Dark Souls (2011)

Alternatieve titel: Dark Souls: Remastered

Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Namco Bandai en From

De spirituele opvolger van Demon's Souls speelt zich af in één open wereld in plaats van vijf losse werelden. Volharding en beheersing in een gevecht zijn van belang om in leven te blijven. Neem het in je eentje, of samen met een vriend in de co-op multiplayer, op tegen talloze taaie vijanden en maak gebruik van vele nieuwe wapens waaronder; zwaarden, bijlen, speren, pijl en boog en magie.

kiriyama
Ik moet eerlijk zeggen dat de gameplay videos me tot dusver erg tegenvallen. Ik snap wel dat een deel van de kracht van de 'Souls' serie wordt gehaald uit de taaie opdrachten erin, maar dit leunt toch wat teveel op goedkope trucjes. Vallen die je de eerste keer bijvoorbeeld niet kunt ontwijken, erg flauw vind ik het. Ik heb niets tegen een moeilijk spel, maar zorg dan iniedergeval dat het een beetje eerlijk blijft, zoals bij Ninja Gaiden. Dit ziet er op momenten gewoon te goedkoop uit.

avatar van threeohthree
Sterker nog, ik gok dat deze (potentiële) trucjes in de loop van tijd juist voorspelbaar worden waardoor men er op gaat anticiperen. Maar goed, dat dacht ik aanvankelijk ook van Demon's Soul's. Het blijft afwachten, maar Demon's Souls heeft wat mij betreft genoeg krediet om in ieder geval gewoon de Collector's Edition te pre orderen.

Wat die trucjes betreft, ik vond het bij Demon's souls wel mee vallen, of heb jij dat anders ervaren?

kiriyama
Nog niet gespeeld, maar heb wel wat gameplay videos gezien en daar ben ik het inderdaad ook niet tegen gekomen. Sfeertje lijkt me in dit deel trouwens ook iets minder. Deze vakantie moet Demon's souls eraan geloven.

avatar van threeohthree
Shit, ik dacht, die is naar bed, ik kan vlug mijn warrige bericht even editten, maar helaas, ach de essentie blijft hetzelfde. Maar goed, daar zul je ook wel een hele zomervakantie voor nodig hebben.
Ik kijk i.i.g. reikhalzend uit naar je frustraties.

avatar van jellecomicgek72
Hoorde in een item op gamekings dat Dark Souls een soort van checkpoints gaat hebben Mijn god, dan ga ik hem misschien nog aanschaffen ook als dat echt zo blijkt te zijn.

avatar van R_rodeo
Ik heb het spel al ge-preordered en ik kan echt niet wachten. De toewijding die het spel nodig heeft en de moeilijkheidsgraad lijken mij echt buitengewoon interessant. Ik heb demon souls nog nooit gespeeld, dus ik laat me gewoon lekker verrassen. 7 oktober!

R_rodeo schreef:

Als je een geduldige speler bent, zul je dit wel waarderen denk ik.
Weet niet of je bekend bent met diablo? maar het is in feite diablo in third person en uiteraard nog moeilijker.
Ik haal hem eerst niet, ik kon niet door demons souls komen, dus heb nu ff geen zin in dat moeilijke, 100x doodgaan op steeds dezelfde plek is geen pleziertje.

Scores zijn wel weer hoog bij recensies en users.

avatar van R_rodeo
Ik ben alles behalve geduldig . ik probeer door middel van dit spel mijn (inner) geduld te ontdekken. Ik word gewoon moe van spellen waarbij je ze op very hard zet en met een kleine moeite uit kunt spelen. Als ik Dark Souls heb uitgespeeld(ja inderdaad, die is gek) dan wil ik kunnen zeggen van, nou dat heb ik toch knap gedaan. Bij andere games heb ik dat niet en Dark Souls lijkt mij gewoon een game met leuke gameplay. Het is totaal iets anders dan wat we gewend zijn van de moderne RPG´s. Ooh ja, ik heb diablo nog nooit gespeeld, misschien ook maar eens een keer proberen

avatar van AvMerode
Deze schijnt veel moeilijker te zijn dan demons souls, natuurlijk mag je het proberen, maar wel online in co-op spelen, anders gaat het je niet lukken.

