menu

Hier kun je zien welke berichten JacoBaco als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Call of Duty: Ghosts (2013)

4,0
Inmiddels heb ik er al aardig wat uurtjes ingestoken. Hoewel het voor de meeste puur om de MP gaat, wordt de singleplayer dus als een bijkomstigheid gezien. De singleplayer is wel wat je van een Call of Duty mag verwachten: Het is wat aan de korte kant, maar het staat garant voor spektakel, veel afwisselende locaties, stealth missies, maar uiteraard ook veel missies waarbij je op alles moet schieten wat beweegt.

Met de MP zit ik op level 48. Ik moest enorm wennen in het begin. Maar nog steeds komt het geregeld voor dat ik mij compleet kansloos voel. Zo had ik met BO2 zelden een K/D van bijvoorbeeld 7/16. Bij Ghost zit er vrijwel altijd een ronde tussen waarbij zoiets het geval is. De meeste maps zijn groot en compact. In sommige maps wordt het chaotisch en durf je amper drie stappen te lopen, want de kans is zeer aanwezig dat je ergens vanaf de 2e etage in 1 van de 40 huisjes onvoorwaardelijk tot puin wordt geschoten. Je bent hierdoor bijna geneigd om te gaan zitten campen, maar hier zie ik absoluut de lol niet van in. De maps zijn overigens wel tof!

De perks en de wapens zijn dingen waar ik niet zo heel veel tijd aan besteed, maar wat ik ervan ondervonden heb, bevalt prima. Zelf ben ik van de assault rifles. De killstreaks zijn een uitdaging. Zelf krijg ik het zelden voor elkaar om 8 kills op rij te maken. Nee, het moet ook niet te makkelijk zijn, maar dit vind ik het andere uiterste. De SAT COM vind ik niet geslaagd. Omdat het maar een beperkt bereik heeft, wil ik hem enigszins strategisch neerzetten, maar wat je krijgt, is dat je met dat ding in je handen loopt en je dus volledig kwetsbaar bent en ik ben al vaak genoeg hierdoor overhoop geschoten.

Maar waar ik de meeste kritiek op heb, is het volgende:
1. De spawn locaties. Zo vaak kom ik ergens midden tussen 3 tegenstanders tot leven waardoor ik welgeteld één seconde de tijd heb om dekking te zoeken. Slecht!
2. De indeling van de teams in Team Deathmatch. Waarom is er weinig tot geen balans? Als ze dit nou is verbeteren, dan hebben we wederom weer een fijne MP. Maar tot nu toe wordt het niet uitgebalanceerd. Ook erg frustrerend om hierdoor gewoon te verliezen met 39 - 75

Ik wil het ook nog even hebben over Extinction. Hier heb ik bijna geen commentaar op. Misschien duurt het net even te lang. Het is uitdagend en tof! Speel het wel met z'n vieren en doe de challenges! Naarmate je hoger in level komt, wordt het wel iets minder moeilijk omdat je betere wapens krijgt. Maar tijdens het evacueren zit het ongeluk in een klein hoekje en kun je het alsnog verkloten en is alles voor niets geweest. Ook met extinction kun je prestige. Bij level 30 op precies te zijn en i.p.v. het jezelf makkelijk maken, maak je het jezelf juist moeilijk door relics toe te passen. Wel gaat je Exp sneller, maar je kunt bijvoorbeeld een relic kiezen waarmee de aliens meer schade aanrichten of een relic waarbij je minder geld verdient. Dit houd het leuk en uitdagend. Zelf heb ik pas 1x het einde gehaald. Zorg echt dat je in een goed team zit zonder prutsers en maak goed gebruik van je turrets. Frustrerend is wel dat veel spelers de challenges niet doen en dan zijn er ook nog van die spelers die na 15 minuten zomaar ineens besluiten om weg te gaan. Het leukst is gewoon aan het einde met 4 spelers in die helikopter te stappen. Hier krijg je ook een trofee voor. Zombie mode bij Black Ops vind ik ook erg leuk, maar kun je wel het einde halen of wordt het gewoon belachelijk moeilijk en gaat iedereen uiteindelijk dood? Dat idee heb ik, dus daarom nooit echt uitgebreid gespeeld. Ik hou van dingen waar een einde aan komt. Daarom speel ik dus ook geen WOW.

