menu

Hier kun je zien welke berichten BoordAppel als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2010)

Alternatieve titel: Stalker: Call of Pripyat

4,0
BoordAppel (moderator)
Nu ook eens uitgespeeld op een nieuwe pc wat betekent dat ik alles in de beste kwaliteit heb kunnen spelen. Dan valt op hoe fraai sommige effecten zijn en hoe hard de consoles achterblijven bij de pc. Vooral de regeneffecten zijn prachtig en hoe de omgeving er echt nat uitziet. Natuurlijk is het grafische gedeelte niet het belangrijkste van een game maar zoiets als dit voegt toch wel heel erg veel sfeer toe. Prachtig als het 's nachts dondert en bliksemt in een regenbui terwijl je in de verte ineens een aantal bloeddorstige honden op je af ziet lopen.

De gameplay is ook weer een stap vooruit ten opzichte van Clear Sky en Shadow of Chernobyl. In plaats van continu te moeten backtracken bestaat de wereld van CoP uit drie grote open werelden waarin je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Wel jammer dat de faction wars uit CS zijn verdwenen, bugloos zouden die best interessant zijn geweest in CoP. Gelukkig is het zoeken naar artifacts met je scanner en het upgraden van je wapens en armor er wel in gebleven. Er zijn ook weer lekker veel wapens te vinden dus is er voor elk wat wils. Jammer is wel dat je de game begint met armor en wapens die niet volkomen kansloos zijn, zoals bij CS en SoC wel het geval was. Zeker met je armor kan je de halve game doorkomen. De learning curve en moeilijkheidsgraad zijn dus ietsjes naar beneden geschroefd.

Wat nog het meeste opvalt is wel dat deze game bugvrij is. SoC had veel bugs die er na verloop van tijd wel uitgepatcht werden maar CS was zelfs na patch #5 nog een game met een aantal gamebreaking bugs. Niets van dat alles in CoP. Her en der lees ik wel wat over bugs maar zelf ben ik er geen enkele tegengekomen.

Er zijn ook wel wat minpuntjes aan te wijzen. Zo is het nogal irritant dat je in het derde gebied (Pripyat) geen verkoper hebt zodat je al je loot in stapjes mee moet nemen naar een ander gebied. Het verhaal, dat aanvankelijk goed begint, stort nogal in elkaar als je bij Pripyat bent aangekomen. Free play is een leuke toevoeging maar als je dat eenmaal bereikt hebt is er waarschijnlijk niets meer te doen. Ook is de game wat kort voor een STALKER game en zou het wat moeilijker moeten zijn om aan geld te komen.

Al met al de best geslaagde STALKER game tot nu toe. Hopelijk weten ze die stijgende lijn door te zetten bij STALKER 2, al ben ik een beetje bang voor consolitis.

4*

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (2008)

Alternatieve titel: Stalker: Clear Sky

3,5
BoordAppel (moderator)
Eigenlijk hebben ze bij GSC niet echt geleerd van de fouten in hun vorige game. Net zoals bij STALKER is er genoeg om je aan te ergeren bij Clear Sky. Vooral wat betreft de performance en de vele bugs in de game. Zo moet je echt flink gaan zitten tweaken om het optimale uit de game te halen terwijl het toch nog goed draait en de bugs zijn soms zo erg dat je gewoon niet meer verder kan spelen. Veel saven en verschillende saves gebruiken is flink aan te raden.

Toch hebben ze wel een aantal verbeteringen doorgevoerd en de RPG factor wat uitgebreid. Zo kan je nu je wapens en armor nu upgraden en je ook echt aansluiten bij verschillende factions. Als je dat doet ontstaat er een hele subquest waarbij je de andere factions zal moeten oprollen en hun basis overnemen. Helaas werkte dit bij mij niet zoals het zou moeten en kon ik deze quest nooit voltooien. Uit de message boards van de game bleek dat de faction wars ook ontzettend buggy zijn en de meeste mensen ze niet kunnen voltooien. Blijkbaar heeft de vijfde patch daar nog niets aan veranderd. Erg slordig van GSC.

Wat ook verbeterd is is het eindeloze backtracken. Dat is nog steeds nodig maar gelukkig kan je nu gebruik maken van gidsen die je naar andere locaties kunnen helpen. Je zal nog steeds flinke afstanden moeten lopen maar niet zoveel meer als in STALKER.

