menu

Super Street Fighter IV: Arcade Edition (2010)

mijn stem
4,19 (8)
8 stemmen

Arcade / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Fighting
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In Super Street Fighter IV: Arcade Edition worden er met de tweelingbroers Yun & Yang, Evil Ryu en Oni vier nieuwe personages aan de cast toegevoegd. Elk ander personage is helemaal opnieuw gebalanceerd en het Replay Channel is vernieuwd waardoor het nu erg makkelijk is om de gevechten van de topspelers terug te vinden. Maak je keuze uit maar liefst 39 karakters en ga de strijd aan tegen de computer of daag je vrienden uit voor een duel.

zoeken in:
avatar van metaledje
OK er zijn nu 3 versies van hetzelfde spel.... .. ... Hoeveel geld wil je uit een game halen..?

Ik heb dus de eerste versie in huis,ben er erg tevreden over als street fighter fan!maar ik moet dus nu alle extra content missen.tenzij ik de 3 verschillende versies in huis haal.wat dus te zot voor woorden is. erg vervelend en de makers hebben duidlijk niet veel anders te doen...

avatar van Nomak
5,0
Zo zijn er ook 20 versies van Fifa, en ik weet niet hoeveel versies van PES, Call of Duty en zowat elk sportspel waar de vernieuwingen bij elke versie miniem zijn voor een leek. Daar klaagt ook niemand over.

Buiten de eerste Street Fighter heeft elke Street Fighter reeks heeft tenminste drie delen, dat is bij de SF4 serie dus niet anders. Roepen dat de makers niet veel te doen hebben is pas te zot voor woorden. Ze hebben het zelfs drukker dan ooit tevoren want hierna komt SFIII 3rd Strike Online Edition en daarna SF X Tekken. En daarna komt er misschien wel een nieuwe Darkstalkers. Ze zitten dus zeker niet stil bij Capcom.

Vergeet ook niet dat Street Fighter al jaren de belangrijkste fighting game is op toernooien. En er komen de laatste jaren steeds meer grote toernooien bij. Er komen steeds sponsoren bij en steeds meer spelers worden gesponsord.

avatar van metaledje
Capcom in zijn geheel,heb ik niets over te klagen. enkel de department die deze street fighter verzorgt. 30 euro per game? voor een paar characters? kom op zeg. klinklare onzin vind ik het!!! Ik verpest me geld liever ergens anders aan!

Hadden ze het liever een jaar uitgesteld en met het hele pakketje op de markt gekomen!

Fifa's en dergelijke tja,weet ik niets vanaf,maar ze hebben volgens mij geen fifa 08 versie 1,2 en 3. fifa 09 versie 1,2 en 3...

Ik vind het gewoon zo lame (vooral voor de die hard gamers) dat bijvoorbeeld: resident evil 5 uitkomt en 3 maanden later komt er een gold edition uit. -->3 MAANDEN<--

Dat is in mijn ogen meer gericht op verdiensten.

De eerste versie is opzich al MEER dan voldoende!!Zekijken gewoon hoeveel de game over de toonbank gaat.is het aantal enorm?gaan ze wat dingen aanpassen voor nog meer verdiensten...

avatar van Nomak
5,0
metaledje schreef:
Capcom in zijn geheel,heb ik niets over te klagen. enkel de department die deze street fighter verzorgt. 30 euro per game? voor een paar characters? kom op zeg. klinklare onzin vind ik het!!! Ik verpest me geld liever ergens anders aan!

Hadden ze het liever een jaar uitgesteld en met het hele pakketje op de markt gekomen!
Voor die 30 euro krijg jij wel het hele pakketje. Jij kan dan in het menu ook kiezen voor de Super versie zodat je kan spelen tegen mensen die AE niet hebben. Jij hebt nu alleen de gewone Street Fighter 4. Als jij nu Super al had moest je maar 15 euro betalen voor de DLC.

Eén SF versie per jaar is toch niet te veel? Dit zou de laatste uit de SF4 serie zijn, al verwacht ik over een paar maanden wel een patch, want het regent klachten over de balance changes.

