Sonic Generations (2011)

Nintendo 3DS / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Sonic Team, Devil's Details en Dimps
Uitgegeven door Sega

Het universum van Sonic wordt in chaos gestort als een mysterieuze nieuwe macht ‘tijdgaten’ creëert die Sonic en zijn vrienden terug in de tijd trekken. Hierdoor komt hij een aantal verrassingen uit zijn verleden tegen, waaronder Classic Sonic, Sonic zoals hij eruitzag in 1991. Modern Sonic en Classic Sonic moeten de vreemde nieuwe vijand verslaan, hun vrienden redden en erachter komen wie daadwerkelijk achter deze duivelse daad zit...

Hopelijk lekker veel rennen en geen bullshit gedoe met weerwolven of zwaarden .

Verder is het een leuk concept.

Alweer zo'n kansloze Zonic game... Compleet uitgemolken dit.

Nou zolang het alleen maar rennen is en geen andere bullshit ben ik wel geïntereseerd hoor

avatar van Johnno87
De demo voelt zeer lekker aan. Super snel zoals het hoort. Helaas wel wat kort. Hopelijk heeft de Full Game langere levels. En hopelijk zijn er ook veel levels. Ben met Sonic opgegroeid, dit is nu al een must buy. Hopelijk kunnen we binnenkort ook Sonic 4 Episode 2 verwachten.

Ik heb de demo gespeeld en het ziet er best tof uit. Wel jammer dat de demo zo kort was.

Na het zien van de trailers en ingame pictures moet ik zeggen dat ik er steeds meer zin in heb. Dit is echt een leuke titel voor na al dat shooter geweld.

Sonic Generations: Official Gameplay Trailer http://www.youtube.com/watc...

Sonic Generations - E3 2011 Trailer (City Escape) http://www.youtube.com/watc...

Sonic Generations: Dreamcast Era Trailer http://www.youtube.com/watc...

Sonic Generations The Boss's Trailer http://www.youtube.com/watc...

avatar van ilovePS3
DarthSolidKevin schreef:
Hopelijk lekker veel rennen en geen bullshit gedoe met weerwolven of zwaarden .

Verder is het een leuk concept.

ja vind ik ook ik vond de overdag levels van sonic unleashed gewoon geweldig.Maar dan komen die kut levels dat sonic 's nachts in een weerwolf verandert (gewoon het stomste idee dat sega ooit bedacht heeft ). maar sega geeft voor deze game echt naar de fans gekeken. sommige vinden de oude sonic games gewoon geweldig maar die nieuwe kut . en sommige vinden de oude sonic game's langdradig en saai en sonic die in een weerwolf veranderd gewoon kut en willen gewoon lekker rennen. (net als ik) sega heeft daaraan goed gedaan en de 2 sonic's in 1 spel gestoken en die weerwolf mogen we gelukkig vergeten en de snelle sonic van unleashed (zeker niet van sonic the hedgehog ps3) terug verwachten

ik koop hem zeker weten

avatar van Mega Man
ilovePS3 schreef:
maar sega geeft voor deze game echt naar de fans gekeken.

Dat deden ze al met Sonic Colours...een game uit 2010 die elke die-hard Sonic fanaat absoluut in huis moet hebben. Alleen al omdat het dé comeback was van de populaire mascotte. Generations kijkt wat de oude Sonics zo goed maakten en voegt daar de succesvolle gameplay van Colours aan toe (zie review van IGN).

avatar van yoshimitsu
ik heb hem al

avatar van Johnno87
Ik heb hem ook. Geweldige sonic game. Maar ik snap sommige powerups niet. Wat is die powerbreak powerup. Stop on a dime, regardless speed. Geen idee wat t precies inhoud. Dat je dan in een keer stil staat?

spelfreak
hoe hebben jullie hem zo vroeg?

Pastichio Rocker
Johnno87 schreef:

Yup.

avatar van Johnno87
Heb er enkele uren opzitten. De classic levels zijn echt leuk. De moderne levels spelen ook zeer goed. Hier en daar wat te veel platformen en te weinig snelheid, maar zeker niet slecht. De 2e storyboss Perfect Chaos heeft me tot nu toe als enige wat frustaties opgeleverd met de besturing, het level leek ook een beetje niet te kloppen vooraal aan het einde miste je vaak een platform wat er nog niet was.

De minigames "boven de levels" zijn soms leuk, soms saai. Wel leuk dat daar ook de rival bosses te vinden zijn. Heb er 2 gehad en ze zijn tot nu toe best makkelijk te noemen.

Al met al heel positief. Heb nog enkele levels te gaan, ben benieuwd.