Wat de game nog steeds maakt is de fenomenale sfeer. De graphics van de omgevingen zijn prachtig, zeker als je een DX10 kaart hebt en alles op high zou kunnen zetten. Vooral de belichting is geniaal. De mutanten (hoewel soms mooi vormgegeven) en mensen zien er wat minder uit, al is het een stap vooruit ten opzichte van STALKER. Ook is de game wat minder eng omdat je niet zo vaak meer ondergronds gaat, al is het stuk in Red Forest wel spooky met overal mutanten die uit het niets op je afkomen. Ook het verhaal is wat minder, al moet ik zeggen dat ik het niet helemaal begreep. Wel een erg teleurstellende eindbattle, je schiet tien keer op Strelok en je hebt het uitgespeeld.

Net als STALKER heeft Clear Sky een erg goed concept maar wordt het niet helemaal benut. Het is te hopen dat GSC nu eens goed naar de kritiek luistert en voor hun volgende game met een echte bugvrije topper op de proppen komen.

3,5*

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2007)

Alternatieve titel: Stalker

4,0
BoordAppel (moderator)
Eindelijk uitgespeeld. Toch een beetje teleurstellend en ik verlaag dan ook naar 3,5*. De game heeft echt ontzettend veel potentieel maar dat wordt niet helemaal waargemaakt, misschien ook deels door verkeerde verwachtingen.

De sterkste punten in S.T.A.L.K.E.R. zijn de sfeer en de unieke setting. Zowel binnen als buiten ziet het er erg mooi uit. Alles is lekker grauw en je hebt het idee dat je elk moment aangevallen kan worden door een of andere vage mutant. Ook niet onbelangrijk: de AI en de combat zitten goed in elkaar. Eigenlijk heeft het spel een beetje Gears of War combat, je moet hier ook de juiste plek uitzoeken om dekking te zoeken anders zit je zo vol lood. Je kan er ook 'guns blazing' inrennen maar dat resulteert meestal in een vroege dood.

Je hebt ook een mooie selectie aan verschillende wapens tot je beschikking maar daar zit ook een punt van kritiek in. Sommige wapens vind je namelijk pas heel erg laat in het spel zodat je er slechts een uurtje van kan genieten. In het laatste level vond ik zo vier wapens die ik de uren ervoor nog nooit gezien had. Ook is een wapen als de RPG nogal nutteloos aangezien het veel te zwaar is en er toch geen voertuigen zijn die je aan gort kan knallen.

Je moet dus ook goed opletten hoe zwaar iets is want je kan maar 60 kilo aan spullen met je meenemen. Dat is meer dan genoeg voor een mooie collectie aan medkits, verband, anti-stralingsmedicijnen, wat eten en ammo. Daarnaast kan je wel een wapen of 2, 3 meenemen. Het is alleen niet genoeg om ook nog dingen mee te nemen die je vind om te verkopen. Niet dat dat zo heel erg is want geld is vrij nutteloos in het spel, echt dure unieke dingen zijn er niet te koop.

Ik kan nog wel een paar pagina's volschrijven aan goede en slechte punten van S.T.A.L.K.E.R. maar ik laat het maar hierbij: S.T.A.L.K.E.R. heeft potentie maar die worden niet helemaal waargemaakt, het voelt een beetje als een te snel uitgebracht spel waarin sommige dingen geschrapt zijn die de makers er liever wel in hadden gezien. Ik kijk wel uit naar een vervolg want hopelijk leren de makers van de fouten.

Serious Sam 3: BFE (2011)

4,0
BoordAppel (moderator)
Alle COD-kiddies zouden deze game eens moeten spelen, dit is namelijk een echte shooter waar je skills voor moet hebben. Intens, veel verschillende wapens (al ontbreken er wat persoonlijke favorieten uit de vorige delen) en er valt daadwerkelijk ook wat te schieten. Goeiendag zeg, wat een waanzin af en toe.

Het valt ook op hoe goed de balans in dit derde deel is, beter dan in de eerste twee delen. Het begint allemaal nog redelijk rustig maar langzamerhand verschijnen er steeds meer monsters in beeld en kan de pret echt beginnen. Vooral de gevechten met de tussenbazen (die later in de game gewone vijanden worden) zijn uitdagend. Het laatste level is helemaal belachelijk, de hordes monsters die daar op je af komen... Jammer dat de eindbaas wat tegenvalt, als je eenmaal door hebt wat je moet doen is die redelijk eenvoudig te verslaan.

