Microcosm (1993)

PC / Commodore Amiga CD32 / 3DO / Sega CD

Ontwikkeld door Psygnosis
Uitgegeven door Psygnosis en Creative Assembly

Het jaar is 2051 en de twee mega-corporaties die de wereld regeren, CyberTech Industries en Axiom, hebben de Aarde in een brute industriële oorlog gestort. Axiom acht CyberTech verantwoordelijk voor de dood van hun president en heeft als wraak CyberTech's president, Anton Korsby, geïnfecteerd met een nieuw soort virus dat zijn gastheer op cel-niveau overneemt. Nu is het aan jou om met een microscopisch schip Korsby's lichaam te enteren en de indringers te vernietigen.

Ergens is dit toch een klassiekertje, dus toen ik laatst de CD32 versie op Marktplaats voorbij zag komen voor een goed prijsje heb ik mijn slag geslagen. Eindelijk deze, voor die tijd immense, game nu gespeeld. Gave intro, FMV sequences, pompende soundtrack. Erg tof. Een bijzondere game is het zeker.

Vervolgens stuitte ik ook op dit artikel:
A fantastic voyage: The making of Microcosm • Eurogamer.net

Interessant om te lezen, blijkbaar was de lead platform voor deze game de Fujitsu FM Towns (waar ik nog nooit van gehoord heb) en geeft het een kijkje in de shift van floppy based games naar cd games. Psygnosis was met deze game in elk geval zijn tijd ver vooruit.