Dark Souls (2011)

Alternatieve titel: Dark Souls: Remastered

Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Namco Bandai en From

De spirituele opvolger van Demon's Souls speelt zich af in één open wereld in plaats van vijf losse werelden. Volharding en beheersing in een gevecht zijn van belang om in leven te blijven. Neem het in je eentje, of samen met een vriend in de co-op multiplayer, op tegen talloze taaie vijanden en maak gebruik van vele nieuwe wapens waaronder; zwaarden, bijlen, speren, pijl en boog en magie.

Chillste farming spot daar bij die forest guardians idd.

Om bij de 2de bell te komen moet je de baas van lower undead burg nog verslaan (voorbij die assassins die je ambushen uit die huisjes), dan krijg je een key om de depths te bereiken.

avatar van solidKevin
Thx Squall. Ik kon het trouwens niet laten om de andere bazen in Darkroot ook te killen, dus dat heb ik dan ook gedaan.

avatar van solidKevin
Gisteren dan eindelijk de 2de bel geluid. Een mooi moment om even een pauze te nemen van Dark Souls en wat andere games te gaan spelen.

Eindelijk de Gargoyle's verslagen en de eerste bel geluid! Ik zat vast bij de Gargoyle's, maar door het co-op systeem heb ik wat hulp gekregen van een vriend en was het zo gebeurt! Nu ben ik een beetje aan het kijken waar ik naartoe moet. Ik ben teruggegaan naar Undead Burg en daar heb ik zo'n tussenbaas verslagen en ben ik naar The Depths gegaan. Hier raakte ik echter heel erg verdwaald en toen drong een vijandelijk persoon mijn wereld binnen en moest ik dus ook nog van hem wegrennen. Na een kwartier heen en weer te rennen, is hij weg gegaan! Denk dat ik de moeite niet waard was..

Toen wilde ik eigenlijk alweer weg uit The Depths, maar had geen idee waar ik naartoe moest en mijn Homeward Bone kan ik ook niet gebruiken. Opeens kwam ik bij een mistmuur en moest ik tegen een baas (net opgezocht: Gaping Dragon) die ik met geen mogelijkheid aankon in mijn huidige staat. Gelukkig werkte mijn Homeward Bone hier wel weer, anders had ik het niet lang uitgehouden! Ik denk dat ik nog maar even terugga naar Darkroot om daar te farmen.

Tot nu toe vind ik het een lastig spel. Niet raar natuurlijk, het staat erom bekend. Ik erger me soms wel aan de camerapositie die net even niet mee wilt werken of de hitdetection en de invisible walls. Dan ben je tegen een baas aan het vechten, wil je door zijn benen heen rollen, heb je opeens een invisible wall. Of ze slaan naast je en nog doen ze damage. Zo ben ik een aantal keer neergegaan bij de Gargoyle's.

PS: Ik kreeg na 7 uur spelen van een vriend te horen hoe ik moest rennen. Hij snapte niet hoe ik zo ver was gekomen zonder ook maar een keer te rennen..

Lol. Dan zul je vast een stength build hebben. Met dex. Build bv zonder te kunnen rennen lijkt me helemaal vervelend.

En DS is vnl in het begin lastig. Begreep helemaal niks van bv humanity e.d. In het begin en deed ik uren over undead burg. Nu loop ik er doorheen

avatar van solidKevin
Ah JustMike ik kan je ergernis over de camera en de onzichtbare muren wel begrijpen. Ik had daar ook last van. Ik moet ook eens een keer doorgaan met de game zeg

Hah hah hah hah ...... {ongemakkelijke NPC lach}

En jawel hoor, na vijf keer proberen is Dark Souls dan eindelijk geklikt met mij. Na het destijds vier keer op de PlayStation 3 te hebben geprobeerd, ben ik nu eindelijk tot het bitterende einde gegaan. Ik haakte destijds vroegtijdig af, te wijten aan andere spellen die de voorkeur kregen en het feit dat ik ervan overtuigd was dat Dark Souls alleen gehyped was door de moeilijkheidsgraad. Maar nu weet ik natuurlijk beter. Ondanks dat ik het nog steeds niet even perfect en feilloos vond, is het toch een uitstekende ervaring gebleken met enkele heel sterke pluspunten, waarvan de heerlijk sfeervolle wereld en het zelf verkennen de grootste zijn.

