menu

Hier kun je zien welke berichten Zelva als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Football Manager 2006 (2005)

Alternatieve titel: Worldwide Soccer Manager 2006

4,0
Uren en uren aan besteed, geweldig spel. Maar het transfersysteem is gewoon echt één groot drama.

1. Clubs durven voor hun spelers, zelfs al die in de reserves spelen, gerust drie, vier, vijf keer hun werkelijke waarde te vragen, en daar kan bijna geen cent vanaf, maar als ze jouw speler/supertalent willen hebben, dan zijn ze zo gierig als wat en heb je echt de deal van het millennium gesloten als je hem voor twee keer de waarde weet te verkopen. Dat heeft onder meer te maken met het volgende:
2. Clubs breken als ze jouw spelers willen kopen, veel te makkelijk de onderhandelingen af. Als een speler bijvoorbeeld 3 miljoen waard is, dan bieden ze vrijwel altijd rond dat bedrag. Als ik zeg: ik wil 6 miljoen, dan is het vrijwel zeker dat daarmee de onderhandelingen afgelopen zijn. De club is niet meer geïnteresseerd. Ze zullen als je aardig meer vraagt dan hun bod, nooit, maar dan ook nooit een hernieuwd verhoogd bod doen, wat je misschien wel wilt accepteren. Je moet voortdurend inschatten hoeveel meer je kunt vragen voordat ze de onderhandelingen afbreken, en dat is niet veel. Wat ze wel doen is het volgende:
3. Gewoon even later iedere keer weer hetzelfde belachelijk lage bod doen. Je wordt er compleet gestoord van om iedere keer reject te doen. Je kunt automatisch laten rejecten, maar dan beginnen ze te vragen hoeveel je voor de speler wilt hebben, zelfs als ik die al openbaar heb vastgesteld en daar kun je niet onderuit. Als ik dan mijn vraagprijs meldt, dan is het altijd 'will not follow up on their inquiry.
4. Spelers die je kwijt wilt, maar niet spelen, raak je haast niet vanaf. NIemand wil ze hebben, ook al hebben ze stats waar menig club een divisie lager jaloers op kan zijn. Soms zelfs niet als ze je gratis wegdoet.
5. Spelers die je niet kwijt wilt, spelen vaak juist wel en iedereen is dan ook geïnteresseerd in ze. Vaak leidt dat ertoe dat ze weg willen naar 'grotere clubs' ook al speel je met het team in de Champions League, die je vorig jaar gewonnen hebt en doe je ieder jaar mee om de prijzen.

Dan nog iets. Ik speel met Bishop's Stortford, Conference South, en ben na vele seizoenen aangeland in de Premier Division, waar ik het tweede jaar derde wordt en Champions League ga spelen. Die win ik direct. Ieder seizoen doe ik mee om alle prijzen, maar de chairman is niet tevreden. Hij wil dat ik bekende spelers ga aanschaffen.

Als je rekening houdt met probleem 1, dan word je daar niet blij van. Na vele jaren heel zuinig omgesprongen te zijn met geld, heb ik 100 miljoen op de bankrekening staan. Ik maak structureel fors verlies, dus ik wil niet teveel uitgeven. Mijn salariskosten zijn daarom heel laag en af en toe een goede speler verkopen zorgt ervoor dat ik kan overleven. Mijn team is niet super qua stats, maar rendeert wel en doet ieder jaar mee om de prijzen. Ik ben niet echt op zoek naar versterkingen en zeker niet in de spitspositie, waar ik vier, vijf goedscorende spitsen voor heb rondlopen. De chairman maakt dat geen zak uit, hij wil dat ik bekende spelers aantrek. Ik probeer uit arren moede hier en daar nog wat goedkoops te ritselen om in de reserves te mieteren, maar dat mislukt. Mijn chairman is niet tevreden en koopt binnen één dag een spits die 23 miljoen waard is, en zijn hele carrière niet meer dan 8 doelpunten per seizoen erin schoot, voor 94 miljoen! Bovendien gaat hij 120.000 per week verdienen, waar ik nu 650k per week uitgeef voor al mijn spelers. Zijn aankoop betekent dus dat ik in minder dan een jaar compleet bankroet ben.

