menu

Hier kun je zien welke berichten Bahamut Zero als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

F1 2000 (2000)

Alternatieve titel: Formula One 2000

3,5
Goede game, maar niet echt bijzonder. Wat ik vreemd vond was dat de Jaguar veruit de snelste auto was(?) Deed altijd time-attack met alle auto's en maakte niet uit wel circuit, er kwam bij mij altijd een Jaguar op P1

3,5*

F1 Career Challenge (2003)

Alternatieve titel: F1 Challenge '99-'02

4,0
Deze speel ik nog regelmatig online. Doordat er steeds nieuwe mods uitkomen kan dit spel nog best wel wat jaartjes mee. Tenminste als concurrent RFactor F1C de kop niet indrukt.

4*

/Bahamut Zero

Final Fantasy IX (2000)

5,0
Stem verhoogd naar 5*
Dit is gewoon een juweeltje van een game. Hij doet bijna niks onder voor deel 7. Het verhaal is goed. De training is leuk bedacht en het is echt zo'n verhaal waarbij je wel door moet spelen omdat je steeds benieuwd bent naar wat voor gekke gebeurtenis er nu weer zal gebeuren.

Final Fantasy VII (1997)

5,0
Perfecte game gewoon. De eerste RPG die ik ooit speelde, en mij meteen in mijn greep kreeg. Nog nooit eerder zo verslaafd aan een game geweest. Ik hoop niet dat hij op de PS3 uitkomt. De FF7 serie is inmiddels al zo uitgemolken met een film en een spel op de psp (crisis core). Laat Square zich maar op FFXIII richten en dit juweeltje voor altijd in de eeuwige toplijsten rusten.
5*

/Bahamut Zero

Final Fantasy VIII (1999)

Alternatieve titel: Final Fantasy VIII Remastered

4,5
Zeer mooie FF, zeer moeilijk ook. Heb hem 1 keer met mazzel uitgespeeld. Mijn team was hartstikke zwak omdat ik geen benul had van hoe het junction systeem werkte Daarna ging mijn 2e cd kapot waardoor ik hem eigenlijk in jaren niet gespeeld heb, vorig jaar dan toch maar een nieuwe FF8 gehaald, wellicht dat ik er binnenkort weer eens mee begin.

4,5*

Final Fantasy X (2002)

4,5
Bijna net zo goed als FF7. Heerlijke gevechten, bloedmooie graphics en een leuke verhaallijn. Eindvijand was helaas wel weer te makkelijk.
4,5*

/Bahamut Zero

Final Fantasy XII (2006)

Alternatieve titel: Final Fantasy XII: The Zodiac Age

3,5
Toch de minste FF in mijn optiek (van de gewone serie dan). Niets in deze game raakte mij. Ok het ziet er wel goed uit en de steden zijn immens maar de magie is er voor mij af. Ik hoop dat FFXIII beter wordt, want de laatste 3 FF (X-2, XI en XII) deden mij helemaal niks. Ben het met RippedBone Dog eens dat ze voor een ander battlesystem hadden moeten gaan. Ik bedoel dankzij dat systeem kun je gewoon achter over gaan zitten en een biertje gaan drinken terwijl je team de vijanden die op je afkomen automatisch de grond in boort. Misschien dat ik deze wel weer eens ga spelen, maar voorlopig laat ik FFXII wel liggen en gooi ik er wel een Blue Dragon of Eternal Sonata in.

3,5*

Final Fantasy XIII (2009)