Ik ben alleen nog steeds van mening dat het soms expres kunstmatig frustrerend wordt gemaakt. Ik bedoel, de eerste keer dat je tegenover een baas staat (dus niet even op YouTube kijken of op een latere speelbeurt), is de kans groot dat je doodgaat. Dat is een feit. Soms duurt het maar een keer of twee voordat je hem dan te pakken hebt, en soms ben je uren bezig. Hoe dan ook, waar ik heen wil is de hele rit die je telkens moet maken als je het laat afweten tijdens zo'n baasgevecht. Nou begrijp ik de initiële reden erachter wel, zo voorkom je dat mensen een sprintje trekken naar de Fog Gate. Maar ik denk dat ik wel bewezen heb dat ik die monsters vóór het baasgevecht kan hebben, en het telkens opnieuw bevechten van deze gasten is niet alleen frustrerend, maar ook repetitief en 't haalt je uit je focus. En laat je die focus nou net nodig hebben bij die baasgevechten.

Hoe dan ook, zal wel aan mij liggen, haha. In het kort:

+ Een heerlijk sfeervolle, vrijwel eenzame en uiterst vijandige wereld.
+ Lordran voelt aan als één geheel door het samenkomende level design.
+ Het vinden van een nieuwe Bonfire na een lange zoektocht is onbeschrijfelijk.
+ Op verkennen gebaseerde gameplay werkt fantastisch. Op een globale beschrijving na krijg je geen fuck te horen waar je naartoe moet, laat staan hoe je er komt. Zoals ’t hoort.
+ Vanwege de constante dreiging loop je heel de tijd als een bangerd met je schild paraat. Die voorzichtigheid maakt 't allemaal nog spannender.
+ Een (qua gevoel) redelijk misplaatst en daardoor juist intens eindgevecht.

- Toch soms "wat oneerlijke" momentjes, zoals bijvoorbeeld de Mimic monsters waar ik de eerste keer meteen een instant-death kreeg zonder enige vorm van waarschuwing.
- Smough en Ornstein waren in mijn eentje echt niet te doen. Is mij pas gelukt met behulp van Summoning, en toen was 't weer relatief makkelijk.
- Sommige bazen zijn de middeleeuwse varianten van bullet sponges.
- PC port is absolute schijt zonder de DSfix mod. Met de mod is het 9 van de 10 keer wel stabiel, in elk geval soepeler dan de PS3 versie.

De pluspunten overrompelen zo’n beetje de minpunten, dus op dit moment staat 4* waarschijnlijk wel vast. Ik ben meteen doorgegaan met NG+ en ik ben benieuwd of ik nog 't een en ander gemist heb in mijn eerste speelbeurt. Op basis daarvan dan misschien een halfje omhoog.

avatar van Maiky
Steam zegt dat de Microsoft Xbox 360-controller sterk wordt aanbevolen voor deze game... Heeft dat inderdaad de voorkeur boven toetsenbord/muis?

avatar van dr channard
Ik denk het wel want volgens mij wilden de makers van deze game helemaal geen PC port maken, maar omdat mensen bleven aandringen hebben ze gewoon een pure port gemaakt. Ik denk zelfs dat de instructies/buttons/interface van de Xbox 360 zijn bewaard gebleven. Dus ja wel een aanrader denk ik

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik dacht dat ik dit ergens had gelezen. Van dat laatste (de interface) ben ik niet zeker , maar de game was oorspronkelijk niet bedoeld voor de PC

Maiky schreef:

Absoluut, ik wil zelfs zo ver gaan dat KB+M nauwelijks tot niet te spelen is. Belachelijk slechte pc port zonder de DSfix mod, maar dat is een visuele mod en heeft dus geen invloed op de besturing. Dark Souls II is wel prima te spelen met KB+M, maar ik blijf (wellicht uit gewenning) de voorkeur geven aan controllers.

