Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012)

Alternatieve titel: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Big Huge, 38 en Kaiko
Uitgegeven door Electronic Arts en THQ Nordic

De legendes van de 'Kingdoms of Amalur' overspannen een periode van meer dan 10.000 jaar aan geschiedenis. Het spel verhaalt een moment uit deze geschiedenis, het avontuur van een enkele held die in staat is om het lot van de wereld van Amalur te veranderen. Elk gebouw, elke boom en ieder wezen in Reckoning heeft een duidelijk gedefinieerde geschiedenis binnen deze immense wereld. Ga op ontdekkingsreis door mysterieuze steden in één van de vijf regio's en ontmoet fantasierijke wezens. Je hebt de keuze uit vier verschillende rassen en drie klassen, ieder met unieke vaardigheden.

avatar van AvMerode
Kingdoms of Amalur - Reckoning is een epische, open wereld role-playing-game die zich afspeelt in Amalur, een mysterieuze en magische fantasy-wereld gecreëerd door de New York Times bestsellerauteur R.A. Salvatore.
De game wordt grafisch tot leven gebracht door de bekroonde en bekende Spawn-bedenker Todd McFarlane.
Reckoning voegt intense, actie en gevechten toe aan het RPG-genre.
De game wordt ontwikkeld onder leiding van Ken Rolston, lead designer van de bekroonde RPG-games Elder Scrolls III - Morrowind en Elder Scrolls IV - Oblivion.

Combat video

Hero's Guide Trailer

Goede (strategie) ontwikkelaar met de hulp van Ken Rolston en Todd McFarlane die een RPG gaan neerzetten, dit word iets heel goeds.
Mooie concurrent voor Skyrim denk ik.

avatar van LimeLou
Niet veel berichten geplaatst hier. Ziet er uit als een fantastische game!

De demo was redelijk leuk! De spelwereld was vooral erg tof gecreëerd om 'n tijdje in te vertoeven.

MikeMannuh
Ik was niet zo onder de indruk van de demo. Ik ben niet iemand die veeleisend is m.b.t. graphics maar dit was toch wel erg 2006. Verder leek de game heel erg rechtlijnig, geen voice acting voor de main character, voice acting van andere characters was niet super en de combat een beetje simpel. Ik ga deze overslaan.

SvV_Ying
Preview - Hands-on | 20 januari 2012 - De echte RPG-fan is nu waarschijnlijk nog druk bezig met Skyrim of bereidt zich al voor op Mass Effect 3 en Final Fantasy XIII-2. Er is echter meer dan dat en 1 van die titels is Kingdoms of Amalur, een multiplatform-titel van EA die eigenlijk niet echt in de spotlight staat. Benieuwd was ik dan ook om met de game aan de slag te gaan; is het stilte voor de storm of zal deze game onder de radar door vliegen?

Dit heb ik gespeeld
Op kantoor werd een bijna afgeronde versie van de game afgeleverd. Ik heb een aantal uur vanaf het begin af aan gespeeld op de PlayStation 3 alvorens ik besloot mijn bevindingen neer te pennen.

Dit is Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur begint op een manier alsof je niets anders dan de wereld van Amalur kent. Namen, rassen en oorlogen vliegen je in korte tijd om de oren en zuigen je direct op in de game. Het wordt niet al te ingewikkeld gemaakt en is ook vrij snel op te pikken. Een duister ras genaamd Tuatha Deohn is diep in de wereld van Amalur gedrongen en vermoord iedereen op zijn pad. Zoals wel vaker bij dit soort games ben jij het personage dat het tegen dit ras op moet nemen en weer rust en vrede in Amalur moet brengen.

Je bent echter niet zomaar een uitverkorene, maar bent uniek omdat je als eerste mens in Amalur weer tot leven bent gewekt door de Well of Souls; een experiment van Gnomes. De wedergeboorte begin je met het kiezen van 1 van de 4 beschikbare rassen die elk een paar eigen pluspunten hebben op het gebied van vaardigheden. De start van de game roept zowel bij de speler als bij het hoofdpersonage veel vragen op, maar tijd om deze te beantwoorden is er nog niet, de vijand is volop in de aanval en dus wordt de speler in het eerste uur van Reckoning verplicht om te vechten en kennis te maken met een flink aantal aspecten van de game.

