menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van DarthSolidKevin. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024

Elden Ring (2022) 4,0

29 april 2022, 15:00 uur

"Put these foolish ambitions to rest."

Na 118 uur op level 168 met een INT/DEX build (Moonveil + Carian Regal Scepter) ook het einde van Elden Ring bereikt. Het was een avontuur vol verwondering, ontdekking en plezier. Vanuit een kritisch perspectief kan ik alleen maar concluderen dat de game op veel vlakken gerust een meesterwerk mag worden genoemd.

De open wereld is een van de beste (zo niet de beste) open wereld waar ik ooit in heb rondgelopen. De vergelijking met The Legend Of Zelda: Breath Of The Wild zie ik vaak voorbijkomen, maar dat is voor mij nogal nietszeggend. Aan de ene kant omdat ik deze titel nooit heb gespeeld en aan de andere kant omdat tegenwoordig iedere game met een dergelijke wereld met BOTW wordt vergeleken.

Elden Ring zegt je niet welke dingen er zijn te ontdekken in de wereld, maar geeft je het gevoel dat er dingen zijn te ontdekken. Elk hoekje en gaatje verstopt wel één of meerdere mysteries. Soms een groep vijanden, dan weer een grot of tombe en af en toe gewoon een paddenstoel. Je hebt constant het gevoel dat jij de eerste bent die het ontdekt. Dit gevoel weet de game bijna de volledige speelduur vast te houden.

Bijna, want op een gegeven moment had ik het trucje wel door. De grotten en tombes, hoewel ieder uniek en zeer ingenieus in elkaar gestoken, begonnen na verloop van tijd wat op elkaar te lijken. De bosses in deze gebieden werden vaak hergebruikt in een andere vorm (ander element, wapen, etc.) of werden met twee stuks (soms zelfs met een klein groepje) op je afgestuurd. Hier ontkom je bijna niet aan in zo'n grote game. Toch had ik dan persoonlijk liever minder van dit soort omgevingen en meer unieke bosses gezien.

Uiteindelijk zijn bosses het hoogtepunt in alle FromSoftware games. Technisch gezien zijn er in Elden Ring genoeg om te verslaan. Het gros bevecht je meerdere keren in verschillende vormen in de eerder genoemde grotten en tombes, maar ook in de open wereld zijn er wat te vinden. De unieke soorten zijn veelal terug te vinden in de Legacy Dungeons. Dit zijn als het ware gebieden volgens de klassieke Soulsborne normen: een grote omgeving (vaak een kasteel) met een complex stelsel van doorgangen die heel knap op elkaar aansluiten.

Het jammere is dat de unieke bosses vaak niet leuk waren om tegen te vechten. Ze zijn extreem agressief, doen belachelijk veel schade per hit en hebben gigantisch veel HP. Waar ik na het verslaan van een boss in Dark Souls 3 een voldaan gevoel kreeg, voelde ik na het verslaan van een dergelijke vijand in Elden Ring vooral opluchting. Opluchting dat die onzin eindelijk voorbij was.

Het deed me wat denken aan de bosses in Soulslike Code Vein (2019). In die game maken bosses je vaak ook in één of twee klappen af, waardoor het beter is om er gewoon op los te hakken, zo veel mogelijk schade te doen en maar hopen dat je hem rap dood hebt. In Elden Ring deed ik hetzelfde: rush de boss, gebruik de heavy Ash of War van de Moonveil, spring weg, herhaal. Deze video van YouTuber theDeModcracy vat mijn gevoel over dit onderwerp perfect samen.

Het verhaal in Elden Ring is een stuk boeiender dan bijvoorbeeld een Dark Souls. Personages zijn boeiender en beter uitgediept, quests zitten leuk in elkaar en hebben meer emotionele kracht, en de wereld voelt levendig aan. Ik denk dat we de wereldopbouw van George R.R. Martin hiervoor kunnen bedanken. Daar is niks op aan te merken.

Toch heb ik niet echt de behoefte om de game opnieuw te spelen. Elden Ring is gewoon té groot voor zijn eigen bestwil. Een andere build proberen is voor mij geen reden genoeg om weer tientallen uren aan de game te spenderen. Ik merk ook dat open wereld games gewoon niet mijn ding zijn. Ik prefereer het 'gangendesign' waar men tegenwoordig een beetje op neer lijkt te kijken in het AAA-landschap.

Dit neemt niet weg dat Elden Ring gewoon kneiter goed is. Het moet raar lopen wil het niet met alle GOTY-prijzen naar huis gaan. Daarnaast gaat de game zeker invloed uitoefenen op open world design en de game-industrie in het algemeen. Ik heb me er de volle 118 uur mee vermaakt, maar ik zou de game niet snel opnieuw spelen. Een toekomstige DLC (en die gaat er sowieso komen) is voor mij de enige reden om terug te keren naar The Lands Between. Zelfs met al mijn kritiekpunten kan ik Elden Ring niet lager beoordelen dan met 4,5*.

» details   » naar bericht  » reageer