Metro: Last Light (2013)

Alternatieve titel: Metro: Last Light - Redux

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia
single player / online

Ontwikkeld door 4A
Uitgegeven door THQ en Koch

Last Light is het vervolg op de First-Person Shooter Metro 2033. Het spel speelt zich één jaar na het eerste deel af in Moskou, waar een nucleaire ramp is geweest en de bevolking zich schuil houdt in ondergrondse tunnels. De nucleaire winter is gepasseerd, en de eerste zonnestralen dringen weer door het dikke wolkendek. Boven de grond is het echter gevaarlijk, omdat de stad nog altijd wordt bevolkt door mutanten. Je stapt opnieuw in de schoenen van Artyom, die verzeild raakt in een strijd tussen diverse facties om een apocalyptisch apparaat.

avatar van jirachi04
Hoezo dit deel wel weer op de ps3?

kiriyama
Omdat Microsoft geen zak geld op tafel heeft gezet. Schijnt wel meer bij MS te gebeuren. Van Saints Row, Mass Effect en Dead Rising kwamen de vervolgen ook gewoon op de PS3.

avatar van jirachi04
Hadden ze een nieuwe complete serie exclusief kunnen krijgen.....

Denk niet dat ze bij THQ zitten te wachtten op een herhaling van zetten, want volgens mij heeft Metro 2033 het niet best gedaan op de 360.

kiriyama
Dat ziet er wel weer geweldig uit. Moet deel 1 nog spelen, maar deze lijkt me beter te worden.

Laat deel 1 maar liggen

Zo erg?

avatar van bvonk
nee hoor, vind Metro een leuke schooter. Er zitten alleen soms wat lastige stukjes tussen maar zeker wel orgineel. Gewoon een keer proberen zou ik zeggen.

avatar van Feyenoord100jaar

Ik raad hem in ieder geval af, meningen over Metro 2033 zijn sowieso verdeeld niet alleen hier op deze site. De game begint goed, aparte stijl en een goede sfeer maar de gameplay is echt om te huilen, veel fouten om nog maar te spreken over de checkpoints..

Noem eens wat fouten?

avatar van Feyenoord100jaar
De echte fouten zaten bij mij bij de checkpoints, als de game een checkpoint saved waarna je niet meer terug kan gaan en dan sta je daar met je bijna kapotte masker om de zoveelste ademnood te horen om vervolgens dood te gaan

Pastichio Rocker
Maar dat is dan toch je eigen fout? Dan had je meer luchtflessen mee moeten nemen. Daarbij kun je wel overnieuw beginnen met het level. Tja, vervelend dat je niet een checkpoint terug kunt, maar dat is bij zoveel spellen zo. Kun je het spel niet echt aanrekenen imo. Ik zie het ook niet als een fout of bug.

avatar van bvonk
Heb hetzelfde gehad en zie het wel echt als een fout. Ze hadden het checkpoint gewoon iets later moeten doen. Dus niet zo slim gemaakt op dat puntje maar geen bug.

Pastichio Rocker
Ik ben sowieso geen liefhebber van checkpoints (quicksave ftw!), maar ik heb er bij Metro 2033 geen last van gehad.

avatar van bvonk
Filmpje met maar liefst 13 minuten gameplay.

YouTube - Metro: Last Light - full gameplay trailer

avatar van jirachi04
Heb ik de link naar het filmpje niet al geplaatst?

Pastichio Rocker
Nice, check dit: eindelijk 13 minuten aan gameplay!

avatar van LimeLou
Verdomme zeg. Die wou ik net plaatsen. Ik zat op het puntje van mijn stoel. Wat een gameplay.

avatar van bvonk
Inderdaad jirachi04 ik zag hem 2 dagen geleden op een andere site voor het eerst en dacht dat hij nieuw was en hier nog niet stond. Maar jij was me al voor .

Beter te vaak dan te weinig zal ik maar zeggen.

avatar van leatherhead
Ik hoop alleen niet dat de game te veel actiegericht wordt. Ik zag alweer een soort van minigun voorbijkomen in de gameplayvideos.