In het begin wordt duidelijk dat Amalur een aantal dingen op een andere manier wil invullen. Waar bepaalde rassen normaal gesproken toegang hebben tot enkel een bepaalde groep skills, is dat bij Reckoning niet het geval; welk ras je ook kiest, je kunt ze allemaal levelen in de skill trees van de gebieden Finesse, Might en Sorcery. Deze vrijheid komt terug in de gehele game aangezien je zelf bepaalt op welke manier en met welke stijl je speelt. Een kort bezoek aan het equipment-menu laat je binnen een paar seconden veranderen van een jurk-dragende magiër met staf in een pantser-dragende krachtpatser met een zwaard. Gaandeweg zal je zelf steeds meer de skill trees invullen op de manier die jij het best vindt en het meest bij jouw voorkeuren en speelstijl vindt passen.

Helemaal afgestemd naar wens, ga je zoals het een RPG betaamt, veelvuldig het gevecht aan met allerlei andere rassen en levende wezens. Het vechten is iets waar de makers erg blij mee zijn en op de Gamescom werd mij al verteld dat het om het meest ‘dynamische en diepgaande’ vechtsysteem gaat in een RPG. In de real-time gevechten is er veel mogelijk en alles is zeer degelijk en simpel ondergebracht onder de controls. De standaardknoppen zijn voor de aanvallen en de schouderknoppen bieden snel toegang tot magic, stealth, blokken en itemgebruik. Het winnen van de gevechten levert zoals gebruikelijk experience points op die bijdragen aan het levelen van je personage.

Kingdoms of Amalur gaat snel van start, maar later wordt het tempo van de game een stuk duidelijker. Het is geen snelle achtbaanrit, je hebt alle tijd van de wereld om je quests te kiezen, je pad te bewandelen en op zoek te gaan naar grotten, items en andere voorwerpen. Waar de game bij het rassensysteem en het vechten duidelijk een eigen gezicht toont, is dit in de rest van de game minder aanwezig. Een grotje bezoeken, iemand helpen, spreken met een belangrijk persoon, een item zoeken; het zijn de dingen die je gewend bent van een RPG. Het zorgt voor een bepaalde herkenbaarheid, maar kan ook snel tegen de game werken.

Dit vond ik tof
Dynamisch en goed vechtsysteem
Vechten in Kingdoms of Amalur lijkt eerst wat weg te hebben van hack and slash maar zodra je meer wapens en vaardigheden bemachtigt, gaat er een wereld voor je open. Het vechtsysteem is soepel en goed ondergebracht onder de knoppen. Het is hierdoor mogelijk om snel en soepel combo’s aan elkaar te rijgen met snelle wisselingen tussen magic, skills en de directe methodes zoals een zwaard in het gezicht. Enkele skills die later in de skill trees te unlocken zijn, zien er zeer bruut uit en tillen het vechten naar een nog hoger niveau.

Vrijheid in levelen en niet-traditionele rassensysteem
Ik vind niks vervelender aan een RPG als de keus van een ras te veel beperkende invloed heeft en ik erachter kom dat ik liever een andere keus had gemaakt. Ik was dan ook blij om te zien dat het strikt aan skills verbonden traditionele rassensysteem niet nauw wordt genomen in Reckoning. De keuze van een ras bepaalt vooral het uiterlijk en geeft op sommige aspecten een bonus, maar verder ben je volledig vrij in je speelstijl en de manier waarop je jouw personage wil ontwikkelen. Hierdoor kun je het personage echt helemaal levelen naar wens.