De Singleplayer 4*
De Multiplayer 3,5*
Extinction 4,5*

Call of Duty: Ghosts krijgt van mij dus een 4,0*

Call of Duty: Infinite Warfare (2016)

3,5
Laat ik dan maar het eerste cijfer uitdelen.

Infinity Ward is aan deze game begonnen direct na Ghost en dat is dus 3 jaar geleden. Ghost vind ik niet te futuristisch. Advanced Warfare wel en Black Ops III ook. En Infinite Warfare is dus daadwerkelijk in space. Maar de multiplayer welke ik al zeer uitgebreid gespeeld heb, is verre van futuristisch. Alleen ik kan slecht overweg met dat wallrunnen en double jumps. Gelukkig is dat springen lang niet zo erg als in Advanced Warfare waar het echt essentieel is. In Infinity War is dat springen (in de MP) ook belangrijk, maar tot op zekere hoogte minder.

Maar eigenlijk heeft CoD het opgebouwd. Het gaat van WO2 naar Vietnam en vervolgens het huidige tijdperk en steeds een stapje verder. De fans zijn er duidelijk niet blij mee. De vraag is of Activision luistert en of Sledgehammer Games op tijd was om het weer een stapje terug te doen qua toekomst setting.. Want zij komen in 2017 weer met de nieuwe CoD. Zo niet, dan moet Treyarch met Black Ops 4 maar weer wat leuks verzinnen. Desnoods wel toekomst, maar dan met tijdreizen en oude oorlogen opnieuw spelen met de bedoeling een andere uitkomst. Maar wellicht wordt het dan te warrig en vaag. Maar het idee is best leuk! Al lijkt het concept dan wel erg op Assassin's Creed natuurlijk.

Ik heb ik genoten van de single player Infinite Warfare. Veeeeel te kort. Echt in 4 uurtjes uit te spelen naar mijn idee wanneer je geen side missions doet. Die side missions heb je trouwens ook in 15 a 20 min gehaald. De main missions duren wat langer. 30 a 45 min, maar het zijn er maar 9 zeg ik uit m'n hoofd. Veteran is wel verdomd lastig, dus die uitdaging ga ik denk ik wel aan!

P.S. ik vergeet bijna Zombie in Spaceland! Fuck, wat is dit leuk zeg! Het voelt vrolijk, fris en bevredigend!

Ik geef de SP een 7,5
De MP een 7
En zombies een 8.

22,5 : 3 = een 7,5/10

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)

Alternatieve titel: Call of Duty: Modern Warfare 2 - Campaign Remastered

4,5
Hard bezig om de game nog eens op Veteran uit te spelen. Het is heel goed te doen, maar maak vooral geen slordigheidsfoutjes. En al word je maar in je kleine teen geschoten, je bent meteen morsdood. Het grootste probleem is eigenlijk dat de game vaak ronduit gemeen is en je geduld wordt hierdoor flink op de proef gesteld. 1. Vijanden blijven oneindig terugkomen als je niet verder gaat. 2. Ik zat minstens een half uur vast in het Whiskey Hotel level. Ik had een checkpoint bereikt, maar elke keer als ik daar begon werd ik erg vaak weer binnen een halve seconde doodgeschoten of ik werd 5 a 10 seconde later alsnog overhoop geschoten. Het is een open stuk en je wordt beschoten vanuit het hotel. Het is gewoon 90% geluk en 10% vaardigheid. Dit soort dingen verpesten echt je goede humeur. Dit zelfde probleem had ik trouwens ook nog in de missie Loose Ends. Maar los van deze enorme nadelen is Veteran super intens en daar hou ik van. En dan ook nog met de muziek van Hans Zimmer erbij!