Die vijanden zijn overigens ook perfect in balans. Sommige vallen je van veraf aan, sommige van dichtbij, sommige schieten projectielen anderen hebben weer een hitscan-aanval. Je wapens passen zich hierbij goed aan, je moet het juiste wapen kiezen voor elke situatie en dat gaat een stuk verder dan in de meeste shooters tegenwoordig waar de keus meestal alleen valt te maken voor een shotgun of machinegeweer. Wel jammer dat je voor de sniper zo weinig kogels hebt en dat je het wapen gemakkelijk kan missen.

Toevoegingen als de 'fatalities' zijn ook leuk bedacht en bieden je weer een extra manier om je vjjanden te verslaan. Ook de grotere nadruk op melee is welkom. De sledgehammer wordt nooit overbodig. Dat geld overigens voor alle wapens, op het eind van de game gebruik je ook je pistooltje nog.

Serious Sam: BFE is een mooi vervolg geworden en sluit meer aan op The Frist en Second Encounter, humor is er zeker nog te vinden maar het is allemaal niet zo belachelijk als in deel 2. Wel jammer dat er een gebrek is aan rare secrets, geen mutated killer plants hier. Qua intense shooteractie kan hier weinig tegenop.

4*

Serious Sam II (2005)

Alternatieve titel: Serious Sam 2

4,0
BoordAppel (moderator)
Absoluut belachelijk vervolg op de eerste twee encounters van Sam. Dit is volgens mij de eerste echte parodie op computergames. De eerste twee delen deden al hun best maar hier komt het echt allemaal samen. Het spel neemt zichzelf absoluut niet serieus en zet zichzelf en andere games ook de hele tijd in de zeik. Het barst ook van de referenties naar andere games en naar andere films. Een hoop cutscenes ook, die af en toe wat te lang duren maar wel erg grappig zijn.

Qua gameplay is het onveranderd gebleven, gewoon weer eindeloos knallen. Je hebt nu alleen wel voertuigen tot je beschikking, dat geeft wat meer afwisseling. De voertuigen slaan, net zoals het spel eigenlijk, helemaal nergens op. Vooral de dinosaurus en een bubble boy achtige bal zijn raar.

Het is trouwens wel een erg moeilijk spel, vooral de eindbaas is echt belachelijk moeilijk. Niet voor beginners dus.

4*

Serious Sam: The First Encounter (2001)

4,0
BoordAppel (moderator)
Serious Sam is een spel enkel en alleen voor die hard shooter fans. Het enige wat je moet doen is namelijk rennen en knallen. Ik was nogal blij met die spel want sinds Doom is er geen spel meer geweest dat zo lekker wegknalt met zoveel vijanden. Serious Sam gaat nog wel een stapje verder dan Doom met soms wel meer dan 1000 vijanden in een enkel level. Na een tijdje spelen merk je ook gewoon dat je fysiek moe bent geworden van het eindeloze strafen, ontwijken en knallen.

Het zag er ook erg goed uit voor die tijd. Prachtig grote levels met mooie lichteffecten. De vijanden zijn ook behoorlijk origineel en zien er erg mooi uit. Vooral de mannetjes met een bom als handen zijn geweldig, als gekken komen ze op je afgerend terwijl ze continu AAAAA! roepen. Erg grappig en na verloop van tijd wordt je daar goed gek van. Ook de wapens zien er tof uit, lekker lomp groot voor het betere knalwerk, helaas is het nogal het standaard shooter pakket.

Serious Sam kent ook een coop mode en zelfs een split screen (!) mode. Die laatste is erg leuk, ik heb het spel een aantal keer uitgespeeld met mijn zus of broer achter dezelfde computer. Eén iemand kon dan geen muis gebruiken maar dat mocht de pret niet drukken. Dat liep ook verrassend soepel, complimenten naar Croteam.

4*

Speciale vermelding verdiend nog de eindbaas, de allergrootste die ik ooit in een game zag. Ik wist niet wat ik zag de eerste keer dat hij de tempel achter me kapot sloeg. En maar rennen voor je leven .

Serious Sam: The Second Encounter (2002)

4,0
BoordAppel (moderator)
Erg leuk vervolg op Serious Sam met een aantal nieuwigheden. De nieuwe wapens, een vlammenwerpen en een sniper geweer, zijn geweldig en vooral die laatste is ook erg handig aangezien de levels hier nóg groter zijn dan in The First Encounter. Maar dat is niet het enige, er zijn hier namelijk ook nóg meer vijanden te vinden. Er zijn ook een aantal monsters bij gekomen.

