is echter een onmogelijke taak, wat te begrijpen valt. Je kan het spel echter wel in 3D spelen, zou je over een kick-ass televisie beschikken. Ik had echter de mogelijkheid er niet toe, waar ik dus ook niet over kan oordelen. Voordat ik dus mijn zegje begin te doen is dit toch wel een belangrijk aspect waar ik mee rekening houd. Maar als ik verschillende sites op het net mag geloven, voegt deze 3D-reis weinig toe aan het geheel. De uiteindelijke vraag blijft echter: heeft Ubisoft hier een eerbetoon aan de film klaargestoomd of is het een slap aftreksel van de oh zo geweldige film, waar James Cameron zijn hart en ziel heeft ingestoken?

James Cameron’s: Avatar is een mix geworden van twee verschillende genres van speelstijlen. Zo heb je de RDA en de Na’vi. Twee strijdkampen die het tegen elkaar opnemen op de kleurrijke planeet Pandora. Als de RDA factie heb je echter een behoorlijk grote taak te vervullen. Zo wil men de planeet van de Na’vi overnemen. En je kan vast al raden dat het tegenoverstaande kamp niet zomaar hun planeet er onbeschermd bijlaat. Zo heb je als Na’vi dus de mogelijkheid de mensheid een halt toe te roepen met wat ze bezig zijn op jouw planeet. Door het kiezen van twee verschillende speelstijlen krijg je twee verschillende campagnes op je bord. Dat is een mooie zaak, elke campagne laat je toch zo’n twaalf uur toe tot het uitspelen ervan. Verdubbel die speelduur en je zit al aan zo’n mooie 24 uur spelplezier, wat zeker niet weinig is voor een game tot op de dag van vandaag. Het spelen als mens vond ik persoonlijk het tofst. Zo heb je veel wapens ter beschikking en zijn er ook tal van voertuigen ter beschikking. Voertuigen zijn er in allerhande vormen en groottes. Zo heb je buggy’s, bestuurbare robots, speedboten en vrachtwagens met een groot geweergeschut ter beschikking. Tijdens het volbrengen van de opdrachten krijg je ook de nodige XP toegestopt, waardoor je om de haverklap automatisch wordt overladen met verschillende nieuwe vaardigheden. De keuzes die je ook maakt in het volbrengen van opdrachten ligt dus ook volledig in jouw handen. Dat is om te beginnen ook één van de grootste troeven van het spel. Het experimenteren met wapens en voertuigen werd ook zelden zo leuk toegepast als hier. De wereld waar je al die tijd in vertoeft is bij wijlen werkelijk adembenemend. Het is een aangename ervaring om in Pandora rond te reizen, dat staat vast.

De graphics zijn zoals je zelf wel al kon afleiden indrukwekkend. Dat komt door de mooie vormgegeven structuur van de leefwereld. Alles wat je ziet, is kleurrijk en een lust voor het oog. De personages konden hier en daar echter wel wat werk gebruiken. Zo zijn de animaties erg stijfjes tijdens de meeste conversaties en de taken die men je geeft zijn erg slaapverwekkend te noemen. Gelukkig duren deze niet al te lang. De vijanden die je tegenkomt zijn dan wel van iets meer afwerking voorzien. Soms verschiet je je echt een bult wanneer er een vijand uit de bosjes op je afspringt. Snel omkeren en kijken waar het gevaar op de loer ligt is dus wel de boodschap. Voordat je het weet ben je omsingeld en dan is het enkel een kwestie om het er alsnog levend vanaf proberen te brengen. De vijanden zijn er in verschillende maten en groottes, bij de grote creaturen zal je toch even je ogen wijd open trekken. Verbluffende graphics, al zijn ze niet geheel foutloos.

De soundtrack mag er best wezen, al moet ik er meteen bij vertellen dat dit het zwakste aspect is in de hele game. Wanneer je rondwandelt in Pandora is er zelden afwisselende achtergrondmuziek te bespeuren. Dit doet afbreuk aan de sfeer in mijn ogen en dit is dus toch een grote fout die niet over het hoofd mag gezien worden. Soms zijn de afstanden best lang, ook al heb je voertuigen ter beschikking. Het gekrijs van de dieren in de wildernis kan wel nog enigszins door de beugel. Maar alsnog, het is zo jammer dat men zelden of geen achtergrondmuziek heeft verwerkt in deze titel. Het zou de ervaring nog een tikkeltje intenser maken dan het al was.

Maar al bij al, ik was opgetogen met dit eindresultaat van het spel. Wat het spel siert is dat men goed heeft gekeken naar de film en zo de beste aspecten er wist proberen uit te halen en naar dit uiteindelijke spel wist over te zetten. En ja, ze zijn daar verdorie wonderwel in geslaagd. Eén en al lof? Dat misschien net niet. Maar ik bewonder de makers wel in hetgeen wat ze hier hebben weten af te leveren. James Cameron’s Avatar: The Game is op zijn minst gezegd een degelijk spel geworden, waar fans zich zeker zullen mee weten te vermaken voor een geruime tijd.

Juiced 2: Hot Import Nights (2007)

3,0
Het spel was in reclame en vandaar deze vragen, Bahamut Zero.
Ik heb het spel nu al lang genoeg gespeeld en kan mijn mening nu ook hier delen, met jullie. Juiced 2: Hot Import Nights gaf mij erg vaak gemengde gevoelens, bij het spelen.
Het racen zelf voelt anders aan, dat was ook het geval bij de 1ste Juiced, bij dit spel wordt dat nogmaals verduidelijkt. Dit is geen Need for Speed, want deze reeks gaat niet bepaald om realisme, eerder voor het maximum aan spelplezier eruit te halen.
Dit spel dus niet en gaat voor realisme, alé, het is te zeggen.
De gevoeligheid bij het sturen, dat realistisch probeert over te komen, kan soms behoorlijk vervelend werken. Daardoor kom je soms in de naarste situaties terecht, die je ooit al gezien hebt in een racegame. Het rijden verloopt best vlot, enkel bij het draaien van bochten blijft het onwennig aanvoelen, versta mij niet verkeerd, na enige tijd heb je het best onder de knie, enkel duurt dat best lang, vele spelers zullen vrees ik tegen die tijd al afgehaakt zijn. Wat spijtig is, want het tunen van je wagens is behoorlijk uitgebreid, erg uitgebreid! Het tunen van wagens werkt bevredigend en weet vele creaties mogelijk te maken, wat leuk is en uiteindelijk ook nog niet snel verveelt! De graphics zijn degelijk, de locaties zijn afwisselend, maar missen oog qua detail, dat gevoel had ik ook bij de wagens en waren ook niet gestroomlijnd genoeg, naar mijn mening. De soundtrack is goed, behoorlijk veel nummers, die er vallen te beluisteren, terwijl je aan het racen bent in je zelfgecreërde racemonster.
Ik ben te spreken over Juiced 2: Hot Import Nights, er zijn enkele grote verbeteringen, maar spijtig genoeg maken die ook weer plaats voor enkele nieuwe problemen.
Als je die onder ogen kan zien, krijg je een degelijke racer voorgeschoteld!