Deze versie is er ook alleen maar gekomen omdat Super eerst geen release in de Arcade kreeg. In Japan zijn er nog heel veel arcadehallen en daarom heeft men uiteindelijk dus toch een arcadeversie uitgebracht met extra characters en balance changes. Een consoleversie kon dan niet uitblijven. Ten eerste omdat veel fans natuurlijk de nieuwste versie willen spelen en ten tweede omdat toernooien in het Westen op consoles worden gespeeld.
metaledje schreef:
Fifa's en dergelijke tja,weet ik niets vanaf,maar ze hebben volgens mij geen fifa 08 versie 1,2 en 3. fifa 09 versie 1,2 en 3...
Neen, dat zou er nog aan mankeren. Elk jaar komt er toch een nieuwe Fifa, en zoveel verschilt een nieuwe ook niet van de vorige. En in jaren met een EK of WK komt er nog eens een extra Fifa uit, dan heb je er 2 per jaar.

avatar van Nomak
5,0
Ik speel dit nu ongeveer twee weken. Ben ik tevreden met deze nieuwe Street Fighter. Neen, integendeel zelfs, ik ben teleurgesteld. Ik had de voorbije maanden al heel veel wedstrijden uit de Japanse arcade gezien, en ik wist zoals zoveel andere SF fans al maanden op voorhand van de balance changes. Maar als je voor het eerst zelf speelt voel je pas hoe erg het is. Super Street Fighter IV was misschien wel het meest gebalanceerde vechtspel ooit, en die balans is nu helemaal weg.

Zelf speel ik met heel wat personages, maar meestal met Balrog, en Balrog heeft klappen gehad van Capcom. Totaal onnodig want zo enorm sterk was Balrog echt niet. De headbutt was één van Balrog's beste wapens, nu niet meer. Heeft nu minder damage en heeft meer recovery waardoor het erg onveilig is om te gebruiken tenzij je zeker bent dat je tegenstander niet kan blokken. Verder doen zijn combo's veel minder damage.

Balrog damage reduction in AE

En hier nog een filmpje met Balrog combos die in Super niet mogelijk waren.
AE Balrog combos.

En zo kan je over elk personage een filmpje maken. Sommigen zijn zwakker gemaakt terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig was, zoals Guile, Cammy, Balrog en nog een hoop anderen. En sommigen zijn een stuk sterker geworden zoals bijvoorbeeld Guy, Ken, Sakura en Makoto.

Ik stoor me aan veel van die balance changes. Ik vraag me af waarom Capcom personages zwakker maakt en tegelijkertijd Fei Long (die gezien werd als sterkste van Super) nog sterker maakt en Yun & Yang erbij zet die meteen samen met Fei Long de sterkste personages in het spel zijn. Yun & Yang kunnen veel druk zetten met veilige en cheape moves. Gevolg was al maanden te zien in de Japanse Arcade waar Yun, Yang en Fei Long alles domineren en hetzelfde zie je nu ook op Amerikaanse toernooien waar veel topspelers hun personage laten vallen en kiezen voor één van deze drie. Erg jammer vind ik dat, toernooien zijn pas echt leuk als er veel verschillende personages gebruikt worden en als die ook nog eens aan elkaar gewaagd zijn. Ook online vecht je nu de hele tijd tegen Yun & Yang, niet echt leuk dus. Nu heb ik niet echt een probleem met sterke personages, maar verzwak dan tenminste de anderen niet.

Het ergste is nog dat Capcom met opzet de balans uit het spel heeft gehaald.
Quote van Yoshinori Ono:
The home version of Super SFIV was made with extremely good balance, explained Ono. The balance was done in such a way that there's no one overly powerful character.

Arcade Edition, on the other hand, has some characters who were purposely made strong. The reason this was done is because Ono feels that having such a character helps to build community and competitive spirit.

Competitive spirit my ass, op elk forum zijn er ellenlange discussies met mensen die klagen over de verneukte balans. En zowel online als op toernooien steeds weer hetzelfde selecte groepje top tier characters tegenkomen terwijl men kan kiezen uit 39 personages. Dat haalt het plezier er toch een beetje uit.

Van de nieuwe personages vind ik vooral Evil Ryu en vooral Oni iets toevoegen. Grote minpunt van Oni is dat hij als enige niet kan FADC'en uit een geblokte Shoryuken, wat een Shoryuken dus heel erg onveilig maakt. Dat is eigenlijk het enige dat hem belet om echt een top tier personage te zijn. Al heeft Oni wel redelijk wat andere opties om het de tegenstander moeilijk te maken.