Er zijn maar een paar verbeteringen aan de engine gedaan maar het ziet er ongeveer nog hetzelfde uit als The First Encounter. De monsters hebben misschien iets meer detail. De humor is ook weer aanwezig en ook de debiele secrets ontbreken niet.

4*

Shadow Warrior (1997)

3,5
BoordAppel (moderator)
Ik vond deze ook minder dan Blood en Duke. De hoofdpersoon spreekt me wat minder aan, de humor is hier lang niet zo goed en de wapens konden me ook minder boeien. Toch nog wel leuk knalwerk en de aanpassingen van de Build engine zijn sterk maar eigenlijk kan je in het post Quake tijdperk niet meer aankomen met een semi 3D engine.

3,5*

Sonic & Knuckles (1994)

4,5
BoordAppel (moderator)
Dit moet wel de origineelste cartridge ooit zijn. Je kon de bovenkant openklappen en daarin elke andere Sega cartridge steken. In de meeste gevallen kon je slechts één enkel doolhof van Sonic 3 spelen maar als je Sonic 2 erin stak kreeg je de mogelijkheid om het spel met Knuckles uit te spelen. Knuckles kan zweven en aan muren omhoog klimmen, dat zorgt er dus voor dat je plekken kunt bereiken waar je met Sonic niet kon komen.

Sonic 3 zorgde ervoor dat je Sonic 3 en Sonic & Knuckles als één geheel speelde. Dat zorgde voor nog meer gameplay veranderingen. Zo kon je dan S&K wél met Tails spelen en kon je Sonic 3 met Knuckles spelen. Als je eenmaal alle Chaos Emeralds had kon je vrolijk doorgaan met het verzamelen van de Master Emeralds. Als je die allemaal had kon je Hyper Sonic worden. Met Knuckles en Tails kon je nu ook super worden.

Sonic 1 kon je er ook mee combineren. Je kon dan meer dan 100 miljoen doolhoven spelen. Leuk tijdverdrijf als je even niets te doen had. Volgens mij zijn wij tot een doolhof of 2000 gekomen toen we er geen zin meer in hadden .

Heel veel speelplezier dus voor één enkele cartridge.

4,5*

Sonic the Hedgehog 2 (1992)

Alternatieve titel: Sonic 2

4,0
BoordAppel (moderator)
Erg leuk vervolg op de klassieker van Sega. Er zijn een aantal veranderingen die het net wat anders maken. Vooral de special stages vond ik indrukwekkend hier, een soort 3D achtbaan waarin je ringen moet verzamelen om door te gaan. Aan het eind kan je dan een Chaos Emerald verwachten. Als je die allemaal hebt kan je zelfs in Super Sonic veranderen. Dan krijgt Sonic een geel kleurtje en een punk kapsel en ben je onsterfelijk, behalve als je geplet wordt of in een bodemloze afgrond valt.

Ook is hier een multiplayer optie die best leuk is. Je kan dan verschillende werelden in split screen spelen. Op het eind krijg je dan punten voor het aantal ringen dat je hebt gepakt, het aantal tv's die je hebt geopend enz. Wie de meeste punten heeft wint.
Ook heb je een soort van coop mode. Iemand bestuurt dan Sonic en iemand anders Tails. Tails is dan een soort van slaafje en kan ringen pakken en vijanden vernietigen maar niet besluiten waar je heen gaat. Erg origineel en het werkt erg goed.

De eindbaas is trouwens erg moeilijk hier. Je hebt geen ringen dus elk verkeerd getimede sprong kan fataal zijn. Een echte uitdaging.

4*

Sonic the Hedgehog 3 (1994)

Alternatieve titel: Sonic 3

4,0
BoordAppel (moderator)
Een mooi vervolg op Sonic 2. Het ziet er weer allemaal wat mooier uit en er zijn weer enkele veranderingen. Ook nu kan je weer als Tails spelen maar dit keer kan je met Tails ook vliegen. Het zorgt ervoor dat Tails op plaatsen kan komen waar Sonic niet kan komen. Ook in de coop mode kan je met Tails vliegen en zo Sonic naar hoger gelegen platforms brengen.