4,0
Na circa 70 uur de verhaallijn van Final Fantasy 13 uitgespeeld. Dus het word wel eens tijd voor een review van mijn zijde.
Allereerst wil ik even melden dat Square Enix er eindelijk weer eens in geslaagd is om een goed spel zelf te produceren. Final Fantasy 13 heeft voor mij de honger gestild die ik na deel 10 kreeg en ruim 8 jaar mee om heb gelopen(2002!). Het allereerste wat mij opviel aan Final Fantasy 13 is dat het spel zich in de eerste paar uren vooral afspeelt in High-tech omgevingen. Denk hierbij aan moderne steden. Op zich een interessante omgeving waar genoeg gebeurt. Maar op een bepaald moment begin je de bossen die je in eerdere delen van Final Fantasy mocht onderzoeken wel een beetje te missen. Na het intro filmpje krijgt de speler ook een wazige indruk van wat er allemaal aan de hand is. Nadat je hele team in paren van 2 opgebroken wordt leer je langzaam de spelers kennen, ieder met zijn of haar achtergrond en motivatie om mee te gaan om de noodlottige situatie als Pulse L'Cie om te keren. Dat er echter nogal wat haken en ogen aan deze straf zit onthutsel je snel en dan al weet je in wat voor fantastisch avontuur je bent gevallen. Je team bestaat aan het einde van het spel uit 3 mannen en 3 vrouwen, ieder met zijn of haar goede en vervelende eigenschappen. Sommige party members zijn een beetje zeurderig terwijl anderen het hele spel lang de coolheid zelfe zijn. Zoals gezegd ontvouwen de feiten en details van dit spel zich heel erg langzaam in de eerste 30 uur. Na 30 uur raak je enigzins verveeld aan de soms toch wel saaie gebieden die Cocoon je te bieden heeft. Maar dan sla je gelukkig een ander, echt zeer vertrouwd pad in. Je beland op Gran Pulse, de thuisplaneet van alles wat niet kan of mag leven op Cocoon en jouw nieuwe opdrachtgever. Waren de eerste uurtjes van Final Fantasy 13 meer een opwarmertje om gewend te raken aan de nieuwe stijl van het spel. Op Gran Pulse kun je helemaal je oude Final Fantasy streken uithalen, chocobo's vangen, schatten zoeken of L'Cie missies uitvoeren. L'Cie missies zijn 64 gevechten die je voor Pulse L'Cie 'af' moet maken zodat de Cie'th hun zogenaamde 'Focus' voltooien en het eeuwige leven toegewezen krijgenHet kan allemaal. De combat in Final Fantasy 13 is ook op de schop gegaan. Ietwat saai en Final Fantasy 12 achtig, zit je achter je console te wachten tot het ATB balkje vol is waarna je op [Auto Battle] druk, en je team wel tekeer gaat. Echter ben ik er op een bepaald moment achtergekomen dat Auto Battle niet de beste manier is om te vechten. Zodra je wat aan het battle menu gewend ben, is het veel efficienter om zelf je route door het gevecht heen te stippelen. Dit maakt het in de meeste gevechten dan ook erg tactisch. Met behulp van Paradigm Shifts (voor de kenners onder ons is het net zoiets als de Garment Grid uit X-2) wijs je je characters bepaalde rollen aan, denk hierbij aan aanvaller-magier of heler. Soms moet je je kop hier dan ook goed bijhouden want vooral bij de sterkere bazen kan een verkeerde tactiek of een 'ongelukje' je meer kosten dan je lief is. Echter is hier een zware versoepeling in gekomen. Zodra je game-over gaat krijg je de kans om meteen weer overnieuw aan het gevecht te beginnen. Dit vond ik ergens een beetje jammer want het neemt toch een beetje uitdaging weg. Maar dit zal ongetwijfeld een maatregel zijn om te zorgen dat veel Final Fantasy spelers niet na uren lang trainen, zonder te saven. Al hun progressie kwijt zijn en klaagmailtjes naar Square toe spammen. En met name na een zwaar gevecht tegen een sterke baas (waar er overigens meer dan genoeg van zijn) is het toch wel een beetje een bevrijding om meteen weer rustig verder te kunnen spelen. Het upgrade systeem in Final Fantasy 13 kunnen we heel goed vergelijken met Final Fantasy 10. Door middel van 1 groot Chrystarium zijn alle skills en stats aan mekaar verbonden en zullen er vele AP's (Ability Points) besteed moeten worden om van skill/stat naar skill/stat te springen. Wapens kun je ditmaal upgraden d.m.v. items. Zodra je wapen genoeg AP uit de items heeft gehaald gaat het een level omhoog.

Voor mij is Final Fantasy 13 dan ook meer dan een goede terugkeer van de Final Fantasy reeks. Na jarenlang een beetje in het slop te hebben gelegen, kunnen JRPG fans zich weer met veel toewijding op een game storten. Mijn eindoordeel:

Gameplay: 9 (= 4,50*)
De gameplay van Final Fantasy 13 is erg goed, maar op sommige momenten kunnen de gevechten ietwat saai zijn. Vooral tegen zwakke tegenstanders is het gewoon een kwestie van A of X indrukken en maar toekijken hoe je team de vijanden de grond in boort. Tevens mocht er van mij meer te doen zijn op Cocoon zelf. Je komt in chapter 2 of 3 in een leuk pretpark maar daar kan je verder niks en je keert er ook niet meer terug Gemiste kans

Graphics: 10 (= 5*)
De graphics van Final Fantasy 13 zijn in mijn ogen nagenoeg perfect. Met name de FMV's zijn om je vingers bij af te likken.

