menu

Hier kun je zien welke berichten JacoBaco als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Resident Evil 3 (2020)

Alternatieve titel: Biohazard RE:3

3,5
Ten eerste. Voor mensen die de game te kort vinden en wellicht zelfs te makkelijk en te veel actie. Speel deze game op Nightmare en op Inferno mode. Moet je de game wel eerst op Hardcore uitspelen. Het schijnt dat Nightmare en Inferno de beste game ervaring bieden. Ik weet niet precies de verschillen, maar denk aan minder ammo, vijanden kunnen meer hebben, zijn agressiever, de aantallen nemen toe, items (zoals sleutels enz.) liggen ergens anders, vijanden verschijnen op andere andere plaatsen dan je gewend bent en vijanden die je eigenlijk pas later in de game tegenkomt kom je al eerder tegen. Kortom, het is pure survival horror zoals RE hoort te zijn. RE 7 heb ik op Madhouse uitgespeeld en dit maakt het een nog betere game! En dat zal ongetwijfeld ook voor RE 3 gelden.

Inmiddels al 2x uitgespeeld. 1x op normale moeilijkheid en 1x op makkelijk. Ik ben een trophy hunter (mits de game goed genoeg is en er niet te veel belachelijke trophies tussen zitten), dus ik wilde op easy de game in 2 uur uitspelen incl. een S rank trophy, de max 1 healing item gebruiken trophy en de geen kisten openmaken trophy. Bijna alles gehaald, helaas de game in 2 uur en 20 min uitgespeeld. Vanavond nog maar een keer! De RE 2 remake is trouwens beter aangepakt. De game lijkt tenminste daadwerkelijk op het origineel. RE 3 is op een rare manier op de schop gegaan. The graveyard, park, factory and clock tower zijn gewoon compleet afwezig. Waarom? En in de remake wordt (Nemesis binnen 5 min geïntroduceerd en krijgt hij meteen 2x de kans om je schedel kapot te knijpen, maar in plaats daarvan gooit hij je een aantal meter voor zich uit. En de game geeft mij een opgejaagd gevoel, maar op een verkeerde manier. Alsof ik word gedwongen te haasten. Gelukkig veranderd dat wel in het ziekenhuis! Opgejaagd worden is tof, maar de uitvoering in Alien: Isolation is echt beter! Los daarvan, ik heb RE 3 met plezier gespeeld en ik ga er voorlopig nog lekker mee verder. Tot nu toe een dikke 3,5*

De Resident Evil 2 remake is fantastisch en krijgt 4,5* van mij. Capcom gaf aan dat als de remake een succes is dan zal er ook een remake van Resident Evil 3 komen. Maar blijkbaar ging stiekem de RE 3 remake vrijwel tegelijk met de RE 2 in ontwikkeling door het Capcom B-team? Want hoe kunnen ze anders een game als dit in slechts een jaartje helemaal klaar hebben? De RE 2 remake kwam uit in januari 2019 en na 2 maanden kan je wel zeggen of je game al een succes is. Dus dan zou de RE 3 remake in maart 2019 in ontwikkeling zijn gegaan. Gekke Japanners.

Nog even wat onnodige info: Vanaf het moment dat ik 24 jaar geleden Resident Evil 1 zag en speelde ben ik een mega fan. Voornamelijk fan van Resident Evil 1, 2, 3, Code: Veronica, Resident Evil 1 remake (als eerste op de Gamecube), Resident Evil 0 en Resident Evil 7. Resident Evil 4 en de Resident Evil Revelations games pakken mij net niet. In Resisent Evil 4 vind ik dat kasteel ronduit bagger. En dan Revelations. Ik weet niet precies wat het met deze games is. Over Resident Evil 5 en 6 wil ik het niet hebben. Deze games bestaan niet voor mij! Niet omdat het slechte games zijn, maar omdat ze totaal niet thuishoren in de franchise. Een vreemde eend in de bijt.

