Uncharted: Golden Abyss (2011)

PlayStation Vita

Ontwikkeld door Sony en Bend

Nathan Drake gaat op onderzoek uit om het geheim achter een mysterieuze massale slachting van een Spaanse expeditie, die ruim 400 jaar geleden plaatsvond, te ontrafelen. Tijdens zijn zoektocht belandt hij in een rivalenstrijd tussen zijn oude vriend Jason Dante en Marisa Chase, de kleindochter van een bekende archeoloog, wiens grootvader plotseling verdwenen is.

Heb er zin in!

avatar van wiiplayer
Jij koopt de Vita zie ik?

avatar van jirachi04
Ik denk 't wel als ie wat goedkoper is.

avatar van wiiplayer
JIj zal de Vita niet binnenkort kopen zie ik?

avatar van jirachi04
Niet binnenkort ,maar wel ergens in de toekomst als er wat meer toppertjes zijn en natuurlijk (net gezegd) goedkoper.

spelfreak
jirachi04 schreef:
even off-topic maar de vita is best goedkoop (in ieder geval goedkoper dan verwacht) 250 voor zon stukje hardware... is toch niet zoooo duur

avatar van jirachi04
Voor mijn portemonnee wel.

nu alweer een nieuwe gepland?

kiriyama
JustMike schreef:
nu alweer een nieuwe gepland?

Handheld en niet door Naughty Dog. Beelden hiervan zien er goed uit, maar verbleken toch echt bij de pracht en praal van U3.

avatar van wiiplayer
Dat het niet door Naughty Dog is vind ik aan de ene kant goed omdat het dan niet op reportoir van ND verschijnt maar aan de andere kant maken zijn natuurlijk wel de beste games. Maar de Jak spin-off Daxter voor de handheld vind ik nog steeds de beste PSP game ooit. Ik denk dat dit wel snor zit.

Maar nogmaals, net als bij de God of War games, hou ik er niet van dat ze met het verhaal gaan knoeien met dit soort handheld games.

kiriyama schreef:

Ik dacht dat vita een soort van PS4 was, maar het is meer een psp achtig iets ofzo.
en ik zag idd nog niet dat hij niet van naughty dog was.

Trailer. Ziet er indrukwekkend uit voor een portable game.
Nog een weekje...

Winkelwagentje review?

1e uncharted ervaring ooit op mijn 1e playstation ooit. Erg tof en lang avontuur op een erg gaaf apparaat. 4*

Ik heb dus geen idee hoe de andere uncharted delen zijn, dus zie dit als een zeer objectieve stem

Golden Abyss is nog het beste te vergelijken met Drake's Fortune. Het spel pakt niet uit met grootse set-pieces zoals in Uncharted 2 en 3 het geval is, maar legt de nadruk weer meer op schatzoeken en puzzels. Het is een echte showcase voor de Playstation Vita; waarbij de sixaxis motion controls en touch controls op handige wijze worden toegepast.

Ondanks dat er weinig variatie zit in de locaties, zijn de graphics best imponerend. De Vita is echt een powerhouse onder de handhelds. Wat me buiten de mooie vergezichten vooral is bijgebleven is hoe mooi het water eruit ziet; de roeiscene's zijn -naast een momentje van ontspanning- ook een visueel hoogtepuntje.

Het ontbreken van multiplayer is geen gemis. De singleplayer campagne is behoorlijk (36 hoofdstukken als ik me niet vergis), en zit weer boordevol treasures, welke ook nog eens allemaal deel uitmaken van afzonderlijke 'mysteries'. Het beperkt zich tevens niet tot schatzoeken, maar ook het maken van foto's en tekeningen met houtskool.

De besturing went snel. Het gemak van de motion- en touch controls ook. Ook de twee analoge sticks voelen best goed aan. Puntje van kritiek zijn de quicktime events welke voor mijn gevoel veel te lang duren en één enkele stotterring in de frame rate tegen het einde van de game.

Heb de game nu eenmaal uitgespeeld op 'normal'. Ben benieuwd hoe 'crushing' zich verhoudt met de andere -Uncharted spellen. Dat zal vermoedelijk in de tweede helft van de game nog een pittige klus worden.

Dit moet je niet vergelijken met de ps 3 versies, al beweerde ze dat de ps vita een soort ps 3 handheld was, maar het is een heerlijke game en voor het eerst heb ik toch echt gevoel dat ik op een handheld echt aan het gamen ben.

Fantastische game, speelt zeer zeer goed op de ps vita!

spelfreak
Nice nieuwe Ps vita bundel Deze game + ps vita wifi + 4 gb memory card voor nog steeds 250! Komt goed uit

Ik sluit me grotendeels aan bij Winkelwagentje, maar heb wel enkele kanttekeningen.

Een aantal gameplay-elementen die veelvuldig terugkomen, gaan snel vervelen. Ik denk met name aan het krassen met houtskool en de quick-time-events, waarbij er met de vinger over het scherm moet worden gestreken. Die laatste vind ik zelfs stomvervelend want ze haalden alle vaart uit de gevechten. Daarnaast vind ik het vele klimmen op den duur saai worden. We hebben het al drie keer gezien op de consoles en het nieuwtje is er wat mij betreft nu ruimschoots vanaf. Het wordt tijd voor wat anders en gelukkig lijkt Naughty Dog (ontwikkelaar van de eerste drie Uncharted titels) dit ook in te zien, aangezien ze het met hun volgende game 'The Last of Us' over een andere boeg lijken te gaan gooien.

Zoals bij veel third-person shooters gaat het richten wat lastig omdat de crosshair niet zo snel op de vijand gezet is als bij een first-person shooter (waarin je vanzelf al in de goede richting kijkt). Maar toch kan ik me niet herinneren dat ik hier bij de andere Uncharted-delen zo veel last van had als bij deze titel. Mogelijk heeft dit dus ook wel te maken met de kleine analoge sticks op de Vita. Maar omdat ik met de demo van Resistance, een first person shooter, op de Vita geen moeite had, lijkt het toch op zijn minst gedeeltelijk aan deze game te liggen.
Ik werd het gezwabber met de camera op een gegeven moment zat en heb hem toen maar op auto-aim gezet. Op deze manier zijn de shoot-outs goed te doen, maar uiteindelijk toch te makkelijk en saai (ik speelde hem op normal). De laatste chapters heb ik daarom weer zonder auto-aim gespeeld en toen ervaarde ik aanzienlijk meer uitdaging. Ik speel de game nu opnieuw in hard, zonder auto-aim en daar wordt de game echt beter van. Dus mogelijk gaat mijn waardering van 3,5 * nog omhoog. Al met al een game die vrij lekker wegspeelt en er mooi uit ziet, maar niet voldoende in de buurt komt van de ervaring die zijn console-broers leverden.