Geluid: 9,5 (= 4,75*)
Zoals gewoonlijk kunnen we van Square Enix altijd wel goede muziek verwachten en in dit deel is dat zeker niet minder dan zijn voorgangers. Voice acting is ook erg goed uitgewerkt. Sommige party members kunnen op enkele momentjes ook erg zeurderig praten. Echter is dit wel goed gedaan en ook de verschillende dialecten die in de stemmen verwerkt zijn, zijn erg mooi omdat het voor de nodige afwisseling zorgt in plaats van sommige monotome voice actors.

Houdbaarheid: 10 (=5*)
Een verhaallijn waar je sowieso 60 uur over doet. Talloze side missions en de kans om een nog sterker team te maken nadat je het spel hebt uitgespeeld houden mij nu al meer dan een maand in de houdgreep.

Eindoordeel : 9,6 (=4,8*)
Zoals ik mijn review al begon is Square Enix er eindelijk weer eens in geslaagd om een goed spel te produceren. Final Fantasy 13 is een echte FF die absoluut niet onder doet voor haar oudere zusters en moet in elke JRPG collectie een vaste plaats krijgen. De wekenlange spanning die ik voor de release had zijn voor mij niet voor niks geweest.

Final Fantasy: Crystal Chronicles (2004)

Alternatieve titel: Final Fantasy Crystal Chronicles

2,0
Een hele andere Final Fantasy dan we gewend zijn. Niet een slecht spel, maar het is zo kort door de bocht... Heb hem hier wel liggen maar de enigste keren dat ik hem speelde was met een kameraad van mij in de multiplayer (dmv GBA). Dan is het wel grappig maar voor de rest is het alleen maar hetzelfde, de verhaallijn is gigantisch leeg want het gaat maar om 1 dom ding. 2* voor deze game die gewoon Christal Chronicles had moeten heten...

FlatOut: Ultimate Carnage (2007)

4,0
Bij vlagen erg leuk racespel. Speel hem de laatste tijd echter nooit meer omdat dit echt zo'n spel is die je niet te vaak moet spelen. Zo nu en dan een uurtje is leuk. Grafisch ziet het er ook erg mooi uit. Met flink veel beuk en duw werk.

4*

Floating Runner: Quest for the 7 Crystals (1996)

3,5
Het allereerste spel wat ik destijds voor mijn PSX had. Het spel was best leuk om te spelen en deed me heel veel denken aan spellen zoals Rascal. De bedoeling is om in elke wereld (er zijn in totaal 7 werelden) twee levels te overwinnen en aan het einde van de werelden moest je een kristal veroveren d.m.v. een kleine boss-battle. Je had als wapen een bubbelkanon als ik me niet vergis. De graphics waren aardig, het geluid staat me zeer weinig van bij dus daar durf ik niks over te zeggen. Wat ook wel leuk was in dit spel was dat je de 7 levels naar eigen keuze kon bewandelen. Aan het einde van elke wereld kwam je voor een soort poort te staan die je naar een wereld (Lees: Level) toe teleporteerde. Zo had je de keuze om de moeilijkste levels bijvoorbeeld als eersten uit te spelen en de makkelijkste levels als laatste te bewaren. Minpunt aan dit spel was wel dat er geen save-functie op zat waardoor je het spel in 1 keer uit moest spelen. Op zich was dit wel te doen, maar dan moest je hem in 1 keer door spelen en zag je na ongeveer 4 uurtjes de finish, iets wat mij 1 keer is gelukt. Maar voor mij verdiend Floating Runner toch 3,5*. Het spel was niet briljant maar ook niet slecht.

