PixelJunk SideScroller (2011)

PlayStation 3
Shooter / Flight

Ontwikkeld door Q-Games

Neem de controle over het ruimteschip uit PixelJunk Shooter en baan je al schietend en ontwijkend een weg door de retro-omgevingen die buzzen van de vijanden. Zoek naar de verborgen power-ups om je schip op te knappen en je wapenarsenaal uit te breiden. Naast de spin attack krijg je de beschikking over drie wapens, die allen kunnen worden geüpgraded: rapid fire, homing missles en de multiway laser.

Nieuwe Pixeljunk is altijd een klein hoogtepuntje in de Store. Als PSN-exclusieve serie staat 'ie wat mij betreft eenzaam bovenaan wat betreft kwaliteit; met name Monsters en Eden.

SideScroller is min of meer het 'derde deel' uit de Shooter -reeks. Dit maal echter geen geëxperimenteer met allerhande substanties, maar een 'bullet hell' -arcade shooter met retro graphics en bijpassende soundtrack.

Vanavond al één van de stages, bestaande uit vier levels (sectoren) voltooid. Het spel is op 'normal mode' bij tijd en wijle al behoorlijk intens. Een momentje van onoplettendheid wordt genadeloos afgestraft, daar je net als in Shooter je schip af moet koelen in water na één keer geraakt te zijn.

De presentatie is prachtig met zijn oude beeldbuis look, scanlines en kleurige vector graphics.

Tevens is SideScroller één van de weinige games (geldt trouwens voor de hele serie) die niet meegaat in de trend van het stijgende prijsmodel voor de Playstation Store, en ook nog voor een 'retro-prijsje' te krijgen is. Dat is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk in deze economisch zware tijd.

Wie op zoek is naar een pittige shoot 'em-up zit met Pixeljunk SideScroller gebeiteld. Op normal mode zijn de meeste sectoren al een behoorlijke opgave, laat staan de multi-stage boss battles. je schip kan maar twee hits incasseren alvorens deze explodeert. In het level design zitten echter allerhande verrassingen verwerkt die soms tot een goedkope dood kunnen leiden. Wanneer je al je levens kwijt bent worden ook nog eens al je wapen upgrades afgenomen, wat het er ook niet gemakkelijker op maakt.

Omdat er, afgezien van je schip af te koelen in water, geen echte mogelijkheid is om je schip te herstellen, kan dit af en toe tot frustraties leiden. Vooral bij de de boss battles, waarbij echt van alles uit de kast wordt getrokken om het je zo moeilijk mogelijk te maken, van onverwachtse manoeuvres tot een flinke bullet-hell.

Voor doorbijters is SideScroller een aardige aanvulling op de PSN-collectie; al is het zeker niet de beste PixelJunk game.