Veel content en lange speelduur
Ik heb de game natuurlijk nog niet uitgespeeld en kan geen schatting geven van de speelduur, maar de map is immens. Kijkend naar de map en afgaande op mijn eerste uren waarin ik meerdere geheime grotten kon verkennen en al een aantal sidequests had aangenomen, denk ik dat Reckoning je wel enkele tientallen uren bezig kan houden.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij
Statische en saaie gesprekken
De gesprekken in Kingdoms of Amalur: Reckoning zijn saaaaai. Vervelende pauzes, totaal geen gezichtsuitdrukkingen, geen levendige en realistische conversaties en een nietszeggend hoofdpersonage. Met elk personage kun je over allerlei topics praten, maar dit is zo saai dat je dit vaak niet wilt. De voice-acting is ook niet van een erg hoog niveau en hierdoor zijn de gesprekken in Reckoning zeker niet het fijnste aan de game.

Productie ondermaats
Ik haalde de gesprekken al expliciet aan als niet perfect en dit geldt voor meerdere aspecten van de productie. Van de textures tot de animaties en van de graphics tot het geluid; het is allemaal zo gewoontjes en eigenlijk onder de standaarden van nu. Er zijn genoeg vergelijkbare games die hier veel beter op scoren. Hierdoor krijgt de game een soort van verouderd tintje en dat is zonde, net alsof je een game hebt opgepikt uit 2007.

Saaiheid door clichés
Kingdoms of Amalur gaat snel van start en verrast met een leuk vecht- en levelsysteem. Zodra je echter verder in de game raakt, lijkt het in een sleur te komen. Het doet buiten de genoemde unieke punten helemaal niks nieuws en alle clichés van een RPG komen aan bod. Je hebt hierdoor niet echt het gevoel dat je met een nieuwe game bezig bent en de ondermaatse productie maakt het dan alleen nog maar vervelender.

Dit vond ik ervan
Kingdoms of Amalur: Reckoning doet met het vecht- en levelsysteem leuke dingen, maar is verder zo gewoontjes en standaard als maar kan. De drang om echt door te spelen was er na een tijdje niet meer. Veel zal afhangen van het verhaal en in welke mate deze de speler triggert om door te spelen. Steeds had ik het gevoel een game te spelen die ik al in 2007 had gekocht en nu pas opstart, andere titels in hetzelfde genre zijn de game op een gebied als productie voorbij gesteven. Helemaal schrikbarend is het feit dat de game al binnen een aantal weken uitkomt, maar nog amper een hot-topic is. Zonder buzz of meer support van uitgever EA kan dit weleens heel snel een budgettitel worden en wellicht tegen gaan vallen in de verkoop.

Bron: Gaming Only

Goede preview

avatar van solidKevin
Ik vond de graphics zeer tegenvallen, maar ik vond de gameplay wel heel erg leuk. Conversaties waren niet zeer boeiend en dat is wel jammer. Ik heb in ieder geval de extra's voor ME3 erbij.

Ik denk dat ik hem een keer voor een leuk prijsje uit de budget bak haal want het zal niet lang duren voordat het voor €20,- ofzo in de winkel ligt.

avatar van AvMerode
De game doet het goed, 2 reviews, 1 met een 8 en 1 met een 9.
Maar goed dat ik extra geld heb, heb demo niet gespeeld, maar koop hem wel.
Wist wel dat ie goed zou zijn, de ontwikkelaar is gewoon professional. (strategie games met gemiddeld een 8,5-9)
Zoals ik al had verwacht, Skyrim has met his match.

Review

Boem, samen met The Darkness 2, Twisted Metal en Binary Domain gepre-orderd.

avatar van LimeLou
De demo moet ik nog uitproberen, maar mezelf hypen voor meerdere games kan ik me nu niet veroorloven. Veel plezier met de game, AvMerode Laat weten wat je er van vind.