Ik zit wel te twijfelen over dit spel, demons souls haakte ik alleen af op het laatst, moest toen vijanden verslaan door middel van glitches ontdekken.
In demons souls verlies je alle soul punten als je doodgaat en believe me, dat gebeurt echt vaak.
Soul punten gebruik je voor het upgraden van stamina en strength etc. en één zo'n upgrade kost al aardig wat, dus of je herhaalt steeds één level (wat gigantisch lang duurt, helemaal als je weer doodgaat omdat je één klein foutje maakt) of je gaat in één stuk door, maar dat is zelfmoord.
Je kunt je souls natuurlijk wel weer terughalen, maar dat hangt ook van de plek af waar je bent doodgegaan, anders word je weer gekilled door bijvoorbeeld een boss en dan verlies je alle soul punten.
Ik weet niet hoe het zit in Dark Souls, maar las wel dat er veel aan toegevoegd is.

In demons souls hoefde je niet alle levels te verslaan om het spel uit te spelen, maar ik ging wel voor het uitspelen van alle levels, maar dat lukte me alleen niet. (en online ging er op het laatste niemand meer joinen, dus toen moest het alleen gebeuren).

Dark Souls is dit keer wel een free roaming wereld, dus dat spreekt me wel meer aan.
Maar onderschat dit echt niet R_rodeo, als je moeilijk/pittig denkt, denk er dan nog maar eens extreem explosief pittig bij op, want dit is echt niet voor de zwakkere zielen (niet dat ik je een zwakke ziel noem, helemaal niet).
De reden waarom ik zwakke ziel zeg is omdat je zelf al aangeeft dat je geen geduldige speler bent, ja dan is dark souls denk ik echt niks voor je, maar misschien heb ik het verkeerd.
Je moet wel veel magie gebruiken, anders heb je geen schijn van kans.

Er zijn slowdowns op veel momenten wanneer het druk word in het scherm (teveel vijanden tegelijk).
Maar ik weet niet of dat geldt voor zowel x360 als ps3? want heb namelijk beide consoles, dus daar gaat het me ff om welke minder of geen slowdowns heeft (waarschijnlijk de x360 versie).

Misschien dat ik hem wel tegelijk met Rage ga aanschaffen, zit alleen tussen console versies te twijfelen van beide games.

avatar van R_rodeo
Bedankt voor de tip, AvMerode. Ik koop meestal spellen met een lange levensduur en dan is Dark Souls een goeie keus. Dark Souls is niet een game wat je zomaar even uitspeelt. Zodra ik het spel binnen heb, ga ik het uitvoerig spelen. Een reviewtje volgt dus nog!

R_rodeo schreef:

Klopt, eerste playthrough van Dark Souls schijnt 60 uur te uren, houd je wel een lange tijd bezig.

Onderstaand text is van de reviewer van ign:

The reviewer's job is difficult when it comes to a game like Dark Souls.
I simply can't unreservedly recommend that you buy it.
It's not a game that you play to relax.
It doesn't care in the slightest about whether you're enjoying yourself, and it doesn't give a fig for your notions of entertainment or your mental well-being.
If you just play games for fun, this isn't for you, and no amount of insistence on my part is going to change that.
But if you're interested in the limits of the videogame form – to see just how focused, how pure and how uncompromising in its vision a game can be – Dark Souls is unmissable.
If you take the time get into Dark Souls' mindset, to begin to understand the twisted way in which it operates and taste the rewards behind its cruellest challenges, this is one of the most thrilling, most fascinating and most completely absorbing experiences in gaming.

Heb de hele review gelezen en het is dit keer minder gefocust op magie, en komt nu meer op combat aan.

Ik heb hem nu samen met Rage gepre-orderd, allebei voor ps3 toch maar, ze hebben veel dingen verbeterd, maar ook wel weer moeilijker gemaakt. (vanwege meer gebrek aan magie en wat online aanpassingen)

Ik vond in Demons Souls het gebruik van magie juist zo extreem, ben al niet zo'n magie liefhebber, gewoon als conan tekeergaan.
R_rodeo, nooit de vijanden (vooral de boss fights) onderschatten, anders ga je gelijk plat.

avatar van R_rodeo
Maar goed ook, dat er minder gebruik wordt gemaakt van magie. Dus dat betekent automatisch al, dat Dark Souls moeilijker wordt dan zijn voorganger. Op mijn PS3 speel ik meestal spellen zoals: COD, God of War, Assassins creed etc. Daarbij kan je als een hersenloze gek aan de gang gaan. Daar zal hier geen sprake zijn, dus dat zal wel even moeten wennen.

