Op het gebied van films is het tegenwoordig een beetje eentonig. Sequel, prequel, remake, boekverfilming, stripverfilming etc. Erg origineel is het vaak niet meer. Niet dat ik daardoor niet meer kan genieten van films, maar af en toe mis ik wel dat gevoel wat ik toentertijd bijvoorbeeld ondervond bij The Matrix (1). Inmiddels ook alweer meer dan een decennia geleden. Ik vond het verfrissend, bijzonder en intrigerend. Het gaf weer eens een hele andere kijk op de dagelijkse zaken.
Games daarentegen weten mij gelukkig toch nog vrij regelmatig te verrassen. Zo ook Limbo dus!
Inmiddels uitgespeeld. Een korte game en ik denk dat ik het in ongeveer 8 sessies gedaan heb. Het zijn totaal 24 hoofdstukken, dus dan zit ik op een gemiddelde van 3 hoofdstukjes per sessie. Da's niet erg veel, maar ik ging soms ook wel heel erg vaak hartstikke dood. Zo viel ik onder andere vaak te pletter, werd ik gespietst, aan stukken gesneden, platgewalst, kapot geschoten, ben ik verzopen, geëlektrocuteerd en ik vergeet er vast nog wel een stuk of 5. Het is puzzel op puzzel en sommige zijn echt best lastig, maar des te leuker als je na het oplossen van de puzzel weer verder kan.
Deze game was voor mij een schitterend tussendoortje. Visueel echt een juweeltje. Simpele gameplay. Je kan lopen, je kan springen, een kist verschuiven, een schakelaar overhalen, slingeren en dat was het wel zo'n beetje. Een hele karakteristieke game met een heerlijke atmosfeer. Er zit bijna geen muziek in en dat is ook een pluspunt. De omgevingsgeluiden voldoen.
4,0*
En wat het einde betreft: Even in het kort: Het lijkt erop dat alleen het jongetje dood is vanwege het auto ongeluk. Hij bevindt zich niet in de hel, hemel of vagevuur, maar aan de rand hiervan. Limbo = rand/zoom. In ieder geval in de geestenwereld dus. Wanneer hij op het eind zijn zus vindt, is zij nog wel in leven en voelt ze zijn aanwezigheid. De ogen van de jongen geven namelijk licht en de ogen van zijn zus niet.