Carmageddon (1997)
Alternatieve titels: Carmageddon 3D | Hole Hege
PC / Macintosh / PlayStation / Mobile / Apple iOS / Android
Racing / Action
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Stainless en SCi
Uitgegeven door SCi, Interplay, Aspyr, Virgin en Blaze
In Carmageddon is het geen noodzaak om als eerste de finish te halen om te winnen. Het is ook mogelijk om te winnen door al je tegenstanders uit te schakelen. Daarbij geeft het doodrijden van voetgangers en honden je extra tijd, wagenupgrades, enz. Alle voetgangers dood rijden is eveneens een manier om een race te winnen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Kd9QrgQ5wvo
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Nu in 2011 lachen we erom omdat dit natuurlijk een lachertje is bij de games van tegenwoordig. maar jeetje wat was dit gaaf toen.
Website wijst op aankondiging nieuwe Carmageddon | Games | Tweakers.net Nieuws
@Pastichio Rocker
Via knopje "corrigeren" kun je doorgeven als er iets niet klopt.
Wel geinig, maar ik stop er maar mee om de goede herinneringen te bewaren. Nogal storend dat de tijd zo snel op is met racen.
De game speelt erg lekker, prima te doen. Kan GTA III op de mobiel wat van leren.
Wat ik alleen vergeten ben, kan je auto nou kapot? Want je kan jezelf toch steeds repareren? Dat maakt het allemaal wel iets te makkelijk, kwestie van tijd voordat je sowieso steeds wint als je je tegenstanders probeert te crashen.
Zou leuk zijn als C2 ook mobiel wordt uitgebracht. Die zou ik ook graag eens opnieuw spelen.
Lees eens wat reacties verder terug, dan kom je er vanzef meer over te weten.
* De levels lijken echt verschrikkelijk op elkaar. Je merkt duidelijk dat er een paar levels ontworpen zijn, waar steeds knip en plakwerk op toegepast is, met enkele aanpassingen. En voila, weer een nieuw level erbij.
* Ze laten je ook regelmatig in exact hetzelfde level rijden.
* De moeilijkheidsgraad klopt niet. Lange tijd is de game vrij simpel, maar zo richting het einde proppen ze er veel te veel onverwoestbare politiewagens bij die je constant blijven beuken en irriteren. Zeer storend. En de aanwezigheid van Don Dumpster - Carmageddon Wiki - carmageddon.wikia.com was helemaal vervelend, want die kerel was echt nauwelijks kapot te krijgen. Pas toen ik toegang kreeg tot de grote gele takelwagen kon ik hem aan, maar dan nog met veel moeite. En als je dan zelf uiteindelijk met de truck van Don Dumpster mag rijden, dan is er niks meer aan want je sloopt ongeveer iedereen binnen 10 seconden, zo sterk is die wagen. Idem met de politiewagen, waar je mee mag rijden als je de game hebt uitgespeeld. Die verhoudingen in kracht slaan nergens op en het eindlevel was dus een grote tegenvaller.
* Verder is de gameplay eigenlijk heel eentonig. Jouw auto kan niet kapot, want je kan jezelf constant blijven repareren. Dus eigenlijk ben je onkwetsbaar, want langzaamaan sloop je je concurrentie natuurlijk wel en zij kunnen zichzelf niet repareren. Dat haalde toch wel de spanning eruit. Alleen het gebrek aan tijd is soms een probleem, maar ook qua tijd red je het meestal wel.
* Verder vraag ik me af waarom alle tegenstanders alleen steeds op mij inbeuken maar niet op elkaar. Want in principe is het doel van een race om als laatste over te blijven.
Wat me trouwens ook op is gevallen, dat is hoe de tegenstanders zijn geprogrammeerd. Ze zitten namelijk bijna altijd bij je in de buurt. Als je van iedereen weg gaat rijden, dan nog zitten ze kort daarna weer bij je in de buurt. Dat lijkt wel zo voorgeprogrammeerd. Is niet storend, maar wel opvallend.
Wat me wel weer mee valt is hoe de game er grafisch uit ziet. Voor een 16 jaar oude game ziet alles er nog wel aardig goed uit. Ja, je ziet pixels en technisch is de game achterhaald, maar dat was zeker geen probleem. Ik vond bepaalde gameplay zaken die ik hierboven heb genoemd wel echte minpunten. Het staat me ook bij dat ik Carmageddon 2 destijds leuker heb gevonden, al was de impact van deel 1 op de gamingwereld erg groot. Ik twijfel of mijn 4* niet nu 3,5* moeten worden. Daar ga ik nog eens over nadenken.
Bijna 9 op de 10 keer ramde ik de tegenstanders, echter halverwege met the Plow, Towmeister, Lumberer werd dat een behoorlijke uitdaging. In de laatste levels heb ik wel eens 'rondjes gereden' om te finishen. Alle mannetjes omver rijden deed ik ooit maar éénmaal met de powerup 'peds shown on map'.
Voldoende variatie met veel auto's, tracks, en voldoende afleiding om de omgeving te ontdekken (vaak de hoogste daken proberen te bereiken) (wel altijd je tijd goed in de gaten houden).
Powerups gingen direct in werking, en waren bv. 30 sec geldig. Geen turbo of raketten om op te sparen en te gebruiken wanneer jij dat wenste zoals latere versies, had ook zijn charmes.
Beetje duistere game bij momenten, beetje totaal van de pot gerukt op andere momenten.
Iconische tegenstanders en tracks. En nostalgische momenten beleefd met o.a. de electro-ray powerup in het stadion. De aanwezig politie was zeér hardnekkig en bij voorkeur te vermijden.
Carmageddon 2 heb ik aan mij laten voorbijgaan. Reincarnation en Max Damage dan wel weer met een brede smile gespeeld.
Op mijn Gameboy Color had ik ook ooit Carmageddon, al was dit volgens de auto's en de tracks eigenlijk eerder Carmegeddon 2... niet de fun zoals de PC versie, perspectief à la GTA1/2, en crashen was eerder botsen in tegenstelling tot de zichtbare schade en blutsen zoals op PC, werd daarom snel eentonig en langdradig.