menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Awake78. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019, mei 2019, juni 2019, juli 2019, augustus 2019, september 2019, oktober 2019, november 2019, december 2019, januari 2020, februari 2020, maart 2020, april 2020, mei 2020, juni 2020, juli 2020, augustus 2020, september 2020, oktober 2020, november 2020

Death Stranding (2019)

gisteren om 10:50 uur

Héél lang getwijfeld of ik hier een soort van review over zou schrijven, maar eindelijk vandaag eens de tijd ervoor. Waar ik ook aan heb getwijfeld is of ik deze game uit zou spelen, en met pijn in het hart moet ik zeggen dat het met niet is gelukt....

Eerlijk is eerlijk, de eerste 10 uur in de game waren geweldig. Alles ademde kwaliteit en het nieuw soort gameplay en geweldig triggerende cutscenes zogen je helemaal in de wereld en game. Ook de geweldige muziek was echt een meerwaarde hier, nóg meer dan in andere games. Met zoveel plezier van station naar station getrokken en helemaal geweldig waren de superspannende momenten met de BT's. Ja, dit zouden zeker 5 sterren worden, echt een prachtgame en eindelijk weer eens wat anders!

Maar helaas, na 20 uur toch gestopt. Waarom? Ik zal het zo simpel mogelijk proberen te vertellen: Het lopen wordt uiteindelijk toch te eentonig. Ook de aankomsten bij de verschillende station (zo noem ik het maar even), blijken je geen voldoening meer te geven en worden repititief. Een enkele keer kreeg ik een soort brommer, maar gezien het heuvelige landschap heb je daar niet zoveel aan.
De afstanden werden te groot, het backtracken vervelend, de bepakking en landschap veranderde niet of nauwelijks en daarmee de gehele gameplay niet. En daarmee begon het te wringen, want je snakte op een gegeven moment naar andere gameplay. Dus je wordt onvoorzichtiger, omdat je door wilt lopen naar iets nieuws. En juist op dat moment kom je een groep BT's tegen en vertraagd de gameplay enorm, terwijl ook dát stukje gameplay niet veranderd. En daarmee duurt het allemaal te lang.
De game beloont je niet of nauwelijks en de gameplay ontbreekt op dat moment (het middenstuk) volledig. Er komt niets nieuws meer en het wordt alleen maar zwaarder en ingewikkelder, want laten we elkaar nou geen dombo noemen, maar het spel is gewoon echt niet simpel.

Dus daarom ben ik ermee gestopt. Het voelde ook steeds zwaarder om de game weer op te pakken. Het is niet ff lekker een half uurtje leuk gamen. Het is erg jammer, maar helaas. Ik hoop dat ze wat met de kritieken doen (niet mijne hoor, maar in het algemeen haha) in aanloop naar de volgende game van deze geweldige bedenker.

Als ik spoiler-tags moet plaatsen hoor ik het wel!

» details   » naar bericht  » reageer  

The Last of Us: Part II (2020) 4,0

gisteren om 10:00 uur

Ook uitgespeeld, iets langer over gedaan dan Sateck hierboven (31 uur). Maar deze game was het ook wel waard om lekker uit te pluizen en te looten. Vooral voor kogels, daar heb je namelijk wel wat van nodig.

Ja ik denk dat alles al over deze game is gezegd. Het is wel echt een goed spel, verhaal is goed en (soms té) duister en houdt je aandacht wel vast gedurende de game, ondanks de vele flashbacks en verhaallijnen. Ik stond echt versteld dat het stuk met Abby maar aanduurde en duurde iets langer dat ik had verwacht, maar ook gehoopt. Had niet zoveel met dit personage. Hoewel je ook wel weer respect krijgt voor haar en haar team (Mel, Owen) gedurende de game.

Grafisch is dit, zelfs op mijn oude PS4 (geen pro, maar wel een plasma) nog zeer behoorlijk. Misschien allemaal iets minder scherp enzo, maar je ziet natuurlijk wel de geweldige details van de prachtig vormgegeven wereld. Dit is wel echt smullen. Alles klopt en ze hebben het zichzelf daarmee knap lastig gemaakt.

Toch een paar mindere dingen: In het eerste deel zit een stuk 'open-wereld' in Seattle. Net als in Uncharted 4 was dit echt het minste deel van de game. Dit haalde zo enorm de vaart en pace uit het spel. Je bent in deze game(s) gewend om niet echt na te denken waar je heen moet, maar het lekker lineair op z'n beloop te laten, en ineens moest je navigeren, backtracken, de map uitvogelen, dingen zoeken....ok, in een AC of GTA heb je daar nog wel zin in, maar niet hier. Daar is het geen spel naar. Echt een half punt eraf voor dit gedeelte.

Tweede punt is toch het einde. Wat mij betreft was het klaar met het stuk op het boerderij. Dat zou een mooi einde geweest zijn en een goed einde. Dat ze nog een flashback krijgt a lá, maar dat ze er daarna wéér op uitgaat hadden ze niet moeten doen. Het spel duurt al vrij lang voor een singleplayer en dan dit toetje (wat uiteindelijk ook nog eens niets toevoegt aan het verhaal én gameplay). Het laat je alleen maar met een steen op je maag achter op de bank, want het is ook weer zo enorm geweldadig, net zoals het gehele spel. Erg duister allemaal ook. Het voelt ook zo tegenstrijdig omdat je in het stuk vóór de boerderij het idee had dat dat een (mooi) eindbaasgevecht was. Ook half punt eraf.

Ook, als ik eerlijk ben, zit er te weinig gameplay in. De meeste elementen zijn één op één overgekomen uit het eerste deel (de vijanden, wapens, mini-puzzels, bewegingen), dus ergens is er ook niet zo heel veel vernieuwing. Je doet in principe niet meer als rondlopen, looten, soms wat schrikken/schieten, en wat héle kleine omgevingspuzzels. En o ja, nog een verdwaalt quick-time elementje ook. Klein voorbeeld: in deel 1 zat nog een sniper-stukje, vanuit dat huis. Dit soort korte elementen hadden ze hier, ten behoeve van de variatie en luchtigheid, ook wel mogen invoeren.

Verder toch wel een pareltje hoor, zou er nog een deel 3 komen? Ik hoop het wel. Ik heb de Oled (LG BX) inmiddels binnen, dus kom maar op met de PS5 en TLOU3!

4*

» details   » naar bericht  » reageer