Hitman: Absolution (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Square Enix

In het vijfde deel van de Hitman serie bevindt de huurmoordenaar, beter bekend als Agent 47, zich in een benarde situatie. Verraden door de enige mensen die hij vertrouwt moet hij nu in zijn eentje op zoek naar de waarheid in een duister complot, waarin hij het op moet nemen tegen Blake Dexter.

avatar van dr channard
Als je bewakers wurgt en daarna in een container verstopt krijg je weer + zoveel staan zodat je weer op 0 staat Dus nadat je iemand hebt gedood, gewoon het lijk verbergen.

Mr. Olaf schreef:
Ik ben ook nog niet zo lang bezig, maar vind de game erg tof. Je krijgt altijd een min score voor het uitschakelen van bewakers. Soms ontkom je er niet aan, maar dit is ingebouwd om de stealty gameplay extra te belonen. Je kan als een malle gaan schieten, maar levert weinig op. Als je uitgeschakelde bewakers verstopt, krijg je daar ook weer punten voor en poets je de negatieve score een beetje weg. Succes met punten scoren!

Ah oke, dat wordt dan ff wennen met de andere stealth games die ik heb gespeeld. Thnx.

dr channard schreef:

Zover ik weet krijg je 'maar' de helft van je punten terug als je het lijk verstopt (non-target kill is -300 en hide body is +150 of zo dacht ik), ik heb daar nog specifiek op gelet. Tenzij dat verder in de game gaat veranderen maar dat lijkt me niet?

avatar van dr channard
Ow ok , dan moet je zo weinig mogelijk van kostuum veranderen door mensen te doden maar in de omgeving zoeken naar kostuums

avatar van 3bdelilah
Zojuist uitgespeeld en heb me op zich prima vermaakt, absoluut geen slechte game maar ik had er meer van verwacht. Vooral het feit dat je 'gestraft' wordt als je je met de bewakers bemoeit vond ik erg jammer, zowel lethal als non-lethal. Op zich begrijp ik wel dat een "silent assassin zijn omgeving met rust laat", maar dan heb ik in dat opzichte liever Deus Ex 3 of Dishonored waar je punten krijgt voor non-lethal of op z'n minst vrij laat zijn in je speelstijl. Hopelijk is dat niet het geval bij de andere delen, want ik wilde de Hitman HD trilogy eens proberen (vooral Blood Money schijnt goed te zijn).

Ik heb verder geen flauw idee of Diana ook in de eerdere delen voorkwam, maar ik vond het persoonlijk belachelijk dat ze het uiteindelijk dus heeft overleefd. In het begin was ze stervende, kon ze bij wijze van spreken bijna het hiernamaals zien en liet 47 haar aan haar lot over. Tenzij hij haar off-screen heeft geholpen, maar lijkt me stug aangezien 47 vlak erna op zoek ging naar Victoria en uiteindelijk alleen met haar vertrok in z'n mooie wagen.

SDG030
Ik zie het probleem met die punten niet zo. Ik heb het spel uitgespeeld door in bepaalde levels als Silent Assassin rond te lopen en in andere levels als Max Payne zeg maar, met grote shoot-outs. Dan krijg je minder punten. Nou en! Ik heb na het uitspelen van het spel nog steeds geen idee wat je in godsnaam met die punten zou moeten doen.

SDG030 schreef:

Daar kun je geen brood mee kopen nee, dat beweer ik ook niet. Het gaat mij alleen om het idee dat er dan blijkbaar een 'ideale' speelstijl is en dat trekt mij persoonlijk niet zo erg aan.

De ideale speelstijl bij Hitman is altijd al geweest om alleen je doelwitten uit te schakelen.
Van deel twee is dit begonnen met de toepasselijke subtitel: Silent Assassin.

Ik vind het gewoon saai, het heeft geen enkel Replay waarde gewoon..het is wel een leuke Game maar toch, ik speel mijn oudere Games nog vaker.