Ik laat me gewoon verrassen en ik zal de moed niet zomaar opgeven tijdens het spelen(teminste dat is mijn streven )

avatar van AvMerode
Mooi man de games die je opnoemt zijn inderdaad wel erg makkelijk, vooral assassins creed.
Weet niet of je bekend bent met ninja gaiden voor de xbox? maar demons souls is in ieder geval 3x pittiger dan ninja gaiden voor xbox.
Dus moet je nagaan dat dark souls er nog eens een klein stapje bovenop doet.

avatar van R_rodeo
Ik heb ooit een demo van Ninja Gaiden op de PS3 gespeeld en die was volgens mij vrij pittig. Het is ook al weer een paar jaar geleden, dus weet niet zeker of het aan het spel lag, of aan mijzelf. Denk een beetje van beide, want ik was net een kamikaze piloot die op alle knoppen zat te rammen

Ik kan er gewoon gif op innemen, dat dit spel mij mateloos zal frustreren . De aantrekkingskracht hiervan is wel dat je 100% gefocust moet zijn wil je progressie maken. En als je progressie maakt geeft dat voldoening en dat voelt gewoon goed . God of War heb ik op very hard kunnen uitspelen, maar (vond ik) niet moeilijk. Mijn verwachting is dat dit gewoon het moeilijkste spel is, wat ik ooit heb gespeeld.

MikeMannuh
Ik moet ten eerste even zeggen dat ik Demon's Souls niet heb gespeeld en Dark Souls natuurlijk ook nog niet. Ik heb Dark Souls inmiddels wel gepreordered en ik heb al een groot aantal minuten gameplay footage gekeken, maar voor zover ik kan beoordelen van de beelden is de vergelijking met Ninja Gaiden misschien wel wat ver gezocht.

Ik heb Ninja Gaiden 2 nu bijna uitgespeeld op Master Ninja mode en uit alles lijkt me toch dat Dark Souls een stuk makkelijker zal zijn dan NG2. De gameplay is langzamer, de attacks van enemies kun je redelijk goed inschatten, je kan enemies blocken en een counterattack doen, iets wat in NG2 niet van toepassing is. Met het bonfire systeem heb je een soort van safe haven waar je gewoon iedere keer je potions kan laten bijvullen en ook al respawnen alle enemies dan, je krijgt in principe gewoon een mogelijkheid om opnieuw te beginnen. Als je in NG2 op master ninja een keer verkeerd een save maakt een een health shrine gebruikt terwijl je die later misschien nog nodig had kun je toch echt weer een paar saves terug opnieuw beginnen.

Ik denk dat Dark Souls wel een uitdaging wordt, maar wat ik tot nu toe van de gameplay heb gezien lijkt me niet dat het onmogelijk gaat worden.

avatar van AvMerode
Haha, ik had het over de moeilijkheidsgraad van ninja gaiden, niet de game-play.
Ik was ver met demons souls en ik kan je inderdaad zeggen dat het niet op ninja gaiden lijkt, ik doelde meer op de moeilijkheidsgraad en dat 3x verdubbelen.

MikeMannuh
Wat een game moeilijk maakt is de gameplay, daarom als je een vergelijking wil trekken met de moeilijkheidsgraad van games ga je de gameplay vergelijken lijkt me.

Wat NG zo ontzettend moeilijk maakt is het groot aantal enemies die je constant voor je neus geschoteld krijgt, in meerdere waves, gepaard met projectile spam en de mega snelle gameplay. De vergelijking die ik maak met Dark Souls is dat ik tot nu toe nog nergens heb gezien dat je meer dan 3 enemies voor je kiezen krijgt, de gameplay redelijk traag is (genoeg tijd om enemy moves te herkennen en te dodgen/blocken, en vervolgens een tegenattack doen) en dark souls opzich een meer vergevingsgezind save systeem heeft.

avatar van Tsjo-Wi
MikeMannuh, laat je niet gek maken door de gameplaybeelden die je ziet, want als je de moeilijkheidsgraad onderschat dan zul je alleen maar meer gefrustreerd raken als je hem uiteindelijk speelt. Deze game zal veel moeilijker worden dan Ninja Gaiden 2, net als Demon's Souls dat was. En dat heeft niks te maken met het aantal enemies dat je tegenover je krijgt. Vijanden in Demons souls zijn gewoon belachelijk sterk, ze kunnen elk moment je guard breken en je in 1 hit afmaken. En dan heb ik het slechts over de gewone vijanden, want de echte uitdaging zit natuurlijk in de epische bossfights. Daarbij vergeleken zijn de bossfights uit NG echt een walk in the park...