Pastichio Rocker
Metro 2033 was anders ook redelijk actiegericht.

avatar van Awake78
Gewoon een goede afwisseling tussen stealth, actie en avontuur (en een scheutje horror). Hoop dat deze ook zo wordt, al zal ik niet bij de premiere in de rij staan....

avatar van Delars
Ziet er tof uit, staat op mijn lijstje.
Hopelijk dezelfde sfeer als deel 1.

Mooie game hoor. Straalt ontzettend veel sfeer uit. Wel erg lineair, paar bugs.

avatar van ken1978
Zeer zeker een goede game! Qua sfeer ongeëvenaard. Wat is dit een verademing vergeleken met Crysis 3!
Ik zit nu tegen het einde aan. Maar ik kom niet verder. Misschien kan iemand mij helpen?

Hoe schiet je die tank op het andere platform kapot? Er liggen wel sniperrifles voor het oprapen. Maar zie nergens een RPG ofzo ligggen?

SvV_Ying
Review | 22 mei 2013 - De mensheid is er in Metro: Last Light niet veel beter aan toe dan in het voorgaande Metro 2033 en leeft na een nucleaire oorlog nog steeds ondergronds. Bovengronds is er nog te veel straling en stikt het van de mutanten. Ondertussen raakt de resterende mensheid ondergronds verdeeld in fracties die elkaar het metrolicht niet gunnen. Nadat Artyom de demonen aan het eind van Metro 2033 had vernietigd, zou je denken dat de wederopbouw kon beginnen, maar niets is minder waar. Life still sucks in de metro.

Lastig voor nieuwkomers
Metro: Last Light is net als de intro een direct vervolg op Metro 2033 en dat kan lastig zijn voor nieuwkomers. Last Light gaat er eigenlijk al vanuit dat je de voorganger hebt gespeeld. Personages, locaties en gebeurtenissen uit 2033 worden van begin af aan aangehaald, maar er wordt weinig moeite gedaan om echt goed uitleg te geven. Heb je Metro 2033 nog niet gespeeld, dan is het aan te raden om dit te doen. Heb je hier geen zin in of ben je gewoon eigenwijs, dan kun je nog erg veel plezier aan Last Light beleven, maar is het vooral in het begin even goed opletten.

Artyom in dilemma
Te midden van alle ellende in de wereld van Last Light gaat het niet goed met onze hoofdrolspeler. Artyom lijdt aan nachtmerries en staat mentaal niet sterk in de schoenen. Steeds vaker vraagt hij zich af of het wel nodig was om de demonen te vernietigen. Waren ze wel uit op dood en verderf of probeerden ze enkel met de mensen te communiceren? Artyom krijgt de kans om een antwoord te vinden als er bovengronds een overlevende ‘Dark One’ is gevonden. Vanwege Artyom’s gave, hij is niet beïnvloedbaar door de speciale demonen, is hij de uitverkorene van De Orde om het beest op te sporen en te doden. Echter hinkt hij op twee gedachten: gaat hij de demonen definitief uitroeien of beslist hij anders?

Zielig, maar erg sfeervol
Leven in ondergrondse metrostations kan geen pretje zijn en dat weet Last Light uiterst zielig, maar zeer sfeervol over te brengen. Het draait voor de mensen maar om één ding: overleven. Luxe is er niet bij in de metrostations. Mensen brengen hun tijd door onder erbarmelijke omstandigheden waar ze nog wat van het leven proberen te maken met geïmproviseerde bars, theaters en zelfs klasjes om kinderen les te geven. Kinderen die niet weten hoe het is om bovengronds te wonen. Het leven houdt de mens bezig, overlevenden praten met elkaar over hun families, wensen en een mogelijke oorlog tussen de fracties. Meermaals sta je stil om te luisteren naar wat er gezegd wordt en goed rond te kijken naar alle ‘prachtige’ details in de wereld zoals die nu is. De wereld is uiterst zielig en uiterst mooi tegelijk, iets dat niet veel games goed neerzetten.

