
Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012)
Alternatieve titel: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / RPG
single player
Ontwikkeld door Big Huge, 38 en Kaiko
Uitgegeven door Electronic Arts en THQ Nordic
De legendes van de 'Kingdoms of Amalur' overspannen een periode van meer dan 10.000 jaar aan geschiedenis. Het spel verhaalt een moment uit deze geschiedenis, het avontuur van een enkele held die in staat is om het lot van de wereld van Amalur te veranderen. Elk gebouw, elke boom en ieder wezen in Reckoning heeft een duidelijk gedefinieerde geschiedenis binnen deze immense wereld. Ga op ontdekkingsreis door mysterieuze steden in één van de vijf regio's en ontmoet fantasierijke wezens. Je hebt de keuze uit vier verschillende rassen en drie klassen, ieder met unieke vaardigheden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=6lhzDkaKi1w
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

Ik heb nog Wind Waker, Red Dead Redemption, Dead Space, Dragon Age 1 en 2 op het programma dus het duurt nog even voor ik hiermee begin.
Enige nadeel wat ik tot nu toe heb is dus dat het verhaal helaas weinig voorstelt en dat 'ie best makkelijk is (ik ga van de week misschien een graadje hoger zetten), maar voor de rest een game die erg lekker weg speelt.

De uitspraak "het verhaal maakt de RPG", vind ik bij deze persoonlijk ontkracht. Dragon Age: Origins schijnt bijvoorbeeld een meesterverhaal te hebben, maar dat merkte ik amper door die verschrikkelijk saaie, irritante, amateuristische en eentonige combat. Vond Reckoning een zwak verhaal hebben, maar de rest erg relaxt.

Conclusie: heeft naar mijn mening maar twee (weliswaar grote) nadelen: het verhaal vond ik bijster matig en het feit dat je niet overal kunt springen, vond ik erg irritant. Er zijn alleen bepaalde plekken waar je mag springen, zelfs als de sprong maar een halve meter is. Dat is de enige smet op een anders perfecte game play.
Desondanks een goeie game die erg lekker weg speelt, 4*.
Ik ben schijnbaar niet heel snel in dit spel aangezien ik al op 20 uur zit in en nog in de eerste regio zit

Dit is wat een gast net tegen me zegt. En dat vind ik wel behoorlijk droog eigenlijk.
Sowieso krijg ik de indruk dat de gesprekken in deze game behoorlijk droog kunnen zijn, ben net begonnen maar als ze dat vasthouden dan hebben ze mij in ieder geval.
Verder een hele lieflijke kleurrijke stijl die mij erg aanspreekt, en in ieder al gelijk een stuk meer pakt dan een Dragon Age ooit kon.
Kan nog best eens iets worden, dit.
De veelgehoorde kritiek bij deze game gaat er tot zover bij mij niet echt in. Zo hoor je veel over het verhaal. Tot nu toe persoonlijk niets over te klagen. Is het verhaal bij een Zelda of een Skyrim bijvoorbeeld zoveel soeps.
Toch vaak gewoon een vage omlijsting voor het bekende elfjes en tovenaars thema. En zoals ik al zei, daar weet deze game in zijn kleurrijke setting een hele prettige draai aan te geven.
Het is goed vertoeven in deze wereld.
Het pakt een aantal elementen van verschillende soorten games en weet dat heel treffend te combineren. Zo kan je het ook zien als een diepgaande hack en slasher.
Tot zover pakt het mij zelfs meer dan een Skyrim en al helemaal zoals ik al zei dan een Dragon Age.
Ik heb hier zeker een klik mee en vind het toch een beetje vreemd dat dit toch min of meer een flop was. Absoluut een waardig product.
Ik had wel weer eens zin in een lekkere elfjes en tovenaars RPG en dan ben je hier wat mij betreft duidelijk aan het juiste adres.
En daarbij een zeer voldoenend systeem van looten en levelen en je hebt eigenlijk een heel fijn product dat mij nog wel een tijdje bezig kan houden denk ik.
Spot on. Want was ik inderdaad aanvankelijk nog redelijk enthousiast, na verloop van tijd merk je dus dat alle uitdaging eruit gaat en zelfs op hard de vijanden met enkele slagen neergaan zonder enige tegenstand.
Er is niet langer sprake van gevechten, het is alleen nog maar meppen.
Het spel is daarmee voor mij over en vandaar dat ik uitkom op niet meer dan drie sterren.
Jammer.
Zonde ook van zo'n uitstekend vechtsysteem.