De game is gewoon onvergeeflijk en niet te vergelijken met andere games. Wat je zegt over de gameplay is echter voor een deel wel relevant. De game is namelijk extreem pittig maar niet oneerlijk. Het is mogelijk om de aanvalspatronen te leren herkennen en gewoon flink te trainen in combat. Dit vereist echter zo ongelooflijk veel geduld en inspanning, iets dat de meeste spelers niet op kunnen brengen.

avatar van jirachi04
Lijkt me best een chique spel. Misschien ga ik het wel kopen als ie goedkoper is.

Tsjo-Wi schreef:

Ja het enige wat ik hier vooralsnog op kan zeggen is 'we zullen het zien', maar eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen NG2 nog nooit op Master Ninja hebben gespeeld. Als je hem gaat vergelijken met een NG2 op Acolyte, de enige game mode die beschikbaar is als je de game de eerste keer speelt, dan kan ik me voorstellen dat Dark Souls moeilijker gaat zijn, aangezien die game mode een eitje was. Maar goed, zoals ik zei...we zullen het zien. Nog een paar daagjes.

avatar van AvMerode
Kevin VanOrd van gamespot gaf een 9.5, erg heavy, want hij is normaal gesproken erg kritisch, helemaal als het op prequel's of sequel's aankomt.

Met VanOrd ben ik het nooit helemaal eens eigenlijk. Zeker met de review van Aliens vs. Predator nog in het achterhoofd. Erg onderschatte game.

AvMerode schreef:

Is dat niet juist slecht nieuws? Ik volg gamespot/IGN/whatnot niet zo, dus ik weet niet precies wat hun criteria zijn, maar positieve kritieken zou vooral betekenen dat de game erg toegankelijk is geworden, en iemand die Demon's Souls letterlijk kapot heeft gespeeld zit daar eigenlijk niet echt op te wachten. Ik hoop gewoon dat From met de druk kan om gaan er niet commerciële franchise van maakt.

Wassup ! schreef:

Klopt, AVP werd dik afgekraakt door VanOrd, maar hij is dan ook meer een RPG kenner, niet een FPS kenner.
Het probleem is alleen dat ie zo nu en dan wel wat FPSers in zijn handen krijgt gedrukt, en die krijgen het bij hem vaak zwaar te verduren vergeleken met de rpg's.

Ik weet het niet threeohthree, VanOrd gaf demons souls een 9 en dark souls een 9.5, maar of dat betekend dat de game toegankelijker is geworden, geen idee.
Ik heb de hele ign review wel gelezen en volgens die reviewer hebben ze aardig wat verbeterd en aangepast, het meer gebrek aan magie vind ik wel een goed ding.
Daarnaast is de combat nu erg precies, je haalt dus beter uit en dus is de combat toegankelijker dan die van demons souls.
Beter checkpoint systeem maakt het ook toegankelijker, maar nog steeds heb je dat je je souls achterlaat op de plek waar je doodgaat.
Dit keer dus free roaming wereld, het schijnt erg mooi (met uiteraard enge sfeer erdoorheen) te zijn die grote wereld.
Je zoekt je eigen verhaal gewoon op, want het is nog meer exploren dan dat van demons souls.
Er is zo nu en dan wel slow down volgens reviewers, en van wat ik zag via video's, gaat de frame-rate wel extreem naar beneden, valt wel op, maar het is niet constant gelukkig.

avatar van R_rodeo
Mijn bestelling van Dark Souls, is nu onderweg zegt mijn webwinkel. Waarom staat er eigenlijk op alle websites 7 oktober, terwijl deze 5 al wordt verzonden... .

Ik heb er geen problemen meer hoor, ben gewoon nieuwsgierig .

avatar van threeohthree
Heb hem ook morgen binnen. Hij ligt overigens al in alle winkels, echter nog niet in de verkoop.

avatar van R_rodeo
Ik heb het in een buitenlandse winkel besteld, dus die van mij zal iets later binnenkomen . Ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen threeohthree .

MikeMannuh
Ik hoop dat ik morgen ook al mn smsje van gamemania krijg. Meestal kun je hem wel een dag voor de officiele release date komen halen als het niet om mega grote releases gaat.

avatar van threeohthree
Wees blij, ik denk dat ik vannacht amper kan slapen omdat ik nog geen character heb kunnen kiezen.