Perfect podium voor verhaal en emotie
Metro is dus duidelijk meer dan een shooter; het ondergrondse leven speelt een centrale rol in de game en het verhaal en alle gebeurtenissen om je heen zijn meeslepender dan de verhalen uit veel andere shooters. Door een goede pacing en opbouw komen het verhaal en de bijbehorende emotie ook goed naar voren. Je bent nooit te lang alleen maar aan het knallen of te lang alleen maar zielige verhalen aan het aanhoren, of aan het slenteren door de metrostations. Metro: Last Light vordert op een wisselend tempo en biedt met de afwisseling tussen zenuwslopende gevechten en rustige momenten een ideaal podium om het verhaal en de emotie te presenteren.

Artyom oninteressant en monddood
In een game waar er zo’n belangrijke rol is weggelegd voor het verhaal en emotie is het een des te onbegrijpelijker dat Artyom niet praat. Tussen de hoofdstukken in praat hij erop los als Brugman, maar tijdens de gehele game houdt hij zijn mond. Dit wordt op een flink aantal momenten erg suf. Helemaal wanneer Artyom door de vijand ondervraagd wordt of wanneer iemand hele gesprekken met Artyom voert. Het slaat nergens op dat hij zijn mond dan niet opentrekt en het is zelfs een beetje irritant. Hierdoor beleef je Metro alleen maar via Artyom, maar krijg je weinig binding met hem zelf en zijn verhaal. Eigenlijk zijn de mensen die je tegenkomt interessanter dan Artyom zelf, een misser dus.

Aanstaande burgeroorlog
Natuurlijk knalt Artyom er nog wel genoeg op los in Metro: Last Light en is de game gewoon te betitelen als shooter. Schieten gebeurt grof gezegd in twee gebieden: ondergronds en bovengronds. Het grootste gevaar ondergronds komt van de eigen medemens. Zoals gezegd is de mens verdeeld geraakt in een aantal fracties: de fascistische nazi's van het Reich, de communistische Roden en De Orde, een groepering die de mensheid tegen alles wil beschermen en waar Artyom hoog in de pikorde staat. Spanningen tussen de fracties lopen hoog op en de situatie lijkt uit te lopen op een grote ondergrondse oorlog waar elke fractie het voor het zeggen wil krijgen in de Metro, de mens verandert ten slotte nooit. Artyom is enerzijds dus bezig om de laatste ‘Dark One’ op te sporen en is anderzijds altijd in conflict met rivaliserende fracties.

Claustrofobische spanningen
Ondergronds ben je dus vooral in conflict met de medemens en de game laat je deze gevechtsmomenten vaak op twee manieren aanpakken . Via stealth of door erop los te knallen. Stealth wordt aangemoedigd door de vele lampen die je kunt uitzetten, je horloge waarop een indicator aangeeft wanneer je zichtbaar bent en de mogelijkheid om via meerdere gangetjes om de vijand heen te glippen. Geweldige geluidseffecten en fantastische belichting maken de ondergrondse momenten echt tot puntje-van-je-stoelmomenten. Vaak is een klein lichtje of een aansteker de enige lichtbron en dit brengt ontzettend veel sfeer en spanning met zich mee.

De weg naar boven
Alsof het ondergronds niet erg genoeg is, moet Artyom zo nu en dan naar boven om verder te komen op zijn reis. Daar is de ervaring minstens zo indrukwekkend. Veel games hebben ons al een post-apocalyptische wereld voorgeschoteld, maar zelden heeft onze planeet zoveel grauwheid, eenzaamheid en vernietiging uitgestraald. De wereld is enerzijds verschrikkelijk mooi door de prachtige weereffecten en scherpe graphics (vooral op de pc) en anderzijds een miezerige en trieste omgeving. Dezelfde spanning die ondergronds gevoeld wordt, is ook onder het natuurlijke daglicht aanwezig door de beangstigende omgevingen en het gegeven dat mutanten altijd in de buurt zijn. Stealth is bovengronds minder aan de orde aangezien mutanten vaak in grote groepen op je af komen. Knallen is dan het advies.

