Metro: Last Light (2013)

Alternatieve titel: Metro: Last Light - Redux

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia
single player / online

Ontwikkeld door 4A
Uitgegeven door THQ en Koch

Last Light is het vervolg op de First-Person Shooter Metro 2033. Het spel speelt zich één jaar na het eerste deel af in Moskou, waar een nucleaire ramp is geweest en de bevolking zich schuil houdt in ondergrondse tunnels. De nucleaire winter is gepasseerd, en de eerste zonnestralen dringen weer door het dikke wolkendek. Boven de grond is het echter gevaarlijk, omdat de stad nog altijd wordt bevolkt door mutanten. Je stapt opnieuw in de schoenen van Artyom, die verzeild raakt in een strijd tussen diverse facties om een apocalyptisch apparaat.

Pastichio Rocker
Lijkt me handig om Metro 2033 gespeeld te hebben, aangezien er een hoop storyline uit die game in zit.

Daarbij kost het eerste deel echt geen moer meer. Zag de pc versie voor 2 euro in de uitverkoopbak van de Bart Smit liggen.

avatar van ix-mario-x
dit spel is wel goeie FPS game! stukken leuker dan COD

avatar van Awake78
Ben sinds een tijdje ook met deze game bezig. Erg puike prestatie van deze ontwikkelaar want dit spel is inderdaad zeer goed. Grafisch zeer sfeervol en ontzettend gedetailleerd, bovengronds totaal ander karakter dan ondergronds, maar beide fascinerend in elkaar gezet.

Spel biedt goede variatie tussen rustige momenten in kleine ondergrondse nederzettingen en dorpjes (vooral Venetie ziet er grandioos uit!!) en de beklemmende gevechten met mutanten bovengronds en de stealth-activiteiten ondergronds.

Ook wat minpuntjes. De AI. Vaker aangehaald hier en niet onterecht. Soms heb je het zelf niet eens door, graai je wat kogels van een tafel, draai je je om en staan daar ineens 2 vijanden. Soms lachwekkend. Hoe dan ook vind ik dat niet zo heel erg, omdat het anders toch wel erg moeilijk wordt en ik ga nu al best wel vaak dood. Het hele stealth-spaar kogels-rambostijl-lichtje aan, lichtje uit-systeem is (ook mede door de beroerde AI) daardoor vrij ongebalanceerd.

Verder is het, net als in deel 1, soms erg onduidelijk waar je nou precies heen moet. Vooral het stuk in het moeras is mede daardoor afschuwlijk. Zoeken naar iets, waarvan je eigenlijk niet weet wat het is en waar het precies te vinden is, terwijl er continue 4 monsters achter je kont aanlopen waardoor je moet blijven doorlopen. Ook met echte objectives of eindbazen is het soms niet geheel duidelijk wat nou de bedoeling is. Kan me herinneren dat dat dus ook in deel 1 was.

Maar laat je hierdoor vooral niet afschrikken want als 1st person shooter, horror, adventure is het soms flink genieten. De wereld vreet je op en het is moeilijk de controller weg te leggen. Soms moet je ook echt even bijkomen van wat je net hebt meegemaakt. Het is ook heel knap in hoofdstukken onderverdeeld zodat je dan kan stoppen of even pauze kunt nemen.

Vermaak me dus goed met dit spel, op wat kleine irritatiepuntjes na, maar daar speel ik in dit geval graag doorheen.

avatar van justin8286
Ben aan deze game begonnen. Het is een tijdje geleden dat ik 2033 heb uitgespeeld maar dat maakt niets. Ik zit er meteen weer in. Belooft veel goeds na een uurtje gespeeld te hebben!

Enigszins onderbelicht.

Wat deze game totaal niet verdient, maar dat schijnt wel vaker te gebeuren met THQ games. Ik heb er in ieder geval van genoten.

