Asura's Wrath (2012)

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door CyberConnect2
Uitgegeven door Capcom

Ooit werd hij aanbeden, tot hij verraden werd door de andere Goden en zijn kracht verloor. Verteerd van woede door het onrecht dat hem is aangedaan zweert Asura wraak. Hij weet dat hij zijn razernij in zijn voordeel kan gebruiken in de strijd tegen zijn vijanden. Asura is onbevreesd en gebruikt verwoestende aanvallen als hij de strijd aangaat tegen tal van vijanden, waaronder creaturen die zo groot zijn als een planeet.

kiriyama
Ben net begonnen en dit is inderdaad Dragon Ball Z keer tien. Asura is lekker badass, wraak verhaaltje is amusant en de episodes zijn (nu nog) kort genoeg om telkens nog een extra te willen spelen. Zit nog erg weinig gameplay in, maar ik kan me er niet aan storen. QTE's werken goed en passen voor mijn gevoel ook wel bij het spel. Stijltje is niet helemaal mijn ding, maar wel knap en consistent gebruikt met een paar leuke touches. Ook de voorfilmpjes zijn erg leuk.

Eigenlijk jammer dat dit spel er nu pas is. In de tijd dat DBZ hot was had dit waarschijnlijk stukken beter verkocht, en had ik er zelf ook nog meer van genoten. Toch is dit een heerlijk spelletje waar ik waarschijnlijk nog veel plezier aan zal beleven. Mensen die van actiespellen houden moeten dit spel toch echt eens een kans geven. Zonde dat dit soort spellen zo weinig worden verkocht. Maakt de kans op vervolgens en soortgelijke spellen ook een stuk kleiner. Zou voor mij best eens een 'God of War' beater kunnen worden. Kratos neemt zichzelf soms toch wat te serieus. Asura weet wat voor soort spel het is.

kiriyama
Ben nu met alle DLC inbegrepen op de helft en ben echt aan het genieten, meer nog dan eerst. Zitten ook fijne adempauzes tussen zoals het stuk in het bad waar het je doel is om naar borsten te kijken en te zuipen. Eerste DLC Episode (11.5) ook gedaan, fantastisch! Een lang anime filmpje met QTE's gemaakt door Studio 4C! Niet hun beste werk maar zeker leuk en een fijne afwisseling van de rest. Wat mij betreft net zo goed als het werk van Platinum Games en dat wil wat zeggen. Schande dat dit nog zo weinig stemmen heeft.

IT'S OVER 9000!

Asura's Wrath is het beste te beschrijven als een kruising tussen het spel 'God of War' en de anime 'Dragonball Z.' Een interactieve comic zoals men dit spel nog wel eens wil noemen. Voor mensen die 'Heavy Rain' kennen zal het concept bekend in de oren klinken. Het grootste gedeelte van Asura bestaat uit filmpjes die meestal QTE's hebben. In deze segmenten is het de bedoeling om zo snel mogelijk de knoppen die op het beeld verschijnen in te toetsen, maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd daadwerkelijk nodig is. Slechts een handvol QTE's zijn echt een kwestie van leven of dood. De meeste zitten er slechts voor de vorm in en dienen enkel om de score aan het eind van een episode op te krikken.

Naast de vele cutscenes en QTE's zitten er ook normale gameplay in. In typische hack & Slash Fashion kan je Asura daarin vrij bewegen en op een conventionele manier aanvallen. Met de actieknoppen kan je lichte en zware aanvallen doen, springen en projectielen afvuren. Als je in een lucht/turret sectie zit kan je ook met zwaardere projectielen schieten. Er zit een aardig makkelijke learning curve in Asura, al is het evenwicht soms ver te zoeken. Zo bleef ik in de eerste paar episodes vrijwel ongedeerd, maar moest ik later tegen een eindbaas vechten waarbij ik tot tweemaal toe stierf. Over het algemeen gaat de moeilijkheidsgraad (Al wordt het nooit echt moeilijk) per episode keurig omhoog, maar soms is het ietwat onevenwichtig.