Het verdomd vette gasmasker
Om niet direct dood neer te vallen moet iedereen die naar boven gaat een masker op. Het gasmasker is niet nieuw in Metro, maar blijft een erg tof fenomeen. Stel je Metro eens voor zonder masker. Een hele lading spanning is in een keer weg. Niet langer hoef je je druk te maken om de resterende tijd waarin je nog schone lucht kunt inademen en die grauwe bovengrondse sfeer is direct minder angstaanjagend. Metro is juist op z’n spannendst door het masker. Helemaal wanneer je masker stuk gaat in gevecht en je nog enkele seconden hebt om een nieuw masker te vinden of wanneer de schone lucht bijna op is. Dat er ditmaal een animatie is toegevoegd waarbij Artyom het scherm van het masker afveegt en zo de bloeddruppels en modder van je scherm verdwijnen, is de kers op de taart. Het gasmasker is vet.

Overvloed aan kogels en filters is tegenstrijdig
Probleem bij veel van de gevechten en ook bij het gasmaker is een bepaalde tegenstrijdigheid. In de wereld van Last Light blijkt aan bijna alles een schaarste te zijn, behalve aan kogels en schone filters. Door de overvloed aan kogels wordt het op stealth passeren en omleggen van vijanden vaak overschaduwd door het idee dat je op elk moment ook gewoon iedereen neer kunt knallen. Dit voelt niet helemaal lekker, vooral niet omdat Metro juist een game is waar stealth erg wordt aangemoedigd en waar de claustrofobische spanningen helemaal niet passen bij grote vuurgevechten. Als je daarbij nog bedenkt dat het omleggen van vijanden met één wel geplaatste kogel mogelijk is, wordt de game iets te gemakkelijk.

Betalen voor de beste moeilijkheidsgraad
Een oplossing voor de overvloed aan kogels en filters is om de game te spelen op de ‘Ranger Mode’, deze moeilijkheidsgraad is nog een niveau hoger dan moeilijk, maar is volgens de ontwikkelaar en ook volgens mij ‘the way it is meant to be played’. Alle HUD verdwijnt, vijanden zijn sterker en munitie en filters zijn minder aanwezig. Ideaal dus om de spanning nog meer op te voeren, de nadruk op stealth te vergroten en echt spannende momenten te creëren met het gasmasker. Afijn, heb je de game niet gepre-orderd? Dan heb je pech en moet je de Ranger Mode voor vijf euro aanschaffen. Een regelrechte aanfluiting natuurlijk. Helemaal omdat deze modus gewoon het beste in de game naar boven haalt.

Plus- en minpunten
+ Metroleven uiterst sfeervol vormgegeven
+ Claustrofobische spanningen
+ Bovengronds ontzettend indrukwekkend
+ Wisselend tempo haalt beste naar boven
+Gasmasker is tof

- Niet erg duidelijk voor nieuwkomers
- Monddood en oninteressant hoofdpersonage
- Overvloed aan kogels en filters
- Betalen voor beste moeilijkheidsgraad

Conclusie
Weinig shooters krijgen het voor elkaar om een wereld neer te zetten die niet enkel dient als decor om te knallen. Metro: Last Light is zo’n uitzondering. Het leven in de metrostations grijpt je aan en doet wat met je, de sfeer is kortom fantastisch. Dit geldt niet alleen voor het leven in de metrostations: of je nou in claustrofobisch ondergrondse gangetjes op het puntje van je stoel in stealthmode vijanden aan het omleggen bent, of je bovengronds verbaast over de grauwe en verwoeste wereld en met spanning wacht op een lading mutanten, sfeer is overal. Met je wapens en gasmasker in de aanslag maak je een avontuur mee dat zielig en mooi tegelijk is. Een avontuur waarbij je natuurlijk genoeg zult knallen met genoeg verschillende wapens en interessante gameplay. Dat je vijf euro moet betalen om het beste uit de game naar boven te halen, is wel een flinke domper. En een hoofdpersonage dat niet praat in een game als Metro, is echt niet meer anno 2013.

8/10

Bron: Gaming Only

ken1978 schreef:

Let op wat rood oplicht

avatar van ken1978
Ik had het al gevonden Maar in ieder geval bedankt.

avatar van Eliandjiee
Is het (voor het verhaal van deze game) belangrijk dat je het eerste deel hiervoor gespeeld hebt? Of kun je prima met deze game aan de franchise beginnen?