Tot nu toe 4 sterren

avatar van yoshimitsu
spelfreak schreef:
hoe hebben jullie hem zo vroeg?

ik heb hem gekrege van iemand die met games werkt..
maar ik ga hem niet eens spelen denk ik

AvMerode
Na het zien van gigantisch hoge scores van users op gamespot.com en metacritic heb ik de game maar voor pc gedownload.
Hij is inderdaad erg goed, Sonic en ontwikkelaar Sonic Team is back in action, het is dit keer geen slappe sonic zoals de laatste paar jaren, het is nu weer echt old school Sonic van top kwaliteit.
Heb nog maar een uurtje gespeeld en las via ign review dat de game niet langt duurt, maar er is wel replay-value.
Moet ook zeggen dat ik niet vaak levels overnieuw doe, maar met deze sonic vind ik het overnieuw doen van levels nog steeds heel erg verslavend.
Weet niet precies hoe lang de game duurt, maar na het zien van youtube filmpjes ben je er in (ikzelf ben veel trager dan de dudes van de youtube filmpjes) 180 minuten (3 uur) of iets langer doorheen.
Daarnaast wil je ook gewoon levels replayen om er alles uit te halen (trophies en extra's etc.), plus alle levels zijn leuk om te doen. (ik speel alleen illegale pc versie, dus geen trophies, maar nog steeds zijn levels leuk om te replayen)
Zo heel af en toe zijn er wel wat frame-rate drops, op de pc is het in ieder geval minimaal, maar kan wel zien dat het een console port is. (las via ign review dat console versies ook frame-rate drops heeft, dus pc versie is een console port).

Als je een groot fan bent van de originele Sonic's (of een groot platform liefhebber bent), schaf deze Generations dan gelijk aan, je word niet teleurgesteld.
Rayman Origins is dus niet de enige platformer die je moet aanschaffen, nou ja moeten, mag.

Mijn cijfer zou een 4,5* worden als de frame-rate helemaal perfect zou zijn, maar helaas.
Zal nu waarschijnlijk een 4* worden wat natuurlijk nog steeds erg goed is.

Verwacht 2d en 3d levels, de 3d levels zijn ook gewoon old school, dus geen nood, 3d is gewoon goed uitgewerkt, maar 2d is waar de game wonderen in doet (zoals altijd met Sonic).
Daarnaast kun je uit old school sonic of new school sonic kiezen. (zoals je ook ziet bij de cover van dit spel)

Heb de neiging om de game aan te schaffen voor ps3 (puur voor collectie), maar 60 euro is mij net wat te prijzig.
Dan vermaak ik me eerst wel met de pc versie, als ie afprijst schaf ik hem aan voor ps3 (trophies behalen, heb meestal nooit wat met trophies, maar trophies horen gewoon bij Sonic).

Ik ga hem ook nog krijgen voor kerst dus nog even wachten voor mij.

DarthSolidKevin schreef:
Ik ga hem ook nog krijgen voor kerst dus nog even wachten voor mij.

Je zult het fantastisch vinden, hij is echt vermakelijk.
Game duurt volgens gametrailers 5 tot 6 uren als je er snel doorheen loopt, als je alles eruit wilt halen verdubbel je die tijd en dus zul je er een lange tijd zoet mee zijn.

Gametrailers review

AvMerode
Heb Sonic Generations voor pc uitgespeeld en ben er echt aan verslaafd, game is kort maar niet zo kort als dat je zou verwachten na lezen van reviews.
Bepaalde levels duren namelijk aardig lang en het replayen van levels zorgt voor extra langdurigheid.
Zit wat trial&error game-play in Sonic, maar dat maakt het wel erg interessant omdat het niet zo lineair is als dat je zou denken na spelen van demo.
Eerdere levels zijn wel erg lineair, maar latere levels zijn heel erg open waardoor je vaak frustratie krijgt en aardig vaak doodgaat.
Maar daar leer je van en zorgt ervoor dat je bepaalde levels elke keer weer via andere wegen kunt behalen.
Heb het hier trouwens wel over de 3d levels waar je altijd controle hebt over new school sonic.
Met old school sonic heb je 2d levels die vaak stukken makkelijker zijn dan de 3d levels, maar nog steeds heb je zo nu en dan wat pittige dingen erin zitten.
Heeft wel een beetje met de trial&error te maken, maar de trial&error maakt het juist zo'n verslavende game.
Klinkt heel apart, maar games als Demons en Dark Souls moeten het ook van trial&error game-play hebben dat één of andere manier ook erg goed werkt.
Zo heel af en toe zijn er wel wat kleine frame-rate issues (op pc word dit veroorzaakt door V-sync grotendeels).
Op de pc is het in ieder geval minimaal, maar kan wel zien dat het een console port is. (las via ign review dat console versies ook frame-rate drops heeft, dus pc versie is een console port).
Ook al is het een console port, de game is nog goed speelbaar en de snelheid van het spel is van hoogniveau, echt puur Sonic op dat gebied.
Voor de rest is het 2d en 3d goed op elkaar afgestemd, al is het op sommige momenten een klein beetje onduidelijk (trial&error), maar dat is een kwestie van wennen en leren.