Episodes. Net zo als een anime dus. Om de vergelijking nog wat verder te trekken is het spel in 3 (4 met de Episode Pack IV DLC) seizoenen gehakt en allemaal eindigen ze met een cliffhanger. De episodes zelf (waarvan er in het reguliere spel 18 zijn plus een te unlocken extra.) beginnen steeds met een korte introductie die is uitgebeeld in prachtige stills van verschillende kunstenaars. Of dit uit budgettaire reden is gedaan weet ik niet, maar het ziet er prachtig uit. Aan het eind van een episode krijg je een korte vooruitblik op de volgende episode. Elke episode duurt ongeveer twintig minuten. Erg leuk concept dat sterk is uitgewerkt.

Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar dat hoeft ook niet. Net als Kratos is Asura gewoon een boze gast die uit is op wraak. Wel moet ik zeggen dat ik Asura als personage eigenlijk leuker vind dan Kratos. Ook al beschikt Asura ook over nul zelfreflectie, de makers weten duidelijk wel wat voor soort spel ze maken en dat men dit niet koopt voor een diep, dramatisch verhaal en veel emotie. Iets dat 'God of War' nog wel eens vergat. De rest van de personages is wat dat betreft iets zelfbewuster en stuk voor stuk hebben ze hun charme. Een in het bijzonder, een personage die de speler ook zelf in een paar episodes mag besturen. (Let op de western soundtrack onder die segmenten. )

Technisch gezien kan het spel prima zijn mannetje staan. De kwaliteit van Triple A titels kan het spel nooit evenaren, maar het hoeft zich ook nergens voor te schamen. Sommige achtergronden zien er soms wat goedkoop uit, maar het meeste doet niet veel onder voor de meeste spellen van dit moment. De soundtrack is een leuke mix van stijlen met een paar grappige deuntjes. Enige minpunt is dat het nooit echt meekan met het beeldgeweld, zoals wel meer het geval is in film en games. Besturing is haarscherp en lekker snel. Nooit het gevoel gehad dat ik afging door de controls en ben verder ook geen bugs of glitches tegengekomen. Het spel is overigens gewoon in het Japans te spelen, maar ik raad men aan om het in het Engels te doen. Subs lezen is met al die QTE's niet echt gemakkelijk en de Engelse stemmen klinken prima.

Misschien dat het spel te weinig 'echte' gameplay heeft om veel mensen te bekoren, maar net zoals bij Heavy Rain zorgt het wel voor een erg filmische ervaring. Een interactieve anime is nu juist wat men moet verwachten bij dit spel en niets anders. En als je ook maar een beetje fan bent of bent geweest van Dragonball Z dan mag je nu gelijk naar de winkel rennen. Waar ik DBZ tien jaar geleden stoer vond, zo vind ik nu Asura stoer. Het is allemaal nog veel meer over-the-top, belachelijk, gewelddadig en fout dan DBZ als was. Iedere keer als je denkt het vetste wel te hebben gehad schakelt het spel nog een paar tandjes hoger. Wat dat betreft mag je ook de DLC 'Episode Pack IV' absoluut niet overslaan. Waar het gewone verhaal op een cliffhanger eindigt (voor wie de extra episode heeft unlocked.) gaat seizoen IV verder en hoe! De laatste van de vier episodes uit het pak verpulvert alles wat het spel eerder heeft laten zien. Ik kan me eigenlijk niet zo snel heugen dat ik ooit een vettere bossbattle heb gedaan. Echt moeilijk is het niet, maar man wat een spektakel. Visueel een mijlpaal. Kratos can go fuck himself!

En als kers op de taart komen de volgende twee weken de laatste DLC episodes uit waarin men het tegen 'Street Fighter' personages (RYU!) mag opnemen in 'Street Fighter' style! Yeah! Beter kan het toch haast niet worden. 'Journey' is vooralsnog het beste spel van 2012, maar dit zit er vlak achter en ik kan me niet voorstellen dat er dit jaar nog een beter actiespel uitkomt. Hier mogen zelfs de heren van 'Platinum Games' jaloers van worden.

4.5* Voor de meest rasechte fun die ik in tijden bij een spel heb gehad.

kiriyama
Nieuwe DLC (Lost Episode 1) is gister uitgekomen. Episode bestaat uit twee delen waarin je het tegen Ryu uit de 'Street Fighter' reeks moet opnemen. Eerste helft is in ware 2D 'Street Fighter' stijl met de engine van SFIV. Erg leuke afwisseling op de normale gameplay. Het tweede deel is een typisch baasgevecht op de maan met Dark Ryu. Baasgevechten blijven toch duidelijk de grote kracht van dit spel. Kers op de taart is dat de Episode na het uitspelen ook nog enkele challenges heeft. Replay Value is dus ook wat hoger dan normaal.