Resident Evil 4 (2023)

Alternatieve titel: Resident Evil 4 - VR Mode

4,0
geplaatst:
Ik kan mij niet heel erg veel meer herinneren van het origineel uit 2005. Het is namelijk 1 van de RE games die ik het minst gespeeld heb. Destijds 1x uitgespeeld en that's it. Geweldige game voor 1x. De replay waarde was dus erg laag. Dit allemaal dankzij dat kasteel. Ik weet dat ik dit al 6x eerder gezegd heb, dus dan kan ik het net zo goed 7x zeggen: Dat kasteel verpest het voor mij! Ik had daarom geen haast voor de remake, maar het begon onlangs toch te kriebelen. Inmiddels zijn alle trophies binnen en dat was een flink karwei!

Als je de remake speelt zullen heel veel zaken vanzelfsprekend overkomen, maar Capcom heeft flink zitten verbeteren ten op zichten van het origineel. De volgende gameplay onderdelen waren afwezig in het origineel. 1. Lopen en schieten. 2. Weapons Wheel. 3. Stealth kills. 4. Parry. 5. Auto-save! En wat wel aanwezig was in het origineel zoals QTE zijn in de remake afwezig. Al krijg je sporadisch een keer te maken met button mashing. En Ashley is iets minder een blok aan je been. In het origineel zit een gedeelte in het kasteel dat je Ashley moet beschermen terwijl ze aan wielen moet draaien voor 2 platforms. In de remake is dit gedeelte gelukkig een stuk minder tergend!

Nieuwe toevoegingen zijn o.a. Charms. Deze kun je verdienen in de shooting range. Zo is er bijvoorbeeld een Charm die ervoor zorgt dat je meer kogels krijgt als je munitie gaat craften. Of herbs geven meer health. En als ik mij niet vergis zijn de Spinels ook nieuw. Deze kun je o.a. verdienen door quests van de Merchant te voltooien. De meeste quests zullen al bekend zijn uit het origineel zoals blauwe medailles kapot schieten en ratten doden. Spinels kun je bij de Merchant inwisselen voor beloningen. Dit soort zaken kunnen je goed op weg helpen om de game uit te spelen. Niet dat de game op Standard nou zo moeilijk is, maar ik adviseer alsnog Charms en Spinels.

Helaas hebben ze ook wat ''kleine'' onnodige nieuwtjes erin gestopt. Chief Mendez praat te veel. In het origineel was Mendez stil en dat maakte hem een stuk enger. Maar ook de Merchant heeft ineens een stuk meer te zeggen. Terwijl zijn beperkte dialogen hem in het origineel zo lekker mysterieus maakte. En er is een compleet nieuwe vijand genaamd Brutes. Ook deze extra had van mij achterwege mogen blijven. Ik vind ze namelijk maar vervelend! En nog steeds is het kasteel niet mijn ding! Plus RE 4 richt zich in mijn beleving te veel op de actie. Al hebben ze in de remake wel hun best gedaan om de game wat enger en spannender te maken.

En dan nog even Ramón Salazar. Mocht je moeite met hem hebben en je wil hem snel verslaan? Vindt een Golden Chicken Egg en gooi er 1 in zijn gezicht!

De remake is beter dan het origineel, maar een aantal belangrijke nadelen uit het origineel blijven van kracht in de remake. Zoals het kasteel en de actie gerichte gameplay. Beide games geef ik 4 sterren, maar op schaal van 1 t/m 10 geef ik het origineel een 8 en de remake een 8,5.

Resident Evil 5 (2009)

Alternatieve titel: Biohazard 5

3,5
Gister uitgespeeld. Natuurlijk mag en kan ik dit niet vergelijken met Batman: Arkham Asylum, maar dat is wel het spel wat ik speelde voor ik aan RE 5 begon. Qua niveau ligt Batman wel wat hoger en dat is dan waar ik het mee vergelijk.