SDG030
Hitman is juist een game met ontzettend veel replaywaarde. Er zijn zoveel verschillende manieren om je tegenstander om te leggen. Daarnaast kun je hem ook nog als een pure shooter spelen. Dat dit spel geen replaywaarde heeft is gewoon onzin.

Owhjah dat is boeiend zeg.. verschillende manieren om je tegenstander om te leggen, ik haal gewoon het beste uit het beste bij iedere contract, ben heus geen type dat er snel doorheen loopt en pas in de Replay alles uitzoekt..maar alsnog het is saai !!!!!! na 1 keer weet ik het wel weer..

avatar van Manny Calavera
koning-phong schreef:

Mooi voor je man. Leer eens een andere mening accepteren.

Xenomorph
Zojuist level 1 voltooid en ik ben vooralsnog tevreden over het spel. Ik ga natuurlijk nog niet stemmen, dat doe ik pas zodra ik het spel uit heb gespeeld.

avatar van dr channard
Ik geef een half sterretje lager. Ik heb de game even weggelegd en herspeeld en kom tot de conclusie dat ik de game 3,5* geef en het een halfje meer geef door de leuke Contract modus.

Eigenlijk is dit geen Hitman-spel. Er zijn denk ik maar twee missies waar je lekker vrij kunt rondlopen zonder van A naar B te lopen en je targets op een originele manier kan afmaken. De rest zijn missies zoals in een Splinter Cell game, maar bij Splinter Cell past dit. Hitman moet geen cover nemen, hij moet juist stoer en stijf kunnen wandelen in de omgeving met een kostuum aan van iemand anders om andere toegangen te betreden. Dit kan je hier ook doen als je het coveren moe bent, maar dat kostuumgedoe is zo lastig. Guards herkennen je en je moet je instinct aanzetten zodat Agent 47 zijn bar-code bedekt of zijn gezicht bedekt. Als gamer ga je dit soms vergeten. Resultaat; je wordt ontdekt want een barman heeft jouw gezien en herkent jou niet... Mja behoorlijk stom... Wat doe je dan automatisch; je gaat als speler minder en minder kostuums aantrekken wat de essentie van Hitman achterwege laat. Hell, er zijn zelfs missies waar je geen enkele target moet omleggen en gewoon van A naar B moet zonder gezien te worden. Dat is behoorlijk tegenvallend.

Ik heb het nu bijvoorbeeld over de missies waar je 7 nonnen moet uitschakelen. Dit zou een soort van orgasme teweeg moeten brengen bij de Hitmanfans. Wow 7 targets in één open omgeving op verschillende manieren... Kom maar op ! Maar de makers verpesten dit moment met twee toch wel vervelende dingen;

- De nonnen zitten verspreid in drie gebieden, telkens met een laadsequence ertussen wat de wereld niet zo open en groot maakt. In gebied 1 doodt je 2 nonnen, net als in gebied 2 en in het laatste gebied heb je er 3.

- Je zit constant te coveren want de nonnen zijn op zoek naar jou. Uiteraard kan je een kostuum nemen van een wachter , maar door dat instinct gedoe wordt dit helemaal verpest. Ook hebben de nonnen het hele gebied uitgekamt zodat er bijna geen npc's meer over zijn en enkel guards. Dat maakt het gebied kaal. Het past bij het verhaal, maar ze hadden het toch anders kunnen doen.

Voor de hitmanfans; eigenlijk kan je de meeste levels in Absolution vergelijken met die twee tergende sneeuwlevels in Hitman 2 : Silent Assassin, waar je geen enkele target moest omleggen. Gewoon van A naar B lopen en ongezien blijven.

Nog iets; waar zijn de levels gebleven waar Hitman te gast was op feestjes en kon rondlopen op openbare plekken. Ik zou enorm graag meer van dit soort levels gezien hebben. Sommige levels hebben een prachtige setting (bijvoorbeeld een museum is echt een geweldige locatie voor een Hitmanlevel), maar wordt verpest door het 'wij zijn allen op zoek naar een huurmoordenaar met barcode' gevoel.

