Bastion (2011)

PC / Xbox 360 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Supergiant
Uitgegeven door Warner Bros.

In het spel speel je een jonge man die wakker wordt en ziet dat zijn wereld in stukken is gebroken door een surrealistische catastrofe genaamd 'The Calamity'. Je vertrekt naar een plaats genaamd 'The Bastion', waar mensen heen horen te gaan als er iets mis is. Het enige wat je daar aantreft is een oude man die gelooft dat hij alles weer kan repareren, maar niet zonder jou hulp. Hij stuurt je op pad door de vernietigde wereld om de materialen te vinden die de ware kracht van 'The Bastion' zullen ontketenen.

avatar van Brains
Erg leuke game die aan presentatie niets te kort schiet. Prachtig verhaal en geweldige vertelstijl, prachtige graphics, mooie muziek. Qua game is het niets nieuws, een beetje standaard hack 'n slash RPG maar door de presentatie maakt dit helemaal niets uit. Toppertje.

avatar van TonyTHorror
Pfoeh, wat een lust voor het oog. Diverse bekende elementen in een nieuw jasje, iets wat gewoon aanvoelt als compleet nieuwe ervaring. De actie is verfijnd, in principe simpel opgezet maar uitdagend genoeg om je aandacht te behouden. De wereld die voor je gecreëerd wordt is werkelijk prachtig en de voice over zorgt voor een interessante vorm van storytelling en binding met je personage. Vrij persoonlijk werkje waarin de kleuren van het beeld spatten en er weinig sprake is van échte flaws.

avatar van Animosh
Matig.

De spelwereld is inderdaad erg bijzonder, met alle kleurrijke, geometrische eilandjes die zichzelf genereren. En de sfeer is ook niet onaardig. Post-rock is mijn ding niet, maar veel zie je dat soort muziek niet in games, dus het was (met uitzondering van de zeurmuziek bij de credits die ook in het spel een paar keer opduikt) wel een vermakelijke afwisseling. Maar daar houden de goede punten wel bij op.

Mijn grootste teleurstelling was de gameplay. Die gaat namelijk al enorm snel repetitief aanvoelen. Het vechten vond ik saai: het is weinig gevarieerd, ziet er onspectaculair uit, heeft een vrij laag tempo en is behoorlijk onprecies. Aan het einde wordt het weer even vermakelijk (want meer over the top), maar dat zijn slechts pleisters op een onbevredigend vechtsysteem. De RPG-elementen zijn weinig interessant. De verteller liet me onbewogen: zijn stem sprak me niet aan (te schor) en zijn teksten zijn zelden echt boeiend. Het spel voelt soms wel érg lineair aan (je loopt letterlijk langs een pad waar je niet van kunt afwijken). En het plot is wel aardig, maar het grootste deel van het spel ben je simpele fetch-quests aan het doen.

Bastion eindigt wel behoorlijk bevredigend (de laatste levels zijn de leukste) - de keuze aan het einde, waarvoor je de relevante informatie simpelweg niet hebt, daargelaten - maar het grootste deel van het spel wist mijn aandacht wel vast te houden, maar maakte verder weinig indruk. De sfeer en het plot zijn aardig, maar de gameplay is ondermaats. Meer dan 3* kan ik aan Bastion dus niet kwijt.

~ The Kid just rages for a while. ~

Zojuist uitgespeeld en ik vond hem eerlijk gezegd best tegenvallen. Nou verwachtte ik sowieso geen meesterwerk, maar wel ietsjes beter en gevarieerder. Niettemin heb ik er alsnog elf uur over gedaan (aardig deel aan die waves besteed), dus in dat opzichte valt er wel het een en ander van te genieten.

Het kleurrijke uiterlijk en de snelle combat zijn bijvoorbeeld wat mij betreft de grootste pluspunten. De afgelegen en ietwat kille sfeer straalt verder een eigen identiteit uit, onder begeleiding van de passende muziek. Ook de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad zelf naar hartenlust aan te passen, is een leuk pluspunt dat ik niet vaak zie. Van nature is Bastion een gemakkelijk spel, maar als je hem op een gegeven moment te gemakkelijk vindt, kun je gebruikmaken van de idolen om hem wat pittiger te maken. Daardoor verveelt het soms minder snel en zit er alsnog wat uitdaging in.

En eerlijk gezegd mag dat ook wel, want de gameplay (hoewel leuk en strak in het begin) neem je al snel voor lief en tegen het einde aan wordt het wellicht zelfs te langdradig. Ondanks dat je op den duur wel nieuwe wapens en dergelijke krijgt, heb je al vroeg een bepaalde voorkeur/speelstijl waar je (althans ik) het prettigst mee speelt. In dat opzichte eigenlijk ook te wijten aan het oninteressante verhaal en het matige level design waardoor vrijwel alle levels veel op elkaar lijken. Hier en daar misschien wat verandering in het kleurgebruik en muziek, maar voor de rest vrijwel identiek. In feite is het gewoon letterlijk een recht pad met heel soms een klein doodlopend padje waar je dan extra items of materialen kunt vinden. Het helpt ook niet dat er gewoon te weinig diepgang in zit.

+ Kleurrijk visueel design.
+ Gameplay voelt in het begin lekker strak.
+ Mogelijkheid om zelf te experimenteren met moeilijkheidsgraad.
+ Muziek was wel memorabel.
+ De verteller was geinig in het begin (met nadruk op begin, daarna was hij minder speciaal).

- Gameplay wordt na verloop van tijd saaier/eentoniger.
- Oninteressant verhaal met oninteressante personages.
- Matig en ongeïnspireerd level design.
- Weinig diepgang voor een action RPG.

avatar van Eraser2
Leuke game! Heb me er goed mee vermaakt. De narrator Is hilarisch bij momenten, geestige toevoeging. Toffe soundtrack ook.

De gameplay is prima voor een playthrough mijns inziens. Je krijgt een leuk arsenaal aan wapens om mee te spelen en genoeg verschillende vijanden om ze te testen. Ik zie het mezelf niet nog een keer doorspelen voor de rest van de upgrades en dergelijke echter aangezien de game me daarvoor niet genoeg afwisseling biedt.
Voor €2,00 heb ik ook weinig te klagen!