Met RE 5 irriteerde ik mij een beetje aan de vele cutscenes. Vooral in de beginfase van de game. Het spel werd doodgelegd, want zo boeiend zijn ze vaak niet. Er zitten ook een paar hele goede tussen natuurlijk. Vanaf het begin, zat ik wel meteen al lekker in de game, dat moet ik wel toevoegen. Lekker intens.

Het begint dus in Afrika. Zombies afknallen in de brandende zon, is dat eng? Nee. Zijn het eigenlijk wel zombies? Nee. Is de funfactor hoog? Ja. Al zit er werkelijk geen enkele puzzel in de game. Erg jammer vind ik dat. Gelukkig is de actie lekker vlot en vrij afwisselend. Lekker in een Humvee alles aan stukken schieten, gaf wel de nodige voldoening ja.

De locaties zijn niet echt speciaal. Het gedeelte met al die kleine eilandjes vond ik trouwens wel erg fijn. Ook daar kom je in een redelijk uitdagend gevecht terecht. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik speelde op normal en ik vond het echt niet altijd makkelijk. Er zitten wat hardnekkige bastards bij die bijna niet kapot te krijgen zijn. In RE 4 vind ik de locaties ook niet echt boeiend. Alleen het dorpje en het laatste stuk van het spel vond ik goed. Daartussen vind ik het niet zo.

Nou, en wie is dit keer de grote bad guy? Ja hoor, hij leeft nog steeds. Albert Wesker met een aantal handlangers waaronder Jill Valentine. Maar Jill is gemanipuleerd natuurlijk. Wesker is een soort van onverslaanbaar en of hij nou ook daadwerkelijk echt dood is op het einde.. Tja, daar valt wat mij betreft nog over te twisten. Maar als ik heel eerlijk ben, hoop ik wel dat we nu eindelijk is een keer van hem af zijn. Zo cool is hij nou ook weer niet.

Ik geef 4 sterren aan RE 5. Waarom? De actie is goed, er zitten zeker wat brute bossbattles in, maar ook de gevechten tegen een groepje geïnfecteerde kunnen best intens zijn. En daarbij ben ik een fervent liefhebber van de Resident Evil serie. Het moet raar lopen dat ik RE uiteindelijk zal opgeveven. Deel 2 blijft nog steeds de grote favoriet. Owja, volgens mij was ik er na zo'n 10 uur gameplay klaar mee.

4,0*

Resident Evil VII: Biohazard (2017)

Alternatieve titel: Biohazard 7: Resident Evil

4,5
En uitgespeeld op moeilijkheid normaal! (11 uur en 10 min) Niet te lang, niet te kort. Precies goed wat mij betreft. En eindelijk weer echt kunnen genieten van een NIEUWE Resident Evil game. De laatste keer is alweer 12 jaar geleden! En zelfs bij RE4 merkte ik al dat het er op achteruit ging. Minder puzzelen, minder survival. Maar het grootste probleem met RE4 is dat klote kasteel! Het creepy dorpje is perfect en het eiland is ook super. Maar dat kasteel is zo erg ongeïnspireerd, dat het helaas verre van een meesterwerk is geworden.

Resident Evil 7 is ook geen meesterwerk, maar daar ging ik ook al vanuit. RE7 is wel bijna precies zoals ik hoopte. En de game heeft uiteraard dus wat nadelen. De game begint uitstekend en houd dit niveau lang vast. Totdat je op ongeveer 3/4 van de game naar een groot scheepswrak gaat. Het is verre van slecht, maar het was het net niet voor mij. De game begint dus erg goed met een heerlijke Bayou/Texas Chainsaw Massacre vibe. En soms moest ik zelfs aan Evil Dead denken. Maar i.p.v. naar een geweldige climax toe te werken, leek de inspiratie toch wat zoek. Al valt het natuurlijk niet mee om een extra toffe locatie toe te voegen wanneer de game zich afspeelt ver van de bewoonde wereld. En ze wilde kennelijk niet de hele game zich laten afspelen in alleen het huis. Dus ach, ze hebben hun best gedaan en alles beter dan zo'n verdomd kasteel!