Je loopt in een kleine wereld rond dat wat van een aquarium wegheeft (weet geen andere manier om het uit te leggen).
Daar kun je van links naar rechts (en andersom) lopen, springen, switchen van karakters, levels kiezen en perks/upgrades kopen en instellen.
Dat is dus je thuis basis waar je alles kunt regelen in feite, je kunt daar zelfs game extra's unlocken zoals bijvoorbeeld muziek (dat vrijkomt nadat je level deuren voltooid).
Meeste levels doe je via deuren, deze deuren zijn onderdeel van het unlocken van een sleutel, deze sleutel heb je nodig voor het openen van de deur die jouw naar een boss fight brengt. (je hebt 3 sleutels nodig).
Verhaal is vrij simpel en sommige karakters zijn vrij irritant qua voice acting, maar filmpjes komen weinig in beeld gelukkig.

Positief:
+ Verrukkelijke scenografie
+ Veel te unlocken
+ Hoge snelheid actie
+ Opnieuw/overnieuw doen van levels is leuk om te doen en daarom veel replay-value.
+ Old school Sonic game-play gecombineerd met new school Sonic game-play is goed uitgewerkt.

Negatief:
- Op sommige momenten minder stabiele frame-rate.
- Soms verwarrend doel in design van bepaalde levels.
- Moeilijk in te komen voor minder ervaren gamers, namelijk verwarrend vanwege het switchen van old en new Sonic.

Sonic als vanouds en back in action, vergeet al die slechte Sonic games van de laatste paar jaren en schaf deze gewoon aan als je een sonic liefhebber bent.
Voer voor de fans van de eerste drie Sonics. (in de tijd van de sega megadrive)
Andere platform liefhebbers met gevoel voor snelheid zullen het ook erg waarderen.

Hij bevalt me tot nu toe goed al vind ik het wel moeilijk om alles te volgen als ik als 2D Sonic speel.

De rival battle met Shadow vond ik zeer tof zeg .

Zojuist uitgespeeld en ik moet zeggen dat het meer zeer goed is bevallen. Ik vond de game wel wat aan de korte kant (Qua levels). Ik had liever gezien dat ze tien extra levels en wat meer bazen hadden gedaan dan die challange acts. De laatste bossfight was heel verwarrend eigenlijk. Wel een leuk principe, maar niet zo'n goede uitwerking.

Misschien schrijf ik nog wel wat meer maar voor nu alleen een stem 4*.

avatar van yurrenstein12
Een topspel! Met Sonic Generations bewijst SEGA dat ze toch nog goede Sonic games kunnen maken.

Het leuke aan dit spel is dat er heel veel levels uit de voorgaande Sonic games zijn teruggebracht, inclusief die van de eerste Mega Drive klassiekers. Ook geweldig dat SEGA dit keer de oude stijl met de nieuwe stijl combineerd. Je kan spelen als de Sonic die we vandaag de dag kennen, maar ook de "Classic" Sonic uit het verleden. Je kan tijdens het spel wisselen tussen de twee Sonics (Act 1 en Act 2). Bij de "Classic" Sonic gaat het meer om het springen enzo, en bij de moderne Sonic gaat het weer meer om snelheid (ik persoonlijk vind de Moderne Sonic het leukste, want ik hou veel van snelheid).

De gameplay is zeer gemakkelijk onder de knie te krijgen, wat ook een belangrijk is, en de muziek is legendarisch. Ik vind het persoonlijk heerlijke muziek en bij nummers zoals in City Escape (Classic mode) zit ik gewoon het hele level mee te neuriën (ik weet niet of ik dat goed heb gespeld ).

Over de graphics valt ook weinig te zeggen: gewoon geweldig! De omgevingen zijn van prachtige kwaliteit en zeer kleurig, niks over te klagen.

Dit is tot nu toe mijn absolute topper!

avatar van Dutch-J3ff
Erg leuk spel.

SouthParkFan
Fantastische game, en een pure guilty pleasure voor alle Sonic games. Geweldige verwijzigen en remekes van oude games, en veel vergeten karakters zijn weer terug. Haast perfect in alle opzichten. 5*

Met de grote bekendheid die Sonic heeft verbaasd het me hoe vaak hij de plank misslaat. Sonic 2006 en Boom waren lachwekkend slecht, terwijl Shadow the Hedgehog en Heroes hooguit mediocre zijn, om maar wat voorbeelden te noemen. Toch laat Generations zien dat, wanneer Sonic juist word gedaan, hij een ijzersterke game op zijn naam kan hebben. Dit is namelijk de meest belonende en fijnste platformer die ik in tijden heb gespeeld.