LimeLou schreef:

Is goed man ik koop zoals het er nu voor staat; Kingdoms of Amalur: Reckoning, The Darkness 2, Gotham City Impostors en Binary Domain deze maand. Asura's Wrath en Syndicate heel misschien. (afhankelijk van bepaalde recensie en user reviews)
Dus ik laat je wel weten hoe ze allemaal zijn, vooral Kingdoms of Amalur.
Dinsdag heb ik mijn tv weer terug (was voor een week bij monteur), dus dan ben ik gelijk klaar voor Kingdoms of Amalur en The Darkness 2 op Donderdag/Vrijdag. (komen allebei officieel uit op 10 feb. in EU)
The darkness 2 heeft van Official Xbox Magazine trouwens ook al een 9, komt goed dus.

avatar van LimeLou
The Darkness 2 ga ik zeker ook nog spelen in de toekomst. Veel plezier ermee.

avatar van AvMerode
Wat gamespot de laatste tijd heeft is mij een groot vraagteken.
Elke keer laten ze die misselijke KevinvanOrd alle RGP's reviewen en krijgt zowat elk spel een 7,5.
Die VanOrd moeten ze nu echt ontslaan, zijn reviews zijn op papier ook vaak amateuristisch, lult zich er vaak in om.
Nu zie je heel veel users op gamespot formuleren dat ze de game niet kopen omdat ie maar een 7,5 krijgt.
Belachelijk natuurlijk, een 7,5 is meer dan voldoende en VanOrd kun je ook echt niet serieus nemen.

Maar na het bekijken van andere review sites, schijnt Kingdoms of Amalur een fantastische rpg te zijn. Ik koop hem wel.

SvV_Ying
Buiten het combat- en levelsysteem vond ik Kingdoms of Amalur na een paar uurtjes speeltijd een zéér standaard RPG die snel saai kan worden. Sidequests zijn veelal hetzelfde en totaal niet speciaal, net als de overmaat aan tekst en gesprekken die erg saai zijn.

Actie en het levelen zijn top, verder niks bijzonders. Een 7 leek me toen al een prima cijfer.

avatar van AvMerode
Overmaat aan text en saaie gesprekken hou ik wel van, beetje vergelijkbaar met mmo games.
Hou dan ook van die saaie politie en rechtszaak series, dus dat past dan precies in mijn straatje thuis.
Volgens gamespot reviewer: Generic story and characters, Generic world, Generic quests.
Oftewel standaard, maar wat wil je ook, het heeft de feel van een mmo rpg en tegenwoordig zijn er toch al geen rpg's meer waarbij story, characters en quests zo interessant zijn.
Zelfs Skyrim is naar mijn mening slaapverwekkend met al die fetch quests en andere zooi, ook allemaal hetzelfde zo'n beetje.
Ik ben meer de man van de MMOrpg's en western rpg's met interessante combat en veel gelul.

Wat mij ook altijd zo opvalt is dat mijn smaak altijd zo anders is dan de normale mens, zelfs skyrim ligt mij niet.
In feite zijn zowat alle hoog gescoorde games niet voor mij weggelegd, valt me vaak op dat games in een 7,5-8,5 mij vaak veel meer doen.
Jouw 7 score is juist de reden waarom ik wel voor deze rpg ga, bedankt voor die extra motivatie om Kingdoms of Amalur wel voor 100% aan te schaffen.

avatar van queezels
Deze staat hoog op mijn verlanglijstje. Heb hem na het spelen van de demo meteen gepreorderd. Ik hoop dat hij deze week nog binnen komt.

avatar van AvMerode
Het is in de trant van baldur's gate, dragon age, mmorpg's etc. maar dan met GOW hack&slash achtige combat dat zeer goed is uitgewerkt.
Ik vind de game persoonlijk heel erg sfeerrijk, de wereld waar je in loopt is ook gewoon magisch en a la Kameo: Elements of Power (kleurrijk).

Veel overbodig dialoog, maar het is een optie om alles te beluisteren, niet een must.

Deze rpg verdient meer spotlight.

