menu

Asura's Wrath (2012)

mijn stem
3,88 (17)
17 stemmen

PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Adventure
single player

Ontwikkeld door CyberConnect2
Uitgegeven door Capcom

Ooit werd hij aanbeden, tot hij verraden werd door de andere Goden en zijn kracht verloor. Verteerd van woede door het onrecht dat hem is aangedaan zweert Asura wraak. Hij weet dat hij zijn razernij in zijn voordeel kan gebruiken in de strijd tegen zijn vijanden. Asura is onbevreesd en gebruikt verwoestende aanvallen als hij de strijd aangaat tegen tal van vijanden, waaronder creaturen die zo groot zijn als een planeet.

zoeken in:
avatar van Hadouken
4,0
Voordat je deze game in huis haalt is het, ik kan wel met zekerheid zeggen, een vereiste om van animé te houden dan wel te aanbidden. Ook moet je niet verwachten dat je tientallen uren op knoppen aan het rammen bent. Want dat duurde bij elkaar misschien slechts anderhalf uur. De rest van de tijd is het vrij relaxt achterover leunen en kijken naar overdreven, Dragon Ball Z-achtige actie. En dat is vet!

De intro begint al meteen explosief waarbij de hele planeet is betrokken bij een oorlog tegen de Gohma; giftige wezens die uit de Aarde kruipen en de beschaving aanvallen. Het is aan de acht demigoden om hen te stoppen. Hoofdrolspeler Asura wordt echter verraden en het hele spel veranderd in een wraaktocht. Asura vind ik een meer dan geslaagd character met een oneindige hoeveelheid woede in zich die meer dan eens volledig uitbarst. Ook tussen de andere goden zitten een aantal leuke personages zoals Yasha, Augus en Deus.

Grafisch gezien wisselt de game een beetje, maar het is gelukkig nooit echt lelijk. Character design is sowieso vet en cutscenes zien er mooi uit. Toch wil de framerate nog wel eens dalen als er teveel op het scherm gebeurd en de animaties en stemmen van de gewone bevolking was een dieptepunt. Het leek wel alsof ze rechtstreeks uit de Sims zijn komen lopen. De game is geheel speelbaar met Japanse stemmen, al s het dam weer jammer dat de lipsync af en toe gruwelijk mis zit. De achtergrondmuziek is ook meer dan geslaagd. Van heldhaftige westerndeuntjes tot prachtige, emotionele vocals.

Zoals gezegd is het dus een soort interactieve animéseries. De game bestaat uit achttien episodes (excl. DLC) van ieder zo'n twintig minuten. Vooraf aan iedere episode wordt er een flashforward weggegeven en middenin de episode zit een cliffhanger waarna er de zogenaamde pauze zit. Tussen de episodes door word je blij gemaakt door schitterend artwork die het verhaal iets verder uit de doeken doet. In combinatie met de muziek, nogmaals, prachtig.

In de vele cutscenes waarvan je zult genieten is het de bedoeling bepaalde acties te timen door middel van een Quick Time Event. Op het juiste moment op kruisje drukken vult je Burst meter om even later in totale rage uit te barsten. Vaak leuk, af en toe een beetje jammer als je net achterover leunt om van de scene te genieten en er opeens een icoontje verschijnt en te laat bent. Kuso!
Uiteraard zijn er ook sequences waar je daadwerkelijk klappen mag verkopen. Dit betekent vaak een beetje hersenloos op knopjes slaan, want heel veel variatie is er niet. Je kunt schieten, wat je in gevechten niet vaak zult gebruiken, slaan en een heavy attack uitvoeren. Wat de gevechten boeiend houdt zijn de vele counterattacks die op je beeld verschijnen (druk snel op een knop) en de enorme explosiviteit waarmee dat gepaard gaat. Meer dan eens vlieg je over de hele planeet in een gevecht om vervolgens je weer schrap te zetten en de aanval in te zetten tegen een vijand die zelfs groter is dan de aardkloot! Toppunt is de Burst meter dus. Wanneer deze vol is volgt er een allesvernietigende blow die vaak meteen de volgende scene inluidt. Het komt er op neer dat je je Burst meter sneller vol moet krijgen dan je levensbalk op is. Overigens is dat niet zo heel moeilijk, want uitdagend wordt het nooit echt op Normal, alleen de eindbaas.

Ik herhaal; op Normal. Want na iedere episode krijg je een stempel opgedrukt van waarbij S het beste is. En dat gaat je niet zomaar lukken, zeker niet op Hard. Dit zorgt ook voor veel replaywaarde, al is het meest frustrerend nog dat er geen simpele herstart knop is. Als je voor de hoogste rank gaat en denkt halverwege iets te hebben verpest zul je de episode opnieuw moeten opstarten, en weer door de vele scenes moeten skippen. Duurt mij echt te lang, eerlijk gezegd. Daarnaast zijn er nog trophies, artwork, characterinfo's, filmpjes en soorten levensbalkjes vrij te spelen. Genoeg te doen dus.

De downloadable content is ook de moeite waard. Episode Pack IV moet ik op moment van schrijven nog spelen, maar de Lost Episodes tegen Ryu en vooral Akuma zijn heel erg tof. Al moet ik zeggen dat ik hier voor het eerst echt een block button miste. De geanimeerde afleveringen (11.5 en 15.5) geven meer uitleg tussen de betreffende episodes.
Asura's Wrath is dus niet heel lang, maar wel één met wat replay value. Verder is het verhaal meeslepend, characters interessant en de gevechten enorm spectaculair. Voor sommige kan er echter te weinig echte gameplay in zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:36 uur

geplaatst: vandaag om 11:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.