Formula 1 97 (1997)

Alternatieve titel: Formula 1 Championship Edition

5,0
De Formule 1 game die ik als klein jochie van 12 begon te spelen
Voor mij de onovertroffen Formule 1 game aller tijden. De moeilijkheidsgraad is zo perfect in te stellen, van zeer makkelijk tot zeer moeilijk. Maar het beste van dit spel is het realisme. Waar je met een Williams, Ferrari of Benetton voor pole-position vecht, kom je met de traagste auto's ook echt alleen van de laatste startrij als je een perfecte set-up en goed rondje rijdt. Dan nog ff over die set-up. Alles valt tot in de details te bepalen. Downforce, banden, compounds, remmen enz. Ook bevat dit spel genoeg circuits om dagen, zo niet weken mee zoet te zijn. En bovendien kun je met een cheat code Cheats Nog eens 4 extra circuits unlocken
Met stip nieuw binnen in mijn top 10 dankzij een stem van 5*

Formula One 2006 (2006)

4,5
Formula One 2006 is wat mij betreft de beste F1-sim op de PS2
Aangezien dit het laatste deel is wat uitgekomen is in de F1 series, speel ik deze regelmatig nog op mijn PS2. Het spel is erg uitgebreid. Mijn favoriete mode is de 'career mode'. Hierin is het de bedoeling om een plaatsje bij een team te bemachtigen op basis van voorgaande prestatie's (zo zal Ferrari je pas aannemen als je een paar overwinningen op je naam hebt staan). Eerst maak je een profiel aan met je naam, uiterlijk en helmdesign. Hierna begint het echte werk pas. Het vinden van een race of teststoeltje. De eerste teams waarvoor je aan de slag kunt zijn Toro Rosso, Midland F1 of Super Aguri. Ze nodigen je uit voor een test. Voldoe je aan alle eisen dan bieden ze je een contract voor of eerste rijder (rijdt alleen races en wordt het meeste van verwacht), of tweede rijder (mag achter de eerste rijder eindigen en neemt een deel van de testsessies voor zijn rekening), of voor testrijder (rijdt geen races, test alleen maar en krijgt na een bepaalde periode een beoordeling om te zien of hij een racestoeltje kan krijgen). In totaal zijn er 11 teams. Ik ben nog nooit wereldkampioen geweest maar heb hem dan ook op een redelijk moeilijke stand. Ben op dit moment er wel druk mee bezig en hoop binnenkort dan eindelijk eens op een stoeltje bij 1 van de topteams Formula 1 2006 vindt ik dan ook uiterst verslavend omdat het met een slechte auto even net wat moeilijker is om in de top te komen. Daar ligt een hele hoge uitdagingsfactor wat mij betreft. Ik geef het spel 4,5*

Formula One 99 (1999)

4,5
Dit had de topper van de Formule 1 reeks kunnen worden. Alles klopt (bijna) aan dit spel. De coureurswisselingen gedurende het seizoen (Salo die Schumacher vervangt nadat laatstgenoemde zijn been brak) zijn perfect uitgewerkt. Grafisch ook een hoogstandje vergeleken met zijn voorgangen F1 98. De race's zijn realistisch, er zitten stop-and-go penalty's in en zelfs de safetycar kan de baan op rijden in geval van een zware crash. Enigste echte minpunt is de arcade achtige gameplay die je met 300 km per uur de bocht om stuurt en je het nog eenvoudig haalt ook. De moeilijksheidsgraad van dit spel is ook niet hoog genoeg. Wanneer men de difficulty op het allerhoogste zet kun je zelfs nog met een Minardi winnen vanaf de laatste plaats. Over het algemeen een hele goede game maar op een haar na net niet perfect.

4,5*

Forza Motorsport 2 (2007)

4,5
Toch wel 1 van de betere races op de X-Box 360. De graphics zien er erg goed uit en er zitten genoeg banen en kampioenschappen in. Het enigste wat ik alleen mis in dit spel (en in zoveel racespellen), is het snelheidsgevoel. Als je bijvoorbeeld met 250 km/h over het circuit vliegt lijkt het net alsof je met 30 km/h per uur door een bebouwde kom heen rijdt De auto's zijn wel heerlijk om in te rijden en het perfect afstellen van je auto is vooral in latere kampioenschappen een pré en noodzakelijk omdat je auto anders als een blok hout de bocht om gaat en je zo maar een paar seconden op je concurrenten toe moet geven. Eind dit jaar komt FM3 uit, tot die tijd kan FM2 het met opgeheven hoofd volhouden

4,5*