Ik ben van plan om ondanks de nerfs toch met Balrog te blijven spelen. Al moet ik mijn speelstijl gaan aanpassen, want ik ben gewend om heel wat headbutt's te gebruiken wat nu dus nog veel onveiliger is dan in Super. Al ga ik natuurlijk ook nog met andere characters spelen.
Ik moet vooral iets vinden om Ryu te counteren. Ik was in Super vrij goed tegen Ryu, maar dat is nu misschien wel mijn slechtste matchup. Zo speel ik regelmatig tegen een vriend van me die vrij goed is met Ryu. We spelen altijd tot 5 en we zijn altijd aan elkaar gewaagd, soms wint hij, soms win ik. De eerste dag dat we AE speelden werd ik door zijn Ryu afgemaakt met 5-0 en de wedstrijden waren niet eens close, ik was zelfs kansloos, wat me nog nooit was overkomen tegen hem. Ik vind nergens iets terug over een verandering in Ryu's Hadouken, en toch lijkt het erop dat die nu minder recovery heeft. De Turn Punch en de dash into ultra 1 waren perfecte wapens om Hadouken spammer te counteren, maar helaas lijkt dat niet meer te werken van op afstanden van waar het in Super wel raakte. Het wordt nu gewoon op tijd geblokt.

Het begint een lang bericht te worden, dus ik zal maar stilaan afsluiten.
Hier nog een lijst met veranderingen in SSF4 AE. Denk eraan dat deze lijst niet helemaal compleet is.

Nog even mijn + & - punten van de drie versies op een rijtje:

SF4:
+ Championship Mode
+ Time Trial
+ Survival
- Sagat
- Geen Replay Channel.

SSF4:
+ Nieuwe personages.
+ Balans is erg goed.
+ Endless Mode
+ Replay Channel.
- Geen Championship Mode.
- Geen Time Trial en Survival.
- Team Battle en Tournament, het idee is goed maar niemand speelt het.

SSF4 AE:
+ Nieuwe personages.
+ Spotgoedkoop.
+ Replay Channel met optie om spelers te volgen.
- Goede balans is helemaal verdwenen.
- Geen trials voor de nieuwe personages.
- Championship Mode, Time Trial en Survival zijn nog steeds niet terug.
- Nog steeds Team Battle en Tournament, wat nog steeds niemand speelt. Had men beter het populaire Championship Mode teruggebracht.

avatar van Nomak
5,0
Nomak schreef:
Nieuwe Shadowloo Showdown trailer!

Nog meer topspelers! Ik zou echt geen geld durven inzetten op wie hier de winnaar gaat worden.

Fantastisch toernooi, beste van het jaar tot nu toe. Mijn favoriet (Poongko) is nog steeds kanshebber.

Hier klikken voor wie de finale nog live wil zien.


Edit: En Poongko wint 3-0! Dit is eindelijk de grote doorbraak voor hem.
Beste speler die nog niet gesponsord werd, hopelijk nu wel want dat verdient hij absoluut.

12 tot 16 uur per dag SF spelen en dan de hele Japanse top (Daigo uitgezonderd, was niet aanwezig) kapotspelen alsof het niets is en zo een enorm toernooi winnen, nooit eerder vertoond. Het mooie is ook dat hij gewoon superaanvallend speelt en totaal geen angst heeft om er op een alles of niets manier in te vliegen, ongelooflijk!

You're next Daigo!

5,0
Dit is de beste fighting-gamel van dit moment naar mijn mening.
Je hebt genoeg personages om te kunnen kiezen, het is niet al te duur, je hebt veel modes om te kunnen spelen en de online systeem werkt goed en snel.
Er zijn op dit moment nu drie verschillende Street Fighter IV's.
Voor de mensen die Super Street Fighter IV hebben gekocht hoeven dus maar vijftien euro extra te betalen om de pakket te kunnen downloaden dus dit is wel goed gedaan.
Je kunt het spel ook kopen in de winkel voor volgens mij veertig euro.. Dat is dus voor de mensen die SSF IV niet hebben.
Ik speel vaak vechtgames en ik moet eerlijk zeggen een vechtspel als Street Fighter IV Arcade Edition vindt je niet zomaar, want na maandenlang spelen en oefenen leer je telkens weer iets bij, dit zeg ik uit ervaring.
Als je van vechtgames houdt is dit zeker een spel die je moet hebben !