Twee levels hebben dat gevoel niet; het level in chinatown en de Streets of hope level. De Chinatown level is een open omgeving, met honderden mensen en één target om af te maken op verschillende manieren, maar het is een kort level (het is ook één van de eerste levels, dus redelijk makkelijk). De Streets Of Hope is al iets uitdagender, maar ook hier moet je bepaalde targets omleggen in TWEE gebieden, niet één. En dat maakt het alweer minder leuk.

Wel een pluim voor de goede graphics, de soepele besturing en de handvol prachtige levels. Bijvoorbeeld tegen al mijn verwachtingen in, is de level waar de politieagenten op zoek zijn naar jou juist wel één van die betere levels door de prachtige setting (een oude bibliotheek is gewoon machtig), licht-donker effecten en de afsluiting met die junkies. Jammer dat niet elke level zo machtig in elkaar zit.

En nog een half sterretje bij voor de contract modus, waar jij zelf een target bepaalt (ook op de missies waar je in het originele verhaal geen target moet vermoorden). Zo is bijvoorbeeld alweer de rechtbank setting ongelooflijk origineel, maar moet je in het originele verhaal geen target doden (ik was echt met stomheid geslagen toen ik dit heb opgemerkt). In contracts kan je dan ten minste de rechter aanduiden als target of de beklaagde. Dit maakt het wel zeer fijn.

Sinds kort begonnen aan de contracts mode. Ik houd er een dubbel gevoel aan over, het idee is goed, verslavend en houd de game voor de "echte" Hitman fans waarachijnlijk lang speelbaar. Ik heb alleen het idee dat ik iets mis. Een "Ranksysteem" of een uitgebreider arsenaal aan wapens die je kan aanpassen op jou speelstijl. Ik heb het idee dat ik de hits speel om de hits te spelen en dit zo goed mogelijk te doen, verder is er (volgens mij?) geen doel waar je het voor doet.
Begrijp me niet verkeerd ik vermaak me prima met deze "online functie" en heeft echt meerwaarde voor de game.

Ik ben er sinds gisteren mee begonnen op Hard, maar het vermommingen systeem is echt brak. Bij de vorige delen werkte dit nog wel goed, maar hier klopt er echt niks van. Voor de rest erg lineair en weinig vrijheid, ook lijkt het alsof je gedwongen wordt om 'guns blazing' erin te gaan. Terwijl ik het gewoon op de klassieke Hitman manier wil spelen, dus alleen het doelwit omleggen en voor de rest geen andere slachtoffers maken voor die Silent Assassin rating.

Vooralsnog dubbele gevoelens erover.

EDIT: Het Checkpoint systeem is ook verpest, als je een checkpoint aanmaakt en je restart weer op dat punt herladen de vijanden zich gewoon.

avatar van Martijn
Ik heb even wat verhalen gelezen en er komen dus niet veel missies zoals China town?! Ik ben net ontsnapt aan de politie en vind tot nu doe die China Town missie by far het coolst! Dat is toch typisch Hitman?! (heb naast deze alleen de eerste gespeeld.)

Wel leuk dat je nog enigzins vrijheid hebt om je missies aan te pakken. Afgezien van de tutorial heb ik nog maar 2 schoten gelost. (ook in Chinatown, dat was gewoon een gouden kans )

Martijn schreef:

Nope, er is denk ik nog één missie die wat free roam is. De rest is van A naar B gaan of helemaal niemand omleggen.

avatar van Starmaster501
Mwah er zijn toch wel een aantal levels die zoals China town zijn. Maar 40% is zo, de rest is idd van a naar b.

Geen haar op mijn hoofd die ook maar een fractie van een seconde overweegt om dit te gaan spelen.

Lineaire Hitman...

Dat is één van de dingen die me als eerste is opgevallen. Je hebt zowat geen vrijheid meer om eerst rustig rond te lopen en het level te verkennen voor je een plan maakt om je doelwit(ten) uit te schakelen. Toegegeven, er zijn wel een handjevol levels die zo zijn. Maar over het algemeen zijn de meeste missies verdeeld in een paar secties en eenmaal in de volgende sectie kun je niet meer terug gaan naar de vorige. Je wordt zo echt gedwongen om van punt A naar punt B te gaan met misschien maar één of twee omwegen als je geluk hebt.

