menu

Carmageddon (1997)

Alternatieve titels: Carmageddon 3D | Hole Hege

mijn stem
3,56 (148)
148 stemmen

PC / Macintosh / PlayStation / Mobile / Apple iOS / Android
Racing / Action
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Stainless en SCi
Uitgegeven door SCi, Interplay, Aspyr, Virgin en Blaze

In Carmageddon is het geen noodzaak om als eerste de finish te halen om te winnen. Het is ook mogelijk om te winnen door al je tegenstanders uit te schakelen. Daarbij geeft het doodrijden van voetgangers en honden je extra tijd, wagenupgrades, enz. Alle voetgangers dood rijden is eveneens een manier om een race te winnen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=Kd9QrgQ5wvo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Manny Calavera
4,0
Nou, ik heb dus sinds anderhalve maand Carmageddon op de telefoon en ik heb hem nu zelfs uitgespeeld. Dat is me destijds op de pc nooit gelukt (ook niet echt een poging toe gedaan geloof ik), maar nu dus wel. De game is best geinig om te spelen, maar er kleven toch wel een aantal gigantische minpunten aan de game.

* De levels lijken echt verschrikkelijk op elkaar. Je merkt duidelijk dat er een paar levels ontworpen zijn, waar steeds knip en plakwerk op toegepast is, met enkele aanpassingen. En voila, weer een nieuw level erbij.

* Ze laten je ook regelmatig in exact hetzelfde level rijden.

* De moeilijkheidsgraad klopt niet. Lange tijd is de game vrij simpel, maar zo richting het einde proppen ze er veel te veel onverwoestbare politiewagens bij die je constant blijven beuken en irriteren. Zeer storend. En de aanwezigheid van Don Dumpster - Carmageddon Wiki - carmageddon.wikia.com was helemaal vervelend, want die kerel was echt nauwelijks kapot te krijgen. Pas toen ik toegang kreeg tot de grote gele takelwagen kon ik hem aan, maar dan nog met veel moeite. En als je dan zelf uiteindelijk met de truck van Don Dumpster mag rijden, dan is er niks meer aan want je sloopt ongeveer iedereen binnen 10 seconden, zo sterk is die wagen. Idem met de politiewagen, waar je mee mag rijden als je de game hebt uitgespeeld. Die verhoudingen in kracht slaan nergens op en het eindlevel was dus een grote tegenvaller.

* Verder is de gameplay eigenlijk heel eentonig. Jouw auto kan niet kapot, want je kan jezelf constant blijven repareren. Dus eigenlijk ben je onkwetsbaar, want langzaamaan sloop je je concurrentie natuurlijk wel en zij kunnen zichzelf niet repareren. Dat haalde toch wel de spanning eruit. Alleen het gebrek aan tijd is soms een probleem, maar ook qua tijd red je het meestal wel.

* Verder vraag ik me af waarom alle tegenstanders alleen steeds op mij inbeuken maar niet op elkaar. Want in principe is het doel van een race om als laatste over te blijven.

Wat me trouwens ook op is gevallen, dat is hoe de tegenstanders zijn geprogrammeerd. Ze zitten namelijk bijna altijd bij je in de buurt. Als je van iedereen weg gaat rijden, dan nog zitten ze kort daarna weer bij je in de buurt. Dat lijkt wel zo voorgeprogrammeerd. Is niet storend, maar wel opvallend.

Wat me wel weer mee valt is hoe de game er grafisch uit ziet. Voor een 16 jaar oude game ziet alles er nog wel aardig goed uit. Ja, je ziet pixels en technisch is de game achterhaald, maar dat was zeker geen probleem. Ik vond bepaalde gameplay zaken die ik hierboven heb genoemd wel echte minpunten. Het staat me ook bij dat ik Carmageddon 2 destijds leuker heb gevonden, al was de impact van deel 1 op de gamingwereld erg groot. Ik twijfel of mijn 4* niet nu 3,5* moeten worden. Daar ga ik nog eens over nadenken.

4,5
Grijs gedraaid van Windows 95 tot Windows 10, en enkele jaren terug ook op Android nog eens herbeleefd.

Bijna 9 op de 10 keer ramde ik de tegenstanders, echter halverwege met the Plow, Towmeister, Lumberer werd dat een behoorlijke uitdaging. In de laatste levels heb ik wel eens 'rondjes gereden' om te finishen. Alle mannetjes omver rijden deed ik ooit maar éénmaal met de powerup 'peds shown on map'.

Voldoende variatie met veel auto's, tracks, en voldoende afleiding om de omgeving te ontdekken (vaak de hoogste daken proberen te bereiken) (wel altijd je tijd goed in de gaten houden).
Powerups gingen direct in werking, en waren bv. 30 sec geldig. Geen turbo of raketten om op te sparen en te gebruiken wanneer jij dat wenste zoals latere versies, had ook zijn charmes.

Beetje duistere game bij momenten, beetje totaal van de pot gerukt op andere momenten.

Iconische tegenstanders en tracks. En nostalgische momenten beleefd met o.a. de electro-ray powerup in het stadion. De aanwezig politie was zeér hardnekkig en bij voorkeur te vermijden.

Carmageddon 2 heb ik aan mij laten voorbijgaan. Reincarnation en Max Damage dan wel weer met een brede smile gespeeld.

Op mijn Gameboy Color had ik ook ooit Carmageddon, al was dit volgens de auto's en de tracks eigenlijk eerder Carmegeddon 2... niet de fun zoals de PC versie, perspectief à la GTA1/2, en crashen was eerder botsen in tegenstelling tot de zichtbare schade en blutsen zoals op PC, werd daarom snel eentonig en langdradig.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:48 uur

geplaatst: vandaag om 00:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.