Kortom:
Een goeie vechtgame met genoeg characters.
Meer dan genoeg arena's om in te kunnen vechten.
Na maandenlang spelen en oefenen kun je nog steeds dingen bijleren.
Online spelen werkt snel en heeft veel opties.
Goedkoop

---------------

KOPEN DUS!

maxmus
AE was echt overbodig, oftewel ze willen nog meer geld uit de game halen.
Zo vet als SF4 en SSF4 waren, is dit gewoon een milking action.
Je betaalt gewoon 15 euro voor 4 mannentjes and thats it. En dan moet je er ook nog bij melden dat de Twins Overpowerd en fake zijn. Kwa Balans alleen maar slechter geworden.

De connecties op Xbox Live lijken zelfs ook slechter te zijn geworden, en er zijn veel meer disconnects dan voorheen. Dit voelt gewoon aan als een product dat niet af is, en geen moeite in is gestoken.

avatar van pascal83
Nomak schreef:
Zo zijn er ook 20 versies van Fifa, en ik weet niet hoeveel versies van PES, Call of Duty en zowat elk sportspel waar de vernieuwingen bij elke versie miniem zijn voor een leek. Daar klaagt ook niemand over. .
.
Tot nu vindt ik al die Street Fighter bijzonder veel op elkaar lijken. Voeg er wat poppetjes (die vaak dezelfde moves hebben als oude poppetjes) en levels aan toe, en je hebt een 'nieuw' spel. Capcom schiet hier wel ver in door, met bijna ieder half jaar een SF4.

Nomak schreef:
Vergeet ook niet dat Street Fighter al jaren de belangrijkste fighting game is op toernooien. En er komen de laatste jaren steeds meer grote toernooien bij. Er komen steeds sponsoren bij en steeds meer spelers worden gesponsord.
.
Dat is nog geen reden om zulke overbodige games te maken. Een update(tje) of DLC was voldoende geweest.

avatar van Nomak
5,0
pascal83 schreef:
Tot nu vindt ik al die Street Fighter bijzonder veel op elkaar lijken.
Zoals al die Fifa's, CoD's en ..... Voor een casual gamer die af en toe eens Street Fighter speelt zal het best op elkaar lijken, maar gelukkig heeft het spel veel meer te bieden voor de mensen die zich er echt in willen verdiepen.
pascal83 schreef:
Voeg er wat poppetjes (die vaak dezelfde moves hebben als oude poppetjes) en levels aan toe, en je hebt een 'nieuw' spel. Capcom schiet hier wel ver in door, met bijna ieder half jaar een SF4.
Welke 'poppetjes' hebben er dan dezelfde moves?
En neen, er wordt niet ieder half jaar een nieuw spel gemaakt, er zit telkens een jaar of meer tussen.
pascal83 schreef:
Dat is nog geen reden om zulke overbodige games te maken.
De reden heb ik al eerder hier vermeld.
Deze versie is er ook alleen maar gekomen omdat Super eerst geen release in de Arcade kreeg. In Japan zijn er nog heel veel arcadehallen en daarom heeft men uiteindelijk dus toch een arcadeversie uitgebracht met extra characters en balance changes. Een consoleversie kon dan niet uitblijven. Ten eerste omdat veel fans natuurlijk de nieuwste versie willen spelen en ten tweede omdat toernooien in het Westen op consoles worden gespeeld.

Spelers die worden gesponsord spelen op internationale toernooien. Je kan niet AE in Japan hebben en in de rest van de wereld Super. Het moet op elkaar zijn afgestemd, en daar zorgt de consoleversie van AE voor.

avatar van Nomak
5,0
maxmus schreef:
AE was echt overbodig, oftewel ze willen nog meer geld uit de game halen.
Zo vet als SF4 en SSF4 waren, is dit gewoon een milking action.
Ook al ben ik niet blij met AE, het was wel logisch dat dit naar de consoles kwam.
En zelfs als het uitmelkerij zou zijn (wat het dus niet is), dan nog is daar niets mis mee. Er zijn weinig of geen franchises met zo een trouwe fanbase als Street Fighter. De fans staan altijd klaar voor een nieuwe versie.
maxmus schreef:
Je betaalt gewoon 15 euro voor 4 mannentjes and thats it. En dan moet je er ook nog bij melden dat de Twins Overpowerd en fake zijn. Kwa Balans alleen maar slechter geworden.
Was het maar de 15 euro voor enkel de 4 nieuwe personages, dan had ik het beter gevonden dan nu.
De balance changes zorgen voor de grootste verandering. Dat de balans weg is neemt voor mij ook een deel van het plezier weg. En ja, ik vind de twins ook overpowered, maar het grootste probleem is niet dat de twins sterk zijn, het probleem is dat veel andere personages zwakker zijn gemaakt. Probeer nu maar eens met een verzwakte Balrog op te boksen tegen een goede Yun of Fei Long.
Maar de twins zijn ook niet onverslaanbaar, vorige week heb ik op Shadowloo Showdown 2011 nog Yun's verpulverd zien worden. En dat zijn dan geen online n00bs, dat zijn profs die het volledige potentieel uit het personage kunnen halen.
Yun was in SF3 trouwens nog sterker dan nu.
maxmus schreef:
De connecties op Xbox Live lijken zelfs ook slechter te zijn geworden, en er zijn veel meer disconnects dan voorheen.
Dat zal toeval zijn, want het online gebeuren is hetzelfde als in Super.
maxmus schreef:
Dit voelt gewoon aan als een product dat niet af is, en geen moeite in is gestoken.
Hier ben ik wel deels mee akkoord. Ik had veel liever de goede balans van Super gehad. En ik had ook graag Championship Mode terug gehad en natuurlijk trials voor de nieuwe characters.
Jammer dat Capcom ervoor gekozen heeft om de goede balans weg te halen.