Qua verhaal borduurt het verder op het eerste deel en mag je wederom contact zoeken met de aliens. Op zich wordt dit gebeuren oké gebracht, maar ik vond het persoonlijk niet zo aangrijpend. Hier en daar zitten er wel een paar aardige verrassingen in.

'Metro: Last Light' moet het dan ook meer van de sfeer hebben en de manier waarop de wereld is vormgegeven. De wereld om je heen leeft echt door al de dialogen en de interacties die je als speler kan aangaan met sommige NPC's. Het contrast met het ondergrondse metrosysteem en de bovenwereld komt goed tot uiting, dit zorgt op momenten voor erg beklemmende situaties. Het enige wat ik jammer vind, is dat als je de taal op het Russisch hebt staan niet alles wordt vertaald.

De gameplay is ongeveer hetzelfde gebleven; een mooie mix van stealth en actie. Hierbij heb ik geen last gehad van slechte A.I., zoals ik hierboven lees. Ik heb wel het gevoel dat je nu meer stealth opties ter beschikking hebt in de vorm van: het elektriciteitspanel uitzetten en sluiproutes. Overigens snap ik het hele moraalsysteem beter, waardoor je het einde kan veranderen.

Verder heb ik niks te klagen over de graphics en de sound, het is allemaal prima in orde. Ik raad wel aan om de taal op het Russisch te zetten voor een betere ervaring.

Al met al een geslaagd vervolg te noemen. Ik vond het zelfs zo leuk dat ik het twee keer heb uitgespeeld en de Platinum heb behaald. Ik ben benieuwd of 4A met een vervolg komt.

4,0 Sterren.

avatar van justin8286
Uitgespeeld. Vond het toch wel een vrij lange game. Wat zeker niet verkeerd is. De stukken in de Metro zelf was weer genieten, donker sfeertje! Gasmasker, Nightvision erbij en natuurlijk de keuze om stealth of vol in de aanval te gaan. Ook genoten in de stukken boven de grond, waar het er prachtig vervallen uitziet. En natuurlijk niet te vergeten alle nederzettingen die je ondergronds tegenkomt. Dikke, dikke voldoende en zeker beter dan 2033.

avatar van justin8286
Nu met een 2e playtrough bezig. Eerste keer op normal gespeeld. Nu op 1 na hoogste. Geen tips meer dat je bv icoontjes in beeld krijgt dat je ammo kunt pakken of welk knopje wat inhoud en ook ipv 3 wapens maar 2 en 120 shotgun kogels nu maar max 60. Vorige keer al knallend er doorheen gegaan. Nu probeer ik het stealth te doen. Leuke uitdaging om route's te zoeken langs je vijanden. Moeilijke is wel de gevechten met de mutanten waar je wel moet schieten.

lennox
een van de beste spellen die ik ooit heb gespeeld. dat ik dit spel niet eerder heb ontdekt..plaats in mn top 10.

avatar van dr channard
Ben aan het wachten of het pakket met de twee redux games nog wat scherper afgeprijsd gaan zijn op Steam Ik wil deze echt spelen.

avatar van JacoBaco
Fantastisch spel! Ik hou ervan. Gewoon simpel level voor level spelen. Al vond ik S.T.A.L.K.E.R. destijds toch ook wel erg goed en dat is een Role-Playing Shooter. En wat staat er in mijn top... Fallout 3. Werderom een erg goede RPS. Daarom ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar de Mass Effect games. Ik hoor al heel lang verhalen dat de drie delen opnieuw in HD uitkomen voor PS4 en XBox one. En dan ga ik ze denk toch echt spelen.

