Carmageddon (1997)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation / Android
Racing / Action

Ontwikkeld door Stainless en SCi
Uitgegeven door SCi en Interplay

In Carmageddon is het geen noodzaak om als eerste de finish te halen om te winnen. Het is ook mogelijk om te winnen door al je tegenstanders uit te schakelen. Daarbij geeft het doodrijden van voetgangers en honden je extra tijd, wagenupgrades, enz. Alle voetgangers dood rijden is eveneens een manier om een race te winnen.

avatar van KampF
De eerste en direct de beste!

avatar van basik
Ik vond carmageddon 2 toch echt een stuk beter..

avatar van Tommeh
Wat mij betreft ook het beste deel. De animaties waren blokkerig en laadtijden belachelijk lang, maar de splatterbonus maakte toch veel goed .

avatar van HiLL
Intrigerende hoes nog steeds.

avatar van Artifact
Vond ik ook al, erg dreigend en het heeft iets mysterieus cult-achtigs

avatar van Vinnie_NL
Leuke game. En als je auto stil stond en er liepen mensen of koeien tegenaan, dan splatten ze zo uit elkaar. Eigenlijk een bug, maar toen ik het als ventje van een jaar of 11 speelde was dat gewoon vet lachen

Geweldig, wat nou racen? Alles kapot rijden. Als kleine jongen me super vermaakt met deze game.

Ik vond deel 2 veel beter. Ik heb deze ook nog gespeeld. Ik was toen ook een jochie van een jaar of tien en ik was écht bang als er zo'n politiewagen achter je aan kwam, dat was zo'n vet sterke terreinwagen. En Max Damage ziet er nog steeds even angstaanjagend uit als toen.

hilarisch spel dit, op het einde die halve tank waar je dwars door andere wagens heen kon rijden haast, geweldig..

avatar van W B
W B
Hoe sadistisch het ook klinkt, het was gewoon geweldig om putnen te verdienen door die mensen kapot te rijden. Gewoon lekker scheuren, de grootste crashes maken, door alle straten knallen en zoveel mogelijk bloed. Lekker hersenloos vermaak!

avatar van Thomas83
Dit was een nogal omstreden spel destijds dat in de media fel werd bekritiseerd. Het concept is natuurlijk ook nogal onethisch, maar het leverde wel een best vermakelijke game op, en origineel was het zeker.
Toch vond ik het niet zo heel denderend allemaal. Echt mooi was het spel ook niet volgens mij.

Ik vind de kop van Max Damage trouwens nog steeds erg geniaal. Imponerend, sadistisch en geschift; precies zoals de game ook is.

avatar van Rensie88
Een echte klassieker voor de pc
Op de gameboy color heb ik hem ook nog gespeeld

Omdat ie vermakelijk is : een dikke 4,0

avatar van Maiky
Ik vond dit spel nog niet eens zo leuk vanwege het doodrijden van mensen en dieren; de zwaar onrealistische stunts vind ik spectaculair; met een razende snelheid op een bord afrijden, gelanceerd worden en vervolgens via een helling dat hele eind naar beneden vallen. Prachtig Ik zou dit spel best nog wel eens willen spelen, als ik 'm nog op cd-rom had.

Wel een giga verschil tussen PC en PSX versie vind ik...
Op de PC met veel vettig lachend plezier uitgespeeld, veel te lang blijven hangen aan die replays van omkijkende omaatjes, vlak voordat ze in als overrijpe kersjes uit elkaar spletten! Gna gna gna, heerlijk!

Daarom besloten op de PSX maar weer eens te doen toen 'ie uitkwam... Watdaheyho! Hoe kan een spel zo verkracht worden?!
Na een kwartier weggegooid en PC versie maar weer eens ontstoft.

PC = 4*
PSX = 0*

Dat ik deze vergeet te beoordelen...

Heel lang gespeeld, wat een toffe game! Ik herinner me zelfs nog de hype rondom de game doordat de media schande sprak van dit spel. Mensen voor je auto kapot rijden, dat kon toch niet dat zoiets in een game verwerkt werd.

Het was gewoon cool. Auto's slopen, mensen verpletteren en ook mooi was dat je heel veel ruimte had doordat de levels (zeker voor toen) heel erg groot waren.

4*, mooi jeugdsentiment.

avatar van Mega Man
Op de PC was het een toffe game die ik helenaal grijs heb gespeeld bij een vriend. De N64 versie is helaas heel erg slecht omdat de besturing verschrikkelijk frustrerend is.