Ongeveer een 40 uurtjes ingestoken (ik miss wel de Teeth DLC) en ik moet zeggen ik heb me er absoluut mee vermaakt. Grootste positieve punt is zoals aangehaald de heerlijke combat en de vrijheid die je in het bouwen van je karakter hebt. Ik speelde zelf een thief met enkele punten in de might skilltree en dat beviel me erg goed. De combat was werkelijk heerlijk met het rollen / dodgen en het lekker vloeiend overgaan in combo's en skills. Niet alleen een hoop rpg's mogen zich hier een voorbeeld aan nemen, maar zelfs de designers van het gemiddeld actie spel zouden hier nog wel wat lessen uit kunnen leren.
Verder vind ik het grafisch zeker mooi uitzien. Misschien niet super-gedetailleerd, maar ik vind dit soort gestyleerde look ala World of Warcraft best aangenaam om te zien, en in tegenstelling tot een hoop games die zich zo realistisch mogelijk willen presenteren verouderd het ook minder snel imo. Wel een minpuntje is de muziek - die wordt eigenlijk best spaarzaam gebruikt en zelfs als het al eens op de voorgrond treed is het verre van memorabel.
Overigens vind ik het verhaal ook niet eens zo slecht of saai. Het steekt best goed in elkaar maar omdat ook de wereld vormgegeven is zoals World of Warcraft ben je op een bepaald moment veel meer bezig met sidequests (sommige overigens best aardig - andere weer heel standaard) en het ontdekken van nieuwe area's e.d dan echt aandachtig de hoofdmissies te doen waardoor het best fragmentarisch overkomt en er nooit geen 'druk' achterzit zoals in sommige games dat wel het geval is.
Nou ja. In ieder geval ben ik erg te spreken hierover. Moet ik wel aangezien ik op net wat meer dan een week zoveel tijd erin heb gestoken (iets wat me zelfde gebeurt tegenwoordig). Alleen blijft het ontzettend jammer wat er met de ontwikkelaar gebeurt is en dat er dus geen sequel in het verschiet ligt. (...want ook al heeft het spel een leuke afronding, het heeft tevens iets van 'wordt vervolgd'). Een 4 van mij.
..en ja hoor ik heb het einde gezien