The best of both worlds; Generations brengt het beste van zowel de 2D als 3D Sonic terug en het laat je wisselen tussen deze 2 gameplay stijlen. Beide stijlen worden op hoog tempo gespeeld en besturen (voor het grootste gedeelte) vloeiend. Dit hoge tempo is op het eerste gezicht overweldigend, maar eenmaal aangeleerd werd het belonend om met een hoge ranking het level uit te spelen. Wat de levels binnen Sonic zo leuk maakt is niet zozeer de moeilijkheidsgraad, want een level halen zonder al je levens te verliezen is makkelijk om te doen, maar om de snelste route foutloos te doen. Tussen ieder checkpoint zitten meestal 3 verschillende routes die je naar het volgende checkpoint kan nemen. De snelste route is het moeilijkste te bereiken en om foutloos door te lopen, maar heel belonend wanneer het goed gaat. Als je een fout maakt in de snelste route dan val je naar een minder snelle route, wanneer je daar valt dan val je naar de langzaamste route, en in het ergste geval val je de afgrond in en moet je vanaf het checkpoint opnieuw. Dit systeem zorg ervoor dat ieder level meerdere manieren bied om erdoorheen te komen en perfectie is geheel optioneel. Omdat de levels zo kort zijn kon ik de verleiding niet weerstaan “snel ff retry stage in te klikken” om de perfecte route te proberen. Het vraagt vingervlugheid en goede reflexen dit te kunnen doen en het is daarom heel belonend als het lukt.
Er zijn een aantal optionele missies waarvan de meeste heel leuk en origineel zijn. Soms zijn er minder prettige dingen zoals veel ringen verzamelen of bommenregens ontwijken, maar andere momenten hebben ze een level heringedeeld met nieuwe objecten zodat je met een compleet andere techniek het level tegemoet gaat. Dit hield de gameplay vers en zorgde ervoor dat het leuk bleef om telkens dezelfde werelden te bezoeken. Ik heb alle missies in de game uitgespeeld. Niet omdat er een grootste beloning op een 100% completion stond te wachten, maar omdat de game zo fijn speelde dat ik er het meeste uit wou halen.

De werelden, die zijn afgeleid van voorgaande Sonic games, zijn kleurrijk en levendig vormgegeven. Ondanks dat je op hoog tempo door een leven scheurt hebben ze allerlei manieren gevonden de verschillende stukken van een level qua vormgeving iets unieks te geven; geen gebied voelt hetzelfde. De hoogtepunten zijn de actiesequenties waarin de camera op allerlei fancy manieren draait terwijl Sonic een spectaculaire stunt uitvoert. Ook de muziek is afgeleid van de voorgaande Sonic games en ze geven de werelden een feel-good toon die de adrenaline hoog houd (hoewel ik met minder pop nummers had gekund).

De minpunten van deze game zijn allemaal klein. De instructies en tips zijn irritant omdat ze je behandelen als een kleuter die niet voor zichzelf kan denken, maar deze kun je uitzetten dus het vormde alleen in het begin een hinder toen ik deze optie nog niet tegen was gekomen. Wanneer je bij de optionele missies een power up of teammate assist gebruikt zijn er luide sound effects, elke keer als je een speciale actie uitvoert (zoals dat een teammate “Here I am” brult elke keer als je hem oproept). Dit had van mij geluidloos en sneller mogen zijn zoals de rest van de game. De boss battles waren overigens ook niet zo goed, voornamelijk de eindbaas viel tegen wegens de trage gameplay en lage moeilijkheidsgraad. Dit ontnam echter niet het totaalplezier dat ik uit de platformsecties kon halen.

Sonic Generations is één van de beste platformers die ik in tijden heb gespeeld en ik raad het aan te proberen voor iedere platformgame liefhebber.

Een Sonic spel wat goed is? nou ja voor de X-box One is hij nu voor 'niks' te krijgen dus ik ga hem even proberen.....

Banjo schreef:
Een Sonic spel wat goed is? nou ja voor de X-box One is hij nu voor niks te krijgen dus ik ga hem even proberen.....

Sonic Colors voor de Wii is ook een bijzonder goed spel uit de reeks. Beter zelfs dan deze. Lost World op de WiiU is te pruimen als je een Mario Galaxy rip-off wil, en Mania is zelfs erg goed. Vergis je niet. Tussen de 90% troep zitten er een handvol behoorlijke games.