Third-party controllers zijn natuurlijk ook goed, hoeft niet per se een officiële Xbox controller te zijn (alhoewel ik die wel de beste vind).

avatar van Maiky
3bdelilah schreef:

Dat is duidelijk! Dan zal ik op jouw advies die controller voor de game kopen. Dank!

Edit: Ik heb trouwens nog ergens een Xbox 360 staan. Ik kan die controller ook aansluiten op de PC dan?

Maiky schreef:

Geen dank. Als het een bekabelde controller is, is het inderdaad gewoon een kwestie van inpluggen in de pc. Dan worden automatisch benodigde drivers geïnstalleerd en binnen een minuutje ben je klaar.

Als het een draadloze controller is, heb je eerst wel een externe receiver nodig. Daar heb ik verder geen ervaring mee, dus dan zou je het best deze stappen kunnen volgen.

avatar van dr channard
Ondertussen deze maar ook gespeeld. Heerlijk spel, net als de tweede. Beide zijn meesterwerken en daarom zet ik dit deel ook in mijn top 10 op een zeer hoge plaats. Ik blijf het zeggen, lang geleden dat ik twee games heb gespeeld die ik echt uren kon spelen. Prachtspel

avatar van 3bdelilah
Dark Souls III hoogstwaarschijnlijk gelekt, ik vind 't er wel legit uit zien: link

avatar van threeohthree
Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met een Souls marathon, en na in 3 dagen Demon Souls (jawel op de PS4) te hebben verslonden, ben ik weer begonnen met de PC versie van Dark Souls. En ondanks dat ik elk deel al volledig grijs gespeeld heb blijft het toch weer genieten geblazen. Van het level design tot de diepgaande lore tot de combat en enemy design het is allemaal tot in de puntjes uitgewerkt.

Ik ben deze playthrough voor een klassieke Greath Scythe dex build gegaan. Het blijft toch wel een van mijn favoriete wapens, en samen met wat wat pyromancies voelt het weer heerlijk authentiek Dark Souls aan. Hierna staat DS2 en DLC's op het programma, en dan hopelijk net op tijd klaar voor het hoofdmenu 'Dark Souls 3'.

avatar van mister-fool
"Let me guess. Fate of the Undead, right? Well, you're not the first"

Dark souls is een Action-RPG die een behoorlijke reputatie heeft opgebouwd door (o.a) de hoge moeilijkheidsgraad. Deze game is echter niet slechts een harde noot om te kraken. Dark Souls weet de aandacht van de speler verdomd goed te grijpen.
Dit is met name het gevolg van de uitstekende leveldesign. Vijanden zijn bijvoorbeeld vaak zo verstopt dat je ze pas laat opmerkt. Hoewel een aantal game-overs hierdoor goedkoop aanvoelt, zorgt het er wel voor dat je als speler rustig de tijd neemt om de levels te doorzoeken. Ik heb haast nog geen spel gespeeld waar ik zo gespannen zocht naar de volgende checkpoint(bonfire). Dit komt deels door de manier waarop de game je jouw souls(waarmee je levels en Item-upgrades koopt) laat verliezen wanneer je gedood wordt. Deze verloren souls kun je later weer oppakken. Ten minste.... als je weer terug weet te keren naar de plek waar je bent afgegaan. Zo staat me het moment nog goed bij dat ik werd gedood door een vuurbal van de zogenaamde hellkite drake en op uiterst voorzichtige wijze mijn waardvolle EXP terug moest veroveren.
Een ander sterk punt is de manier waarop de gamewereld de levels aan elkaar weet te verbinden middels shortcuts. Deartstijl van de levels is trouwens ook erg sterk. Van een typisch D&D-kasteel(Undead Burgh), naar een verlept stinkend krocht als blighttown, tot een welhaast renaissanceachtige stad(Anor Londo). Dit spel geeft mij continue een gevoel van vergane glorie. Alsof ik me bevind in wereld aan de rand van de afgrond. De boss-battles in dit spel versterken dit gevoel. Sommige hebben iets lugubers,(zoals Chaos-with Qualaag) andere zijn juist weer ongelofelijk verdrietig(Syf).
De controls bij dit spel zijn doorgaans erg sterk. Erg gaaf ook dat veel wapens een eigen moveset hebben. De port op de PC is wellicht het enige nadeel van dit spel. Dit spel lijdt namelijk wel een beetje onder de cap van 30 FPS. Daarnaast heb je voor de PC versie echt een controller nodig. De muis en keyboardcontrols zijn ronduit ruk.
Al met al kom ik uit op de volle mep, 5*. Misschien is dit wel het spel dat Half Life 2 gaat verplaatsen als no.1 van mijn top 10. We zullen het zien! Eerst nog maar eens een bepaalde Zonnekoning van zijn troon stoten/ de eindbaas verslaan.