PS: De N64 was gebasseerd op Carmageddon 2.

neo (crew)
De N64 versie heb ik altijd al zeer aangenaam ervaren, totdat ik deze pas geleden weer opnieuw kocht. Het mag wat vreemd klinken,maar ik heb de slechte besturing altijd geaccepteerd. Simpelweg de andere kon alleen op een manier zoals je ook achteruit in parkeert.

Legan
Het tweede deel was natuurlijk beter op verscheidene gebieden, maar dit is gewoon De Carmageddon game. Een prachtige sfeer, maar het leukste vond ik het uithalen van stunts.

avatar van Doom II
Wat een spel! En wat een commotie destijds! Super gewoon, jammer dat ik destijds een iets tragere PC had, want ik heb minutenlang gewacht per level, en de graphics vond ik ook niet al te best. Maar het idee erachter, i.c.m. de superauto's is natuurlijk geniaal!

renkum
Eerste was het beste spel. Ik weet nog dat we lange tijd de demo speelden en eindelijk het spel konden kopen. Speel het nu nog!

Even op de N64 gespeeld. Blijkt dat dat eigenlijk Carmageddon II is maar dan een stuk slechter. Besturing is niet helemaal je van het, je accelereert veel te snel en als je achteruit rijdt en remt sta je meteen stil. Ook zijn alle mensen zombies geworden die verdwijnen als je ze aanrijdt. Nogal nutteloos dat je dan toch power ups als helium filled zombies hebt, op de PC zorgde dat voor veel lol maar hier heb je er geen reet aan.

Masterlijk hoeveel ophef hierover ook was geniaal spel though

Ik heb vroeger ook genoten van dit spel, en werd er zopas aan herinnerd toen ik een spel tegenkwam dat op carmageddon is gebaseerd. Het spel heet Clutch en is te verkrijgen op steam. Volgens een review op het forum van steam is het een degelijk spel.

linkjes:

Clutch on Steam - store.steampowered.com

Mini review. - Steam Users' Forums - forums.steampowered.com

Als dit spel uit kwam was ik er zot van moet ik toch zeggen.
Het vond het zeer goed bedacht. Het was dus zeer verslavend vooral en heeft me toch dagen plezier game plezier gegeven.
Grafisch was deze nog niet goed maar dat vond ik niet erg want de gameplay was echt vet .
4 sterren

avatar van rustugan
Ik vond hem in tegendeel tot dead01 grafisch wel uitstekend. Voor de toendertijd waren er niet veel spellen die er grafisch beter uitzagen.

avatar van twinsen
Vele uren gespeeld dit spel dat zegt genoeg.
Alleen het irritante was die tijdslimiet waardoor je soms toch
een beetje beperkt werd.Wat wel leuk is bij dit spel de cheat
codes en je auto max upgraden...

Prachtige game destijds. Je kan je auto upgraden, teamgenoten kapotbeuken, auto's gaan ook kapot, en koeien en mensen doodrijden voor extra tijd en bonuspunten en je kon hiervoor ook nog stunten. Ook bevat de game nog een scala aan racebanen. Gameplay ga ik voor en dat krijg je met deze game dan ook. Grafisch was het iets onder de maat (nu helemaal), daarom een 4,5 ipv een 5,0.

avatar van Samael
Een van de tofste "race" games ooit gemaakt. Bij het begin van de race was het altijd nog maar de vraag wat je ging doen. Leg je het parcour af, ramde je de overige racers die vernielenis in, ging je simpel weg stunten of probeerde je alle voetgangers van kant te maken.

Die vrijheid maakte je in ieder geval al een winaar voordat je uberhaupt aan de race begon. Maar het kon je wel moeilijke worden gemaakt als je per ongeluk tegen een politie jeep aan kwam of terecht kwam in een mijnenveld die je letterlijk alle hoeken van het level liet zien.

nog net geen 5 sterren

Pastichio Rocker
God, hoe vaak ik dit spel niet heb gespeeld op mijn toen nog Windows 95 PC. Echt een fantastisch spel toendertijd. Auto's rammen en punten halen met het platrijden van overstekend wild en argeloze voetgangers. Heerlijk controversieel spel. Leveldesign was ook super, met loopings, schansen en arena's. Krijg zin om 'm weer eens op te starten, old school gamer dat ik ben! Jammer dat de vervolgen niet konden tippen aan dit spel. Ik geef 'm wel de volle mep!