menu

Hier kun je zien welke berichten andnino als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Assassin's Creed (2007)

3,5
Het verhaal is hier imo overigens gewoon een opleukertje voor de slappe gameplay. Negen keer hetzelfde trucje. Het stuk erna is vervolgens nog eens hetzelfde trucje maar dan langer en in een andere omgeving, en het eindbaasgevecht is gewoon een slap aftreksel van dat uit de laatste Prince of Persia. De niet-skipbare Kutscenes maken het af. Ik wil gewoon spelen!
Oh, was er ook nog een verhaal? Het boeide me in ieder geval voor geen meter.

Ik had verwacht met een Assassin met de zelfverzekerdheid van een Hitman te kunnen spelen, maar de hoofdpersoon hier is een über-skilled, maar iritant onzeker type. De reden daarvoor? Is er niet, ja in een vervolg misschien, maar een goede game staat op zichzelf al als een huis (kijk eens naar de PoP reeks).

Assassin's Creed ontvangt van mij dan ook alleen die 3,5 vanwege het vette free roamen, de stealth kills etc..

Assassin's Creed IV: Black Flag - Freedom Cry (2013)

3,5
Een leuke uitbreiding voor Black Flag qua wapens (touwspeer, donderbus, machete), en een redelijk verhaal rondom de slavernij in de Caribben. Toch is het alles niet zo sterk als de hoofdgame, en heeft het bij lange na niet de content van de DLC's voor bijvoorbeeld AC2. Daar deed je rustig 20 uur over het uitspelen van Brotherhood of Revelations, maar Freedom Cry kun je op 100% synchronisatie krijgen in een uur of zes. Voor de vijftien euro die deze momenteel nieuw kost kun je een hoop games met (veel) meer content krijgen, dus dat ter overweging.

Assassin's Creed Origins (2017)

3,0
Na een uur of dertig ben ik er maar mee gestopt. Ging richting het einde van het hoofdverhaal, maar de game kon me echt niet meer boeien. Toen Cleopatra "I want my fucking throne" zei, verloren ze me helemaal.
Origins moderniseert de serie goed qua combat, maar dat is zo ongeveer het enige. Het verhaal is een van de meest oppervlakkige in de serie, enkel Unity was voor mij nog minder interessant. Waar ik me nog het meeste aan erger: de secundaire karakters zijn verschrikkelijk uitgewerkt. Ze zien er grafisch zeer matig uit, en de voice acting is om te huilen. Ik zou graag de sidequests overslaan, maar dat mag niet. De game forceert je door het levelsysteem om ze te doen. Dit is ook een van de redenen dat ik Origins voortijdig wegleg, want de meeste ervan zijn tergend saai.
De RPG-elementen zijn een interessant experiment, maar ik vind het persoonlijk niet bij de serie passen. De verdeling van de wereld in verschillende levels vijanden voelt onnatuurlijk, vooral omdat het vaak precies dezelfde vijanden zijn (maar dan een hoger level). De game wil je uitdagen, maar biedt niet de diepgang van een échte RPG om hier als speler creatief mee om te gaan.
Met het sandboxen (letterlijk) heb ik me wel weer vermaakt, daardoor krijgt deze game wel weer een 3,5*. Maar ik ben bang dat dit de laatste AC is die ik ga spelen.

Assassin's Creed: Unity (2014)

3,5
Na de verschrikkelijke verhalen is Unity me alleszins meegevallen. Ik ben weinig echt kwalijke bugs tegengekomen, enkel een paar keer vast komen te zitten. Ook de verhaallijn was zo slecht nog niet.

Maar ja, dat is het dan ook wel. Assassin's Creed 2, 3 en 4 hadden ieder een langer en meer uitgediept verhaal, en zelfs met Brotherhood ben je volgens mij langer aan de gang dan met de verhaallijn van Unity. Kortom: de verwachting voor AC-games ligt nu eenmaal hoger, en er is ook niet echt een excuus voor achteruitgang. Vreemd is het daarom dat:
- Je weer moet helen met medicijnen, terwijl auto-health in Black Flag prima werkte. Het is niet duidelijk op basis waarvan deze keuzes gemaakt zijn...
- Het combatsysteem qua knoppen weer op de kop gegooid is, terwijl ook dat in Black Flag prima werkte (wat mij betreft veel beter dan in 1 en 2). Dit geldt met name voor het richten met afstandwapens en het selecteren van "gadgets", en dan is er nog de camera die geen raad weet met kleine ruimtes, zodat je het vaak niet kunt zien wanneer je aangevallen wordt.
- Het speelbare gebied kleiner is dan Black Flag, 2 en volgens mij ook 3.
- De verhaallijn talloze interessante aspecten van de Franse revolutie links laat liggen.

Grafisch is er juist sprake van een enorme vooruitgang, en samen met de toegevoegde gameplay-elementen (binnenlocaties, co-opmissies, compleet aanpasbare outfits, nieuwe activiteiten zoals moordzaken) zou dit zorgen voor een goed nieuw deel. Als het op de bovenstaande genoemde punten niet achteruit was gegaan maar vooruit.

Unity is dus niet zozeer slecht, maar om onduidelijke redenen veel slechter dan het had kunnen zijn.