Remi
De laatste tijd helemaal weg van Dark Souls 3 en daarom toch wel heel erg benieuwd naar dit deel. De recensies zijn namelijk erg lovend.
Een tijd opzoek geweest naar dit deel, vandaag bij de GameMania deze kunnen reserveren (used game). Waarschijnlijk even twee weken wachten, maar tot die tijd hou ik me wel met het laatste deel bezig.

avatar van Maarten0402
Dark Souls: Er is zoveel over te vertellen. Behalve het spel zelf wat ik al fenomenaal vind. Begin ik bij iets totaal anders... inspiratie.

Voordat ik Demon's Souls kende kende ik de manga Berserk en voor Berserk natuurlijk "Hellraiser". Gebaseerd op gebaseerd. Maar de overeenkomsten van Dark Souls met Berserk gaan erg ver. Ik heb zo lang een tof Berserk spel gespeeld maar al die games waren het net niet. Dark Souls is het antwoord op Berserk. Als je een grimmige bizarre RPG met een extreme learning curve wilt: Dark Souls!. Ik vind het zelfs beter, want het doet zijn eigen ding. Het haalt inspiratie maar zoveel eigen karakter!. Dark Souls is een game in lange tijd waar ik honderden uren in kan steken en het me nog niet verveeld! Een game zoals het moet!!!

Remi
Vandaag de game op mn Playstation 3 geïnstalleerd. Het leek me wel leuk om even een uurtje te spelen, ook al ben ik nog niet klaar met deel 3.
Dat ene uurtje werd ietsjes langer en voor je het weet is het alweer avond. Vanaf het eerste moment werd ik erin gezogen en wilde ik niets anders dan dit spel spelen...
De graphics vielen het eerste moment wel tegen, maar de sfeer, de spanning en alles erom heen maakt dat zeker goed.

avatar van Maarten0402
Erg herkenbaar Remi. Van tevoren de intentie hebben "ach ik maak het niet te laat en doe het een uurtje of twee". Minstens het dubbele wordt het .

avatar van mister-fool
Maarten0402. Door Dark souls ben ik ook geïnteresseerd in Berserk. Ik ben eigenlijk meer een liefhebber van animé, dan van manga, maar Berserk is helaas nooit echt adequaat geanimeerd.

avatar van Maarten0402
Grappig mister-fool. Bij mij is het omgekeerd. Door Berserk ben ik in Dark Souls geïnteresseerd geraakt .
Ik ben sinds een tijdje weer opnieuw begonnen met twee andere classes die ik nog niet gedaan had: Wanderer en Cleric. Ben nu meer met de Wanderer verdergegaan.

