menu

Hier kun je zien welke berichten solidKevin als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Code Vein (2019)

3,5
Code Vein is een zeer aardige Soulslike waar ik me ruim 40 uur mee heb vermaakt. De interessantste mechaniek is absoluut de zogenaamde Blood Codes. Hiermee kun je, wanneer je maar wilt, wisselen van class. Heb je zin om vijanden met magie te bestoken in het ene gebied? Dat kan. Wil je in het volgende gebied liever met een gigantisch zwaard op ze inhakken? Geen probleem.

Elke Blood Code past in een oogopslag je stats aan (een deel van de kracht is afhankelijk van je level), waardoor je eigenlijk geen fouten kan maken in de manier waarop je jezelf ontwikkelt. Daarnaast is het mogelijk om gifts (skills) uit de ene Blood Code te gebruiken bij een ander door ze in je lijst met actieve skills te zetten als je tegen vijanden vecht.

Hierdoor kun je een compleet eigen build maken met elementen uit verschillende classes. Hoewel dit een interessante functie is, zit er ook een nadeel aan vast. Aan het eind van de game was ik rond level 135, maar ik had niet het idee dat ik ook echt veel sterker werd. Het upgraden van je wapens en Blood Veils (pantser) is eigenlijk veel belangrijker.

Een ander nadeel waren de bosses. Waar je in Dark Souls of Bloodborne een episch gevecht aangaat waarbij tactiek een grote speelt, is het in Code Vein meer een zaak om zo snel mogelijk heel veel schade te doen om er maar vanaf te zijn. Alle bosses hebben namelijk één of meerdere aanvallen die in een keer je volledige HP neerhalen. In veel gevallen gebruiken ze die ook nog eens twee of drie keer achterelkaar. Hierdoor zijn bosses meer een vervelend obstakel dan een epische conclusie van een bepaald gebied.

Code Vein heeft ook een 'duidelijker' verhaal en door middel van cutscenes en dialogen met je teamgenoten kom je steeds meer te weten over de wereld. De game lijdt wel een beetje onder de (zoals ik het noem) 'Japanse vaagheid' in de vertelwijze. Gaandeweg wordt het allemaal wel wat duidelijker, maar in het begin vroeg ik me vaak af wat ik nu eigenlijk aan het spelen was. Misschien ligt dit meer aan mijn ietwat beperkte ervaring met Japanse games. Desalniettemin vond ik het wel vermakelijk.

Is deze game voor iedere liefhebber van Dark Souls? Ik denk het niet, maar als je Souls leuk vindt en je hebt wat met anime of typische Japanse verhalen (voor zover ik daar iets zinnigs over kan zeggen) ga je aan Code Vein wel plezier beleven. Voor mij persoonlijk: 3,5*

Cyberpunk 2077 (2020)

3,5
geplaatst:
Oké, voordat ik mijn mening over Cyberpunk 2077 geef, wil ik eerst even duidelijk maken welke versie ik op welk platform heb gespeeld. Dus bij deze:
- Cyberpunk 2077 versie 1.11 op de Xbox One (VHS-model) waarbij de game op een externe HDD is geïnstalleerd.

Toen de release van Cyberpunk 2077 langzaam dichterbij kwam, raakte ik aardig enthousiast. Ik begon de Night City Wire te volgen en na elke aflevering werd mijn enthousiasme weer wat groter. Daarnaast dacht ik dat er niks mis kon gaan, omdat we hier te maken hadden met CD Projekt Red; de studio achter het geweldige The Witcher 3: Wild Hunt. Dat bleek een grove misvatting te zijn…

Afgelopen december had ik echt heel erg veel zin om aan Cyberpunk 2077 te beginnen. Grafisch bleek het op de Xbox One echter zo'n groot drama dat ik de game aan de kant heb gelegd. Uiteraard had ik niet verwacht dat de game er zo goed zou uitzien als in het promotiemateriaal, maar dit was simpelweg ondermaats. Ik stoorde me er zo erg aan dat ik de game pas bij versie 1.11 weer een kans gaf.