Maar het Replay Channel is nu wel geweldig.

avatar van Nomak
5,0
Balance patch aangekondigd

Erg goed nieuws. Hopelijk pakt men het goed aan en wordt het echt goed gebalanceerd zodat er geen enkel personage echt bovenuit steekt zoals Yun & Fei Long (en eigenlijk ook C. Viper) op dit moment.

En hopelijk is er ook een mogelijkheid om de arcadetoestellen te patchen, anders heb je alweer het probleem dat arcadespelers een ander spel spelen dan consolespelers, wat nadelig is voor op toernooien.

avatar van JustMike
Nomak schreef:
Zo zijn er ook 20 versies van Fifa, en ik weet niet hoeveel versies van PES, Call of Duty.

Fifa, ja, elk jaar een, hetzelfde geldt voor pes. Dus niet
- fifa 10
- super fifa 10
- superdupergeldtrekkery fifa 10
Soms hebben ze er wel eens eentje meer in een jaar omdat er een wk is geweest. Kijk, als je het wilt kopen mag dat van mij...

Call of duty, tja, modern warfare 1 - 2 - 3, geef je geen ongelijk. maarja.

avatar van Nomak
5,0
Ja en wat bedoel je nu eigenlijk? Het duurt toch meer dan een jaar vooraleer er een nieuwe Street Fighter op de consoles verschijnt. Dat het SF4... heet doet daar niets aan af, Capcom blijft updaten omdat de community dat vraagt. Dat hebben ze gedaan met SF2, met SF3, en nu met SF4.
Met andere woorden, dit is de 4-serie, SF4 was de basis en daar wordt dan een aantal jaren op voortgebouwd.
Ik koop een nieuwe SF met plezier want ik wil graag de nieuwste versie kunnen spelen. En voor die 15 euro die ik moet betalen voel ik me echt niet bestolen. Nogal vervelend dat mensen het in dit geval over geldklopperij hebben.

Zoals ik al zei, er komt elk jaar een nieuwe Fifa, elk jaar een nieuwe PES, en elk jaar een nieuwe Call of Duty. En die worden voor de volle prijs verkocht, en daar klaagt toch ook niemand over.

Zoals eerder gezegd:
metaledje schreef:
ze hebben volgens mij geen fifa 08 versie 1,2 en 3. fifa 09 versie 1,2 en 3...
Nomak schreef:
Neen, dat zou er nog aan mankeren. Elk jaar komt er toch een nieuwe Fifa, en zoveel verschilt een nieuwe ook niet van de vorige. En in jaren met een EK of WK komt er nog eens een extra Fifa uit, dan heb je er 2 per jaar.

avatar van Nomak
5,0
Na de balance update in 2012 veel beter dan voorheen. Characters zijn nu meer aan elkaar gewaagd en dat merk je aan alles.

AHWA
Speel dit nu een tijdje. Gewoon offline, durf nog niet online. Ik denk dat ik dat pas doe als ik de cpu op hardest verslagen heb. Speel vooral met Akuma, en tegen bijv Ryu op hardest mode heb ik nog geen kans, dus dat moet beter.

Toch speelt het heerlijke met m'n fightstick.

avatar van DarthSolidKevin
Voor de mensen met een Xbox Gold abonnement is deze versie van Street Fighter in juni gratis te downloaden! Artikel

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.