Ja Berserk is wel apart qua manga. Niet je typische manga. Tekenstijl is erg duister en grof en gezichten en lichamen zijn niet zo vloeiend als bij de meeste manga's (waar de Japanse tekenstijl om bekend is).
Berserk doet dan ook nog eens denken aan een Westerse Middeleeuwse setting.
Veel herkenbare dingen die ook in Dark Souls terugkomen zijn bijvoorbeeld de Behelit afbeelding 1 afbeelding 2. Redelijk herkenbaar als Red, Blue en Black Eye Orb in Dark Souls.

De manga vind ik wel het gaafst. De tekenstijl is hier het meest gedetailleerd en sommige apostles (demonen) hebben hele aparte vormen.

De animeserie uit 1997-1998 vind ik daarna nog wel goed (mede door de sterke soundtrack van Susumu Hirasawa).

De anime films vond ik al wat minder, maar de nieuwe anime serie laat ik links liggen.
Afschuwelijke CGI en hele slechte shots.

Games van Berserk ook niet slecht, toch?
Heb van de Dreamcast game erg genoten. En die op de PS2 heeft ook een erg positieve review.
Komt ook nog, volgende maand, een nieuwe musou game van uit: Berserk (2016)

Maar eh, back on-topic: Welcome to Lordran, Good Luck!

Remi
Het is me nu twee voorgekomen dat wanneer ik vlak bij een bonfire ben, ik de volgende melding krijg; "A dark spirit had arrived in your world". Nog geen twee tellen later word ik afgemaakt door een of andere rode ridder, die 100x sterker is dan ik.
Ik speel niet online en vraag geen hulp. Kan ik dit ergens uitzetten?

Hey Remi. Het kan aan twee dingen liggen:

1) Als je toch connected bent met internet, maar in offline modes speelt en je humanity hebt gebruikt dat actief is (kun je zien als de humanity meter naast je HP en Stamina meter die dan wit is i.p.v. grijs, want als ie grijs is dan ben je hollowed).

2) Je bent inderdaad compleet offline en niet connected met internet, maar ook je humanity hier weer actief dan kan het een NPC invader zijn (bijv. Maneater Mildred in Blighttown).

Jop, er zijn ook scripted invasions, als je human bent kan je hulp summonen voor bosses, maar ook invaded worden door dark spirits. De eerste hiervan, Mildred idd, is best makkelijk te parryen en backstabben, maar die muggen f'en het wel flink op...

Remi schreef:
Ik speel niet online en vraag geen hulp. Kan ik dit ergens uitzetten?

Zoals Maarten half heeft uitgelegd ligt het aan je huidige vorm. Je kan wel gewoon Humanity gebruiken voor health of andere zaken, maar zodra je er een bij een Bonfire gebruikt voor Reverse Hollowing (terug naar je mensenvorm), dan kan je -zoals Squall al zei- op bepaalde scripted plekken ingevallen worden door NPCs. Ook al speel je dus offline. Je kan dit niet uitschakelen. Als je liever geen NPC invasions hebt, moet je geen gebruikmaken van Reverse Hollowing. Dan kan je alles solo doen.

Als je even niet weet wat je bent, kan je gewoon naar het gezicht/lichaam van je character kijken. Ziet ie eruit als een zombie dan is ie Hollow (invaded worden niet mogelijk), ziet ie er normaal menselijk uit dan ben je weer Human (invaded worden wel mogelijk).

avatar van Maarten0402
Wat 3bdelilah nog even extra bevestigd.

Dacht eerst ook nog aan een "sin", maar dan krijg je een blauwe invader i.p.v. een rode zoals Remi al aangaf.

avatar van Maarten0402
Overigens is Maneater Mildred niet de eerste, er is ook een Knight in The Depths (ben de naam even kwijt), dat heb ik bij anderen playthroughs gezien alleen ben ik toevallig in The Depths altijd Hollowed, omdat ik die area inmiddels kan dromen en daar geen behoefte heb om summoners en invaders te hebben.

avatar van Maarten0402
Die muggen in Blighttown inderdaad... Tjonge jonge jonge, alsof ze in mijn huis al niet irritant genoeg zijn wordt je er daar ook nog ff mee geconfronteerd XD.