Tsja, toen voelde ik mij toch echt genoodzaakt om voor de eerste keer het spel overnieuw te laden. Wat verschrikkelijk onrealistisch is dit.

Pro Cycling Manager 2010 (2010)

Alternatieve titel: Pro Cycling Manager: Tour de France 2010

0,5
Schandalig slecht.

Tegenwoordig nemen ze niet eens meer de moeite bij Cyanide om de parcoursen uit te tekenen en wordt het meer en meer van 'we brengen elk jaar lekker hetzelfde spel uit en veranderen alleen het jaartal. Kassa!', oplichters zijn het gewoon.

Zo wordt bijna elke heuvelachtige koers naast de topklassiekers, de Brabantse Pijl bijvoorbeeld en ook hele ritsen NK's, gereden op het circuit van Plouay. . Na De Panne, normaliter een schitterende koers met een kasseien/heuveletappe en een korte tijdrit, maar door de klootzakken van Cyanide vermoord door er een of ander parcours van vier sprintetappes, geloof ik, op te zetten, heb ik het definitief opgegeven. Dertig jaar keer per jaar dezelfde koersen rijden, mij niet gezien.

En natuurlijk kun je allerlei mods downloaden met allerlei parcoursen en andere reutemeteut, maar dat levert ook een zooi bugs op en ongewenste ingebakken opties op. Zo had ik zo'n pack geïnstalleerd, waren alle mogelijke fietsonderdelen vanzelf aangeschaft. Ja, dat wil ik helemaal niet! Cyanide moet er gewoon voor zorgen dat elke wedstrijd die gereden kan worden zijn eigen unieke parcours heeft . Basta!

Blij dat ik deze meuk heb gepindakaast om het uit te proberen, want elke cent in de zakken van de Cyanide-geldwolven is er één te veel.

SimFarm (1990)

2,0
Matig spel. In het begin is het allemaal nog wel leuk, leerzaam ook. Maar na je zoveelste veldje spuiten, is de lol er wel vanaf. Gelukkig zijn daar dan de sinaasappels, die na korte tijd volledig resistent worden (bug?) en een karrenvracht aan geld binnenbrengen.

Dat is het grootste nadeel van het spel, wat moet je ermee? Op een gegeven moment heb je al het beschikbare land opgekocht, volgepoot, je huisje is een ware villa geworden, je koeien, varkens, paarden en schapen winnen alle prijzen die er te winnen zijn.

En dan? Niets, overnieuw beginnen voor een nieuwe uitdaging heeft ook geen zin, want elk spelletje is hetzelfde. Het enige wat rest is 'quit' en deltree Simfarm.

X-COM: Terror from the Deep (1995)

5,0
Beste spel ooit zou ik haast durven zeggen.

De gevechten zijn turn based waarbij je time units gebruikt. Saai zou je denken. Nou nee hoor. Geen enkel ander spel is in staat je zoveel hartkloppingen te bezorgen als je weer eens met je scheepje op de zeebodem landt en op elke hoek, achter elk zeewiertje, achter de deuren van het schip een nog onbekende alien kan zitten. Nooit zal ikOf wat te denken van een missie op een cruiseschip waar je elke millimeter moet uitkammen, voordat je weg kunt omdat anders de civilians vermoord worden.

Zo ziet de gameplay er ongeveer uit.

En altijd diezelfde soundtrack eronder. Nooit zal ik die muziek vergeten. Hier nog een voorbeeldje met muziek.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat je het met heel weinig geld moet doen en je de aliens niet één enkel moment hun gang kunt laten gaan omdat het dan te laat kan zijn, dan is wat mij betreft dit de perfecte combinatie tussen strategie en actie.

Meesterlijk.