En na Veteran doe ik de grootste uitdaging. The Student Surpasses the Master

Call of Duty: Modern Warfare II (2022)

3,5
Call of Duty: Corona Warfare. Ik las dat veel werknemers thuis hebben gewerkt tijdens de pandemie. En ik kan het uiteraard helemaal mis hebben, maar het heeft deze nieuwste CoD geen goed gedaan. De missie in A'dam ziet er bijvoorbeeld op mijn PS5 (op de mensen na) nextgen uit, maar daar houdt het ook direct op. Alle andere 16 missies zijn grafisch opvallend minder indrukwekkend.

Inmiddels ook al uitgebreid TDM zitten spelen en visueel ziet het er bijzonder matig uit. En hoewel ik veel vrij kleine maps (waar ik van hou) ben tegengekomen vind ik ze maar erg gewoontjes. Ik hoop dat het wellicht nog wennen is. Maps leren kennen etc. Een groot pluspunt is wel dat er geen voor- of nadeel is afhankelijk van aan welke kant van de map je begint met je team. Dat was in Vanguard erg slecht opgezet.

Ik heb de campaign inmiddels uitgespeeld op Veteran en dat was (zoals meestal) een lekkere ervaring. Maar nogmaals erg jammer dat het visueel nog steeds niet nextgen is. En tot slot dan nog 1 zeik momentje. Het personage Ghost ziet er op de één of andere manier lachwekkend slecht uit. Hij ziet eruit als iemand verkleed als Ghost. (alleen dus niet zo goed gelukt)

Call of Duty: Warzone (2020)

4,5
Ik heb dit uitgebreid gespeeld. Alle gamers zijn intussen wel bekent met het Battle Royale principe. Je bevindt je solo, dual of in een squad in een grote open wereld en de bedoeling is dat je alle tegenstanders verslaat om te winnen. 150 spelers in dit geval. En in de map is een grote cirkel en deze cirkel wordt (na een bepaalde tijd) steeds kleiner en buiten de cirkel wordt het dan dodelijk. In Warzone krijg je maken met een dodelijk gas. En in deze versie is trouwens tot nu toe alleen squad (team van 3) beschikbaar.

Er liggen door de hele map kisten verspreid die je kan looten. In deze kisten vind je o.a. wapens en geld. Soms zijn de wapens kaal en soms vind je een wapen met alles erop en eraan. En zo heb je common (wit), uncommon (groen), rare (blauw), epic (paars) en dan legendary (gold). Die laatste wil zeggen: een wapen met alle 5 de attachments. Daarnaast zijn er voertuigen zoals helicopters, ATV ( all-terrain vehicle), tactical rovers, cargo trucks en SUV's. Je kan ook contracten tegenkomen en dan krijg je bijvoorbeeld de opdracht een specifieke speler uit te schakelen. De map geeft aan waar hij of zij ongeveer is. Als dit lukt verdien je geld en XP. Er zijn verschillende contracten met missies.

Met het geld wat je vindt kan je -je raadt het vast al- iets kopen. Op de map liggen wederom kisten verspreid. Te herkennen met een winkelwagen icoontje.

Armor Plate Bundle - $1500
Shield Turret - $2000
Cluster Strike - $3000
Gas Mask - $3000
Precision Airstrike - $3500
UAV - $4000
Self-Revive Kit - $4500
Munitions Box - $5000
Loadout Drop Marker - $6000
Teammate Redeployment - $4500 (per player)

Een erg fijne toevoeging is de mogelijkheid om terug te keren nadat je dood bent gegaan! Als je doodgaat dan ga je naar een gevangenis en daar kan je een 1 tegen 1 gevecht doen. Win je dan keer je dus terug naar Battle Royale. Ga je vervolgens weer dood, dan kan je nog steeds terugkomen. Druk met het pijltje (op je controller) omhoog en je doet een request. Op de map verschijnt dan weer een icoontje en je teammaat moet daar dan naartoe om je te laten terugkeren. En dit is Teammate Redeployment - $4500 (per player).