Je hebt nu een echte bonusstage. Als je bij een checkpoint 50 ringen hebt kan je daar naartoe gaan en beland je in een soort kauwgomballenautomaat waar je schilden, ringen en levens kan verdienen. Over de verschillende werelden zijn ook enorm grote ringen te vinden, deze brengen je naar een 3D wereld waar je Chaos Emeralds kan verzamelen. Als je die weer allemaal hebt kan je weer Super Sonic worden.

Grote verandering die je hier ook hebt is dat je kan saven. Een hele verbetering.

4*

Star Wars: Dark Forces (1995)

Alternatieve titel: Dark Forces

4,0
BoordAppel (moderator)
Leuk om dit na zoveel jaar weer eens te spelen. Heeft de tand des tijds best goed doorstaan. Het is natuurlijk een Doom kloon maar heeft toch genoeg origineels om op zichzelf te staan. Veel nieuwe dingen ook die later door Duke Nukem 3D geperfectioneerd werden: draaiende sectoren, schuivende deuren, wegen boven elkaar gesmokkeld, omgevingsgeluiden en sprites om het geheel aan te kleden en er een wat herkenbaardere setting van te maken.

Best moeilijk ook, maar dat kan ook liggen aan de besturing. Zonder muis ben ik dat niet echt meer gewend. En dan te bedenken dat ik Quake zelfs nog zonder muis heb gespeeld .

Subnautica (2018)

4,0
BoordAppel (moderator)
Uitgespeeld na een uurtje of 35. Heerlijke game en een dikke 4*. Dat laatste punt krijgt het niet omdat de engine af en toe een beetje matig is. De pop in is niet van de lucht en ben je ver genoeg weg dan zie je de Aurora soms nog maar half. Zo groot is de map nu ook weer niet dus dit had vast beter opgelost kunnen worden. Een minpunt is ook de replay value. Ik ga hem misschien nog eens op survival spelen, maar de wereld kent geen geheimen meer en aangezien er geen (nou ja, amper) combat in zit is het allemaal niet meer zo heel erg spannend.

Want spannend was het wel. De eerste keer dat je de shallows verlaat en een sand shark tegen komt, of als je ineens door een warper wordt geteleporteerd. Het spannendste moment was wel toen ik met mijn Cyclops moest afdalen en ik er halverwege achter kwam dat die batterijen wel heel erg snel op gingen. Dan maar terug. O, wacht ik ben de weg kwijt en wat hoor ik daar in de ve... aaaaaargh een sea dragon leviathan!

Goud, dit soort momenten. Volgens mij had ik nog 3% batterij over van mijn Cyclops toen ik eindelijk bij mijn basis kwam.

Het is ook erg knap van de game dat ze je elke keer de juiste kant op weten te sturen. Door gewoon de boel te verkennen ontdek je steeds meer stukjes van de puzzel en besef je wat je moet gaan doen. Om dat te bereiken heb je weer specifieke dingen nodig die je dan door de boel te verkennen weer kan verzamelen. Erg knap gedaan. Ik kan me voorstellen dat, als je iets mist, je hopeloos vast komt te zitten. Gelukkig is er een erg informatieve wiki. Ik heb deze alleen moeten gebruiken om nickel ore te vinden, die grondstof valt wel erg weinig op. Ook heb ik de laser cutter pas in uur 30 ofzo weten te vinden, maar die is niet essentieel voor je overleven.

Dit is de eerste survival game die ik speel en dat smaakt naar meer. De volgende wordt denk ik The Forest.

System Shock 2 (1999)

4,0
BoordAppel (moderator)
Net uitgespeeld. De positieve en negatieve punten blijven hetzelfde. De graphics zijn helaas zeer matig waardoor een groot gedeelte van de sfeer verdwijnt. Ook is er een gebrek aan enge en moeilijke monsters om het echt eng te maken. Spannend is het af en toe wel, zeker in het begin als je per ongeluk weer zo'n klote alarm hebt getriggerd en je met 2 kogels moet proberen te overleven.

De gameplay is gelukkig wel goed, zeker in het begin moet je de juiste keuzes maken om te overleven. Later in het spel krijg je zoveel cyber modules dat het allemaal niet meer uitmaakt. Grootste nadeel is wel het spawnen van monsters. Ik heb daar doorgaans niet zo'n probleem mee maar hier grenst het aan het belachelijke. Ik heb letterlijk meegemaakt dat ik me even omdraaide in een volkomen lege kamer en dat er dan toch plotseling een enorme robot achter me stond.

Ondanks de minpunten een fraaie game met vooral een erg sterk verhaal en een erg sterke bad guy/girl/thing.

4*