Ongeveer een 40 uurtjes ingestoken (ik miss wel de Teeth DLC) en ik moet zeggen ik heb me er absoluut mee vermaakt. Grootste positieve punt is zoals aangehaald de heerlijke combat en de vrijheid die je in het bouwen van je karakter hebt. Ik speelde zelf een thief met enkele punten in de might skilltree en dat beviel me erg goed. De combat was werkelijk heerlijk met het rollen / dodgen en het lekker vloeiend overgaan in combo's en skills. Niet alleen een hoop rpg's mogen zich hier een voorbeeld aan nemen, maar zelfs de designers van het gemiddeld actie spel zouden hier nog wel wat lessen uit kunnen leren.
Verder vind ik het grafisch zeker mooi uitzien. Misschien niet super-gedetailleerd, maar ik vind dit soort gestyleerde look ala World of Warcraft best aangenaam om te zien, en in tegenstelling tot een hoop games die zich zo realistisch mogelijk willen presenteren verouderd het ook minder snel imo. Wel een minpuntje is de muziek - die wordt eigenlijk best spaarzaam gebruikt en zelfs als het al eens op de voorgrond treed is het verre van memorabel.
Overigens vind ik het verhaal ook niet eens zo slecht of saai. Het steekt best goed in elkaar maar omdat ook de wereld vormgegeven is zoals World of Warcraft ben je op een bepaald moment veel meer bezig met sidequests (sommige overigens best aardig - andere weer heel standaard) en het ontdekken van nieuwe area's e.d dan echt aandachtig de hoofdmissies te doen waardoor het best fragmentarisch overkomt en er nooit geen 'druk' achterzit zoals in sommige games dat wel het geval is.
Nou ja. In ieder geval ben ik erg te spreken hierover. Moet ik wel aangezien ik op net wat meer dan een week zoveel tijd erin heb gestoken (iets wat me zelfde gebeurt tegenwoordig). Alleen blijft het ontzettend jammer wat er met de ontwikkelaar gebeurt is en dat er dus geen sequel in het verschiet ligt. (...want ook al heeft het spel een leuke afronding, het heeft tevens iets van 'wordt vervolgd'). Een 4 van mij.
Ik heb er uiteindelijk 74,5 uur over gedaan. Op welke level eindigde jij dan? Ik kwam uit op level 39.
Ben het grootendeels met je eens, door de vele sidequests en het vele ontdekken versplintert de main quest, je wordt in de main story minder ingezogen.
De wereld is enorm, en je bent echt heel lang bezig alles te ontdekken. Wat ik jammer vond was dat het op een gegeven moment allemaal niet zo meer uitmaakt wat je vindt. Het is zelden beter dan wat je al hebt, en je verkoopt alles maar. Hierdoor bouw je een enorme hoeveelheid cash op, waar je uiteindelijk ook niet zo heel veel mee doet. Ik eindigde het spel met 4.9 miljoen maar kon er niks bijzonders meer van kopen de laatste uren. Gek genoeg bleef de verzameldrang wel en moest ik toch elk kistje openen...
De muziek heeft me niet gestoord, soms was het heel liefelijk en sprookjesachtig, bij de gevechten zwol de muziek aan. Al is deze dan weer wel zo herhalend dat ik het inmiddels wel kan dromen. Wat we wel steeds meer tegen ging staan was het herhalen van omgevingen, vooral de dungeons waren er in wellicht maar in 4 of 5 smaken die qua indeling weliswaar anders waren, maar qua look en feel was het redelijk hetzelfde allemaal. Ook het camerastandpunt stond net verkeerd, waardoor je veelal richting de grond keek ipv de directe omgeving. Maar goed, heel veel spannends miste je dus eigenlijk niet.
Aangezien ik de vreemde neiging heb om te finishen wat ik start heb ik de game toch uitgespeeld, naar het einde toe voelde het wel meer als een 'moetje' maar omdat je toch graag wil levelen is elke vijand een mogelijkheid om XP te vergaren (tip: maak hiervoor gebruik van de Reckoning mode als je Fate-balkje vol zit bij interessante vijanden, dit zorgt voor een flinke boos in je te vergaren XP).
Al met al vermakelijk, niet heel spannend, het wordt nergens moeilijk en met name de omgevingen stellen op den duur teleur. Het vechten blijft wel tof, en je kan lekker snel afwisselen tussen je verschillende skills.
Ik heb er uiteindelijk 74,5 uur over gedaan. Op welke level eindigde jij dan? Ik kwam uit op level 39.
Ik level 40. Heb intussen wel de Teeth of Naros DLC ook erbij gespeeld en zit op een 45 uurtjes. Staan wel nog wel wat side-quests e.d open her en der op de map maar vind het voorlopig wel even welletjes.

De remaster, Re-Reckoning, komt 8 september, met een geplande nieuwe expansion voor in 2021...
Hopelijk een gratis upgrade voor op steam! Net zoals THQ met de remasters van Darksiders en Red Faction deed.
Maar apart om een remaster van te maken. Helemaal met een expansion bijna 10 jaar na dato.

Tijden zijn flink veranderd.

Van mij hadden ze eigenlijk meteen een tweede deel moge maken. X aantal jaren later in de tijd, dezelfde achtergrond, wereld en mechanics etc houdende maar met een nieuw verhaal. Het is zoals aangehaald wel een erg goed en heel erg over het hoofd gezien / ondergewaardeerd spel.
Had ook vaak iets weg van een soort MMORPG. Maar dan single player. Nog net iets meer dan de gemiddelde RPG. En er waren destijds al plannen in die richting. Een vervolg met een eventuele mogelijkheid tot co-opplay ala Diablo of zelfs Borderlands zou een erg leuk idee zijn.