De game ziet er grafisch (mede dankzij het uitzetten van een paar filters) beter uit dan in het begin, maar het blijft wat mij betreft onder de maat. Ik ben niet iemand die snel afknapt op grafische kwaliteit van een lager niveau, maar je mag best wat verwachten van een game die is geproduceerd door een grote studio met een flink budget aan het einde van de vorige generatie. Om nog maar te zwijgen over de bugs en glitches in Cyberpunk 2077.

Er is op internet, alsook in dit forum, genoeg gezegd en gevloekt over dit thema, dus daar wil ik niet lang bij stilstaan. Mijn ervaring was dat de glitches en bugs gering waren en het vaak na het laden van een save weer goed was. Ik heb in mijn 100+ uur aan speeltijd één of twee crashes gehad. Ik denk dat dit te danken is aan het feit dat ik de game op een externe HDD had staan. Soms leek het wel alsof de game ging vastlopen, maar op dat moment hoorde ik de harde schijf een beetje razen en kon ik gewoon weer verder.

De problemen van Cyberpunk 2077 liggen veel dieper dan wat glitches, bugs en technische oneffenheden. Het algemene gamedesign komt namelijk nogal inspiratieloos en afgeraffeld over. Bij de verschillende skills wordt dit pijnlijk duidelijk. Meer dan de helft heeft totaal geen toegevoegde waarde en skill trees als Crafting en Cold Blood zijn zelfs compleet nutteloos. Laatstgenoemde lijkt zo uit Borderlands te zijn getrokken, maar daar heb je in Cyberpunk 2077 echt helemaal geen zak aan.

Ook in andere skill trees is aardig wat mis. Wat heb je nou aan 3% extra schade met bijvoorbeeld een pistool? Waarom bestaat er een skill waarmee je messen kan gooien als de gegooide messen vervolgens in het niets verdwijnen? Daarnaast duurt het ook lang voordat je echt het idee hebt dat je krachtig wordt. Ik speelde met een technische build (hacken, tech weapons) met een beetje stealth, maar rond level 35 had ik pas het idee dat ik echt sterk begon te worden. Daarna werd de gameplay een stuk vermakelijker.

In mijn 100+ uur durf ik wel te stellen dat zeker de helft totaal niet de moeite waard was. Leuk zo'n open wereld, maar die Ubisoft map markers hadden ze lekker achterwegen moeten laten. Sommige waren nog een beetje verpakt in een flinterdun verhaaltje, maar ook die begonnen naar verloop van tijd op elkaar te lijken.

Is er dan niks goed aan de game? Zeker wel, want de personages zijn heel goed geschreven en de quests (waar echt moeite in is gestoken) zijn vermakelijk, zitten goed in elkaar en kunnen verrassend uit de hoek komen. Helaas mist ook hier op sommige momenten de consistentie, maar daar is nog mee te leven. Ook ben ik, in tegenstelling tot sommige andere mensen, best positief over Keanu Reeves als Johnny Silverhand. Eigenlijk is de hele cast van stemacteurs heel sterk en tillen ze het geheel naar een hoger niveau.

Zou ik Cyberpunk 2077 in de huidige staat aanraden? Nee, eigenlijk niet. De game doet me een beetje denken aan Alpha Protocol (2010): een game met veel potentie die op sommige momenten heel vermakelijk kan zijn, maar op veel punten steken laat vallen. Het enige verschil is dat Cyberpunk 2077 nog kan veranderen. Ik vraag me alleen af of CD Projekt Red de fundamentele zaken (zoals de skills) kan redden. Daar is een serieuze (gameplay) overhaul voor nodig.

Cyberpunk 2077 had makkelijk een 4,5* of 5* game kunnen zijn. De gouden bergen die CD Projekt Red (en dan vooral het management) beloofde, blijken eerder van koper te zijn. Het is een product vol potentie en slecht geïmplementeerde ideeën dat het moet hebben van de fantastische stemacteurs en een paar hele goede quests. Tenzij de game serieus onder handen wordt genomen, is dit mijn eerste en tevens laatste bezoek aan Night City. 3,5*