Persoonlijk favoriet samen met Demon's Souls & Dark Souls, Divinity 2: dragon knight saga en The Witcher 1&2.

avatar van queezels
Heb er inmiddels bijna 12 uur inzitten , en ben eigenlijk vooral met de side-quests bezig geweest.
Ik vind het een fantastisch spel , en heb absoluut geen spijt van de aankoop. Wat een verademing na Skyrim ...geen lag , geen freezes , helemaal niets op aan te merken wat dat betreft,
Sit is zeer zeker een spel waar ik heel veel tijd in ga steken , zover is wel duidelijk. Voor mij dus duidelijk 5 ***** !!!!!

avatar van Tsjo-Wi
Toch jammer dat deze game zo weinig aandacht krijgt. Het is namelijk echt een hele leuke, sympathieke game om t zo maar te zeggen. Het is geen hack n slash game met rpg elementen of een rpg met hack n slash elementen, maar echt een volwaardige hybride van de twee genres. Het is iets dat ik nog niet eerder gezien heb. De combat voelt net zo aangenaam en vloeiend als in games zoals God of War en Darksiders, terwijl de uitgebreide rpg elementen nauwelijks onder doen aan die van Skyrim. Het verhaal en de lore spreken mij ook erg aan, net als het magische uiterlijk van de omgevingen (ondanks dat de graphics vrij matig zijn). Ik ben net 10 uur bezig maar ik heb t idee dat ik nog geen 10% gezien heb. Ik hoop alleen dat de game later niet te eentonig wordt. En ook hoop ik op wat meer echt memorabele momenten, zoals een paar plotwendingen of wat meer grote bossbattles. We gaan het zien..

avatar van LimeLou
Fijn dat je er zo van geniet, deze game is voor veel mensen een verborgen pareltje.

avatar van solidKevin
Ik wil hem nog wel een keer doen want ik had echt genoten van de demo. Ik wil echter nog even wachten tot hij wat goedkoper is.

avatar van ReMyTje86
Review

Nu dat 51 uurtjes heb ik gespeeld en uit gespeeld heb. Met me Spellcloack dus rogue en mage combi met een hoop side quest ernaast. Is er misschien tijd voor een reviewtje.
Ik begin eerst met de kritiek van het spel.
De monsters waren telkens hetzelfde dus niet veel variatie.
Als je iets wilt weten over je stats bijvoorbeeld van hoeveel % cric zou ik hebben. Dat word niet aan gegeven dat wil zeggen dat ik na moet lopen per stuk van me armour/wapens en de fates van Ohhh zo, dat had veel gemakkelijker gekund. Dat vond ik best wel irritant want, je weet dan niet precies van hoe sterk je bent.
Nog een ding waardoor ik het spel zo snel mogelijk wou uitspelen was dat de quests en de monster en het gameplay niet meer variatie meer hadden begon allemaal een en al hetzelfde te worden. Vind ik best wel jammer.
Hoewel het einde best wel stoer was
Daarmee kom ik het op het positieve verhaal van het review.
Het verhaal is goed en de battle systeem is goed. Je talents/skills zijn goed uitgewerkt. Het verhaal is ook vrij apart vanaf het begin tot aan het einde als je de main quest volgt.

Als ik het even makkelijk maak. Het is een leuke spel alleen er zitten bepaalde punten in het spel waarvan ik niet blij werd.

Eind conclusie
Grafisch: 3,5
Controlls: 3,5
Gameplay: 3
Verhaal: 4,5
Geluid: 4,5
Replaywaarde: 3

Eind Cijfer 3,6667 = 3,5

wil hem toch nog een keer. Damn, wat ziet hij er goed uit

Combat voelt inderdaad erg goed aan en is echt een pluspunt van deze game. Daar waar skyrim bijvoorbeeld wat houterig aanvoelt is de actie hier lekker vloeiend!