Volgende week komt de laatste DLC uit. Het is een direct vervolg waarin Asura het tegen Akuma (ook uit SF) moet opnemen. Jammer dat dat het laatste zal zijn. Van mij mogen ze elke week wel een een nieuwe episode uitbrengen. Heb de 2 euro er graag voor over!

Net Part I afgerond en ik kan nu al concluderen dat dit helemaal mijn ding is. Wat een enorm vette gevechten en Asura is nu al een memorabel personage. Snel verder!

kiriyama

Heb je ook alle DLC gedownload? Zeker episode IV mag je absoluut niet missen. De grote kers op de taart!

Nog niet, maar ga ik wel doen. Lijkt me een must-have.

Als ik denk aan memorabele personages uit video games dan prijkt Asura toch niet aan de top van mijn lijstje. Het personage is zo eendimensionaal, het hele 'gezinnetje' (Asura als family man en zijn wraakactie ten behoeve van...) grens aan het belachelijke. Het is een spil in een clichematige verhaaltje dat weing meer doet dan actiescene-na-actiescene opvoeren om op die manier je aandacht vast te houden. En met de eerste scene als hoogtepunt, is het vervolg weinig indrukwekkend. Als anime had ik 'm zeker nooit uitgekeken. En als game stelt het weinig voor. De gevechten zijn sub-par aan het hedendaagse hack 'n slash genre. De on-rails segmenten steken er met kop-en-schouders boven uit, maar kunnen me de tekortkomingen niet doen vergeten. Hoogtepunt nota bene is het prachtige artwork dat ter ondersteuning aan het verhaal tussen de hoofdstukken door wordt getoond (met hier en daar een subtiele verwijzing naar enkele classics van Capcom).

Ik kan jullie enthousiasme helaas niet delen...

kiriyama
Dat het grenst aan het belachelijke lijkt mij nu juist de hele insteek. Ik geloof niet dat het allemaal serieus is, maar zelfs als dat wel zo zou zijn kan ik er nog hartelijk om lachen. Voor gameplay hoef je hier net als bij een Heavy Rain niet te zijn, daar gaat het ook niet om. Het is een interactieve anime, en dat gevoel weet het voor mij perfect over te brengen.

Voordat je deze game in huis haalt is het, ik kan wel met zekerheid zeggen, een vereiste om van animé te houden dan wel te aanbidden. Ook moet je niet verwachten dat je tientallen uren op knoppen aan het rammen bent. Want dat duurde bij elkaar misschien slechts anderhalf uur. De rest van de tijd is het vrij relaxt achterover leunen en kijken naar overdreven, Dragon Ball Z-achtige actie. En dat is vet!

De intro begint al meteen explosief waarbij de hele planeet is betrokken bij een oorlog tegen de Gohma; giftige wezens die uit de Aarde kruipen en de beschaving aanvallen. Het is aan de acht demigoden om hen te stoppen. Hoofdrolspeler Asura wordt echter verraden en het hele spel veranderd in een wraaktocht. Asura vind ik een meer dan geslaagd character met een oneindige hoeveelheid woede in zich die meer dan eens volledig uitbarst. Ook tussen de andere goden zitten een aantal leuke personages zoals Yasha, Augus en Deus.

Grafisch gezien wisselt de game een beetje, maar het is gelukkig nooit echt lelijk. Character design is sowieso vet en cutscenes zien er mooi uit. Toch wil de framerate nog wel eens dalen als er teveel op het scherm gebeurd en de animaties en stemmen van de gewone bevolking was een dieptepunt. Het leek wel alsof ze rechtstreeks uit de Sims zijn komen lopen. De game is geheel speelbaar met Japanse stemmen, al s het dam weer jammer dat de lipsync af en toe gruwelijk mis zit. De achtergrondmuziek is ook meer dan geslaagd. Van heldhaftige westerndeuntjes tot prachtige, emotionele vocals.

