menu

Hier kun je zien welke berichten solidKevin als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Wet (2009)

Alternatieve titel: WET

4,0
WET(Wetwork) - A euphemism alluding to hands literally wet with blood.

WET is een game die me eigenlijk best verrast heeft. Niet omdat ik dacht dat het een saaie game was, maar omdat ik er minder van verwacht had.

Het eerste wat opvalt aan WET is de stijl van het spel. Het spel heeft een soort VHS filter gekregen waardoor je lijnen op het scherm krijgt die je ook altijd had bij een videoband. Het is wel iets waar je van moet houden, maar ik als western fan kon dit heel erg waarderen. De muziek van verschillende grindcore bands was ook heerlijk om de hele game te horen.

Het audiovisuele zit dus wel goed in WET, maar de gameplay is niet altijd even sterk. Vooral de platform stukken lieten vaak te wensen over. Dit kwam vooral door irritante camera standpunten en de besturing die niet altijd deed wat ik wilde. Het richten en schieten daarentegen werkt prima en is ook leuk om te doen. Ik kon maar geen genoeg krijgen van het maken van kills op de meest geweldige manieren. Of het nu over muren was of in de lucht, het was altijd weer een feest om te doen.

Het verhaal was niet heel diepgaand, maar het was prima voor het soort game WET wil zijn. Sommige games willen een triple A titel zijn terwijl ze een B titel zijn. WET is een B titel die ook echt een B titel wil zijn. Dit komt de game alleen maar ten goede.

WET is een game die leuk is om door te spelen dankzij lekkere schietactie, goede audio en aparte graphics. 4*

Witcher, The (2007)

4,0
Review: The Witcher

The Witcher wordt gezien als een van de beste RPG's aller tijden. Ik had zelf wel eens gehoord over de game, maar dan vooral over het tweede deel. Toen er met de kerst weer een grote verkoop was op Steam en ik het eerste deel van The Witcher kon aanschaffen voor zo'n 5 euro, greep ik die kans meteen. Als ik namelijk wil beginnen aan een serie games, begin ik het liefst bij het begin.

Je speelt als Geralt of Rivia, een lid van een groep die zichzelf Witchers noemen. Witchers zijn mensen die na een lange training speciale vaardigheden en krachten hebben ontwikkeld. Deze krachten gebruiken ze om monsters te doden. Een Witcher is echter geen liefdadigheidswerker en vraagt voor elke monsterjacht een geld bedrag. Geralt is één van de laatste Witchers en alsof dit nog niet vervelend genoeg is, heeft Geralt last van geheugenverlies en wordt de thuisbasis van de Witchers aangevallen door een groep die zichzelf Salamandra noemt. Het is aan Geralt om deze groep op te sporen en ze een halt toe te roepen.

Als speler wordt je volledig vrij gelaten in de manier waarop je dit aanpakt. In de wereld van The Witcher bestaat geen goed of kwaad; alleen keuzes. Deze keuzes kunnen later in de game tegen je werken of ze kunnen je goed van pas komen. Geralt maakt tijdens het verloop van het verhaal een duidelijke groei door, waardoor je hem steeds meer gaat waarderen.

Het is alleen zo jammer dat het eerste deel van de game niet heel sterk is. Dit komt door een combinatie van cheesy voice acting, oninteressante omgevingen en quests. Met het eerste deel bedoel ik hoofdstuk I t/m de helft van hoofdstuk III. Op een of andere manier lijkt de game vanaf de helft van hoofdstuk III beter te weten wat het eigenlijk wil. Ik denk dat dit komt doordat het vanaf dat moment duidelijk wordt wie Geralt of Rivia nu echt is. In hoofdstuk IV had ik pas echt het idee dat ik in een prachtige wereld terecht was gekomen. Geralt deed me als karakter meer, de quests werden leuker en de voice acting was eindelijk van een beter niveau. Het is jammer dat het lang duurde voordat ik me helemaal in de game verloor. Het verhaal van The Witcher is het zeker waard.

De gameplay is door de hele game wel een constante factor. Tijdens gevechten kun je gebruik maken van een steel sword, een silver sword en zogenaamde signs. Je steel sword gebruik je bij het bevechten van mensen, elfen en dwergen, je silver sword gebruik je om monster af te slachten en signs zijn magische aanvallen. Het gebruik van de zwaarden spreekt voor zich. Je klikt simpelweg met je muis op een vijand. Zodra het aanval icoontje veranderd kun je nog een keer klikken om een combo uit te voeren. Tussen de combo's door kun je geen gebruik maken van je signs. De signs voelen hierdoor vaak nutteloos aan. Van de 5 signs die er beschikbaar zijn, heb ik er maar 2 gebruik.

Zoals in veel RPG's ontvang je bij elk level dat je stijgt punten die je kunt gebruiken om vaardigheden te ontgrendelen. In The Witcher kun je deze punten alleen toekennen tijdens een meditatie. Deze meditatie kun je o.a. activeren door bij een kampvuur te gaan zitten. Naast het toekennen van vaardigheden, kun je tijdens de meditatie (d.m.v. alchemy) potions maken. Deze potions kunnen je helpen tijdens gevechten of andere situaties. Het maken van de potions is echter zo onduidelijk dat je vaak geen zin zult hebben om er tijd in te stoppen. Daarnaast zijn ze niet noodzakelijk om de game door te komen. De enige potion die ik echt handig vond, was een potion waarmee je in het donker kunt zien.

Ten slotte wil ik het nog even kort hebben over het inventory systeem. Dit systeem is namelijk heel slecht uitgewerkt. De icoontjes van de items zijn zo ontzettend klein dat je geen idee hebt wat het is. Hierdoor ben je steeds veel tijd kwijt met het zoeken naar items.

Is The Witcher de beste game ooit? Ik vind van niet. Dit wil niet zeggen dat de game slecht is. Het verhaal is overduidelijk goed bedacht en Geralt is een interessant personage die een duidelijke groei doormaakt. Er zijn wel nog duidelijke verbeterpunten. De voice acting heeft meer liefde nodig en het alchemy en inventory systeem moet flink op de schop worden genomen. Ik ben benieuwd wat het tweede deel gaat brengen.

Eindbeoordeling: 8,5 (4*)