Overall komt het spel wat wat gewoontjes over en is het soms een beetje saai . Daar waarbij je met sykrim makkelijk uren achter elkaar kan spelen heb je met deze game na 4 uurtjes wel even genoeg gehad

avatar van AvMerode
Het verveelde bij mij nog sneller met dit spel, komt vrij inspiratieloos (te gewoontjes) en saai over.
AC: Revelations is een lekkere ontspanning vergeleken met het langdradig gevoel van Reckoning.
Weet niet precies waar het aan ligt. Niet aan Visual arts design in ieder geval, dat zit wel goed inelkaar.

Het spel kent weinig emotie, side stories worden ook saai daardoor. Het is heel vlak allemaal. Het aparte verhaal houdt het geheel nog wel bij elkaar, maar ik kan mij voorstellen dat men de sidequest op de duur overslaat.

De game is relatief erg goedkoop opgezet. Weinig diversiteit van tegenstanders en het viel mij op dat veel dungeons qua opzet en architectuur, niet qua setting, identiek zijn.

Daarnaast ben ik echt een voorstander van veel meer filmpjes die het verhaal vertellen, ik wordt doodmoe van die monotone verhalen en gesprekken van al die mensen. (echt zo WRPG kwaal) Laat gewoon bij belangrijke events, rond side quest of main quests, dit vertellen via filmpjes.

Bij een vervolg mag daar wel meer aandacht aan besteed worden. Talent skills mag iets meer inpact hebben, maar voor de rest was zat het wel erg goed in elkaar.

avatar van Tsjo-Wi
Zo, na 2 maanden heb ik hem dan eindelijk uitgespeeld. Ben er nog steeds niet helemaal over uit wat ik er nu van moet denken. De game heeft een hele hoop gebreken, maar aan de andere kant heb ik me er toch ruim 50 uur behoorlijk mee vermaakt.

Het verhaal heeft een paar leuke elementen maar over het algemeen deed het me allemaal bar weinig en waren de personages echt ontzettend nietszeggend. De wereld is ontzettend groot en het blijft leuk om steeds nieuwe gebieden te ontdekken, alleen jammer dat de indoor locaties zo ontzettend repetitief en rechtlijnig zijn.

De game zit echt tjokvol met content, tot het absurde aan toe. Om de 5 meter vind je wel weer een paar schatkisten vol met loot, tot je op een gegeven moment niet meer weet wat je er mee aan moet. Ik heb ook vrijwel de hele game kunnen zwemmen in goudstukken.

Grootste minpunt is nog wel het totale gebrek aan uitdaging. Ik ben altijd iemand die in RPGs veel aandacht besteed aan het optimaliseren van mijn equipment en het uitwerken van mijn personage, maar daardoor voelde ik me echt de hele game zwaar overpowered. Ik switchte halverwege dan ook maar naar de hard difficulty, maar zelfs toen was ik zo goed als onsterfelijk met mijn eigen gemaakte super armor en über magische aanvallen. Als je in 50 uur spelen slechts 3 keer dood bent gegaan dan weet je dat de balans niet helemaal goed is...

Ook belachelijk dat er zo'n lage levelcap in zit. Ik heb me redelijk veel bezig gehouden met sidequests maar ik heb ze lang niet allemaal gedaan, maar toch heb ik voordat ik bij het einde van de game aankwam het maxixum level al bereikt waardoor het vechten en sidequesten vrijwel geen nut meer heeft. En dan ben ik nog niet eens begonnen aan al die DLC...

Maarja, de game heeft op een gekke manier toch iets verslavends. De combat is heerlijk vloeiend en bleef ik vet vinden. Het uitwerken van je personage en je equipment vond ik ook altijd leuk om te doen en de mogelijkheden daarvoor zijn eindeloos. Al met al is het dus wel een vermakelijke game waar je tientallen uren mee bezig kan zijn, maar helaas kan er nog heel veel verbeterd worden.

3.5*

avatar van solidKevin
Toch wel jammer dat het die minpunten heeft. Nadat ik de demo had gedaan zag ik wel veel potentie in de wereld van Amalur.

avatar van ReMyTje86
solidKevin schreef:

De saaiheid maakt het spel een grote min punt.