Naast de vrijheid wat je is ontnomen, werken de vermommingen gewoon niet. In de vorige delen was dat wel anders en werd je alleen gespot als je verdachte dingen deed en/of in een plek kwam waar je niet thuis hoorde. Ik heb me hier echt aan zitten ergeren gedurende de game, alleen in een paar levels werkt het vermommingensysteem omdat er maar een paar mensen zijn die met hetzelfde uniform rondlopen. Dan kun je net zo goed met je eigen pak rondlopen in de meeste missies...

Een nieuwe gameplay element is wel Instinct, met deze optie kun je 'blenden'. Dat wil zeggen dat als je ontmaskerd dreigt te worden kun je nog even snel Instinct gebruiken waardoor je je gedraagt als de persoon in het uniform. Als je bijvoorbeeld een politie uniform draagt praat je in de radio of doe je net je petje omlaag. Daarnaast zijn er ook enkele plekken waar je je kunt verstoppen, door bijvoorbeeld te doen alsof je een pamflet aan het lezen bent. Dit ziet er eerlijk gezegd best lachwekkend uit, op het moment dat je ontmaskerd dreigt te worden ga je even snel naar zo een verstop plek en je achtervolger laat je vanzelf met rust.
Tevens is het mogelijk om Instinct te gebruiken om naar de looppaden van je vijanden te kijken en/of interessante objecten te spotten.
De Instinct meter wordt automatisch aangevuld als je een vijand neerlegt.

Waar ik me in de vorige Hitman games weleens aan ergerde was het gebrek aan checkpoints, bij één klein foutje mocht je weer opnieuw beginnen. Dit had zo wel zijn charme moet ik toegeven, want een echte Hitman maakt geen fouten. Maar gelukkig is dit wel aanwezig in Absolution, maar mijn optimisme verdween alweer snel als sneeuw voor de zon toen ik erachter kwam dat wanneer je een checkpoint herlaad, de vijanden die je gedood hebt zichzelf ook herladen en de level reset zich weer: personages beginnen weer vanaf het startpunt. Dit slaat dus echt nergens op, geen idee wie dit heeft bedacht.

Een ander minpunt is dat het voelt alsof je gedwongen wordt om 'guns blazing' een level in te gaan. Zeker met de implementatie van Point Shooting, dit kun je het beste vergelijken met het Mark and Execute systeem van Splinter Cell Conviction. Hiervoor heb je Instinct nodig en dan kun je tot vier doelwitten markeren zodat Agent 47 ze in één keer afknalt.
Het stealth gedeelte is veelal weg en in meerdere missies staan legers vijanden je op te wachten. Het toppunt hiervan zijn toch wel de Saints, gebrek aan achtergrondverhaal en ze lopen blijkbaar voor hun plezier rond in zulke strakke leren pakjes... Plus het feit dat de vermommingen simpelweg niet werken, dan kun je je wel voorstellen dat je uit frustratie gewoon alles en iedereen wilt neerschieten.
Gelukkig behield ik mijn kalmte en heb ik zowat alle missies op de Hitman manier gespeeld: d.w.z. alleen de hoofddoelwit(ten) uitschakelen om de Silent Assassin rating te behalen. Alleen tegen het einde aan bij de Cemetery level kon ik het gewoon niet meer aan en heb ik gewoon iedereen vermoord, die level was gewoon onmogelijk om stealth te doen.

Tegen de vele minpunten staan uiteraard wel enkele pluspunten. Qua verhaal is het dit keer wel uitgebreider, al deed het verhaallijntje mij persoonlijk niet zoveel. Het is wel te prijzen dat de makers zoveel moeite hebben gedaan om een verhaal te vertellen.
Daarbij zien de graphics er echt nice uit, tel daarbij de verscheidene settings op en het is prima.
De voice acting is tot in de puntjes verzorgd, ik ben blij dat David Bateson weer van de partij is als Agent 47. Verder spreken enkele sterren als: Keith Carradine, Marsha Thomason en Traci Lords stemmen in.