Maar Metro Last Light Redux dus. Gewoon super! Een FPS in een post-apocalyptisch Rusland. Het spel speelt zich af in de metrotunnels van Rusland, maar ook gewoon op de oppervlakte. De afwisseling hiervan voelt goed en het is beide even boeiend. Het verhaal is niet perfect, maar wel bovengemiddeld goed. En je kunt kiezen voor twee speelstijlen. Spartaan of overleven. Ik hou van uitdaging, dus ik heb gespeeld op survival en daarbij heb ik ook nog de moeilijkheidsgraad op moeilijk gezet. Precies goed. Uitdagend, maar niet extreem moeilijk. Wel jammer dat tijdens de tweede keer uitspelen op spartaan het toch wat te makkelijk was. Maar sowieso erg fijn dat je de kans krijgt om te kiezen. Hou je van veel schieten met voldoende ammo of hou je toch van wat voorzichtiger spelen met wat minder ammo ter beschikking. Op survival gaf ik het sluipen soms maar op omdat ik 4x achterelkaar ontdekt werd, dus besloot ik er schietend doorheen te gaan en dat bleek soms dan nog lastiger dan sluipen, maar soms ook andersom. Ja, goed voor de afwisseling. Wolfenstein: The New Order heeft het hier wellicht wel van afgekeken wat overigens ook een heerlijke game is! Ik haat de uitspraak beter goed gejat dan slecht verzonnen, maar zo werkt het wel.

Metro: Last Light Redux is net even beter dan Metro 2033 Redux omdat het verhaal wat boeiender is en de levels wat leuker zijn om te spelen. En ik moet toegeven, ik ben een trofeeën kneus en deze game heeft echt heel veel leuke trofeeën op een enkele na. Ik ben niet iemand die een Barbie game ga aanschaffen omdat de trofeeën zo easy zijn. Nee, ik wil wel uitgedaagd worden. De 1 lost graag een kruiswoordpuzzel op en ik haal graag alle trofeeën bij leuke games met als kers op de taart de platinum. Ten eerste haal je alles eruit wat erin zit en ten tweede is het vaak een uitdaging en wanneer je dan die platinum haalt, dan ben je toch weer even trots op jezelf. Jammer dat er games zijn waarbij sommige trofeeën tegen het onmogelijke aanzitten, maar soms heb ik er ook gewoon geen zin in zoals bij Resident Evil Revelations 2. Ik heb echt een hekel aan trofeeën waarbij je iets binnen een bepaalde tijd moet doen! Dus dat soort trofeeën heb ik dan ook heerlijk overgeslagen. Bij Metro: Last Light Redux zitten er een paar bij die wel echt erg moeilijk zijn, maar toch zeer leuk! De platinum is inmiddels binnen en ik ben nu met mijn 19e platinum bezig...(ja sorry ben er echt trots op).... voor Metro 1.

avatar van dr channard
Een zeer goed vervolg en eigenlijk iets beter maar ik geef beide delen dezelfde score. Het is een heerlijke shooter, maar deze game zou nog beter worden als er nog wat meer monsters zouden inzitten gecombineerd met een diverse aanpak om ze te doden. Ook mag het van mij allemaal nog wat angstaanjagender

Vinden jullie het niet belachelijk dat je als je voor de moeilijkere modes wil gaan.
Je die eerst moet aanschaffen voor 5 EURO!!
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Dit deel doet eigenlijk alles beter dan zijn voorganger. De productiewaarden zijn omhoog geschroefd en dat merk je. Wederom is de atmosfeer en de setting echt intens. Je wordt gewoon compleet de wereld ingezogen. Daarbij ligt het horror gehalte bij dit deel hoger dan bij deel 1 dus het was af en toe wel even goed billen knijpen. De wapens en het geluid zijn ook zeker verbeterd tegenover deel 1.

Het was gaaf om dieper in de wereld van Metro te duiken en meer te zien van de verschillende facties. Het verhaal was ook een stuk logischer en gestructureerde dan Metro 2033.

Het wordt inmiddels wel aardig stom dat de hoofdpersoon niet praat. Hij verteld wel tussen hoofdstukken door wat er gebeurd en wat hij er allemaal van vindt, maar tijdens gesprekken met personages is hij stil en dat is soms wel een beetje raar.

De DLC heb ik niet allemaal gespeeld. Op een paar na was het niet echt interessant.