En ander nadeel is dat vooral bij bossfights het vechten niet helemaal lekker gaat. En daarnaast is het vaak hetzelfde en dus wat eentonig. En 1 boss vind ik zelfs ronduit dom en misplaatst! Maar verder echt genoten hoor en eindelijk weer ouderwets sleuteltjes zoeken om deuren te kunnen openen. En de schaduwpuzzels (geen idee hoe ik het anders moet noemen) vind ik trouwens erg origineel!

En hele dikke 4*
P.S. In VR had ik deze game denk ik zeker wel een 4,5* gegeven.

Resident Evil: Village (2021)

Alternatieve titel: Biohazard: Village

4,0
Uitgespeeld en zo'n 11 uur over gedaan. RE is afgestapt van de zombies en sinds deel 7 hebben we te maken met, jawel, een schimmel genaamd The Mold. En zo begint het complete RE verhaal een beetje gecompliceerd te worden. Niet alleen qua tijdlijn, maar ook wat betreft schimmels en allerlei verschillende virussen zoals T-Virus, G-Virus en het Uroboros virus. Al hebben ze in principe allemaal hetzelfde doel, namelijk het creëren van biologische wapens.

Hoewel RE: Village wederom First Person is vind ik het absoluut weer Resident Evil waardig. Al is het echte daadwerkelijke Resident Evil gevoel sinds RE: Zero (2002) voor mij al verdwenen. Vanaf RE: 4 (2005) raakte ik het kwijt. We kregen ineens het over de schouder zicht, minder survival horror, geen klassieke rottende zombies meer, quick time events en Leon heeft de zwarte band voor karate behaald? Leon Chuck Norris. En dat vind ik maar ongepast. Na deel 4 werd het alleen nog maar erger. En inmiddels zijn er zo’n 30 RE games en staat het al in de top 10 van meeste games in een franchise.

Gelukkig werd het vanaf deel 7 weer beter. En ook deel 8 gaat op die manier verder. Er zitten weer een aantal goed bedachte puzzels in en natuurlijk weer ouderwets sleuteltjes zoeken en allerlei tools om verder te kunnen komen. En dat is nou waar ik van hou! Daarom vind ik de Castlevania en Metroid games ook zo fantastisch. Je kan alleen verder komen als je specifieke items hebt gevonden.

Qua horror en gore valt het niet tegen. En er zit zelfs iets in waar Silent Hill jaloers op kan zijn. En ook maakt het weer ouderwets gebruik van het opgejaagd worden. Al gebeuren deze dingen wel op vaste momenten in de game. Verder erg sfeervolle locaties zoals het besneeuwde dorpje, een kasteel, een grote oude villa en een (soort steampunk) fabriek. En visueel is het schitterend met veel detais.

Ik dacht trouwens wel even dat ze gek waren geworden bij Capcom. Ethan zijn hand wordt eraf gehakt, maar hij zet zijn hand weer vast alsof hij met Lego speelt. Heb ik iets gemist in deel 7? Gelukkig wordt het op het einde van de game verklaard!

Oja, als je de game hebt uitgespeeld krijg je Mercenaries erbij en wat ben ik hier bizar slecht in zeg! Ik heb platinum trophies voor alle Dark Souls games, Bloodborne, Nioh 1 en 2, maar met Mercenaries was ik veel langer bezig dan met het uitspelen van de game zelf! Ik moest voor alle levels een S rank halen terwijl dat nog niet eens het hoogste is. SSS rank is het hoogst. Het was in elk geval een lijdensweg om nooit te vergeten!

Een hele dikke 4 sterren.. Maar wel ietsje, ietsje, ietsje minder dan deel 7.