Al met al is het op zich wel een redelijk vermakelijke game, maar er zijn echt zoveel dingen die vele malen beter hadden gekund. Op sommige momenten voelt de game gebroken aan en dan zijn er weer momenten waar de game weer goed werkt. Het is echt jammer te noemen dat Hitman Absolution wel potentie heeft om een topgame te zijn, maar ergens in het proces gewoon is afgehaakt.
Overigens heb ik de game op Hard gespeeld, in iets van 24 uur uitgespeeld en tevens ook de (makkelijke) Platinum behaald.

Krappe 3,5 sterren.

Shinobi schreef:
Lineaire Hitman...

Maar de strafpunten die je hebt gekregen voor het doden van die kereltjes blijven wel gewoon staan. Ook ik vond dit een irritatiepunt.

Voor 9 euro gekocht op steam, tijdens de sales.

Al met al vind ik dit één van de minste Hitman delen uit de reeks, hoewel ik alsnog wel genoten heb. Door het detectiesysteem moet je constant op je hoede zijn en is het meer een sneak game geworden. Dit wordt versterkt door het feit dat je constant voorwerpen moet gooien om vijanden weg te lokken, een systeem wat bij vlagen ook nog eens slecht werkt. Je bent er eigenlijk totaal afhankelijk van. Ook de variatie in kill mogelijkheden lijkt een stuk beperkter. Het komt er vaak op neer dat er één specifiek uniek kill-device is geplaatst of dat je simpelweg een wapen gebruikt dat je bij je draagt. Het voelde gebrekkig aan en de zogenaamde unieke kills waren vaak wel erg overduidelijk aanwezig. In de vorige Hitmans was het vaak puzzelen en verkennen in de ruim aangeboden opties. Nu was het vaak trial en error om te zien wat mogelijk is en of de AI wel consequent en naar behoeven reageert op je acties. Als laatste wil ik nog toevoegen dat het puntensysteem weinig ruimte over laat om zelf je werkmethode te bepalen. Een paar verschillende puntensystemen ingedeeld op methode was beter geweest dan het gebruik van strafpunten.

Overigens op Hard uitgespeeld.

k w
Glacius schreef:
Voor 9 euro gekocht op steam, tijdens de sales.

Overigens op Hard uitgespeeld.

Helemaal mee eens, toch heb ik me er zeer goed mee vermaakt. Na de eerste 1-2 lvls was ik behoorlijk onder de indruk, maar op een gegeven moment kom je er toch achter dat overal hetzelfde trucje wordt gebruikt. Op een gegeven moment merkte ik ook dat ik het leuker vond om schietend overal door heen te gaan ipv sluipend de lvls door.

Behoorlijk matige game die zijn verwachtingen niet echt waar maakt: Zo kun je inderdaad op veel manieren een kill maken, maar uiteindelijk werkt het spel toch naar bepaalde opties toe. Verder loop je van punt a naar b in de levels en kun je af en toe links of rechtsom, om het zo maar eens te noemen. Grafisch is de game top, maar daar is dan ook wel weer het merendeel meegezegd. Ik merkte dat ik de boel eigenlijk wel redelijk snel gezien had. Multiplayer niet gespeeld.

avatar van Mr. Olaf
Multiplayer (contracts) is zeker de moeite waard om een keertje te proberen.

Gratis te downloaden voor de xbox live gold mensen

avatar van Mr. Olaf
JustMike schreef:
Gratis te downloaden voor de xbox live gold mensen

Ah, dat is zeker de moeite waard voor de mensen die hem nog niet kennen/hebben!

Ja dat klopt Mr. Olaf en de andere delen zijn nu in de aanbieding, dus die heb ik gelijk meegenomen, want deze had ik al

Heeft iemand hem al gedownload? Zit er multiplayer bij zonder key?

avatar van Footprints84
Toffe Stealth game