Tot nu toe ben ik het nog allemaal een beetje aan het ontdekken, maar ik vind het nu al dikke fun! Er is een Battle Pass en een Tier list, maar daar ben ik nog niet zo mee bezig geweest. Ik ben overigens al 2x eerste geworden met mijn squad. Ik weet echt niet hoelang dit duurde, maar als je eerste wordt dan heb je denk ik tussen de 20 en 30 min gespeeld.

Call of Duty: WWII (2017)

4,0
Een cijfer had ik al gegeven en deze blijft staan. Ik heb inmiddels de platinum trophy gehaald, dus ik heb de game uitgebreid gespeeld.

De singleplayer: Net zo kort als 90% van alle andere CoD campaigns. Dat is dus niet uitzonderlijk kort en bovendien hebben games als Battlefield 1 ook een korte campaign. Sowieso lastig om na tientallen WO2 films, series en games met een memorabel verhaal (conform geschiedenis) te komen. Ik bedoel een fictief verhaaltje vertellen kan zoals Saving Private Ryan, maar niet op een manier zoals de film Inglourious Basterds. Ze hadden met deze CoD dus te maken met beperkingen. In tegenstelling tot een game als Wolfenstein: The New Colossus waar MachineGames WO2 slechts als basis gebruikt en zelfs dat is niet helemaal waar, want het speelt zich erna af, plus de oorlog is anders afgelopen dan in het echt. Dus ze konden hun fantasie botvieren. Toch heeft Sledgehammer er een mooie campaign van gemaakt. Het verhaal is oké, maar het zijn vooral de missies die ik persoonlijk erg fijn vind om te (her)spelen. Verder als je geraakt wordt, vult je health niet automatisch aan en je kunt teamleden vragen om munitie, medikits en handgranaten. Het enige minpuntje vind ik eigenlijk dat het zelfs op veteran niet heel erg moeilijk is. En dat is wellicht een beetje ironisch aangezien het lastiger is wanneer je health niet meer automatisch vult door even achter een muurtje te schuilen. (Zou je denken)

Nazi zombies: Leuk en dit keer zijn de opdrachten wat minder onduidelijk en krijg je een soort van aanwijzingen, maar uiteindelijk slaat het toch weer compleet nergens op en is het onmogelijk om erachter te komen wat je moet doen. Dus alleen met een goed team die weet wat ze moeten doen is het mogelijk om die moeilijke easter egg te halen. Het ging best lekker en zelfs wij waren 3,5 uur bezig!! Maar goed, toch zie ik het weer als een leuke extra.

MP: Eindelijk verlost van dat achterlijke gespring! Veel van mijn vrienden waren bang dat het hierdoor snel saai zal worden. Maar los van het feit dat er tot nu toe nog maar 9 MP maps zijn, vind ik de meeste maps wel erg tof. En ik vind het nog steeds niet saai. Nieuw is headquarters waar je o.a. net als met Destiny daily/weekly uitdagingen kan aannemen. Leuk, maar ik doe er niet zo heel veel mee. War speel ik niet, dat is objective-based team battle. Bouw een brug of verdedig de brug. En zo zijn er verschillende dingen die je moet doen. Ik vind het mwa. Ik speel dagelijks de MP. Team Deathmatch en uiteraard op hardcore! Dikke fun!

4,0*

Cyberpunk 2077 (2020)

4,0
Zelden zo'n moeizame start ervaren met een game. De eerste 13 uur voelde zelfs een beetje aan als een straf. Maar tegelijk was er ook iets waardoor ik niet wilde opgeven. En ik had al gelezen dat sinds de patch 1.61 de game er flink op vooruit is gegaan. En ja, daar kon ik mij ergens wel in vinden, want los van hier en daar een foutje is de game technisch gezien eindelijk in orde. Op een goede game PC viel het 2 jaar geleden nog best mee hoe erg de bugs waren. Op console daarentegen was het niet om over naar huis te schrijven. Maar dat is nu verleden tijd!