Zoals gezegd is het dus een soort interactieve animéseries. De game bestaat uit achttien episodes (excl. DLC) van ieder zo'n twintig minuten. Vooraf aan iedere episode wordt er een flashforward weggegeven en middenin de episode zit een cliffhanger waarna er de zogenaamde pauze zit. Tussen de episodes door word je blij gemaakt door schitterend artwork die het verhaal iets verder uit de doeken doet. In combinatie met de muziek, nogmaals, prachtig.

In de vele cutscenes waarvan je zult genieten is het de bedoeling bepaalde acties te timen door middel van een Quick Time Event. Op het juiste moment op kruisje drukken vult je Burst meter om even later in totale rage uit te barsten. Vaak leuk, af en toe een beetje jammer als je net achterover leunt om van de scene te genieten en er opeens een icoontje verschijnt en te laat bent. Kuso!
Uiteraard zijn er ook sequences waar je daadwerkelijk klappen mag verkopen. Dit betekent vaak een beetje hersenloos op knopjes slaan, want heel veel variatie is er niet. Je kunt schieten, wat je in gevechten niet vaak zult gebruiken, slaan en een heavy attack uitvoeren. Wat de gevechten boeiend houdt zijn de vele counterattacks die op je beeld verschijnen (druk snel op een knop) en de enorme explosiviteit waarmee dat gepaard gaat. Meer dan eens vlieg je over de hele planeet in een gevecht om vervolgens je weer schrap te zetten en de aanval in te zetten tegen een vijand die zelfs groter is dan de aardkloot! Toppunt is de Burst meter dus. Wanneer deze vol is volgt er een allesvernietigende blow die vaak meteen de volgende scene inluidt. Het komt er op neer dat je je Burst meter sneller vol moet krijgen dan je levensbalk op is. Overigens is dat niet zo heel moeilijk, want uitdagend wordt het nooit echt op Normal, alleen de eindbaas.

Ik herhaal; op Normal. Want na iedere episode krijg je een stempel opgedrukt van waarbij S het beste is. En dat gaat je niet zomaar lukken, zeker niet op Hard. Dit zorgt ook voor veel replaywaarde, al is het meest frustrerend nog dat er geen simpele herstart knop is. Als je voor de hoogste rank gaat en denkt halverwege iets te hebben verpest zul je de episode opnieuw moeten opstarten, en weer door de vele scenes moeten skippen. Duurt mij echt te lang, eerlijk gezegd. Daarnaast zijn er nog trophies, artwork, characterinfo's, filmpjes en soorten levensbalkjes vrij te spelen. Genoeg te doen dus.

De downloadable content is ook de moeite waard. Episode Pack IV moet ik op moment van schrijven nog spelen, maar de Lost Episodes tegen Ryu en vooral Akuma zijn heel erg tof. Al moet ik zeggen dat ik hier voor het eerst echt een block button miste. De geanimeerde afleveringen (11.5 en 15.5) geven meer uitleg tussen de betreffende episodes.
Asura's Wrath is dus niet heel lang, maar wel één met wat replay value. Verder is het verhaal meeslepend, characters interessant en de gevechten enorm spectaculair. Voor sommige kan er echter te weinig echte gameplay in zitten.

avatar van CarealotCarrot
Net mee begonnen en ik kom er nu pas achter dat ik ook voor de Japanse taal kan kiezen. Dus wat raden jullie aan? Japans of Engels?

kiriyama
Ik heb zelf Engels gedaan omdat ik niets wou missen tijdens de QTE's en filmpjes.

avatar van Nomak
Je hebt natuurlijk ondertiteling waardoor je niets hoeft te missen.

De QTE's in deze game zijn soms wel eens zo intens dat je mogelijk wat mist. Ik heb het echter wel gewoon met de Japanse stemmen gedaan, klinkt toch net wat overtuigender.

Nomak schreef:
Je hebt natuurlijk ondertiteling waardoor je niets hoeft te missen.

Heb je weinig aan met QTE's.

avatar van 666Skulldragon
Dit is de aller ziekste game na God of War dat ik ooit heb gespeelt. Zelf een personage uit Street Fighter komt er in voor Ryu. De eindbaas (god van het bestaan) is een aardig pittige baas. Er zijn ook emotionele stukjes in de cutscene maar dat maakt het spel nog interessanter om je doel te berijken.

avatar van CarealotCarrot
Dat moet in spoilers!