Ok Cyberpunk inmiddels 100% doorlopen en ik kijk er grotendeels positief op terug. Er is heel veel aandacht naar het verhaal en de personages gegaan. Het verhaal is niet baanbrekend, maar wel interessant en solide. Opvallend veel sterke dialogen en de persnonen waar je close mee bent voelen absoluut niet aan als voorgeprogrammeerde NPC's. Integendeel en soms koos ik zelfs voor extra keuzes die ik kreeg in een gesprek terwijl die dus niet eens relevant waren. En natuurlijk niet te vergeten Keanu Reeves. Ik wist vooraf echt niet wat zijn rol zou zijn in de game, maar ik zal 1 ding zeggen, het viel voor mij niet tegen. Ik heb er overigens voor gekozen om een man te zijn en hoewel het optioneel is kan je dus daadwerkelijk romance opbouwen met iemand. En alles is mogelijk! Van hetero tot gay tot bi. En ik heb in mijn verhaal seks gehad met een vrouw en later ook met een man.

De wereld ofwel Night City is niet heel veel anders of beter dan bijvoorbeeld een open wereld game zoals bijvoorbeeld Watch Dogs. Hier is niemand het mee eens, maar de atmosfeer in de eerste Watch Dogs game is voor mij echt pakkend. Ik kan helaas niet uitleggen waarom het mij zo goed beviel daar. Night City is prima, maar tegelijk ook niet het beste voorbeeld voor een goede open wereld game. De stad leeft, want het is druk qua mensen en verkeer. En mensen doen ook wel activiteiten, alleen echt overtuigend is het niet.

De gameplay. Tja, en hier komt wat mij betreft het grootste mankement. Geen control functies kunnen aanpassen. Ik weet niet of ik het al had aangegeven, maar puur vanuit principe mag je toch wel verwachten dat dit kan bij een Triple A First Person game! En dan de sensitiviteit van de horizontale en verticale Aim Down Sight aanpassen. Ja het kan, maar op de 1 of andere manier werkt het niet (hoe vaag dat ook klinkt). Dit zorgde wel echt voor frustraties. Maar gelukkig heb ik mijn speelstijl kunnen aanpassen en heb ik vooral gespeeld met quick hacks om op die manier mijn vijanden uit te schakelen. Plus ik hakte er gruwelijk op los met een Katana. Echter, ik miste het schieten wel, want er is veel keus qua vuurwapens. Voor mij dus een flink minpunt wat die sensitiviteit betreft.

Er is een uitgebreide skill tree voor Body, Reflex, INT, Tech en Cool. Zo kan je ergens in gaan uitblinken. Ik ben vooral gaan uitblinken in INT en dat is natuurlijk target en device hacking. Andere opties zijn je stealth verbeteren met Cool. Of crafting verbeteren met Tech of wapens verbeteren met Reflex. En dan kan je ook nog upgrades toevoegen in je lichaam bijvoorbeeld voor je ogen, armen, bovenlichaam, benen enz. enz. Dit door ze te kopen of te verdienen. Hier maakte ik trouwens niet echt veel gebruik van.

En tot slot. Ik besprak een plan met mijn contactpersoon en hij zei: Ok I will see you there and don't keep me waiting! Vervolgens 2 weken later kom ik aan en mijn contactpersoon reageert met: Ah, perfect timing! En niet belangrijk verder, maar tijd werkt als volgt in de game. 1 dag in de game duurt 3 uur in real life.

Goed, ondanks de beperkingen wat een aantal zaken betreft heb ik er alsnog het beste van kunnen maken en beleefde ik daadwerkelijk plezier! En dan personages waar je ook echt iets om geeft. Ik heb heel veel films gezien waarin dit niet het geval is. Dus als een videogame het dan beter kan dan is er sprake van puik schrijfwerk en goed acteren.

Geen stevige 4 sterren, maar een ietwat wankelende 4 sterren.